Aker Finnyardsille Viking Linen uuden Tallinnan laivan tilaus

Aloittaja Teijo Niemelä, 21.11.2005, 12:09:18

« edellinen - seuraava »

Aleksi Viskari

#60
tyylikäs alus! :thumb: tulee vähän mieleen SuperFast Ferriesin alukset ainakin värityksen ja keulan perusteella...peräkannen lasituksesta(onko edes ulkokantta lasituksen kohdalla ???) tulee taas mieleen Tallinkin Romantikan ja erityisesti Victorian I:n takakannen lasitus joka ei ollut laivakuvaajalle ja maisemien tiirailuun paras mahdollinen ympäristö...

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Teemu Porko - 30.11.2005, 09:49:39
Taiteilijan näkemyskin jo löytyy... http://www.akerfinnyards.com/image.cfm?i=170&s=m  :thumb:
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 30.11.2005, 12:58:23
Mielenkiintoista, että kuvan perusteella näyttää, että ylempi autokansi on korkeutensa puolesta vain henkilöautokansi.
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 30.11.2005, 13:08:06
Tekniset tiedot

Matkustajamäärä: 2500
Autokansi: ylempi autokansi henkilöautoille ja erillinen kansi busseille ja rekoille
Pituus: 185 m
Leveys: 27,7 m
Syväys: 6,55 m
Bruttorekisteritonni: 34 000
Konevoima: 40 000 kW
Nopeus: 25 solmua
Suomen jääluokka 1 A super

Asiallisen näköinen paketti. 25 kn tarkoittaa matka-aikaa HEL-TLL satamavatkauksineen noin 2h15min(+-vartti).
Automäärä ei ilmene mistään, ei myöskään se, onko erillinen ylempi autokansi vain sivuistaladattava vai tehdäänkö sille ajorampit myös päätyihin. Syytä olisi kuitenkin nämä asiat pian saada selville, sillä Helsingin sataman pitää pian ruveta pähkäilemään, mihin alus sijoitetaan ja millaiset laiturirakenteet sille pitää tehdä. Skattan kärkeenhän ei periaatteessa enää tehdä uusia satamarakenteita (satamaltk:n periaatepäätös -90-luvun lopulta) ja niin Viking kuin seudun asukkaatkin varmasti haluaisivat tehokkaamman laiturimiljöön.
Myöskään hyttipaikkamäärä ei tästä faktasta ilmene. Sekin olisi ihan hyödyllinen tieto. Kuvasta päätellen 6:lle ja 9:lle olisi jotain sentyyppistä tulossa (Birka Paradisen tyyliin pyöreillä venttiileillä!), mutta onko Estrellan tarkoitus palvella vain kuljettimena vai myös cruiserina..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950


Miro

Hieno juttu ! Vielä hienommaksi asian tekee sen että Mr. Eklund vihjailee aluksen lipuksi SUOMEN lippua joka on erittäin positiivinen asia  :beer: . Loistava signaali suomalaisille työmarkkinoille. Veikkaanpa että Viking joutunee (tai siis saa) rekrytoimaan lisää vakinaista henkilökuntaa uudisrakennukseensa, tuskin muista laivoista löytyy tarpeeksi väkeä.

www.vikingline.fi:
Nils-Erik Eklund painottaa myös Ahvenanmaan varustamoyhdistyksen ja Suomen Merimiesunionin kanssa 15.11. solmitun sopimuksen vaikutusta, joka Eklundin mukaan luo edellytykset paremmalle kilpailukyvylle muiden kuin Suomen lipun alla liikennöivien alusten kanssa.

Repe

Hyvä viking! Tyylikäs alus, tosin nopeutta olisi voinut olla enemmän. Korsteeni on kuvassa ainakin todella hieno :thumb: Tallinkin uudet alukset ovat nopeampia(29 solmua), mutta ero taitaa olla niin pieni että se ei vaikuta matkustajan valintaan.
Taitaa olla tyhmää toivoakkin että uuteen laivaan tulisi jonkinlainen promenade keskelle, mutta toivottavasti laivaan ei tule samanlaista vikingkonseptia kuin ruotsinlaivoissa on. 3 vuotta suunniteltu konseptia, saapa nähdä mitä on saatu aikaan.

Kiva yksityiskohta on kaari joka alkaa komentosillan alta ja jatkuu aina laivan perään saakka. Kaaren voi tuossa kuvassa nähdä jopa kannen kaiteessa 6 ja 7 ikunan kohdalla komentosillan takana. ::) :)

Risto Uusivirta

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 30.11.2005, 14:04:00
mutta onko Estrellan tarkoitus palvella vain kuljettimena vai myös cruiserina..?
Viking Linen sivuilta:Viking XPRS – konsepti, jota kehitettiin kolmen vuoden ajan, yhdistää parhaat ominaisuudet perinteisistä autolautoista ja nopeista katamaraaneista. Viihtyvyys, palvelu laivalla ja turvallisuus yhdistetään lyhyeen matka-aikaan kaikissa sääolosuhteissa.

