Koronaviruksen vaikutukset kootusti

Aloittaja Pete Lehto, 15.03.2020, 15:34:49

« edellinen - seuraava »

Mikko Valli

Eipä tullut mitenkään yllätyksenä.

T24: Tallink peruu heinäkuuksi suunnitellut Helsinki-Saarenmaan risteilyt

 
Laivayhtiö Tallink on perunut heinäkuuksi suunnitellut kaksi erikoisristeilyä Helsingistä Viron suurimmalle saarelle Saarenmaalle. Lisäksi on vielä epäselvää, milloin laivayhtiö voi aloittaa liikennöinnin Tallinnan ja Tukholman välillä.

Tallinkin viestintäjohtaja Katri Link sanoi Viron yleisradion haastattelussa, että Saarenmaan risteilyt joudutaan perumaan, koska Suomi ei ole antanut mitään merkkiä siitä, että Suomen ja Viron välinen matkailu voisi elpyä jo kesä- tai heinäkuussa.

– Virolaisille asiakkaillemme pystymme tällä hetkellä tarjoamaan vain 5 tunnin ostosristeilyn Tallinnasta Helsinkiin ilman maihin pääsyä, Link sanoo

Tallinna-Tukholma-reittikään ei tule vielä avautumaan kesäkuussa.

– Seuraamme koko ajan koronatilanteen kehittymistä ja arvioni on, että jonkin verran liikennettä voisi Tallinnan ja Tukholman välillä olla heinäkuussa, Link sanoo.

Myös Tallink odottaa päätöksiä koronapassin käyttöönotosta, joka voisi mahdollistaa myös rokotettujen henkilöiden matkustamisen.

https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/4140664


Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Artsi Leskinen - 10.05.2021, 21:10:39
Kannattaa muistaa, että normaaliolosuhteissa sekä Viking että Tallink ovat voittoa tuottavia yrityksiä. Eivät mitään rahantekokoneita, mutta voitollisia kuitenkin. En näe mitään syytä sille, että nykyinen, vuosikymmeniä kaiken kestänyt risteilymatkustuskonsepti olisi nyt yhtäkkiä tullut tiensä päähän.
Voittoa vuottavia yrityksiä kyllä, mutta molemmista varustamoista tiedetään etteivät kaikki ennen pandemiaa liikennöidyt linjat olleet kannattavia. "Vuosikymmeniä kestänyt risteilymatkustuskonsepti" on ollut kriisissä jo vuosia, koska uusien alusten rakentaminen ei kannata kaikille linjoille, eivätkä ne vanhat kestä ikuisesti. Kokemukset muilta vastaavilta reiteiltä on, että risteilymatkustuskonsepti on häviämässä – ja tämä on merkittävä ongelma myös niille muutamille jäljellä oleville, koska risteilylauttojen kysyntä käytettyjen laivojen markkinoilla on olematonta.

Arto Papunen

Välillä täällä foorumilla myös väitetty, että Cinderella on voinut olla kannattavin matkustajapuolen laiva Vikingillä. Epäilen tätäkin kannattavuutta jos kerta Birkalla toiminta oli tappiollista, että päättivät lopettaa niin tuskin samaan aikaan Cinderellan risteilyt ovat olleet suurbisnes Vikingille.

Ja epäilen sitäkin, että kannattaakko Cinderellaa tuoda minnekkään kolmenneksi laivaksi Turun ja Tukholman välille. Eiköhän sen rahtikuljetus nyt ole +-0 toimintaa ja Viking itse saa heti lisää rahtikapasiteettiä kun Glory tulee. Ja sitten tulee ne Finnlinesin uudet missä vielä enemmän rahtia. Eiköhän se riitä Ruotsin ja Suomen välille. Ynnä ne Helsingin ja Tukholman välin laivat, eiköhän ne nyt kuitenkin tule takaisin.

