Aker Finnyardsille tilaus Brittany Ferriesiltä

Aloittaja Miran Hamidulla, 02.08.2005, 12:48:01

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Ouest France sanomalehden sekä Yahoo Ferries of Northern Europe keskusteluryhmän tietojen mukaan Brittany Ferriesin pitkään tilattavaksi huhuttu ropax, joka korvaisi yhtiön Coutances aluksen, olisi päätymässä Aker Finnyardsin rakennettavaksi. Huhujen mukaan tämä alus olisi 180 metriä pitkä ja siinä olisi 300 hyttipaikkaa sekä 120-140 paikkaa rekoille. Alus tultaisiin asettamaan reiteille Cherbourg-Portsmouth ja Cherbourg-Santander.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jani Nousiainen

Ylen talousuutiset kertoi juuri tilauksen varmistuneen.  Aluksen lohkot valmistetaan Raumalla ja kasataan Helsingissä.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Timo Selkälä

#2
http://www.akeryards.com/index.asp?strURL=//templates/applications/Internet/AKER_IR/press_detail.asp?xml=//cws.huginonline.com/A/134984/PR/200508/1004600.xml
   
Aker Yards to build Trailer Ropax for Brittany Ferries
Aker Yards and the French company Brittany Ferries have signed a contract for the building of a ropax vessel worth EUR 80 million for delivery in autumn 2007. The contract includes an option of a similar vessel.
The vessel will be delivered from the yard in Helsinki, while the blocks will be fabricated mainly in Rauma.

"Having delivered two car ferries for Brittany Ferries in the beginning of the 1990`s, we are now very pleased to renew our relationship with the company", said Yrjö Julin, President of Aker Finnyards and responsible for Cruise & Ferries in Aker Yards.

The trailer ropax is designed to carry road cargo vehicles between France and The United Kingdom at a speed of 23 knots. The 165 m long and 26.8 m wide vessel has 2.2 kilometres of vehicle deck space and 120 cabins.

The contract is subject to final confirmation of buyers financing.

Kuva löytyy: http://www.akerfinnyards.com/orderbook.cfm
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Janne Rantasaari

Hyvä juttu! :D
On kiva että saadaan näitä tilauksia (=Työtä) Suomeen, eikä kaikki valu muualle. Laiva näyttää ihan mukiinmenevältä "perus"-ropaxilta, ei nyt mikään kaunotar, muttei mikään rumakaan. Luultavasti aika tarkoituksenmukainen laiva tolle reitille.

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 02.08.2005, 18:27:21
Kuva löytyy: http://www.akerfinnyards.com/orderbook.cfm

Ja sama kuva hieman isompana täältä: http://www.akerfinnyards.com/image.cfm?i=162&s=m

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Janne Rantasaari - 02.08.2005, 19:27:33
On kiva että saadaan näitä tilauksia (=Työtä) Suomeen, eikä kaikki valu muualle.
Niinpä. Ennen kaikkea on hyvä, että Aker Finnyards sai pitkästä aikaa asiakkaakseen Brittany Ferriesin, joka on yksi niistä lauttavarustamoista Euroopassa, joka on viime vuosina investoinut voimakkaasti laivastonsa uudistamiseen, mutta viimeisimmät tilaukset on rakennettu lähinnä Keski-Euroopan telakoilla. Ehkäpä tilaus avaa ovia joskus myös muihinkin jatkotilauksiin kuin tuohon nyt tilatun ropaxin sisaren optioon.

Vaikka aluksen piirroksessa lukeekin nimen kohdalla vielä vain pelkkä "name of the vessel", niin esimerkiksi Brittany Ferriesin fanifoorumilla väitetään aluksen saavan tylsähkön ja mielikuvituksettoman edeltäjäänsä viittaavan Coutance II nimen. Toivottavasti tämä väite osoittautuu vääräksi. Sen verran tyylikäs on kuitenkin varustamon aiempi nimihistoria tähän asti ollut.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 03.08.2005, 02:16:53
Ennen kaikkea on hyvä, että Aker Finnyards sai pitkästä aikaa asiakkaakseen Brittany Ferriesin, joka on yksi niistä lauttavarustamoista Euroopassa, joka on viime vuosina investoinut voimakkaasti laivastonsa uudistamiseen, mutta viimeisimmät tilaukset on rakennettu lähinnä Keski-Euroopan telakoilla. Ehkäpä tilaus avaa ovia joskus myös muihinkin jatkotilauksiin kuin tuohon nyt tilatun ropaxin sisaren optioon.
Voisiko eräs syy Aker Finnyardsin puoleen kääntymisessä kenties olla ongelmat Keski-Euroopassa rakennetuilla aluksilla. Ainakin Meyer Werftin rakentama Pont-Aven kärsi rakenteellisista ongelmista ja mahdollisesti muistakin probleemista. (Vaikka ainahan osa ongelmista liittyy vain siihen, että alus on ollut uusi... ::))
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 03.08.2005, 02:39:23
Voisiko eräs syy Aker Finnyardsin puoleen kääntymisessä kenties olla ongelmat Keski-Euroopassa rakennetuilla aluksilla.
Tai se, ettei toista näistä keski-eurooppalaistelakoista enää ole olemassa...? ::)

