Rajavartiolaitokselle kaksi uutta ulkovartiolaivaa

Aloittaja Tuomas Romu, 12.12.2020, 22:05:19

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Rajavartiolaitos twiittasi tänään taas aiheesta, josta on keskusteltu silloin tällöin jo viime keväästä asti:

https://twitter.com/rajavartijat/status/1337415711153659905

LainaaRajavartiolaitoksen pajassa suunnitellaan kuumeisesti laivoja! Eduskunta hyväksyi kahden uuden ulkovartiolaivan hankinnan. Se on tärkeä panostus Suomen merialueiden turvallisuuteen. (1)

LainaaTulemme hankkimaan 2 Turva-luokan monitoimialusta, joilla valvotaan ja turvataan Suomen merialuetta, pelastetaan ihmishenkiä ja torjutaan ympäristövahinkoja.(2)

LainaaUudet sinivalkoiset alukset valmistuvat v. 2025 mennessä. Tiedotamme hankkeesta lisää tammikuussa! (3)

Myös Lentoposti uutisoi aiheesta:

http://www.lentoposti.fi/uutiset/rajavartiolaitos_hankkii_kaksi_uutta_turva_luokan_monitoimialusta_eduskunnalta_tilausvaltuudet
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Kiintoisaa. Voisi veikata, että Rauman telakka on vahvoilla näitä tekemään; Turva rakennettiin siellä ja valtion osaomistus tekee siitä loogisen paikan rakentaa valtion laivoja.

Tuomas Romu

Vartiolaiva 2025 -hanke

LainaaRajavartiolaitos suunnittelee kolmen vanhentuneen vartiolaivan korvaamista kahdella nykyaikaisella monitoimialuksella vuoteen 2025 mennessä. Alusten uusiminen on tarpeen, jotta pystymme täyttämään tehtävämme, ja toimimaan entistä paremmin turvana Suomen merillä. Laivoillamme tuetaan myös monien muiden viranomaisten tärkeää työtä merellä ja saaristossa. Ne ovat Suomen viranomaisten keskeinen työkalu avomerellä.

Rajavartiolaitos on aina läsnä merellä, turvaa tuomassa. Laivojemme on kyettävä vastaamaan joustavasti ja tehokkaasti tilanteeseen kuin tilanteeseen. Tämän takia käytämme monitoimialuksia, joista löytyy kyky niin rajavalvontaan, meripelastukseen, massaevakuointeihin, ympäristövahinkojen torjuntaan, kansainvälisiin operaatioihin, Suomen alueellisen koskemattomuuden valvontaan sekä turvaamiseen kuin erinäisten vaarallisten erityistilanteidenkin hoitoon. Tämä on käytännöllinen, kustannustehokas, ja toimiva ratkaisu.

Alukset tullaan valmistamaan Suomessa, hyödyntäen lukuisten kotimaisten yritysten parasta huippuosaamista. Haluamme olla edelläkävijöitä ympäristöystävällisten ratkaisujen käytössä viranomaisaluksissa, joten myös uudet laivamme tulevat olemaan vähäpäästöisiä.

Olemme aina osanneet tunnistaa tulevaisuuden haasteet, ja ottaa käyttöön oikeat välineet niiden päihittämiseksi. Merivartiointia on tehty itsenäisessä Suomessa 90 vuotta. Tuona aikana Itämeren turvallisuusympäristö on ollut jatkuvassa muutoksessa. Nyt tarvitaan jälleen uusia ratkaisuja. Olemme arvioineet vaihtoehdot tarkkaan, ja todenneet, ettei pelkkä ikääntyneen laivakalustomme päivittäminen enää riitä.

Itämeri on monella tapaa vaativa ja vaikeakulkuinen toimintaympäristö. Se on yksi maailman vilkkaimmin liikennöidyistä merialueista, ja läheltä-piti -tilanteita tapahtuu. Tarvitaan nopeaa toimintakykyä ja jatkuvaa valmiutta, jotta merellä liikkuvat ihmiset, omaisuus ja luonto saadaan pidettyä turvassa.


  • Uusilla aluksilla kyetään vastaamaan mitä moninaisimpiin onnettomuustilanteisiin merellä Kykenemme hoitamaan vaativatkin meripelastus- ja massaevakuointitehtävät monitoimialuksilla kaikissa olosuhteissa. Suuren koon ja monipuolisten ominaisuuksien ansiosta uudet alukset toimivat tukikohtina, joilta käsin veneet, helikopterit, pintapelastajat, sukeltajat ja pelastustoimen ammattilaiset voivat tehdä työtään.
  • Itämeri on poikkeuksellisen haavoittuvainen ympäristöonnettomuuksille. Suomen saaristot ja rannikot ovat luontoarvoiltaan korvaamattomat. Mikäli mereen pääsee alusonnettomuuden seurauksena suuri määrä öljyä tai kemikaaleja, tuhot voivat olla peruuttamattomat. Ainoastaan nopealla merellisellä torjuntakyvyllä kyetään estämään rantojemme tärveltyminen. Uudet monitoimialukset kasvattavat tätä kykyä ratkaisevasti, sillä alukset on varustettu huippuluokan öljy- ja kemikaalitorjunnan järjestelmillä.
  • Tehokkailla ja uudenaikaisilla aluksilla voidaan entistä paremmin taata rajojemme turvallisuus ja varmistaa, että vaarallisetkin erityistilanteet kyetään hoitamaan tehokkaasti myös merellä. Itämerellä kulkee suuri määrä matkustajaliikennettä ja valtaosa kaikesta elintärkeästä tavaraliikenteestä. Eri turvallisuusviranomaisten yksiköt voivat nopeasti ja vaivattomasti käyttää laivoja tehtäviensä suorittamiseen merellä.