Mitä nykyhetkeen tulee niin itse lähinnä odottelen kuinka Viron tautitilanne hellittää. En yhtään yllättyisi jos Mariella löytäisi jälleen Tallinnan suuntaan kesäksi ja jos ihmiset vielä paremmin uskaltaisivat matkustaa kuin viime kesänä. (Ja toivon mukaan siitä aiheutuisi se että toinen laiva Tallinnaan nähtäisiin oikeasti tarpeelliseksi Vikingille.)

Pete Lehto

Sähköpostiin kilahti eilen Viikkarin mainos. Taas jotain erilaista, ja kuinkas muutenkaan, koronarajoituksista johtuvaa.

Eli Gabriella seilaa muutaman reissun Helsingistä suoraan Tukholmaan, mutta maihin pääseekin vasta paluumatkalla Maarianhaminassa, ja aikaa kävellä on vain 3,5 tuntia. Kuulostaa vähän väkisin väännetyltä konseptilta. Matkustajia Tukholmasta ei oteta, mutta tuskin Tukholmaan asti ajellaan vain maisemien takia. Rahdille voi kelvata menomatka, miksei paluumatkakin, jos aikainen lähtö ja 24h matkan kesto näkyy hinnassa.

Tapio Väyrynen

Nyt se sitten tapahtui. Mariella myyty.
Katso Iltalehti. Myyntihinta 19.6 miljoonaa €.

Harri Anukka

#275
Viking linen tiedote:
https://www.vikingline.com/fi/lehdistohuone/C2B0BB0F9B101D6C

Edit:
Tuolla Viking Line muuttaa kurssiaan aiheen alla on sitten enemmänkin tietoa myynnistä


Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Mikko Valli - 11.05.2021, 16:12:12
Eipä tullut mitenkään yllätyksenä.

T24: Tallink peruu heinäkuuksi suunnitellut Helsinki-Saarenmaan risteilyt
Eipä tosiaankaan, asiahan oli mainittu muutamaa viestiä aiemmin. Joskus voisi olla paikallaan lukea muiden kirjoituksia muualtakin kuin sieltä, mistä niitä copypeistailee...

Lainaus käyttäjältä: Pete Lehto - 12.05.2021, 13:33:16
Gabriella seilaa muutaman reissun Helsingistä suoraan Tukholmaan, mutta maihin pääseekin vasta paluumatkalla Maarianhaminassa, ja aikaa kävellä on vain 3,5 tuntia. Kuulostaa vähän väkisin väännetyltä konseptilta. Matkustajia Tukholmasta ei oteta, mutta tuskin Tukholmaan asti ajellaan vain maisemien takia. Rahdille voi kelvata menomatka, miksei paluumatkakin, jos aikainen lähtö ja 24h matkan kesto näkyy hinnassa.
Tuo on sikäli merkillinen tuote, että matkaosuus HEL-STO mitä ilmeisimmin ajetaan suoraan. Siihen jopa myydään lippuja. Tarkoittaa siis sitä, että taxfreen saa avata vasta Tukholmasta lähdön jälkeen, jolloin mahdolliset EU:n sisäliikenteen matkustajat ovat laivasta poistuneet. Tukholmassa laivaan ei voi nousta (en tosin tiedä, koskeeko tämä myös rahtia), MHQ-HEL-osuudelle sitä vastoin pääsee.
Tukholman aamupäivävilinän seuraaminen ja rauhallinen kruisailu Furusundin väylän läpi voisi sinällään olla ihan mukava risteilytuote, ainakin kauniilla ilmalla. Tuskin kuitenkaan mikään suuri menestys; kenties kuitenkin kannattavampi kuin olisi laivan ajaminen normiaikataulun mukaan tai jättäminen kokonaan laituriin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko Valli

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 14.05.2021, 13:49:34
Eipä tosiaankaan, asiahan oli mainittu muutamaa viestiä aiemmin. Joskus voisi olla paikallaan lukea muiden kirjoituksia muualtakin kuin sieltä, mistä niitä copypeistailee...

