Puolisotilaallisen pursiseuran poistoja

Aloittaja Miran Hamidulla, 19.09.2001, 20:39:10

« edellinen - seuraava »

Pekka Lappalainen

Lainaus käyttäjältä: Kauko Lehtinen - 15.08.2004, 21:25:17
viikonloppuna kuulin muutamalta merivoimissa palvelevalta tutulta Tuimien, Vasaman ja mahdollisesti myös Turunmaan olevan Isnäsin laiturissa. Joku laivahistorian harrastaja olisi kuulema osatanut ne.  Aion lähiaikoina käydä varmistamassa tiedon ja voin raportoida. Joku teistä mahtaa tietää asiasta jo tarkemminkin.
Kannattaa lukea tätä topicia vähän ylöspäin niin saat lisätietoja. ::) ;)
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Kauko Lehtinen

#31
Lainaus käyttäjältä: Pekka Lappalainen - 15.08.2004, 21:55:03

Kannattaa lukea tätä topicia vähän ylöspäin niin saat lisätietoja.

No joo, toki olin tämän threadin lukenut ja siksi kirjoitin. Kun kuulin asian kerrottavan suht varmana ja tuoreena tietona niin ajattelin kertoa muillekin. Kuten totesin, käyn itse katsomassa niin sittenpä tiedän.

Niin, saattaahan tuo minun vihjeeni olla täysin perätönkin.

Wirrankosken Rami

#32
Nooh, ei kannata Isnäsiin saakka mennä pelkästään asian toteamiseksi. Juttu pitää paikkansa, kaikki alukset yhtä tuima-luokan paattia lukuun ottamatta (jonka pitäisi nyt olla "museona" Svartholmassa) ovat siellä satamassa, joka tosin on yksityistä aluetta...
Alla tuima-luokkaa rivissä Isnäsissä

Kauko Lehtinen

Paljon kiitoksia tiedon tarkentamisesta. Eipä tuo Isnäs olisi isoa mutkaa viikonlopun reissuun tehnyt mutta hyvä kun varoitit tuosta yksityisalueesta. Siellä saattaisi olla hankalaa kurkkia laivoja.

Turunmaan osalta tieto oli varmaankin väärä - aiempiin keskusteluihin viitaten.


Mikko-Oskari Koski

Mikä Tuimista on päätetty säästää museoitavaksi ja onko siinä ne 74-mallin jenkinkarkottimet vielä tallella? Tarkoitan vain, että vain niiden mukanaollessa malliston yksilön säilyttäminen on mielekästä -muistona YYA:sta ja Kekkosen hyvästä viinapäästä... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 17.08.2004, 14:27:44
Mikä Tuimista on päätetty säästää museoitavaksi

tästä ja muustakin oli Laiva-lehdessä 2/04...
mutta vastataan nyt tässä: Tyrsky.
Noista "karkottimista" sen sijaan en tiedä ;)

Mikko-Oskari Koski

#36
Insinöörikommodori evp.Alpo Tuurnalan kirja Harmaat laivat on ehkä enemmän taidekirja kuin merivoimien historiaa kartoittava teos, mutta ansionsa sillä on molemmilla sektoreilla. Tuurnala tietää, mitä on maalannut, vaikka kirjan kuvitus ei varmasti missään määrin informatiivinen pyrikään olemaan.
Teksteissä pahoitellaan mm.mil.Ruosteensilm...eiku Ruotsinsalmen ankeaa kohtaloa ja harmitellaan monien muidenkin alusten meritaipaleen päättymistä luonnollisella tavalla. Joitakin aluksia kohtaan Tuurnalalla on ilmiselvästi muita lämpimämpi suhde ja näihin kuuluu mm.se nopeampi (ja muutenkin parempi) Turunmaa-luokan tykkivene... ::)

Lievää jeesustelun makua on maininnassa, ettei Matti Kurjen A-messissä muka olisi suomalaisaikoina nautittu whiskeytä. OK, voi olla, ettei. Mutta esteenä tuskin oli ohjesääntö, vaan suomalaishenkilöstön yksinkertaisempi maku...

