Maailman suurin konttilaiva

Aloittaja esko, 16.01.2005, 18:56:07

« edellinen - seuraava »

esko

Luullakseni P&O Nedlloydin  P&O Mondriaan on ainakin hiljakkoin pitänyt tätä "titteliä" hallussaan, ( 8478 TEU ) mutta Samsung Heavy Industriesin sivuilla on maininta aluksesta joka pystyisi kuljettamaan 12 000 TEU  :o  :o  :o
Ei ehkä kaunottaria mutta jumalattoman kokoisia -huh !

Markus Takala

Lainaus käyttäjältä: Harri Anttila - 16.01.2005, 18:56:07
Ei ehkä kaunottaria mutta jumalattoman kokoisia -huh !

Joo eivät tosiaan ole kaunottaria, nuo suuret konttilaivat, kuten tästä Susan Maerskin kuvasta ilmenee
http://www.schiffsphoto.de/HTM/Container/Susan_Maersk.htm

Ja tämä kuljettaa sentään "vain" jotain 6600 TEU ::)

Edit: tarkka määrä on siis 6418 TEU

Pekka Laakso

#2
Lainaus käyttäjältä: Markus Takala - 16.01.2005, 20:15:49
Edit: tarkka määrä on siis 6418 TEU
Edit: Tarkkaa määrää ei tiedä kukaan muu kuin Maersk. Tämä on todistettu ympäri maailmaa. Virallisten kokotietojen mukaan tuo P&O Nedlloydin paatti on tällä hetkellä suurin sekä Etelä-Korean ja Japanin telakoiden tilauskirjassa on nyt tietääkseni kymmeniä (mukaan lukien eri tyyppien sisarlaivat) tuota suurempia aluksia. Mutta mahdollisesti Maerskin A-luokka (Axel Maersk jne.) on vielä suurempi kuin tuo Harrin mainitsema alus. Brittiläinen Fairplay on puhunut sen yhteydessä jopa 10 150 TEU:n koosta ja tuntemani asioista hyvin perillä oleva hollantilainen laivaharrastaja on arvioinut niiden kooksi päälle 9000 TEU:ta.

On hyvin mahdollista, että Samsung voi kasata vielä tuommoisen 12 000 kontin kokoisen aluksen lähivuosina, eikun sitä odottelemaan.

Ja kyllä QM2:ta ja monta muuta jättiristeilijää (mm. uusimmat Princessit) voi pitää yhtä rumana tai kauniina kuin noita aluksia. :D
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Tuo P&O NL Mondriaan on tosiaan aavistuksen suurempi kuin CSCL:lle hiljattain valmistuneet laivat, mutta jäävät kyllä kohta valmistuvien jalkoihin. Kuten Pekka mainitsikin, rakenteilla on jo paljon yli 9000 TEUn laivoja, mm. 9500 Teun paatteja CSCL:lle ja aivan vastikään myös Maersk tilasi 9200 TEUn laivoja, tosin kaukoidästä "hovihankkija" Odensen sijaan. Suunnitelmia on ollut kyllä vieläkin suuremmista laivoista ja Samsung onkin tiettävästi jo suunnittelemassa jo 15 000 TEUn tyyppiä.

Koon kasvaessa vastaan tulee ongelmia mm. Malakan salmen syväyden sekä laivojen valtavan vakuutusarvon kanssa. Voi nimittäin vain arvata kustannuksia, jos laiva lastaa 10 000 konttia täynnä elektroniikkaa kaukoidästä ja joutuu vaikkapa al Qaidan hyökkäyksen kohteeksi tai muusta syystä tuhoutuu...

Ja mitä noiden laivojen ulkonäköön tulee, niin makunsa kullakin, mutta ennemmin minä noita kuvaisin kuin paikallisia ferryjä!  ;)
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 17.01.2005, 11:11:10
Ja mitä noiden laivojen ulkonäköön tulee, niin makunsa kullakin, mutta ennemmin minä noita kuvaisin kuin paikallisia ferryjä!  ;)
Samaa mieltä olen itsekin, vaikka sitten jossakin Europoortin liepeillä, Schelde-joella, Elbellä tai vaikkapa Hong Kongissa noita pyörii kymmeniä per päivä, että ehtii sitä vähäsen kyllästyäkin. ::)

Muistaakseni suurin esitetty kokoluokka-arvio, jonka alustyyppien suunnittelijat yhdessä eri varustamoiden ja Samsungin/Hyundain telakoiden kanssa ovat esittäneet olisi 18 000 TEU:n Malacca-max. Tuon kokoisissa aluksissa tulee kuitenkin vastaan ongelmia koneiston, komentosillan ja asuintilojen ideaalisessa sijoittelussa sekä aluksen leveyden suhteen. Nykyään suurimmissa aluksissa on leveyssuunnassa tietääkseni yhä 17 konttia vierekkäin, mutta muistan lukeneeni jostakin, että ylitettäessä roimasti 10 000 20 jalan kontin kapasiteetti on keskityttävä pituuteen ja korkeuteen samalla supistaen leveyttä. Samasta syystä johtuu myös se, että nykyään noissa valtamerikonttilaivoissa on todella korkea kansirakenne (9-10 kantta).
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Markus Takala - 16.01.2005, 20:15:49
Joo eivät tosiaan ole kaunottaria, nuo suuret konttilaivat, kuten tästä Susan Maerskin kuvasta ilmenee
http://www.schiffsphoto.de/HTM/Container/Susan_Maersk.htm
Makuasioita, mutta olen eri mieltä väitteestäsi. Varsinkin, kun olet valinnut havainnoillistavaksi esimerkiksesi vieläpä Maerskin S-sarjaan kuuluvan laivan, joka varsinkin täydessä konttilastissa on erittäin vaikuttava ja tyylikäs ilmestys... ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Markus Takala

