Suuria aluksia Suomen satamissa

Aloittaja Jorma Rajaniemi, 03.04.2021, 20:48:16

« edellinen - seuraava »

Jorma Rajaniemi

https://www.tiedonportailla.fi/suurimmatlaivat/

Otetaan vastaan lisäyksiä, parannuksia, korjauksia ja kaikkea muutakin palautetta. Puutteita ja virheitä voi olla, lähteistö on vaatimaton.

Noin muuten saatteeksi tähän pieni tiivistys:

1) Konttialuksissa ykköstila on helppo: Maersk Buffalo (nyk. Seago Istanbul) vuonna 2007. Kakkostilalla ovat sitten kai
vuonna 2019 tänne saapuneet Maerskin 3 600 TEU:n konttialukset, niitä on useampia, Vayenga Maersk, Volga Maersk, Venta Maersk, Vuoksi Maersk...

2) Irtolastialuksissa suurimmat ovat Navios Lumen ja DS Charme. Kakkosena on Roma Snug (nyk. Regina Oldendorff).

3) Risteilyaluksissa ykkösenä MSC Meraviglia. Sen ohella huomioidaan suurimmat Suomessa rakennetut risteilyalukset, M/S Oasis of the Seas ja M/S Allure of the Seas.

4) Säiliöaluksissa on huomioitu vain suomalaisessa omistuksessa olleet Mastera ja Tempera. Tiedot muista suurista täällä käyneistä öljytankkereista puuttuvat.

5) Purjelaivoissa on esitelty vain nelimastoparkki Sedov. Isojen purjealusten kokoontumisissa käy paljon isoja ja isoimpia purjelaivoja, mikä niistä on ollut suurin, kas sitä emme selvittäne.

Pekka Laakso

#1
Suurimmat Suomessa vierailleet autojenkuljetusalukset Suomessa lienevät seuraavat:

Wallenius Wilhelmsen varustamon Aniara:
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Aniara-9377494.html

Saman varustamon Figaro:
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Figaro-9505041.html

Yhä saman varustamon Fidelio ja sisar Faust (nykyään ARC Independence):
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Fidelio-9332937.html

Eukor-varustamon Morning Laura:
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Morning-Laura-9445992.html

Jokainen noista on käynyt Kotkassa (pääosin 00-luvun loppuvuosina, tosin Morning Laura vasta viime vuosikymmenen puolivälissä). Hangossa noista vieraili ainakin Aniara elokuussa 2008.

Wilhelmsenin oma vanha Taiko toi Haminaan Syyrian kemiallisten aseiden valmistuksessa käytettäviä myrkkyjä viimeisellä matkallaan ennen romutusta kesällä 2014. 262-metrinen Taiko oli kautta aikain pisin Haminassa käynyt alus - ainakin siihen asti, kun joku sinne kaavailluista suurista risteilijöistä Haminaan saapuu, mikäli koronatilanne sen suo...

https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Taiko-8204975.html

Konttilaivoista voisi mainita myös vuonna 2019 Vuosaaressa ja Kotkassa muutaman kerran käyneen Australin (nyk. Chiquita Dream), joka on tuon mainitun silloisen Hammonia Antofagastan sisaralus:
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Chiquita-Dream-9399777.html

Myös oheinen Pietarin vakiokävijä 237-metrinen konttilaiva MSC Mandy voitaneen mainita, onhan se pituudeltaan yksi pisimpiä Suomessa käyneitä konttilaivoja. Se kävi Kotkassa kevättalvella 2019.
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Msc-Mandy-8918966.html

Maerskin Winter Palace luokan konttilaivoista eri Suomen satamissa ovat tähän asti käväisseet seuraavat: Vaga Maersk, Vayenga Maersk, Venta Maersk, Vilnia Maersk, Volga Maersk ja "somelaiva" Vuoksi Maersk. Eli sarjan seitsemästä aluksesta ainoastaan Vistula Maersk ei ole vielä Suomeen eksynyt.


Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jan Holm

Fallstaff oli hyvä purkki ku kävin tuuraamassa!

Pekka Laakso

#3
Suurimmista ro-roaluksista (tähän määritelmään ei lasketa autojenkuljetusaluksia eikä matkustajia kuljettavia autolauttoja tai ro-paxeja) Suomessa on mainittava tuolla vanhoissa ketjuissa ilmitulleet ruotsalaiset Elgaren ja Kolsnaren, jotka ovat käyneet Helsingissä ja Kotkassa mitä ilmeisimmin 80-luvun alkupuolella:

http://faktaomfartyg.se/kolsnaren_1978.htm

Kuin myös Vuosaaressa rakennetut neuvostoliittolaiset ja myöhemmin venäläiset Magnitogorsk, Komsomolsk, Anatoliy Vasilyev ja Smolensk, jotka ajoivat linjaa Kotkasta Australiaan aina 90-luvun puoleenväliin saakka:

https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Naesborg-7359553.html (Naesborg, ent. Magnitogorsk)
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Nordborg-7359565.html (Nordborg, ent. Komsomolsk)
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Niledutch-Prospector-7910656.html (Niledutch Prospector, ent. Anatoliy Vasilyev)
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Alyona-7910668.html (Alyona, ent. Smolensk)

Maininnanarvoisia 70-80-lukujen vaihteen kävijöitä ovat myös norjalaisen Wilhemsenin Tombarra:
http://faktaomfartyg.se/tombarra_1973.htm, käynyt tietääkseni Göteborgissa olleen lakon vuoksi ainakin Kotkassa.

sekä puolalainen Wroclaw, joka on käväissyt Kotkassa 80-luvun alkupuolella:
http://faktaomfartyg.se/wroclaw_1983.htm

Nämä siis valtameriro-roita.

