Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)

Aloittaja Markus Myllymäki, 25.11.2010, 15:26:15

« edellinen - seuraava »

Tero Lahdenranta


Ari Leskinen

Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Kalevi Lehto

#17
Lainaus käyttäjältä: Ari Leskinen - 09.12.2010, 19:35:52
http://rusnavy.com/news/newsofday/index.php?ELEMENT_ID=10073

Tässä varmaan ainakin osasyy ryssien intoon ostaa telakka.
Olisihan kieltämättä aika "komeaa", jos Venäjän laivaston aluksia tosiaankin alettaisiin korjaamaan ja kenties rakentamaankin Helsingissä, mutta enpä oikein jaksa uskoa...  Ja mitähän Suomen, EU:n ja NATOnkin sotaherrat olisivat mieltä, jos Venäjän laivasto alkaisi olemaan läsnä keskellä Helsinkiä?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 09.12.2010, 20:51:41
Olisihan kieltämättä aika "komeaa", jos Venäjän laivaston aluksia tosiaankin alettaisiin korjaamaan ja kenties rakentamaankin Helsingissä, mutta enpä oikein jaksa uskoa...  Ja mitähän Suomen, EU:n ja NATOnkin sotaherrat olisivat mieltä, jos Venäjän laivasto alkaisi olemaan läsnä keskellä Helsinkiä?

Noh, tokihan länsimaissa on tekeillä tälläkin hetkellä aluksia Venäjän laivastolle. Ihan oikein EU-maassa että ehkä tuo ei niin outoa olisi ja valmistakin saattaa tulla nopeammin.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 09.12.2010, 20:51:41
Olisihan kieltämättä aika "komeaa", jos Venäjän laivaston aluksia tosiaankin alettaisiin korjaamaan ja kenties rakentamaankin Helsingissä, mutta enpä oikein jaksa uskoa...  Ja mitähän Suomen, EU:n ja NATOnkin sotaherrat olisivat mieltä, jos Venäjän laivasto alkaisi olemaan läsnä keskellä Helsinkiä?

Tuo otsikon mukainen kysymys on monimuotoinen, johon ei varmasti löydy muualta vastausta kuin Suomen istuvalta hallitukselta. Suomi on muistaakseni tehnyt useita sopimuksia monien valtioitten kanssa sotatarviketeollisuudesta. EU:n myötä niistä varmaankin on osa kumottu. Sen enempää niitä en lähde pähkäilemään, käyttäköön meidän ministerit talonpoikaisjärkeä tuossa ulkopoliittisessa asiassa.

Terveisin R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Timo Selkälä

Tietämättä mitään Mistral-tyypistä onko se edes niin pieni että sellaista voisi Helsingissä kasailla?
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Petri Moilanen


Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 10.12.2010, 11:59:01
Tietämättä mitään Mistral-tyypistä onko se edes niin pieni että sellaista voisi Helsingissä kasailla?

Tämän kokoluokan aluksesta oli tuossa aiemmassa "venäläisessä" artikkelissa kysymys: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mistral_mg_6102.jpg R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 10.12.2010, 11:59:01
Tietämättä mitään Mistral-tyypistä onko se edes niin pieni että sellaista voisi Helsingissä kasailla?

En tiedä miten pieni sen pitäisi olla että Helsingissä voisi kasailla, mutta jos risteilijöitä on kasailtu niin kylläpäs tommosenkin vois. Joskin hyvin epätodennäköistä että sitä täällä ruvetaan kasaamaan.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Tuomas Romu

Kyllä ainakin Mistralin runko mahtuisi Helsingin telakan monttuun - tuohan on sata metriä lyhyempi kuin esimerkiksi Spirit-luokan risteilylaivat. Kuvien perusteella kansirakennuskin saattaisi mahtua halliin.

En kuitenkaan jaksa uskoa, että Helsingin telakka lähtisi sotalaivoja rakentamaan, vaan erikoistuisi lähinnä risteilijöihin, jäänmurtajiin ja muihin jäissäkulkeviin aluksiin kuten tähänkin asti.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Timo Selkälä

No nyt löytyi se kriittinen tieto - leveys. 32 metrisenä taitaa olla maailman kapein lentotukialus.

Eiköhän ne jäänmurtajat tule ekana. Noita tuskin näemme - mutta eihän sitä ikinä tiedä.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Raine Taponen

Tuolla tulevalla STX-Hietalahdentelakan USC - isännällä (50%) näkyy kylläkin olevan päätoimialana merisotarviketeollisuus. Tässä heidän www-sivusto tarkasteltavaksi: http://www.oaoosk.ru/

Terveisin R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Lassi Liikanen

#27
"STX FINLAND AND USC START JOINT VENTURE FOR ARCTIC SHIPBUILDING IN HELSINKI

10.12.2010


STX Finland Oy and United Shipbuilding Corporation (USC) have formed a joint venture company, which will specialize in arctic shipbuilding technology. An agreement for the formation of the new company, Arctech Helsinki Shipyard Oy, was signed today in St. Petersburg in a meeting with the Russian Prime Minister Vladimir Putin and the Finnish Prime Minister Mari Kiviniemi.

According to the agreement both founding companies will hold equal shares of Arctech Helsinki Shipyard Oy. The new company will purchase the Helsinki shipyard from STX Finland.

The joint venture will focus on arctic maritime technology and shipbuilding and will unify Russian and Finnish Maritime clusters. It will start building highly specialized vessels such as icebreakers and other icebreaking special vessels. The joint venture also has an option to buy 20.4% of the shares of Aker Arctic Technology Inc. (AARC) from STX Finland. STX Finland will still remain the majority share holder of AARC, which is a world leading player in arctic maritime technology research and development.