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 17.01.2005, 15:11:53
Makuasioita, mutta olen eri mieltä väitteestäsi. Varsinkin, kun olet valinnut havainnoillistavaksi esimerkiksesi vieläpä Maerskin S-sarjaan kuuluvan laivan, joka varsinkin täydessä konttilastissa on erittäin vaikuttava ja tyylikäs ilmestys... ::)

Makuasioita, mitäpä näistä ::)  Ja Pekan mainitsemat tarkat konttimäärät, niin tuo minun tieto ei ollutkaan mistään Maerskin sivuilta vaan, joltain Googlen kautta löydetyltä yksityiseltä laivasivulta. Ensi kerralla selvitän tietoni varmemmin :deal:

Mikko Tuominen

Tollasella vehkeellä varustamo saa hankkia jo miehistölle polkupyörät  ;D joo ihan kun niitä ei ois jo nyt käytössä... on vaan kiva istua komentosillalla konevalvomossa (laiva jossa kansirakennelmat on suht keskellä) ja lähteä montuun kattoo mikä paukkuu kun tulee hälytys. Voi tulla matkalla hiki ja talvella lipaskat  ;D ehkä tähänkin on ratkaisu olemassa...

Janne Sammatti

#8
http://www.worldshipping.org/ind_6.html

Tässä kuvassa OOCL Shenzhen. Ei enää tosin suurin vaikka otsikko niin väittää

Janne Sammatti

#9
Tällainen tieto löytyy

COSCO Secured World's Largest Containership Orderbook

On January 21, 2005, COSCO concluded a shipbuilding contract with South Korea's Hyundai Heavy Industries Co., Ltd. (HHI) to build four 10,000 TEU class super post-panamax containerships.

The vessel, which is believed so far to be the first and largest of its kind ever to be built in the world in terms of the slot capacity, measures an overall length of 349 m, 45.6 m in width and 27.3 m in depth.

According to contract, these vessels are designed to be fitted with a 94,000-horsepower main engine with a service speed of 25.8 knots and expected to be delivered within 2008.

Updated Time: 2005/02/01   
 
Now, the 12,000 TEU containership

Korean news sources report that Samsung Heavy Industries Co. says it has developed the world's largest containership, a 12,000 TEU vessel.

With the design complete, Samsung will now pursue orders for the vessel.

The 383 m long vessel will have a speed of 26 knots and will be powered by a 109,000 hp diesel. Samsung is reportedly now working on a 14,000 TEU design.



Juhani Mehto

Vähän aikaa sitten valmistui sitten taas uusi maailman suurin konttilaiva, 8750 TEUn Colombo Express, joka on luonnollisesti Hapag-Lloydin ajossa. Lisäksi myös CSCL on tilannut 10000 TEUn laivoja.

Mielenkiintoisin on kuitenkin Maerskin uusi Gudrun Maersk, jonka pitäisi valmistua kolmen viikon kuluttua Maerskin omalta telakalta Tanskasta. SST:n tietojen mukaan se olisi peräti 388 metriä pitkä, eli yli 50 m Colombo Expressiä pidempi! Sen kapasiteettia voidaan vain arvailla...
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

#11
Päivitetäänpä taas tilannetta, jos vaikka jotakuta kiinnostaa...  ;)

Eli nyt on luovutettu taas uusi maailman suurin konttilaiva, MSC Pamela. Tämä virallisesti suurin konttilaiva voi ottaa kerralla kyytiin 9200 TEUta, mutta lastattuja laatikoita luonnollisesti vähemmän. Ja termi "virallinen" viittaa siis jo tuossa aiemmin mainittuihin Maerskin G-luokan laivoihin (joita on ehtinyt valmistua jo kolme kappaletta), jotka voivat todennäköisesti kuljettaa yli 10000 TEUta, mutta tuttuun tyyliinsä Maersk ei ole ilmoittanut oikeaa kapasiteettia.

Kuva + tietoja MSC Pamelasta löytyy täältä: http://www.ship-photo.de/modules/myalbum/photo.php?lid=8425
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Wirrankosken Rami

Onpa mahtava ilmestys. Tulee vaan mieleeni, että voivatko vielä kasvaa tästä? Siis noi TEU-määrät? Mistä löytyy sitten enää vakuuttajia lasteille? Voisi kuvitella, että noiden konttien sisältämän tavaramäärän arvo alkaa jo lähennellä tähtitieteellisiä lukuja...

Kim Helle

Eiköhän näissä tapauksissa ole riskiä jaettu monelle jälleenvakuuttajalle. Selväähän on että ei kukaan yksin ota niin suurta taloudellista riskiä kannettavakseen. P & I klubi korvaa rajoittuneesti, myöskin kansainväliset kuljetusopimukset rajoittaa rahdinkuljettajan korvausvastuuta jos pahin sattuisi tapahtumaan. Näin karkeasti sanoen...  :beer:
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 31.10.2005, 19:43:21
Onpa mahtava ilmestys. Tulee vaan mieleeni, että voivatko vielä kasvaa tästä? Siis noi TEU-määrät? Mistä löytyy sitten enää vakuuttajia lasteille? Voisi kuvitella, että noiden konttien sisältämän tavaramäärän arvo alkaa jo lähennellä tähtitieteellisiä lukuja...
Kyllä varustamoissa tiedetään miten vakuuttaa lastit, sillä yhä huimemman kokoisia aluksia ollaan suunnittelemassa ja jopa jo tilaamassa. Maersk aikoo jopa itse vahvistaa asemiaan huipulla. Lukekaapas esimerkiksi tämä. ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.