Konttilaivat

Aloittaja Kimmo Kantola, 08.04.2021, 10:06:34

« edellinen - seuraava »

Kimmo Kantola

Moro , miten on kuljettako konttilaivat yleensä miten paljon tyhjiä kontteja ?
Eli jos iso konttilaiva ottaa ns. täyden lastin n.20000 teu vaikkapa Kiinasta Eurooppaan tai päinvastoin niin onko tästä määrästä tyhjiä kontteja minkä verran vai onko kaikki kontit lastattuja ?
Taikka siirretäänkö tyhjät kontit erikseen paikasta toiseen ?

Tuomas Romu

Maailmantalouden tavaravirrat huomioiden olettaisin, että tyhjät kontit virtaavat ensisijaisesti Euroopasta ja Yhdysvalloista Aasiaan. Sikäli kun vientiä tuohon suuntaan on vähemmän, on lastissa todennäköisesti suurempi osuus tyhjiä kontteja.

20 jalan kontin maksimipaino kontti mukaanluettuna on 24 tonnia ja 40 jalan kontin 30.48 tonnia. Kaikkia kontteja ei kuitenkaan lastata maksimipainoon asti - esimerkiksi kontti, jossa on lastina keskikokoinen henkilöauto, painaa parin salamatkustajankin kanssa alle viisi tonnia.

20000 TEU:n konttilaivan kuollutpaino on noin 200000 tonnia, joten "täydessä konttilastissa" yksittäinen kontti voisi painaa keskimäärin noin 10 tonnia. Jos kyydissä olisi vain "täysipainoisia kontteja", niitä voisi ottaa kyytiin alle puolet maksimikapasiteetista.

Suurin osa konttilaivojen lastista taitaa kulkea nykyään 40 jalan konteissa, jotka vievät saman tilan kuin kaksi 20 jalan konttia mutta voivat painaa enimmillään vain kaksi kolmasosaa lyhyemmän kontin maksimipainosta. Näin ollen laskennallista lastikapasiteettia tarvitaan enemmän ts. laiva näyttisi täydemmältä myös "painavassa konttilastissa".
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kimmo Rantanen

Mussalostakin konttilaivat hakee usein tyhjiä kontteja, koska eihän Suomesta ole niin paljoa konttitavaraa vietävänä.

Pekka Laakso

Juuri tänään oli uutisissa, että Maersk lähetti kapasiteeltiltaan 9 640 TEU:n aluksen hakemaan lähestulkoon 8 000 TEU:n verran tyhjiä kontteja Australiasta Kaukoidän konttipulasta kärsiviin satamiin.

https://maritimedanmark.dk/Mobil/?Id=45774 Uutinen tanskan kielellä.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kalle Id

Jostain yli vuosikymmenen takaa muistelisin lukeneeni, että jo tuolloin Yhdysvaltojen yleisin "vientituote" olivat tyhjät kontit.

Kimmo Kantola

Miten on kun tällä hetkellä näyttää konttilaivojen max pituus olevan n.400 metriä niin onko tulossa pidempiä tai isompia aluksia tästä tulevaisuudessa vai alkaako satamien ja väylien koko jo rajoittamaan aluskokoa , eipä taida muutkaan laivatyypit myös tankkerit olla tämän isompia nykypäivänä pituudeltaan ? 

Mikä on muuten suurin väyläsyvyys Suomen satamiin , ( Sköldvik ? ) ?     

Jorma Rajaniemi

#6
Maakrapu vastaa maakravulle:

Yhä suurempia konttialuksia on tulossa. Japanilainen Ocean Network Express, ONE ilmoitti vuoden 2020 lopulla suunnitelmistaan valmistuttaa kuusi ultrasuurta konttialusta, jotka olisivat valmiit vuosina 2023 - 2024. Valmistuttuaan nämä alukset olisivat maailman suurimpia konttialuksia, silti vain hieman isompia, kuin Algeciras-alukset. Näiden uusien konttialusten suunniteltu kapasiteetti tulisi olemaan yli 24.000 TEU.