Arctech Helsinki Shipyard Oy will be a 50/50 joint venture company owned by two of the largest shipbuilding corporations in the world. United Shipbuilding Corporation is the state owned Russian shipbuilding corporation, which was formed in 2007. The company has 42 shipyards in Russia and it focuses on developing the Russian civilian and military shipbuilding industry.

STX Finland belongs to the STX Europe group comprising 15 yards in Finland, France, Norway, Romania, Brazil and Vietnam and about 16,000 employees. STX Europe is the world leading supplier of specialized vessels including   cruise ships,   passenger ferries, offshore supply vessels, ice going vessels and other special vessels. The principal shareholder in STX Europe is the international industrial corporation STX Business Group in Korea employing some 54,000 people world wide.

The joint-venture agreement is an important indicator of the powers of the traditional Russian-Finnish cooperation within the maritime industry. Finnish shipyards have delivered more than 1,500 vessels to Russia . Finnish shipyards have built 60% of all the icebreakers in the world including most of the Russian conventionally powered icebreakers.

"The joint-venture has great potential to utilize the best skills and knowledge from the world-class Russian and Finnish Maritime clusters in an effective way" says Juha Heikinheimo CEO of STX Finland.  "The short distance and long term experience of cooperation between the countries will be realized in many forthcoming projects and will bring a lot of activity  to Finnish-Russian maritime cluster . " he continues.

"The joint-venture is a great example of cooperation between Finland and Russia. We believe that the new company will be a significant player in the arctic shipbuilding and the production of hi-tech ice-class vessels, and will meet the needs of developing of Russia's Arctic shelf", says Mr. Roman Trotsenko, President of United Shipbuilding Corporation.



For additional information, please contact:

Juha Heikinheimo, President & CEO, STX Finland Oy, tel. +358 10 670 2201
"

http://stxeurope.com/?page=846&xml=S/134984/PR/201012/1471297

Myös YLE kirjoittaa: http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2010/12/venalaiset_ja_korealaiset_helsingin_telakan_omistajiksi_2210619.html

Lisäksi: "Uudella yrityksellä on optio ostaa runsas viidennes Aker Arctic Technology -yhtiön (AARC) osakkeista STX Finlandilta." ja on hauskasti mainittu; "Yritys erikoistuu arktisten erikoisalusten, kuten jäänmurtajien ja muiden jäätä murtavien alusten rakentamiseen."

Lyhyesti: Eli STX Finland myy Helsingin telakan uudelle Arctech Helsinki Shipyard Oy-osakeyhtiölle, josta United Shipbuilding Company ostaa 50% ja STX Europe 50%. Ja telakka tulee erikoistumaan luultavasti jäänmurtajien ja muiden arktisilla alueilla tarvittavien alusten rakentamiseen.

Tuleekohan telakan nimestä sitten Arctech Helsinki Shipyard yhtiön nimen mukaisesti?
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Tuomas Romu

Ei olisi pitänyt mennä lukemaan Iltalehden keskustelupalstan kommentteja telakan myyntiin liittyen. Tuli vain paha mieli kommenteista, joiden mukaan suomalaiset myivät telakan venäläisille pilkkahintaan...

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 10.12.2010, 15:06:49
No nyt löytyi se kriittinen tieto - leveys. 32 metrisenä taitaa olla maailman kapein lentotukialus.

Mistral ei ole lentotukialus, vaan kyydissä kulkee helikoptereita, maihinnousualuksia, panssarivaunuja, sotilaita ja muuta mukavaa. Liekö termille "amphibious assault ship" suomenkielistä vastinetta?

Lainaus käyttäjältä: Raine Taponen - 10.12.2010, 15:39:41
Tuolla tulevalla STX-Hietalahdentelakan USC - isännällä (50%) näkyy kylläkin olevan päätoimialana merisotarviketeollisuus.

Vaikea silti kuvitella, että sotalaivoja alettaisiin rakentamaan vieraassa länsimaassa telakalla, joka ei ole rakentanut millekään laivastolle aluksia miesmuistiin. Eiköhän Helsinkiin keskitetä lähinnä arktinen osaaminen, koska täällä on jo AARC, TKK ja muita alan toimijoita, ja rakennetaan sotalaivat siellä, missä ne on ennenkin tehty. Telakan sijainnilla kaupungin keskustassa lienee myös vaikutusta asiaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Timo Selkälä

#29
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 10.12.2010, 17:31:38
Mistral ei ole lentotukialus, vaan kyydissä kulkee helikoptereita, maihinnousualuksia, panssarivaunuja, sotilaita ja muuta mukavaa. Liekö termille "amphibious assault ship" suomenkielistä vastinetta?
Eiköhän kyseessä olisi maihinnousun hyökkäys/tukialus. Kutsuin siksi lentotukialukseksi koska helikopterikansi tärkeä osa tuollaisen toimintaa.

Ihmiset eivät taida ihan ymmärtää että tilanne on nyt se että telakka on liian pieni risteilyaluksia varten ja vain tietynlaisia aluksia kannattaa täällä rakentaa. Toinen juttu tietenkin olisi jos rakennettaisiin sarja korkeateknologisia roroja tai ropaxeja sarjatuotantona vähän Flensburgin tyyliin. Tai vaikka allas kerrallaan "vuonolauttoja" - jos oikein pakkaa niin sinne sopisi monta kerrallaan. Niillekin pitäisi vaan löytää ostaja ja niitä ei ole joka nurkassa.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.