Tietenkin on muistettava, että myös tässä tilauksessa on tuo lisäehto tilauksen aluksen rahoituksen löytymisestä, joten ihan täysin varma ei tämäkään tilaus vielä ole. Brittany Ferrieshän on saanut aiemmin myös julkista rahoitusta hankkeilleen, joten lieneekö tällaista taas hakusessa? Esimerkiksi Mont St Michel aluksen sanotaan saaneen jonkinlaista rahoitusta paikalliselta maakunnalta Ranskassa. Koska tämän nyt tilatun aluksen reitit sisältävät myös tuon Ranskasta Espanjaan kulkevan Manner-Euroopan sisäisen osuuden, voisi kuvitella, että yksi syy tällaiselle reitille olisi rekkojen saaminen pois Ranskan ruuhkista. Näinollen en olisi mitenkään yllättänyt, vaikka tämä alushanke saisi jonkinlaista tukea myös EU:lta, joka on viime vuosina ollut innokas tukemaan liikenneratkaisuja, joissa rekkoja siirretään liikenneruuhkista merille.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Wirrankosken Rami

Tiedä onko kukaan kiinnittänyt asiaan huomiota, mutta: minkähän takia molempien tilausten (BF + Tallink) rakennusnumeroiksi on annettu TURUN telakan numerot (1356+1357)???

Juhani Mehto

Minä huomasin saman numeroinnista ja aioin kysyä sitä sinulta, mutta unohdin sitten. Olisiko niin, että AF:n ja KMY:n yhdistyessä käyttöön otettiin yhteinen numerointi (sinällään loogista, koska Rauman ja Hesan numerot ovat kuitenkin aika lähellä toisiaan) ja Turun numerot olivat suurimpina paras vaihtoehto. Lisäksi nyt kun ainakin Color Magic rakennetaan kahdella telakalla, vältytään kahden eri rakennusnumeron käytöltä samassa laivassa.
Mutta joka tapauksessa mukava huomata, että Suomeen saadaan tilauksia tältäkin saralta. Brittany onkin telakan vanha tuttu Normandien ja Barfleurin rakentajana.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Wirrankosken Rami

Näin on asian laita. Tarkistin sen tänään. Telakkayhtiö alkaa käyttää kaikilla Suomen telakoillaan yhtenäistä numerointisysteemiä, joka pohjautuu Turun telakan vanhaan sarjaan.

Mika Mattila

Aika jännä homma Helsingin telakalla vaikka nyt tuli tilaus :D ,niin silti porukka vaan ottaa lopputilejä!! Mistä meinaa saada miehiä rakentamaan näitä laivoja??

Pasi Leino

Akerin telakkatyöntekijöitä irtisanotaan ja todennäköisesti pääsevät samoihin rakennushommiin alihankkijoiden leivissä. Aker ainakin ilmeisesti haluaa ulkoistaa melko runsaasti telakoiden eritoimintoja pienemmille firmoille.  :o

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 03.08.2005, 02:16:53
[Vaikka aluksen piirroksessa lukeekin nimen kohdalla vielä vain pelkkä "name of the vessel", niin esimerkiksi Brittany Ferriesin fanifoorumilla väitetään aluksen saavan tylsähkön ja mielikuvituksettoman edeltäjäänsä viittaavan Coutance II nimen. Toivottavasti tämä väite osoittautuu vääräksi. Sen verran tyylikäs on kuitenkin varustamon aiempi nimihistoria tähän asti ollut.
Nyt Yahoolla väitetään aluksen saavan nimen COTENTIN tuon Countances II työnimen sijasta.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 22.02.2006, 02:29:52
Nyt Yahoolla väitetään aluksen saavan nimen COTENTIN tuon Countances II työnimen sijasta.

Nyt löysin nimen virallisemmista lähteistä ja toi  Yahoon väite pitää paikkansa.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Mika Mattila

#14
Brittany Ferriesin kölin lasku oli tänään.... :)   Tahti on kiireinen helsingin telakalla..