Scandinavian Star

Aloittaja Pertti Nuottimäki, 08.04.2014, 11:15:17

« edellinen - seuraava »

Pertti Nuottimäki

Ruotsin TV4 uutisissa oli eilen illalla aika pitkä juttu Scandinavian Starin palosta. Norjan paloalan ammattilaiset ovat analysoineet hommaa edelleen ja tulleet siihen tulokseen että aluksen matkustajatiloihin oli palon kestäessä pumpattu tuhansia litroja dieseliä. Lisäksi oli vetoa paranneltu luukkuja ja ovia avaamalla. Touhuun olisi osallistunut pari kolme miehistön jäsentä. Bahamalaista varustamoa epäiltiin vakuutuspetoksesta. Olisi aika karmeaa touhua, sillä paloihan onnettomuudessa n 180 ihmistä. Haastatellun paloasiantuntijan mukaan jotkut aivan pulveriksi.
Aikaisemmin sytyttäjäksi oli löydetty rekkakuski, jolla oli pyromaanisia taipumuksia. Eilen haastateltujen mukaan palo sytytettiin useassa eri paikassa.
S/s Mary, Å/f Runn

Tauno Hermola

Nuo tiedot ovat ilmeisesti peräisin tasan vuosi sitten (7.4.2013) julkaistusta raportista, jonka on teettänyt uhrien omaisten perustama säätiö "Etterforskningen av Mordbrannen på Scandinavian Star". Sen sisältöön on viitattu mm. Wikipedian ruotsin- ja englanninkielisissä Scandinavian Star artikkelissa ja Aftonbladetin vuosi sitten julkaistussa lehtiartikkelissa, mutta outoa kyllä, varsinaistä lähdeviittausta, puhumattakaan verkkodokumentista, ei näyttänyt olevan missään. Uutta virallista tutkimusta ilmeisesti edelleen vasta harkitaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/MS_Scandinavian_Star
http://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Scandinavian_Star
http://www.aftonbladet.se/incoming/article16552566.ab
   

Pertti Nuottimäki

#2
Haastattelivat toissailtana muutamaa norjalaista paloalan asiantuntijaa. Erehdyin uskomaan että oletus tuhansien diesellitrojen pumppaamisesta matkustajatiloihin olisi uutta.  Niinkuin se kai olikin?
S/s Mary, Å/f Runn

Tauno Hermola

En tosiaan huomannut mainintaa dieselin pumppaamisesta noissa vanhemmissa jutuissa. Johtopäätelmät Aftonbladetin jutun mukaan:

LainaaDeras slutsatser, som presenterades i dag, kan sammanfattas i fyra punkter, enligt NRK.

• Minst fyra bränder anlades ombord, var för sig.
• Den utpekade skyldige dansken dog i "brand nummer två".
• Branden var ett försäkringsbedrägeri utfört av minst tre besättningsmän som befann sig ombord.
• De skyldiga manipulerade ventilationssystem, branddörrar och sprinklersystem för att uppnå maximal brandspridning

Mitä esim. sprinklerille oli tehty, ei tuosta selvinnyt.