Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Ilves Valta

Oli kyllä ihan mukava yllätys, että Ruotsissa jatkettiin perinteisellä nimeämislinjalla – vaikka sitäkin kevyesti uudistaen, sillä Idunhan on jumalatar, kun aiemmat ruotsalaismurtajat ovat kaikki olleet miespuolisten hahmojen mukaan nimettyjä (tai no Ymerin sukupuoli on kysymysmerkki, hänestä syntyivät jotunit niin oliko hän nyt sitten mies vai nainen, vai jotain muuta? Joka tapauksessa Idun on ensimmäinen naisen mukaan nimetty ruotsalainen murtaja).

Olisikohan liikaa toivottu, että seuraava suomalaismurtajakin olisi nimeltään perinteisempi, näiden viime vuosikymmenien bisneskonsulttinimien sijaan?

Tuomas Romu

Jos minulta kysyttäisiin, niin mielestäni aika olisi kypsä uudelle Murtajalle.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Vladivostokissa Venäjän kaukoidässä rakenteilla olevalla Katerina Velikaya -nimisellä jäätämurtavalla offshore-huoltoaluksella sattui tulipalo, jossa kuoli yksi ja loukkaantui kolme työntekijää:

RBC: При пожаре на уникальном судне «Катерина Великая» погиб человек (Google-käännös)

Kyseessä on yksi neljästä Damenin IBSV 10022 -konseptiin perustuvasta jäätämurtavasta offshore-huoltoaluksesta, joita Zvezdan suurtelakka "ison kiven juurella" Bolshoy Kamennyssa on väkertänyt kohta jo kymmenen vuoden ajan. Tämänkin aluksen piti alkuperäisen aikataulun mukaan valmistua jo vuoden 2019 kolmannella vuosineljänneksellä. Aluksesta tekee erikoisen sen venäläisvalmisteiset Sapphire-ruoripotkurit, joita on kehitetty ABB:n Azipod-laitteiden kilpailijaksi yhdessä yhdysvaltalaisen GE:n kanssa. Muutoin alus on samaa kokoluokkaa kuin Helsingin telakalta viime vuosina valmistuneet offshore-jäänmurtajat.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 04.04.2024, 07:15:48 Jos minulta kysyttäisiin, niin mielestäni aika olisi kypsä uudelle Murtajalle.
Entäpä jos Suomen seuraava uudismurtaja valmistuu vuonna 2045, jolloin sen nimeksi luonnollisesti tulisi kansainvälisen mallin mukaan "50 vuotta voitosta-50 år från seger" ja aluksen uudenmallisista jäänmurto-ominaisuuksista (millaisia ne sitten ikinä olisivatkaan) käytettäisiin nimeä "Den glider in"..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tuomas Romu

#799
Steerprop on valittu toimittamaan propulsiojärjestelmä ja keulapotkurit Kanadan rannikkovartioston uusiin monitoimialuksiin ("kevyisiin jäänmurtajiin"). Tilaus käsittää sarjan kuusi ensimmäistä alusta, joista kussakin on kaksi ruoripotkuria perässä ja kaksi ohjailupotkuria keulassa. Erityisen tilauksesta tekee se, että ruoripotkureissa on vastakkain niin sanotut pyörivät potkurit (contra-rotating propellers eli CRP; Steerprop viittaa ruoripotkurilaitteeseensa vaihtamalla viimeiseksi sanaksi "propulsor").

Steerprop Selected to Supply Main Propulsion and Tunnel Thrusters for Canadian Coast Guard Multi-Purpose Vessels Program

Huumorimies voisi todeta, että Suomi onnistui lopulta vakuuttamaan pohjois-amerikkalaiset nelipotkurisen jäänmurtajan erinomaisuudesta...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#800
Kiinassa rakenteilla oleva tutkimusalus Tan Suo San Hao, josta kirjoittelin viestiketjussa aiemmin, laskettiin vesille eilen.


Raapustelin laivasta englanninkieliseen Wikipediaan artikkelin, josta löytyvät tärkeimmät tekniset tiedot lähdeviitteineen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tan_Suo_San_Hao

Samalla telakalla on rakenteilla myös pienempi jäävahvistettu tutkimusalus Ji Di, josta niin ikään olen kirjoitellut aikaisemmin.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#801
Chilen laivaston uusi Antarktis-laiva Almirante Viel on vihdoin merikokeilla. Alusta on rakennettu pitkään ja hartaasti paikallisella ASMARin telakalla ja se on toistaiseksi suurin Etelä-Amerikassa rakennettu jäätämurtava alus. Argentiinan laivaston Almirante Irizar tunnetusti rakennettiin Helsingin telakalla, kotimaassa rakennettu ja sittemmin Etelänapamantereen vesille uponnut Bahia Paraiso oli uppoumaltaan pienempi, ja Argentiinan uusi jäätämurtava huoltoalus on vielä suunnitteluasteella.

