Venäjän valtion hankintailmoitusjärjestelmä tietää kertoa, että Rosmorport hakee pientä tai keskisuurta yritystä purkamaan jäänmurtaja Ermakista osiksi reilu satakunta laitetta tai järjestelmää. Vuonna 1974 Helsingissä valmistunut 36000 hevosvoiman Ermak (täkäläisittäin Jermak) oli yhdessä sisaralustensa kanssa vuosikymmeniä maailman tehokkain dieselsähköinen jäänmurtaja.
Ermakhan on jo vuosia ollut Suomenlahdella ja huhu kertoo, että yhdeksästä pääkoneesta vain osa on enää käyntikuntoisia. Entisen raskaan polaarimurtajan jääluokkakin on ollut itänaapurin alhaisin, Icebreaker6.
Venäläinen uutissivusto RBC avasi hieman
Ermakin kohtaloa (englanninkielinen artikkeli
Ukrainska Pravdassa): alus puretaan varaosiksi, jotta nuorempi sisaralus
Krasin pysyisi liikenteessä.
Samassa artikkelissa puhutaan myös neljän 1970-luvun lopussa rakennetun
Kapitan Chechkin -sarjan jokimurtajan ja kahden 1980-luvun alussa rakennetun
Kapitan Sorokin -sarjan matalakulkuisen polaarimurtajan elinkaaren pidentämisestä venäläisvalmisteisilla dieselmoottoreilla ja muilla laitteilla. Vuosina 2025-2029 tehtävän uudistuksen tarkoituksena on jatkaa näiden jo nyt yli 40-vuotiaiden jäänmurtajien elinkaarta vielä 15 vuotta.
edit: Myös
Kauppalehti laati aiheesta uutisen.