Tai sitten ei. Minusta ne kylläkin vahvistaa asian vasta tässä viestissä?

Janne Koskinen

DFDS koronan "voittajia" ainakin Itämerellä:

https://majandus.postimees.ee/7250372/kai-aares-seisvad-tallinki-laevad-panid-konkurendi-ari-oitsema?_ga=2.155506744.2052684655.1621310983-867191469.1612882912

Kovasti täällä meuhkataan Hki-Sto linjan tulevaisuudesta, mutta pitäisin kyllä Tallinnan-Tukholman linjan tulevaisuutta huomattavasti synkempänä. Tallink lienee matkustajapainotteisine lauttoineen ja reittivalintoineen ajanut itsensä nurkkaan Viro-Ruotsi liikenteessä. Regal Star & Sailor tuskin lienee kovin kilpailukykyisiä DFDS:ää vastaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama


Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 18.05.2021, 07:22:36
DFDS koronan "voittajia" ainakin Itämerellä:

https://majandus.postimees.ee/7250372/kai-aares-seisvad-tallinki-laevad-panid-konkurendi-ari-oitsema?_ga=2.155506744.2052684655.1621310983-867191469.1612882912

Kovasti täällä meuhkataan Hki-Sto linjan tulevaisuudesta, mutta pitäisin kyllä Tallinnan-Tukholman linjan tulevaisuutta huomattavasti synkempänä. Tallink lienee matkustajapainotteisine lauttoineen ja reittivalintoineen ajanut itsensä nurkkaan Viro-Ruotsi liikenteessä. Regal Star & Sailor tuskin lienee kovin kilpailukykyisiä DFDS:ää vastaan.

Tallinna-Tukholma linjalla ei kuitenkaan ole samalla lailla vaihtoehtoa ja kilpailijaa, kuin Turku-Tukholma on Helsinki-Tukholma reitille. Rahdille tietenkin on muitakn vaihtoehtoja.

Kalevi Lehto

Näyttääpä Silja Europa lähteneen liikkeelle pitkästä aikaa ja käyneen tänään Helsingissä kääntymässä, mistä tässä mahtoi olla kysymys, eikö varsinaista liikennekautta olla aloittamassa vasta juhannusviikolla?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Hannu Sarell

Eikös Europa ole lähdössä poliisien majoituslaivaksi G7-ryhmän kokoukseen Englantiin kesäkuun alussa? Olikin jo mainittu aiemmin.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 18.05.2021, 18:25:40
Tallinna-Tukholma linjalla ei kuitenkaan ole samalla lailla vaihtoehtoa ja kilpailijaa, kuin Turku-Tukholma on Helsinki-Tukholma reitille. Rahdille tietenkin on muitakn vaihtoehtoja.
Sekä Tallink että DFDS kuljettavat kyllä matkustajia Paldiski–Kapellskär-linjalla. Risteilytuotetta sillä ei toki ole, mutta toisaalta Tukholmasta vastaava risteilytuote on Helsinkiin.

Arto Papunen

XPRS:llä aikataulumuutos. Jokseenkin silti vakioveikkaan, että Viron ja Suomen liikenne normalisoituu ennen tuota elokuun puoliväliä ja palattaisiin vanhaan aikatauluun.

HELSINKI–TALLINNA-REITIN AIKATAULUT (MA-LA) 7.6.–15.8.2021
HEL→TAL TAL→HEL
13.30 → 16.00 17.00 → 19.30
20.30 → 23.00 07.00 → 09.30
HELSINKI–TALLINNA-REITIN AIKATAULUT KESÄSUNNUNTAISIN 7.6.–15.8.2021
HEL→TAL TAL→HEL
10.30 → 13.00 15.30 → 18.00
19.00 → 21.30 22.15 → 00.45
07.00 → 09.30