Tuoreimmat viestit

#1
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 17.05.2024, 16:57:15
Urho taitaa lopetella kauttaan hiljalleen. Balticen kartan perusteella näyttää vielä hajottavan tuota keskellä Perämerta olevaa tiheän ajojään kenttää.

EDIT: Nyt Urhon ETA päivittynyt Helsinkiin sunnuntaiaamuksi.

Ruotsissa Sjöfartsverket on jälleen päivittänyt jäänmurtajiensa tilannetta sivuillaan, jo aiemmin lopettaneen Atlen lisäksi myös Alen kausi näkyy päättyneen. Frej sen sijaan on ollut laiturissa stand-by viime päivät. Tosin Balticen mukaan kaikki noista olisivat jo "Out of operation". Ymer on yhä merellä jäänmurrossa. (Aiempi viesti aiheesta poistettu täältä.)

"Isbrytarnas aktiviteter
Ale: Till kaj i Luleå
Atle: Till kaj i Luleå
Frej: Standby i Luleå
Oden: På varv i Landskrona
Ymer: Assisterar i Bottenviken"
#2
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilves Valta - 17.05.2024, 14:31:10
Atlantic Vision on tänään aamulla saanut peräänsä Viron lipun (oltuaan matkan Kanadasta Viroon Kyproksen lipulla) ja takaisin alkuperäisen nimensä Superfast IX. Ehkä hieman yllättävä veto Tallinkilta, joka yleensä on välttänyt "turhia" laivojen uudelleennimeämisiä, mutta toisaalta johdonmukaisuuden etsiminen varustamon toiminnasta voi muutenkin olla haaste.

Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 16.05.2024, 14:15:48 Olisikohan Tallinkin risteilylauttoja mahdollista ropaxifoida? Viides kansi (joka on kaikissa viidessä aluksessa hyttikantena) henkilöautokanneksi, jolloin täyskorkealle pääautokannelle jäisi enemmän tilaa rahdille?
Tämä on muuten hyvä kysymys! Teoriassa varmasti mahdollista, esimerkiksi Stenahan on muuttanut laivoiltaan matkustajakansia rahtikansiksi... mutta onnistuisiko tämä juuri näiden laivojen tapauksessa? Olen siinä käsityksessä, että henkilöautot (rekoista nyt puhumattakaan) painavat enemmän kuin hytit, joten pitäisi tietää kestääkö laivan rakenne autojen lisäpainon, ja myöskin miten enemmän painoa ylempänä suhtautuisi laivojen vakauteen? Toki molemmat ongelmat ovat ratkaistavia, mutta mitä kalliimpi remontti on sitä vähemmän todennäköisesti se kannattaa toteuttaa...
#3
Muut alukset / Vs: ESL Shippingin rahtauksist...
Viimeisin viesti käyttäjältä Hannu Sarell - 17.05.2024, 11:53:33
ESL varustamona tunnetaan kuitenkin varsin hyvin. Ahvananmaalainen Lundqvist sen sijaan on vieraampi. Operoi kuitenkin kymmenellä Aframax tankkerilla siellä sun täällä. Varsin tuorettakin kalusto on.
#4
Matkustaja-autolautat / Vs: Ålandstrafiken
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko-Oskari Koski - 16.05.2024, 22:57:15
Matalan veden ansiosta Merguksen kyky ottaa kyytiinsä raskasta liikennettä on poistunut. Viikonlopusta alkaen sen vuorot korvataan toistaiseksi Ejdernillä. Brändön-Asterholman-Kumlingen vuorojen väliaikaisena lauttana aloittaa Knipan. Ejdern taitaa nykyään olla pörtöläisten omaisuutta, Knipanin rahtauksesta he joutuvat maksamaan. Kummallista on, että sopimuksen on kaiken tämän sekoilun jälkeen yhä annettu jatkua, eikä puljua ole merkitty mustalle listalle tarjouskilpailuissa.
Brändön-Kumlingen linja meni taannoin kilpailutuksessa Kymen Saaristoliikenteelle tämän vuoden syys-lokakuun vaihteesta alkaen, ja ilmeisesti äskettäin Norjasta Kotkaan ja edelleen Loviisaan saapuneella Bogøy-nimisellä kalikalla on jokin yhteys tähän diiliin.

