Rajavartiolaitokselle kaksi uutta ulkovartiolaivaa

Aloittaja Tuomas Romu, 12.12.2020, 22:05:19

« edellinen - seuraava »

Pasi Saarinen

Päivän TS taas kirjoitti, ettei ko. aluksia koota Turussa vaan jossain muualla Suomessa.

Rajavartiolaitoksen kahden aluksen tilaus Meyer Turulta sai vihdoin sinetin, mutta vartiolaivat kootaan Turun telakan ulkopuolella

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 30.06.2022, 17:23:55
Päivän TS taas kirjoitti, ettei ko. aluksia koota Turussa vaan jossain muualla Suomessa.

Rajavartiolaitoksen kahden aluksen tilaus Meyer Turulta sai vihdoin sinetin, mutta vartiolaivat kootaan Turun telakan ulkopuolella

Aiheesta lisää:

Tekniikka & Talous: TS: Meyer ei rakennakaan Rajavartiolaitoksen kahta laivaa Turussa – ei kerro vielä, missä
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ilves Valta

Herää kysymys, että onko laivat sopimuksen nojalla pakko koota Suomessa? Papenburgissahan on pienempi rakennusallas, jossa ei ole käsittääkseni ole hirveästi aktiviteettia. Laivojen kokoaminen siellä voisi olla Meyerin resurssien hyödyntämisen kannalta hyvinkin järkevää.

Tuomas Romu

Rajavartiolaitoksen Twitterissä on julkaistu kuva ja video uusien ulkovartiolaivojen jäämallikokeista:

https://twitter.com/rajavartijat/status/1582610483483643904
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

TS: Vartiolaivojen lohkoja tehdään Puolassa – kokoonpanotelakan nimeä ei ole julkistettu vieläkään

Meyer Turku kertoi tilauksen varmistuessa viime kesänä, että vartiolaivat rakennetaan Meyerin Turun telakan ulkopuolella, mutta Suomessa.

Meyer Turun varatoimitusjohtaja Tapani Pullikertoo, että suomalaista yhteistyötelakkaa ei vielä kerrota.

 – Kerromme telakan nimen, kun asia varmistuu, Pulli kertoo.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Ulkovartiolaivojen rungot rakennetaan Puolassa ja varustellaan Uudenkaupungin Työveneellä:

Turun Rajavartiolaitokselle toimitettavien alusten rakentajat valittu

Meyer Turku on varmistanut Rajavartiolaitokselle toimitettavien ulkovartiolaivojen rakennus- ja varusteluvaiheista vastaavat yhteistyökumppanit. Alusten rungot rakentaa puolalainen Baltic Operator. Kansirakenteet rakentaa Uudenkaupungin Työvene, joka myös varustelee laivat valmiiksi tiiviissä yhteistyössä Meyer Turun kanssa. Alusten suunnittelusta vastaa Meyer Turku yhdessä suomalaisen suunnitteluverkoston kanssa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Ulkovartiolaivoihin tulee ABB:n Azipod-ruoripotkurit:

ABB to power two new multi-purpose patrol vessels for Finnish Border Guard

ABB will supply an integrated power and propulsion package comprising dual Azipod® propulsors and the Onboard DC Grid™ power system for two newbuild Finnish Border Guard patrol vessels
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Navigator: Rajavartiolaitoksen uusien ulkovartiolaivojen rakentaminen on alkanut

Ensimmäisen laivan rakennustyöt ovat nyt alkaneet. Juhlallinen teräksenleikkuutilaisuus pidettiin 12.12.2023 Puolan Gdanskissa. Paikalla oli Rajavartiolaitoksen ja Meyer Turku Oy:n edustajien lisäksi myös edustaja luokituslaitokselta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

#24
Ensimmäisen aluksen kölinlaskua juhlittiin eilen 12.3. Gdanskissa. Meyer Turun lehdistötiedotteesta:

Rajavartiolaitoksen uusien vartiolaivojen valmistuminen etenee suunnitellusti. Ensimmäisen laivan kölinlaskua juhlittiin tiistaina 12.3.2024.

12.3.2024 pidettiin kölinlaskutilaisuus Baltic Operatorin telakalla Gdanskissa.  Paikalla olivat Rajavartiolaitoksen, Meyer Turku Oy:n, Baltic Operatorin ja Bureau Veritasin edustajat.

Kölinlaskuseremonia on vanha ja perinteikäs traditio. Ennen kölinlaskua laivan tilaaja Rajavartiolaitos ja telakan edustaja laskivat omat onnenkolikkonsa ensimmäisen lohkon alle kölipukille. Kolikot siirretään myöhemmin valmiiseen laivaan tuomaan alukselle nimensä mukaisesti onnea. Perinne periytyy aina purjelaiva-ajoilta, jolloin päämaston alle laitettiin kolikko tuomaan laivalle purjehdusonnea.

"Ulkovartiolaivat rakennetaan pitkäaikaisten kumppanitelakoidemme tiloissa Meyer Turun projektijohdossa ja laatuvaatimustemme mukaisesti. Erinomaisesti käynnistynyt yhteistyö on edennyt aikataulun mukaisesti vaiheeseen, jossa nyt pääsemme juhlimaan yhden laivanrakennusprosessin perinteisen etapin saavuttamista", sanoo Meyer Turun varatoimitusjohtaja Tapani Pulli.



EDIT: Alusten IMO-numerot ovat Equasiksen mukaan 4772041 (rak.nr. 1406) & 4772053 (rak.nr. 1407).
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!