Alandia karille

Aloittaja Marko Kinnari, 23.05.2005, 19:41:04

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 24.05.2005, 10:17:51
Eilen ylen ruotsinkielisissä uutisissa matkustajien antamat lausunnot olivat jälleen kerran ristiriitaisia. Osa otti tilanteen rauhallisesti ja osa piti toimintaa laivalla täytenä kaaoksena. Lienee selvää että toimitaanpa miten tahansa niin tilanteet koetaan eri tavalla. Riittävä informaatio tuntuu olevan kuin veteen piirretty viiva. Kaikissa tapauksissa löytyy ihmisiä joille ei annettu info riitä mutta mikä sitten riittää niin siihen ei löytyne helposti vastausta.

Tuo osoittaa vain sen että osa hätääntyy kun mitä tahansa tapahtuu, osa pysyy rauhallisena. Jotkut voivat kusta housuihinsa ja silti toimia todella mallikkaasti ja rauhallisesti. Esimerkiksi muistelen Tallinkin karilleajosta olleita kommentteja siten että osa sanoi ihmisten pysyneen rauhallisena, ja osa kritisoi kaikkea. Sillä kerrallahan oli kyse todella vakavasta tilanteesta joka onneksi ratkesi hyvin, monenkin asian avittaessa onnellista loppuratkaisua. Hyvä sää, apu lähellä, organisaatio toimi ainakin maissa. Sitä en muista mitä loppuraportti sanoin toiminnasta aluksella. Alan kai tulla vanhaksi kun dementia jo vaivaa.

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 24.05.2005, 15:03:03
Lainaus käyttäjältä: Jaakko Simola - 24.05.2005, 14:54:53
Propelli???
Tarkoitatkos potkuria ja potkurilapaa?
Mietin vaan  ;)
Juuri niin, potkuri ja potkurinlavat sekä potkurin akseli...taitavat muuten olla Karlslund Mekaniska Verkstadenin tai jotain sinnepäin valmistamia; KaMeWa? ;)

Karlstads Mekaniska Werkstad. Toisin kuin suomalaiset luulevat, tuota päätettä -en harvoin käytetään yritysten nimissä, eikä se todellakaan kuulu perusmuotoon. Poikkeuksiakin löytyy, Ålandsbanken ja Vikinglinjen!

Alandiasta. Kuten jo aikaisemmin tässäkin jutussa arveltiin niin mahtaako olla että nuoremman sisaren kohtalo alkaa olla edessä piakkoin. Monen vanhan aluksen kohdalla kun tuo tekniikka on alkanut reistailla, niin on usein todettu että eipä enää kannata siihen sijoittaa, menköön nauloiksi. Sitähän emme tiedä että oliko taas kyseessä tekninen vika, mutta jos niin on, ja esimerkiksi juuri tuo potkurin ohjaus on syyllinen, ja se jatkaa oireilemista korjausten jälkeenkin, niin aluksesta luopuminen on vaihtoehto. Näin kävi esimerkiksi Wingalle. Tosin: tässä ei ole tarkoitus maalailla piruja seinille, mutta onpahan yksi teoreettinen vaihtoehto. En usko Papenburgereiden enää olevan pelissä viiden vuoden päästä, mutta voinpa olla väärässäkin.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Ari-Jukka Perkiomaki

Nyt lukee myös Ylen teksti TV:n "lyhyesti kotimaasta" uutisissa, että vika on ollut Alandian "peräsin konehuoneessa".
"Steering Gear Room, in Tween Deck" tämän piirustuksen mukaan:
http://www.vasabatarna.se/botniaexp2/ga_plan/tanktop.jpg