Digikameran käyttöolosuhteet

Aloittaja Petteri Kallanmaa, 11.07.2003, 00:54:39

« edellinen - seuraava »

Petteri Kallanmaa

Voiko digikameralla ottaa talvella kuvia? Luin joidenkin kameroiden käyttöolosuhteista, ja joihinkin oli laitettu minimi astemääräksi 0 Celciusta.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Petteri Kallanmaa - 11.07.2003, 00:54:39
Voiko digikameralla ottaa talvella kuvia? Luin joidenkin kameroiden käyttöolosuhteista, ja joihinkin oli laitettu minimi astemääräksi 0 Celciusta.
Sitä olen itsekin kuullut. En aiokaan käyttää digiä 25 asteen pakkasessa. Silloin muuten kinofilmikamerakin on käyttönsä rajamailla nimittäin ykköskamerani jäätyi talven kovien pakkasten tuloksena. :'(
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Matti Kauppinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 11.07.2003, 01:09:11
Silloin muuten kinofilmikamerakin on käyttönsä rajamailla nimittäin ykköskamerani jäätyi talven kovien pakkasten tuloksena. :'(

Kärsikö tuo kamerasi paljonkin tuosta jäätymisestä? Itse kyllä kuvailin omalla kamerallanai silloin Torniossa asuessani surutta vielä -30 asteen pakkasessakin, en tosin laivoja, mutta kuitenkin.

Heikki Helen

#3
Mä kyllä asun samalla paikkakunnalla kuin Peksi ja ihmettelen kanssa, että pakastimessako toi Peksi säilyttää kameraansa... mä kun en ees päässy viime talvena värjöttelemään autossa lämpimikseni, vaan polkupyörän kanssa piti talvipakkasissakin pärjätä... mulla kun ei ollut kertaakaan pakkasen takia mitään ongelmia kamerassa...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Arttu Laaksonen

Lainaus käyttäjältä: Petteri Kallanmaa - 11.07.2003, 00:54:39
Voiko digikameralla ottaa talvella kuvia? Luin joidenkin kameroiden käyttöolosuhteista, ja joihinkin oli laitettu minimi astemääräksi 0 Celciusta.

Kyllä mä oon kuvaillu talvella kovemmissaki pakkasissa ja kamera on toiminut ja toimii edelleen. Lähinnä pakkasella on vaikutusta kameran akkujen toimintaaikaan, joka kylmässä vähenee aika paljon.

Kameralle voi olla myös haitallisia lämpötilan vaihtelut (siis myös normaaleille kameroille). Ite ainakin kun oon kuvannu pakkasessa ja tulen takas sisään lämpimään, niin jätän kameran laukkuun jossa se palaa hitaammin takaisin sisälämpötilaan. Tämän pitäisi ehkäistä kosteuden tiivistymistä kameran sisään.
.: FAQ :.

Pekka Laakso

Mun normaalikamerani taitaa hiljalleen tulla elinkaarensa päähän, nytkin siitä on yks toiminto mennyt rikki, ehkä jäätyminenkin johtui siitä et sitä oli käytetty jo liikaa... ;) ;D :-\

Tiedoksi vaan niille jotka ei tiedä, että Hesellä on samanlainen mut uudempi runko ku mulla. :)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Heikki Helen

Niin no on mullakin sen verran esiintynyt vikoja omassani, että mulla alkoi 2002 keväällä automaattitarkennus temppuilemaan ja siitä eteenpäin olen kuvannut kaiken käsitarkennuksella, joka on mielestäni parempi kuin automaatti, joskin työläämpi ja hitaampi...

Lisäksi vuosi takaperin oli ongelmana, että laukaistessa kamera avas valotusläpän ja se myös jäi auki kunnes laukaisi kameran uudelleen... eikä silloinkaan filmi siirtynyt eteenpäin... homman laukaisi se, että otti objektiivin irti ja laukaisi kameran, jonka jälkeen homma pelas, niin kuin ennenkin... tämä tosin tapahtui vain 2 kertaa, jonka jälkeen kamera on toiminut ihan ok...

Mutta siis nykyisin siinä ei tunnu toimivan toi tarkennus (Kuuleman mukaan Peksillä sama vika), mutta se ei siis haittaa...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Heikki Helen - 11.07.2003, 21:24:59
Mutta siis nykyisin siinä ei tunnu toimivan toi tarkennus (Kuuleman mukaan Peksillä sama vika), mutta se ei siis haittaa...
Jeps, niin on. :finger: :'(
Täytyy kai hankkia ko kameran karvalakkimalli, jotta pärjää. ;)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Vesa Vepsäläinen

#8
Kyllä kamera voi jäätyä talvella tai mennä rikki pakkasen vaikutuksesta. Osat voivat jäätyä, kameran sisälle tulee kosteutta kun se tuodaan takaisin lämpimään, pakkanen haurastuttaa jonkin osan ja se sitten hajoaa käytössä.

Paras turva kameralle on pehmustettu ja tiivis kameralaukku, josta kamera otetaan pois vain hetki ennen kuvausta ja laitetaan heti takaisin kuvanoton jälkeen. Kun kamera viedään sisätiloihin annetaan sen olla useita tunteja laukussa, jolloin kondensoitumista ei pitäisi tapahtua (ainakaan suuressa määrin).

Digikamerat ovat siksi herkempiä pakkaselle, koska niissä on paljon elektroniikka ja se käyttäytyy arvaamattomasti kovilla pakkasilla. Lisäksi akkujen suorituskyky kärsii pakkasessa huomattavasti (toiminta-aika pienenee).

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: veppis - 24.07.2003, 15:55:57
Kyllä kamera voi jäätyä talvella tai mennä rikki pakkasen vaikutuksesta. Osat voivat jäätyä, kameran sisälle tulee kosteutta kun se tuodaan takaisin lämpimään, pakkanen haurastuttaa jonkin osan ja se sitten hajoaa käytössä.

Paras turva kameralle on pehmustettu ja tiivis kameralaukku, josta kamera otetaan pois vain hetki ennen kuvausta ja laitetaan heti takaisin kuvanoton jälkeen. Kun kamera viedään sisätiloihin annetaan sen olla useita tunteja laukussa, jolloin kondensoitumista ei pitäisi tapahtua (ainakaan suuressa määrin).

Digikamerat ovat siksi herkempiä pakkaselle, koska niissä on paljon elektroniikka ja se käyttäytyy arvaamattomasti kovilla pakkasilla. Lisäksi akkujen suorituskyky kärsii pakkasessa huomattavasti (toiminta-aika pienenee).
Olet joka tavalla oikeassa. :thumb:
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.