Mutta sehän on jo terveellä merimiehen järjellä selvää, että pituuksia ei enää paljonkaan kasvatella. Ja jos niin tehdään, se on terveen merimiesjärjen puutetta. ;)

Konttialuksissa on kasvatettu suhteellisesti enemmän korkeutta, leveyttä ja syvyyttä, kuin pituutta.

Edit: Tuon viimeisen lauseen luin netistä kun tein omia sivujani, mutta harmillisesti kadotin sitten sivun enkä enää uudelleen löytänyt, vaikka tunnin etsin. Se oli blogi, jossa logistiikan asiantuntija omine nimineen ja kuvineen kertoi konttilaivojen logistiikasta.

Seppo Honkanen

Tuolla edellä olevaan kysymykseen löysin vastaukseksi tammikuulta 2013 tämän kartan, jonka mukaan maamme satamiin johtavat syvimmät väylät ovat 15,3-metrisiä.
Ja nuo satamat idästä alkaen ovat Kotka (Mussalo), Porvoo (Kilpilahti), Naantali ja Pori (Tahkoluoto).
Vanhaan hyvään aikaan tuon syvempiä ei ollut/ole tarpeen rakentaa, koska sitä syvemmällä uivat alukset eivät pääse Tanskan salmista läpi.
Onkohan tämä 8-vuotias kartta ajan tasalla?
https://vayla.fi/documents/25230764/35414160/suomen_tarkeimmat_vesitiet.pdf/ddeb9288-1e60-490f-8c1d-dc2e87ac2d7a/suomen_tarkeimmat_vesitiet.pdf?t=1445008189695

Juha Tuomala

Yhdysvaltalainen tuttuni työskenteli aikanaan firmassa joka omisti näitä kontteja ja vuokrasi niitä rahtaajille. Keskusteltiin aiheesta usein. Se on aika erikoinen ala ylipäätään. Esimerkiksi, yrityksellä ei olisi mitään mahdollisuuksia vastaanottaa koko omaisuuttaan jos kaikki päättäisi samalla hetkellä palauttaa vuokraamansa kontit, heillä yksinkertaisesti ei ollut tilaa niille. Käytännössä se omaisuus on jatkuvasti jossain liikkeellä, käsiteltävänä tai odottamassa.

Tosta epäsymmetriasta, joo - se on todellinen ongelma, mutta siihen ei ole juuri ratkaisua. Aasiaan viedään Euroopasta ja USA:sta käytännössä pelkästään tyhjiä kontteja. Siinä tapauksessa jos sinne pitää jotain rahdata, neuvotteluasema hinnasta on hyvä, mutta se vaatii asiakkaalta myös jonkin sortin ostohistoriaa, ihan loppukäyttäjältä se ei varmaan onnistu.

Noin ylipäätään en tiedä onko tämä epäsymmetria kauhean hyvä asia ympäristön ja monen muun asian näkökulmasta. Työpaikkoja menetetään lännessä ja jossain vaiheessa ne Aasian elintasot voisi kuvitella nousevan muutamassa sukupolvessa jolloin tuotanto leviää tasaisemmin maailmaan ja rahtaaminen vähenee.

Toisaalta vaikka tätä epäsymmetriaa vastaan olisi paljon ideaaleja, tämä on hyvä esimerkki että ne saavat väistyä kun taloudellisesta tehokkuuedesta on kyse. Toki markkinatalouden vapaat päätökset ilman politikkojen puuttumista ovat nostaneet miljoonia - ellei miljardeja ihmisiä köyhyydestä mikä tietysti ihmiskunnan kannalta on hyvä asia.

Mitä uutisia seuraa, Kiinan nousu tämän seurauksena on kasvattanut niiden laivastoa, niillä oli mieletön määrä korvetteja - ja kova hinku lentotukialuksiin ja sukellusveneisiin. En yhtään yllättyisi, että tämä globalisaatio seurauksineen johtaa lopulta pieneen paukutteluun Taiwanissa ja Etelä-Kiinan meren atolleilla. Ehkä se on väistämätöntä joka tapauksessa.