Lyhyiden reittien ns. short-sea ro-roalusten koko on nykyään vasta kasvamaan päin, ja lähitulevaisuudessa Suomessa tullaankin näkemään muutamia tuon laivatyypin suurimpia aluksia, jotka siis ovat vielä tällä hetkellä rakenteilla:

Ruotsalainen Wallenius-SOL rakennuttaa Kiinassa kaksi suurta LNG-käyttöistä 1A Super jääluokitettua ro-roa Perämeren liikenteeseen:

https://wallenius-sol.com/en/worlds-largest-lng-roro

Sekä Finnlines kolme ympäristöystävällistä Finneco-luokan (Grimaldin GG5G-luokka) laivaa:

https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlinesin-uuden-roro-aluksen-rakentaminen-alkoi
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlinesin-kaikki-kolme-hybridiroro-alusta-nyt-rakenteilla

Täällä keskustelua aiheesta:
https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=11151.135

Tämänhetkisistä Suomesta linjaa ajavista short-searo-roista suurimpia ovat Finnlinesin pidennetty Breeze-luokka (Finnbreeze, Finnsea, Finnsky, Finnsun, Finntide ja Finnwave):
https://www.finnlines.com/fi/rahti/laivasto

Sekä Transfennican con-rot (Genca, Kraftca, Plyca, Pulpca, Timca ja Trica):
https://www.transfennica.com/fleet-equipment/fleet

Kaistametrien suhteen maininnanarvoisia voisivat olla vielä jokunen vuosi sitten Suomeen eri operaattoreille säännöllisesti kulkeneet Stenan Fore-luokan alukset Stena Foreteller, Stena Forecaster ja Stena Forerunner:

http://faktaomfartyg.se/stena_forerunner_2003.htm

Nämä nykyiset mahtuvat vielä mittojensa puolesta Kielin kanavaankin, vaikkakaan Finnlinesin kuusikon aluksia ei pidentämisen jälkeen ole sieltä kulkenut...

EDIT: Kaistametrejä riittää myös tällä Finnlinesin juuri nyt emoyhtiö Grimaldilta rahtaamalla Eurocargo Savonalla (kunhan se vaan ennättää Suomeen asti). Toisaalta sen sisar Eurocargo Brindisi (nykyään Giuseppe Lucchesi) on kulkenut Suomeen vähän aikaa vuonna 2015.

http://faktaomfartyg.se/strait_of_messina_2011.htm




Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jorma Rajaniemi

#4
Pekka Laakso, suuret kiitokset. Minulta puuttuu useita alustyyppien ryhmiä. Aloitan autojenkuljetusaluksista ja Aniarasta ja etenen siitä.

Hitaasti kiiruhtaen eteen päin.


Jorma Rajaniemi

#5
https://www.tiedonportailla.fi/suurimmatlaivat/autojenkuljetusalukset.htm

En työn edistymistä kommentoi muuten kuin tämän kerran, vain kysyn jos on kysyttävää.

Nämä ovat hirviömäisen suuria laivoja. Mutta kauniita.

Laitan näihin lähteeksi Pekka Laakson.

Edit: Taiko oli jääyt pois ja lisäsin. Onko tämä Taiko ollut autojen kuljettamiseen käytetty alus, kun kansirakenteet näyttävät ihan joltakin muulta?

Hyvä, että sain konttialuksiin kaikki nuo Maerskin Winter Palace-luokan alukset, etsin niitä itsekin kovasti, en löytänyt.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Jorma Rajaniemi - 04.04.2021, 10:30:35 Edit: Taiko oli jääyt pois ja lisäsin. Onko tämä Taiko ollut autojen kuljettamiseen käytetty alus, kun kansirakenteet näyttävät ihan joltakin muulta?
Taiko (alkujaan Barber Hector) oli alunperin valtamerikulkuinen ro-ro/konttilaiva, mutta muutettiin elinkaarensa loppupäässä autojenkuljetuslaivaksi lisäämällä sen sääkannelle tuo valtava autotallirakenne.

http://faktaomfartyg.se/barber_hector_1984.htm
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jorma Rajaniemi

#7
https://www.tiedonportailla.fi/suurimmatlaivat/roroalukset.htm

Stena Foreteller oli viimeinen, jonka asetin sivulle. Mahdottoman kaunis laiva ja hieno kuva, nämä laivakuvaajat osaavat asiansa.


Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Jorma Rajaniemi - 05.04.2021, 09:43:46
https://www.tiedonportailla.fi/suurimmatlaivat/roroalukset.htm

Stena Foreteller oli viimeinen, jonka asetin sivulle. Mahdottoman kaunis laiva ja hieno kuva, nämä laivakuvaajat osaavat asiansa.
Löytämiesi kuvien mukaan kaikki Finnbreeze-luokan alukset ovat esitetty lyhyenä eli ennen pidentämistään. Joten olisi asiallista esittää sivuilla kuvia myös niistä pidennyksen jälkeen. Minulta löytyy itseltänikin kuvia, mutta uskoisin, että julkaisulisensseillä olevia kuvia löytyy runsaasti.

Näissä ro-rolaivoissa olisi myös hyvä mainita alusten tietojen yhteydessä niiden kaistametrit (lane metres).
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jorma Rajaniemi

Lisäsinpäs jo tuonne Foretelleriin kaistametrit, niitä oli 3 000.

Kuvista totean vain sen, että maksullisia kuvia toki löytyy - minä käytän vain ilmaisia kuvia. Laivakuvat ovat kiven tai pitäisikö sanoa karin takana. Löydän niitä vain Wikimediasta ja Flickristä, jossa pari kuvaajaa on antanut käyttööni 150 000 laivakuvaa. Siellä näyttää olevan joku vaatimaton  kuva pidennetyistä Finnbreeze-luokan aluksista, mutta ne ovat tiukasti All Rights Reserved. Niitä voi toki kerjätä, mutta vastaus voi tulla kolmen vuoden kuluttua - noin muuten, laivakuvat ovat arvokasta omaisuutta omistajilleen ja niitä on hyvin vaikeaa saada sivuilleen. Siis minun, muista en tiedä.

Voin lisätä sivuille merkinnän, että kuvat ovat ajalta ennen pidennystä.

Pekka Laakso

Voisin lähettää sinulle kuvia vapaaseen käyttöön, mikäli sähköpostiosoitteesi olisi tiedossa. Tuolta kotisivuilta ei sähköpostiosoitetta näy löytyvän?
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jorma Rajaniemi

Lähetin mailini sinulle yksityisviestinä, kiitos kuvista.

-----------------------------
Mailiosoitteen pitäminen nettisivuilla on täysin mahdotonta. Spammirobotit alkavat sen avulla lähettää tuhat mailia päivässä.

Pekka Laakso

Kaistametrien perusteella sivustollasi voidaan mainita vielä Finnlinesin vanhemmat Finnmill ja Finnpulp, sekä niiden alkuperäiset sisaret (Finnlines on aikoinaan muokannut oman kaksikkonsa kansien layoutia.) Corona Sea, Hafnia Sea (kulkevat Transfennicalle Hankoon ja Kotkaan), Fionia Sea jaJutlandia Sea (kulkevat Wallenius SOL:lle Vaasaan, Ouluun ja Kemiin). Vaikka näissä runkomitat jäävätkin hieman pienemmiksi kuin yllä mainituissa.

Samat lähteet kuin yllä:

https://www.transfennica.com/fleet-equipment/fleet
https://www.finnlines.com/fi/rahti/laivasto



Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jorma Rajaniemi

Kiitos, nämä kaikki on laitettu.

Tähän on varmaan jokin selitys, jota en hidasjärkisenä huomaa, mutta tuon Fionia Sean nimenä on
Wallenius Solin sivulla aluksen esittelyssä Fiona Sea. Miten heillä voi olla väärin kirjoitettuna oman laivansa esittelyssä laivan nimi?
Ehkä minä en huomaa jotakin.

https://wallenius-sol.com/en/mv-fiona-sea

Timo Heikkinen

#14
Lainaus käyttäjältä: Jorma Rajaniemi - 03.04.2021, 20:48:16
https://www.tiedonportailla.fi/suurimmatlaivat/

Otetaan vastaan lisäyksiä, parannuksia, korjauksia ja kaikkea muutakin palautetta. Puutteita ja virheitä voi olla, lähteistö on

2) Irtolastialuksissa suurimmat ovat Navios Lumen ja DS Charme. Kakkosena on Roma Snug (nyk. Regina Oldendorff).



Lisätä voisi Hsin may aluksen (292x45), Kävi vuosia sitten 2010 Porissa Tahkoluodossa. 2012 kesällä kävi Genius niminen irtolastilaiva 2.7.(287x45) Semmonen muistikuva on että.Tahkoluodossa on käynyt 297m irtolastialus, en vaan ny muista sen nimeä. Nykyjään hiililiikenne loppunut satamaan päin niin ei enää suuria hiililaivoja tule...

Edit. Semmoinen huomio, että jos katsot vaikkapa marinetrafficista laivojen tietoja niin syväys tiedot ovat aina sen hetkisiä eli ei max syväyksiä. Katsoin vaan sivustoasi ja 292m irtolastialukselle mainittu syväys 9m ei kyllä ole maksimi syväys. Esimerkiksi mainitsemani Hsin may maksimi syväys 18,3m.