Tuoreimmat viestit

#21
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 14.05.2024, 18:43:07
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 03.04.2024, 13:29:26 Polar Circlen uusi nimi Idun ilmoitettiin eilen, joten se on ruotsaismurtajien perinteiseen tapaan nimetty pohjoismaiseen mytologiaan perustuen.

https://sjofartsverket.se/sv/om-sjofartsverket/nyheter-och-press/nyheter/sa-ska-den-nya-isbrytaren-heta/
Vasta nyt Idun löytyy AIS:sta uudella nimellään ja ruotsalaisilla tunnuksilla:

MMSI: 265054000
Kutsu: SBCK
#22
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Arto Papunen - 14.05.2024, 18:10:19
Taitaako Atlantic Vision olla menossa nyt Tallinnaan..
#23
Muut alukset / Vs: Kuusi hybridi-irtolastialu...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 13.05.2024, 09:26:43
Sarjan neljäs alus, Aquamar, laskettiin vesille viikko sitten sunnuntaina Intiassa, kertoo varustamo instagram-tilillään.

Lisäksi Electramar on saapunut tänään Helsingin Eteläsatamaan kastejuhlallisuuksia varten.
#24
Risteilijät / Vs: TUI:n risteilijätilaukset ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 13.05.2024, 09:18:46
Mein Schiff 7:n luovutus lähestyy ja koeajolle ollaan luotsilistan mukaan starttaamassa tasan viikon kuluttua 20.5. Siitä parin viikon päästä on jo luovutuksen aika ja neitsytmatkalle lähdetään 23.6. Kielistä kohti Norjan vuonoja. Alus on tulossa myös kesällä käymään Helsingissä.
#25
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Mika Honkonen - 12.05.2024, 16:06:06
Näyttää polaris päättäneen murtokauden ja juuri nyt su 12.5. Raahen korkeudella matkalla Hankoon
#26
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Kai Heino - 12.05.2024, 13:59:07
Näköjään snorkkeliautokannet löytyväthttps://hhvferry.com/atlanticvisiondpx1.JPG
.
#27
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 10.05.2024, 12:22:27
Vaikka kevät on jo pitkällä, Perämerellä ajelehtii joitain isoja ja paksuja vallilauttoja. Väyläviraston LinkedIn-postauksessa oli jokunen valokuva jäänmurtaja Otsolta, joka oli lähetetty pilkkomaan näitä kakkuja, jotta sulaminen nopeutuisi.
#28
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 10.05.2024, 12:08:10
Australiassa yritetään ratkoa Antarktis-ohjelman ongelmia ja yhtenä suosituksena on erillisen rahtia kuljettavan aluksen hankkiminen, jotta tutkimuskäyttöön varusteltu Nuyina voitaisiin lähettää tekemään tiedettä.

"Such a vessel should be deployed primarily for logistics, to allow the RSV Nuyina to be deployed with a greater focus and frequency on science projects."

Australia on viime vuosina rahdannut tähän tarkoitukseen muun muassa jenkkilipun alla purjehtivan offshore-alus Aiviqin sekä BifLifting jäävahvistettuja raskaskuljetusaluksia.

ABS News: Antarctic inquiry calls for Australia to buy second vessel, blasts 'bewildering' budget overspend
#29
Muut alukset / Vs: Langh Shipille uusia aluks...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 08.05.2024, 16:16:39
Sjöfartstidningen kertoo Sofian luovutuksesta kertovassa uutisessaan, että Langh Shipillä tulee nyt olemaan yhteensä kuusi alusta Outokummun rahtauksessa. Mikä siis paljastaa vanhan Laura-Hjördis-Marjatta kolmikon jatkavan entisellään vanhassa tutussa liikenteessään. Nämä kolme uudisrakennetta näkyvät siis korvaavan Hollannista rahdattua tonnistoa.

https://www.sjofartstidningen.se/langh-ships-tredje-nybygge-levererat/
#30
Risteilijät / Vs: RCCL:n Icon-luokan risteil...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 07.05.2024, 21:35:23
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 18.06.2021, 12:19:50 Ensimmäisen aluksen tuotannonaloitusta juhlittiin pienimuotoisesti Pernossa maanantaina 14.6. - tosin ensimmäiset lohkot tulivat telakalle jo viime kesänä. Samalla myös "paljastettiin" ensimmäisen aluksen nimen olevan virallisestikin tuo Icon of the Seas ja että alukseen tulee "ilmakuplavoitelu" vedenpinnan alle. Joissain huhuissa tämän luokan on uumoiltu olevan kooltaan jopa Oasis-luokkaa suurempi, mutta tähän ei vielä tullut mitään varmaa tietoa.

Meyerin tiedote tuotannonaloituksesta

Icon-luokan laivoihin tulee kuhunkin kaksi konehuonelohkoa Rostockista. Tämä selviää opinnäytetyöstä, joka on tehty Turun Ammattikorkeakoulussa.

IMO-numerot:

Icon of the Seas: 9829930
Icon 2: 9829942
Icon 3: 9888560

Kolmas Icon-luokan alus löytyy nyt Equasis-sivustolta nimellä Legend of the Seas, joten se lienee hyvin todennäköisesti sen nimi. Kyseessä lienee ensimmäinen kerta, kun Royal Caribbean käyttää vanhaa nimeä uudelleen. Edellinen Legend of the Seas oli tuttu kävijä myös Helsingin satamassa.