Pientä moitteen sijaa näkisin siinä, ettei Tuurnala ole selvittänyt oikeastaan ollenkaan sitä, mihin mikäkin yksityiselle sektorille päätynyt ex-sotalaiva on nyttemmin kulkeutunut. Mutta se on pieni vika.

Tuurnalan näyttelystä Forum Marinumissa on juttu täällä:

http://www.turunsanomat.fi/verkkolehti/?ts=1,4:7:0:0,4:7:1:1:2004-09-16,4:251912,1:0:0:0:0:
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko Tuominen

Niin onkos kellään mitään tarkempaa tietoa mitä turunmaalle kuuluu juurikin nyt? jokos on alkanut laikat laulamaan ja paatti muuttunut nauloiksi vai vieläkö makaa homeessa jossain ties missä? ???

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Mikko Tuominen - 22.10.2004, 12:08:24
Niin onkos kellään mitään tarkempaa tietoa mitä turunmaalle kuuluu juurikin nyt? jokos on alkanut laikat laulamaan ja paatti muuttunut nauloiksi vai vieläkö makaa homeessa jossain ties missä? ???

Kuten tuolla yllä asiasta mainittiin: "...Tuimien, Vasaman ja mahdollisesti myös Turunmaan olevan Isnäsin laiturissa..." ja näinhän asia on.

Jukka Kaijanmäki

lisää tietoa tenuista ja Turunmaasta osoitteessa
http://www.gn113.com/

Markus Takala

Lainaus käyttäjältä: wirrankoski - 23.05.2001, 17:04:51
Mennänpä hiukan ajassa taaksepäin: Tietäneekö joku varmuudella vanhojen "kunnon" sotalaivojen romutuspaikan, kuten fregatti MATTI KURKI ja saattajat HÄMEENMAA ja UUSIMAA ?


Joo, ainakin Navigator 1/1976 kertoo näin: "KL Matti Kurki hinattiin 12.1.1976 Suomenlinnasta Jätkäsaareen, missä siitä riisuttiin tykit."

Mikko Tuominen

Näyttääpi tuuli joutuvan myyntiin. Pitäiskö ostaa? ;D
Mikäs sen komeampaa kun ohjusvene takapihalla. Eipä löytyis ihan jokaiselta ;D Voi olla että naapureilla olis jotain :deal: no joo ehkei kuitenkaan...

Mikko-Oskari Koski

#42
"Kun halvalla saa, kannattaa ostaa, vaikkei tarviskaan.."(Sulo Vilén, Tankki täyteen)... :o

Nythän olisi kaiketi mahdollista hankkia todellinen "Tuuli-tunneli" ostamalla molemmat Tuulet ja sijoittamalla ne pihalle peräkanaa. Myllyt voisivat olla päällä vuorotellen.. ;D

Tästä tulee mieleen Majakkaseuran puheenjohtaja Pekka Väisäsen kertoma tapaus Savosta: Joku paikallinen isäntä oli -80-luvulla ostanut peltonsa reunaan VR:n poistomyynnissä olleen lättähatun, vaikka lähimmälle radallekin oli yli 30 km. Kalliin siirto-operaation jälkeen tyhjilleen jäänyttä kiskobussia kummasteleville ohikulkijoille isäntä oli hankintaansa perustellut: No eepä tuollasta varmaan kellään nuapurillanaan uo...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko Tuominen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 25.09.2004, 16:00:26
Insinöörikommodori evp.Alpo Tuurnalan kirja Harmaat laivat on ehkä enemmän taidekirja kuin merivoimien historiaa kartoittava teos, mutta ansionsa sillä on molemmilla sektoreilla. Tuurnala tietää, mitä on maalannut, vaikka kirjan kuvitus ei varmasti missään määrin informatiivinen pyrikään olemaan.
Teksteissä pahoitellaan mm.mil.Ruosteensilm...eiku Ruotsinsalmen ankeaa kohtaloa ja harmitellaan monien muidenkin alusten meritaipaleen päättymistä luonnollisella tavalla. Joitakin aluksia kohtaan Tuurnalalla on ilmiselvästi muita lämpimämpi suhde ja näihin kuuluu mm.se nopeampi (ja muutenkin parempi) Turunmaa-luokan tykkivene... ::)