Rajavartiolaitos on saanut eduskunnalta tilausvaltuudet kahden laivan hankinnalle. Alusten ominaisuuksia koskeva määrittely ja telakoille toimitettavan tarjouspyynnön valmistelu ovat käynnissä. Oletamme rakentajan valinnan ja sitä seuraavien sopimusneuvottelujen tapahtuvan vuoden 2021 aikana. Alusten valmistus sijoittuu vuosille 2022-2024.

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

No eipä tuo nyt sittenkään ihan Turva mark. 2:lta näytä.

Juhani Mehto

Rajavartiolaitos ja Meyer Turku ovat tänään tehneet aiesopimuksen kahden monitoimiulkovartiolaivan rakentamisesta. Lopullinen rakennussopimus on tarkoitus tehdä loppuvuoden aikana. Näillä aluksilla korvataan kolme käytöstä poistuvaa alusta (lienevät siis Merikarhu, Uisko ja Tursas).

Meyer Turun tiedote: KLIK
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Hannu Sarell

Merikarhu poistui jo 2019 ja on nyt koululaivana Kotkassa.

Pekka Laakso

Turun Sanomat kirjoittaa (ilman maksumuuria!) melko kattavasti aiesopimuksen solmimisesta. Tosin Merikarhun kohdalla käytetty sanavalinta on harhaanjohtava...

https://www.ts.fi/uutiset/talous/5397716/Meyer+Turku+teki+aiesopimuksen+kahden+uuden+ulkovartiolaivan+rakentamisesta+Rajalaitokselle
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tauno Hermola

Yllättävää, että Meyer on edes jättänyt tarjouksen tuollaisista "pikkupurkeista".

Tai onko tarjousta vielä edes jätetty, kun puhutaan aiesopimuksesta?

Kalle Id

Aiesopimus on normaali toimitatapa laivanrakentamisessa: ensin solmitaan aiesopimus valitun telakan kanssa, joka vahvistetaan sitten kun projektin rahoitus varmistuu. Ja kyllähän tuossa (lähes suoraan Meyerin lehdistötiedotteesta kopioidussa) Turun Sanomien uutisessakin sanotaan "Rajavartiolaitos järjesti kevään 2021 aikana tarjouskilpailun, jonka voitti Meyer Turku Oy."

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 16.08.2021, 16:37:29
Yllättävää, että Meyer on edes jättänyt tarjouksen tuollaisista "pikkupurkeista".
Päin vastoin, erittäin viisasta. Risteilyalusvarustamoiden venyttäessä luovutusajankohtia saadaan telakan kapasiteetin vajauskohtiin muuta rakennettavaa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

Risteilyfirmojen ollessa edelleen vaikeuksissa koronasta johtuen, valtion laivat ovat myös paljon varmempi kauppa, rajavartiolaitos kun ei voi mennä konkurssiin.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 16.08.2021, 23:04:09
Päin vastoin, erittäin viisasta. Risteilyalusvarustamoiden venyttäessä luovutusajankohtia saadaan telakan kapasiteetin vajauskohtiin muuta rakennettavaa.

Joku toinenkin näyttää kuitenkin yllättyneen:

https://navigatormagazine.fi/uutiset/yllatysvalinta-meyer-turku-rakentaa-uudet-alukset-rajavartiolaitokselle/

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 19.08.2021, 15:58:34
Joku toinenkin näyttää kuitenkin yllättyneen:

https://navigatormagazine.fi/uutiset/yllatysvalinta-meyer-turku-rakentaa-uudet-alukset-rajavartiolaitokselle/
Taattua Navigatoria: kirjoitusvirheitä vilisevä kirjoitus, puhutaan "vartioalus" Turvasta ja sen jälkeen sen nimi onkin yhtäkkiä VL Turva.  ::)
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Vartiolaivojen aiesopimus ei ole vieläkään edennyt viralliseksi sopimukseksi. Yle kirjoitti eilen, että sopimusta viilataan edelleen ja tavoitteena olisi saada sopimus valmiiksi vielä kesän aikana. Tämä voisi olettaa vaikuttavan myös luovutusajankohtaan.


Ylen uutinen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!