Tuoreimmat viestit

#1
Matkustaja-autolautat / Vs: Gotlandsbolaget ostaa DFDS...
Viimeisin viesti käyttäjältä Veikko Ahola - 12.06.2024, 15:57:07
Tässä on toki erona Birkaan verrattuna se, että pelkkien laivojen lisäksi kauppaan kuuluvat myös henkilökunnat sekä maaorganisaatiot. Vikingin kanssa yhteistyötä voisi kuitenkin kuvitella esimerkiksi varausjärjestelmän, tuotteiden sisäänoston ja kansainvälisen markkinoinnin osalta.

Ehkä jotain synergioita voisi olla myös teknisellä puolella ja jos uudisrakennuksia harkitaan, pääkaupunkireitit kun kuitenkin ovat niin operointiprofiililtaan kuin kalustoltaan hyvin samankaltaisia. Ja kuriositeettina molemmat kilpailevat kävelykatulaivoja vastaan.
#2
Muut alukset / Vs: Oili 3:sta on tullut Saaga
Viimeisin viesti käyttäjältä Heikki Helen - 12.06.2024, 08:42:33
Mitä ilmeisemmin tuo Oili 2 on nykyisin nimeltään pelkkä Oili.
#3
Matkustaja-autolautat / Vs: Gotlandsbolaget ostaa DFDS...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilves Valta - 11.06.2024, 23:44:09
Shippax on julkaissut hieman pidemmän analyysiartikkelin, jossa on haastateltu sekä DFDS:n että Rederi Ab Gotlandin edustajaa: https://www.shippax.com/en/news/transition-of-historic-route-a-stand-alone-project-for-both-parties.aspx

Kiinnostavinta tässä ehkä on se, että RAB Gotlandin toimitusjohtaja mainitsee erikseen ettei ostetun linjan kanssa aiota lähteä samantapaiseen yhteistyökuvioon kuin Birka Gotlandin kanssa. Laivat tulevat pysymään Tanskan rekisterissä, mutta saavat uuden brändäyksen.
#5
Matkustaja-autolautat / Gotlandsbolaget ostaa DFDS:n K...
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko-Oskari Koski - 10.06.2024, 21:36:33
Pari täsmennystä: kauppa on toteutumassa, ei ole vielä toteutunut. Linjan omistajanvaihdoksen on määrä tapahtua 31.lokakuuta.
Mutta olihan tämä aikamoinen yllätys, muuta ei voi sanoa. Pearl/Athena palaa pitkästä aikaa gotlantilaiseen omistukseen, vaikka Ruotsin lippu alukseen tuskin nouseekaan. Tiukkenevien ympäristökriteerien myötä Rab.Gotland joutuu tekemään linjalle isoja investointeja.

Tässä aiheesta på andrahemska:
 https://www.sjofartstidningen.se/gotlandsbolaget-koper-linje-mellan-oslo-och-kopenhamn/

(ehdotukseni keskustelulangan otsikoksi Gotlandsbolaget ostaa DFDS:n Kööpenhamina-Oslo-linjan)
#6
Matkustaja-autolautat / Gotlandsbolaget ostaa DFDS:n K...
Viimeisin viesti käyttäjältä Mika Honkonen - 10.06.2024, 11:58:06
Dfds on tehnyt kaupat reitistä ja aluksista tanskan ja norjan välillä.

https://www.shippax.com/en/news/breaking-news-dfds-to-sell-oslo-frederikshavn-copenhagen-route-to-gotlandsbolaget-.aspx?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0R7VAK6HDQsUfthHxOJwIA1iaS_zVoLbGhq2XDJ-l6eweNzGy06YgeRaQ_aem_AZCEGxGK53Afd4Lcyn7hSLZxLjvpHlE1Vyk2mbVLNcJc9hPKdAF3HdxhlsW6c5OzMxuL8zU86YBpQVumogVj6FcV