Lindeman sai viime syksynä poikittaislinjalta sivuun joutuneen Odinin kaupaksi Italiaan. Ostaja on napolilainen Medmar ja uusi nimi Medmar Giorgia. Firma on sama, joka taannoin hankki Virosta St.Olan eli entisen Svea Scarlettin ja Eckerön, nykyisen Medmar Giulian.
#5
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Mika Honkonen - 16.05.2024, 20:53:54
[quote author=Ilves Valta link=msg=162440 date Herää kuitenkin kysymys johtuuko tämä siitä että matkustajat ovat menneet muille laivoille, vai onko vuorokauden bileristeily vain ylimalkaan kuoleva tuote? Ihmisten matkustustottumukset vaikuttavat muuttuvan pohjoismaissa siihen suuntaan, että tälle tuotteelle ei ole enää samalla tavalla kysyntää.
[/quote]

Tallinkin työntekijöiltä kuultuna. Ovat huomanneet että Tallinma-Helsinki välillä on muutoksia tapahtunut covidin aikana/jälkeen. Nykyään ihmiset menee shutleilla yli ennemmin kuin risteilytuotteella. Tämä johti siihen että victoria 1 siirtyy kesäksi erikoisristeilille/Ruotsin-reitille. Saa nähdä miten vaikuttaa päätöksiin galaxy/europa vuokrasoppareiden päätyttyä.
#6
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Kalevi Lehto - 16.05.2024, 20:38:50
Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 15.05.2024, 21:29:04 Finnlinesin uusien laivojen myötä sitä on vielä vähemmän.
Tuossa samaisessa haastattelussa mainittiin myös, että Finnlinesin uudet alukset eivät olisi juurikaan vaikuttaneet Turun matkustajamääriin. Jossakin näin kerrottavan, että Finnlinesin uusien laivojen matkustajamäärät olisivat olleet keskimäärin luokkaa n.50 henkilöä/lähtö ja niistäkin suuri osa rekkakuskeja, eli ilmeisesti risteilykansa ei ainakaan vielä ole suuremmin joukoin löytänyt Naantaliin.
#7
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Tero Lindfors - 16.05.2024, 14:15:48
Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 16.05.2024, 10:56:25 Ihmisten matkustustottumukset vaikuttavat muuttuvan pohjoismaissa siihen suuntaan, että tälle tuotteelle ei ole enää samalla tavalla kysyntää.

Kyllä siltä lopullisesti vaikuttaa.

Olisikohan Tallinkin risteilylauttoja mahdollista ropaxifoida? Viides kansi (joka on kaikissa viidessä aluksessa hyttikantena) henkilöautokanneksi, jolloin täyskorkealle pääautokannelle jäisi enemmän tilaa rahdille?
#8
Muut alukset / Vs: ESL Shippingin rahtauksist...
Viimeisin viesti käyttäjältä Sven Liljeström - 16.05.2024, 11:17:35
Suuriahan nuo näyttävät olevan.
Minulla on ollut aivan väärä käsitys ESL:n koosta, mutta hyvä,
että se korjaantui nyt.
#9
Muut alukset / Vs: ESL Shippingin rahtauksist...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 16.05.2024, 10:57:55
Lainaus käyttäjältä: Aleksi Lindström - 19.03.2024, 09:57:23 ESL myy Arkadian ja Kumpulan Turkkiin:

https://www.eslshipping.com/en/news/esl-shipping-to-sell-its-supramax-vessels?_hsmi=84636494

Arkadia on nyt luovutettu uudelle omistajalleen Turkin Nemrutin edustalla. Uusi nimi on NSM Arkadia, Liberian lippu.
#10
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilves Valta - 16.05.2024, 10:56:25
Ilmeisesti Birka Gotland ei ole ihan tuhottomasti matkustajia löytänyt, siellähän laitettiin jo toimarikin vaihtoon ilmeisesti suurelta osin juuri tämän takia. Herää kuitenkin kysymys johtuuko tämä siitä että matkustajat ovat menneet muille laivoille, vai onko vuorokauden bileristeily vain ylimalkaan kuoleva tuote? Ihmisten matkustustottumukset vaikuttavat muuttuvan pohjoismaissa siihen suuntaan, että tälle tuotteelle ei ole enää samalla tavalla kysyntää.

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 16.05.2024, 00:35:15 Harmi nyt vaan kun noissa Tallinkin risteilylaivoissa ei myöskään niin isosti autokansikapasiteettia.
Tämä on oikeastaan kaikessa potentiaalisessa liikenteessä nähdäkseni Tallinkin risteilylauttojen iso ongelma. Se, että varustamo rakensi lauttoja noin pienellä rahtikapasiteetilla vielä 2000-luvulla on jälkikäteen katsottuna jokseenkin käsittämätöntä.