Luulisin että yrittävät yhdistellä hieman molempia.

Antti Katajisto

Tässä yhteydessä voisi kysyä, että onkohan tämäntyyppisiin laivoihin yleisesti ottaen tapana tehdä vesirajan alla sijaitsevaa autokantta? Siellähän olisi paljonkin tilaa, jos perinteisiä snorkkelihyttejä ei tehdä.
"Laivat on mun kavereita."

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Antti Katajisto - 30.11.2005, 16:56:56
Tässä yhteydessä voisi kysyä, että onkohan tämäntyyppisiin laivoihin yleisesti ottaen tapana tehdä vesirajan alla sijaitsevaa autokantta?
Kyllähän esimerkiksi Color Fantasyssä ja Ulyssesissä on tällainen lastikansi.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko Vartiainen

Onkohan kyseisellä laivalla tulevaisuudessa yöristeilyjä vai porhaltavatko aina täyttä häkää kohti määräsatamaa.
Kiertää, kaartaa, koskaan ei kiinni saa,
silti jaksaa loistaa.

Janne Rantasaari

Oijoioij. Nyt voi sitten jo hyppiä tasajalkaa ja huutaa jippii kun tilaus on varmistunut. (En uskaltanut sitä aiemmin tehdä kun on vielä muistissa Siljan ropaxit...) Hyvä Viking! :thumb: Laiva näyttää TODELLA UPEAN näköiseltä ainakin havainnekuvassa. Punainen korsteeni jopa sopii siihen. Toivottavasti alus näyttää oikeastikin yhtä hienolta kuin piirroksessa. (Tuskin maltan odottaa että näen sen luonnossa..)
Toivon myös aluksen tulevan Suomen lipun alle. Luulisi uuden aluksen pystyvän tuottamaan voittoa suomalaisella miehistöllä? Nooh vaikka alus menisikin jonkin muun maan lipun alle, niin saadaampahan ainakin telakkatyön muodossa Suomeen työtä ja sekin on tyhjää parempi.. :beer:

Kim Helle

Ihan mielenkiintoisen näköinen alus, poikkeaa muusta laivastosta kaikin puolin. Tietty odotanpa minkä näköinen on lopputulos livenä :beer:
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Gallet

Hyi... Ei tuo enää näytä miltään laivalta, ja ehdoton EI kokonaan punaiselle korsteenille... No, kai se pitänee paikkansa aika hyvin
että Mariellan jälkeen ei ole enää kauniita laivoja rakennettu... Ja laivan peräosa on ihan liikaa Romantika/Victoria tyylisen ruma!  >:(




Ville Kartela


Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 30.11.2005, 17:03:05
Lainaus käyttäjältä: Antti Katajisto - 30.11.2005, 16:56:56
Tässä yhteydessä voisi kysyä, että onkohan tämäntyyppisiin laivoihin yleisesti ottaen tapana tehdä vesirajan alla sijaitsevaa autokantta?
Kyllähän esimerkiksi Color Fantasyssä ja Ulyssesissä on tällainen lastikansi.
Jos näin on tehty, se voisi tarkoittaa että aluksessa on itseasiassa kaksi täyskorkuista autokantta, ja keula- ja peräportit ovat kansien puolivälissä niin että sisään ajettaessa on molemmille autokansille mentäessä noin yhden kannen korkuinen ramppi (ymmärsikö tuosta nyt mitään?). Käsittääkseni tälläinen järjestely oli ainakin muutamissa 80-luvun alussa rakennetuissa lautoissa jos ei muualla.

Mitä uuden laivan ulkonäköön tulee, ainakin tuon kuvan perusteella (sehän ei tietenkään välttämättä tarkoita että laiva näyttäisi hyvältä kolmiulotteisena oikeassa elämässä) alus on tyylikkään linjakas, erityisesti tuo kaareva linja on hieno, erityisesti koska se ei ole täysin yhtenäinen. Myös korsteeni näyttää hyvältä. Jos nuo vaakasuorat 'putket' ovat lopulta yhtä harvassa kuin havainnekuvassa, tulee korsteenista niin 'ilmava' että sen pitäisi näyttää ihan kelvolliselta kokopunaisena.

Toni Tuppurainen

Niin,minusta tuossa muotoilussa ei ole oikeastaan mitään uutta,jotenkin kuitenkin jää sellainen massalaiva vaikutelma,tosin suunnittelu on kallista, ja loppujen lopuksi kuitenkin on kysymys on autolautasta. Mutta parasta on että uutta tulee vihdoinkin!!!!