Lievää jeesustelun makua on maininnassa, ettei Matti Kurjen A-messissä muka olisi suomalaisaikoina nautittu whiskeytä. OK, voi olla, ettei. Mutta esteenä tuskin oli ohjesääntö, vaan suomalaishenkilöstön yksinkertaisempi maku...

Pientä moitteen sijaa näkisin siinä, ettei Tuurnala ole selvittänyt oikeastaan ollenkaan sitä, mihin mikäkin yksityiselle sektorille päätynyt ex-sotalaiva on nyttemmin kulkeutunut. Mutta se on pieni vika.

Tuurnalan näyttelystä Forum Marinumissa on juttu täällä:

http://www.turunsanomat.fi/osasto/?ts=1,7,0,0,181138,2004-09-16
Tuo kirja löytyy nyt sitte myös omista kokoelmista. On kyllä sanottava että omasta mielestäni hintansa arvoinen kirja. Paljon mielenkiintoista tekstiä, mutta ei liian pitkää ja yksityiskohtaista tekstiä/pilkunviilaamista ja kuvatkin ihan hienoja vaikka alukset onkin kuvattu ilman naamiomaalia ja pansio-luokka ilman keulanosturia... suosittelen kaikille joita merivoimien alukset vähääkään kiinnostaa  :beer:
Ja sitten dilemma. Katselin tossa kirjastossa kirjoja ja eteeni osui kuva turunmaasta sen ensimmäisiltä palvelusvuosilta. Huomasi yhden pointin, aluksessa oli vain yksi masto. "uudessa" turunmaassaa niitä oli karjalan tapaan kaksi. Kysymys kuuluu, koskas tämmönen mastoremontti tehtiin? voisin olettaa että karjala oli myös uutena yksimastoinen  ::)

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 04.01.2005, 22:10:15
Lainaus käyttäjältä: Mikko Tuominen - 04.01.2005, 21:17:00
mitä kuhiin tulee, jo olis aikakin korvata ne uusilla. Eräät niistä kun ovat jo joutuneet homeen hyökkäyksen kohteeksi  :-\
Tämä nyt ei liity aivan täysin tähän aiheeseen, mutta ovatko Kuhat sitten jo niin iäkkäitä, ettei edes se niihin tehty peruskorjaus ja mitä kaikkea parannuksia niihin tehtiinkään, enää vaikuta? ???
Kuhat kuuluvat kyllä rehellisyyden nimessä siihen taistelualusten vähemistöön, josta voisi saada aikaan messeviä siviilipaattejakin. Paitsi tietysti, jos niiden rungot ovat kertakaikkiaan lopussa. Mutta esim.fillarilautaksi Taipalsaaren ja Kyläniemen välille..? Pitkää peräkanttahan piisaa, kun raivataan turhat sotalelut pois... 8)

Toinen asia, minkä kysymyksen aikaansaanut ajatus ei varmasti mitenkään, ainakaan vielä pitkiin aikoihin aktualisoidu, on kysymys Pansio-luokan alusten miina/lastikannen korkeudesta. Aluksiahan rakennettiin kolme monestakin syystä, joista vähäisin ei ollut telakoiden ankea työllisyystilanne. Kolmea tämän kaliiberin miinalauttaa kuitenkaan tuskin tarvitaan ja Saaristomeren linnakehuollotkin, niiltä osin, kun niitä ei osteta FMA:n alihankkijoilta (Utössä SSL, Örössä Stasi) hoidetaan Valas-luokan aluksilla. Joten jos armeija oikein ahtaalle joutuisi, voisi esim.Pyhärannan myydä ihan käypänä siviililauttana -edellyttäen, että se pystyy ottamaan kuormaa...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950