Ylläpito saa/pitää siirtää jos löytyy parempi viestiketju aiheelle

Muutin otsikon Mikko-Oskarin ehdotuksen mukaiseksi. -Tuomas/Ylläpito
#7
Muut alukset / Vs: Turun vesibusseista
Viimeisin viesti käyttäjältä Tauno Hermola - 08.06.2024, 17:59:05
#8
Matkustaja-autolautat / Vs: FinFerries (ex.Destian ja ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko-Oskari Koski - 05.06.2024, 21:22:32
Voisikohan FinFerries olla kehittämässä tonnistoaan saaristoliikenteen kalustopankiksi, josta kilpailutuksen voittavalla operaattorilla olisi mahdollisuus sitten rahdata käyttöönsä sopiva alus, jos sellaista ei omasta takaa olisi? Yhteysalustoimintaahan juuri tässä muodossa ei ole missään muualla, joten käytettyinä hankittavia aluksia on aina fixattava liikenteen tarpeisiin. Tässä ratkaisussa jokaisessa kilpailutuksessa voidaan tasan tarkkaan määrittää, mikä alus millekin linjalle on hakusessa, tai mitkä ehdot kisan voittavan muun aluksen ainakin on täytettävä.
Tietysti voi olla niinkin, että muut operaattorit ovat yksinkertaisesti katsoneet valtionyhtiön olevan tässä kuviossa järkevämpi operaattori, ja jos se jotain heidän kalikoistaan suostuu maksamaan, parempi myydä.
FinFerries on havaintojeni mukaan äskettäin hankkinut laivastoonsa myös Satavan, joten aika vähän edes teoriassa saaristolinjoille sopivia aluksia muiden firmojen hallussa onkaan. Pörtöläisten romut lienevät Turun ELY-keskuksen mustalla listalla ja FRS, Vitharun ja Sundqvist eivät taida näistä linjoista olla edes kiinnostuneita. Kymen Saaristoliikenne on tietysti tässä jonkinlainen kysymysmerkki, mutta tokkopa sekään lähtee investoimaan ilman varmuutta voitetusta kilpailutuksesta.

Meritien Stella peruskorjattiin öljyntorjuntavalmiuksin runsaat kymmenen vuotta sitten ja Isla puolestaan on käsittääkseni sekä koneiden että tekniikan puolesta kymmenen vuotta ja rapiat sitten  vanhoihin raameihin rakennettu uusi laiva, joten edellä mainitut runkojen rakennusvuodet eivät kerro näistä aluksista koko totuutta. Ja saaristolaivathan ovat tunnetusti hyvin hoidettuja, joten pohjimmiltaan viime vuosituhannen loppupuolen ratkaisuihin pohjautuva (toki monesti päivitetty) enemmistö FinFerriesin muistakin yhteysaluksista käyvät toimiinsa vielä pitkään huomattavasti paremmin kuin ikäisensä kovemmassa käytössä olleet alukset.
#9
Muut alukset / Hollmingin rakentama hinaaja k...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 05.06.2024, 11:23:31
PortNews tietää kertoa, että Hollmingin vuonna 1982 rakentama hinaaja Baikal (ex-Pluton; IMO 8027121) olisi kaatunut jäiden puristuksessa Rosneftin rakenteilla olevan öljyterminaalin tienoilla Jenisei-joen suistossa Karanmerellä Venäjän pohjoisosissa. Kahdeksan miehistön jäsentä pelastettiin jäänmurtaja Vladivostokiin; yksi on kateissa.

Kuvia aluksesta ShipSpottingissa
#10
Matkustaja-autolautat / Vs: Elobey 6
Viimeisin viesti käyttäjältä Aleksi Lindström - 04.06.2024, 23:45:31
Kyseessä on entinen kreikkalainen THASSOS I, IMO 7422867:

https://www.shipspotting.com/photos/gallery?imo=7422867

Kuitenkaan tuo alus ei ole Suomenlahdella, vaikka AIS niin näyttääkin, vaan se on ns. haamujälki. Alus lienee oikeasti nykyisellä liikennöintialueellaan Päiväntasaajan Guineassa, jonka pääkaupunki mainitsemasi Malabo on. Näitä haamujälkiä näkyy aina silloin tällöin, mm. kerran Kielin kanavassa oli olevinaan yli 300-metrinen konttilaiva, mikä on mahdotonta. Tarkkaa teknistä syytä näihin en tiedä, voi olla että liittyy epäselvyyksiin MMSI-numeroinneissa.