Chile's newest icebreaker completes its first week at sea

Almirante Vielin pääsuunnittelija on kanadalainen Vard Marine, mutta sen runkomuodon on kehittänyt ja jäämallikokein testannut suomalainen Aker Arctic.

Chilen edellinen jäänmurtaja, niin ikään kontra-amiraali Óscar Viel y Toron mukaan nimetty Almirante Oscar Víel, upotettiin SINKEX-harjoituksessa helmikuussa 2019. Vuonna 1969 rakennettu alus oli alkujaan Kanadan rannikkovartioston jäätämurtava väyläalus CCGS Norman McLeod Rogers ja siinä oli alustyypille varsin epätyypillinen voimanlähde: neljän dieselmoottorin rinnalla oli kaksi pientä kaasuturbiinia. Aluksen pääkoneet vaihdettiin kuitenkin 80-luvun alussa pieniruokaisempiin Fairbanks-Morsen 38D8-1/8-tyyppisiin vastaiskumoottoreihin, jotka ovat näin jälkikäteen ajateltuna varsin yleiset jäänmurtajakäytössä: Neuvostoliittohan rakensi peräti 32 pientä jäänmurtajaa, joihin tuli samoilla piirustuksilla Neukku-Ukrainassa valmistetut 13D100-tyyppiset pääkoneet. Samat 30-luvulta peräisin olevat kolkottajat löytyvät myös Jenkkien rannikkovartioston Bay-luokan jäätämurtavista hinaajista ja niitä löytyy varavoimanlähteenä myös tähtilipun alla purjehtivista ydinkäyttöisistä sukellusveneistä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Neuvostol... Venäjällä maailman suurimman ydinmurtajan rakentaminenkin on nytkähtänyt taas pykälän eteenpäin:

After four years of construction in slow motion, Russia now gives speed to giant nuclear icebreaker

Pahasti aikataulustaan myöhässä olevan, Rossiya-nimen saavan jäänmurtajan vaiheita on muistaakseni kerrattu tässäkin viestiketjussa. Itse pidän projektia edelleen niin sanottuna "valkoisena norsuna".
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#803
Riian satama on myynyt jäänmurtaja Forosin virolaiselle yhtiölle miljoonalla eurolla.

TV3.lv: Rīgas brīvostai beidzot izdevies pārdot ledlauzi "Foros" – igauņiem par miljonu eiro

Kyseessä on vuonna 1983 Helsingin telakalta Neuvostoliittoon uudisrakennusnumerolla 460 toimitettu jäätämurtava pelastusalus Fobos.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#804
Kanadan uuteen polaarimurtajaan on valittu Wärtsilä 31 -tyyppiset pääkoneet. Aluksen dieselsähköinen voimalaitos koostuu neljästä 16-sylinterisestä ja kahdesta 8-sylinterisestä dieselgeneraattorista, joiden yhteenlaskettu teho on noin 47 megawattia.

Fuel efficiency of Wärtsilä 31 engine a key consideration for newbuild Canadian Polar Icebreaker

Alukseen on niin ikään tulossa ABB:n Azipod-ruoripotkurit ja Steerpropin keulaohjailupotkurit.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Yhdysvaltain kansallinen tiedealan toimielin, National Science Foundation (NSF), on päättänyt olla uusimatta tutkimusalus Laurence M. Gouldin rahtausta:

NSF: Non-Renewal of ARSV Laurence M. Gould Charter: Transition Plans for Antarctic Research Support

Päätöksen taustalla on tieteellisten prioriteettien tasapainottaminen, muuttuneet logistiset tarpeet ja *rumpujen pärinää* *pieru* rahan puute. Kustannusten nousun lisäksi mainitaan myös "vaihtoehtoiset kaupalliset mahdollisuudet", joiden perusteella alusstrategiaa on tarkistettu.

Laurence M. Gould on Yhdysvalloissa vuonna 1997 rakennettu pienehkö jäävahvistettu tutkimusalus, jota operoi Edison Chouest Offshore. Aluksen rakennusvaiheessa tapahtui laskuvirhe, jonka seurauksena runkoon piti lisätä "sponsonit" alkuvakavuutta parantamaan.

Laurence M. Gould Christening/Dedication

Alukselle voisi olla käyttöä esimerkiksi Australiassa, jossa tuliterän Nuyinan kanssa on ollut kaikenlaisia haasteita, sekä Argentiinassa, jossa uuden Antarktis-laivan hankinta on viivästynyt:

Argentina accelerates the search for a polar ship
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#806
Jenkkien Polar Security Cutter -nimellä tunnettu jäänmurtajaprojekti on 60 prosenttia yli budjetin. Ensimmäisen aluksen hinnaksi arvioidaan 1.9 miljardia dollaria ja kahden seuraavan 1.6 miljardia dollaria. Ensimmäisen aluksen toimitus on niin ikään myöhästynyt ja sen arvioidaan tapahtuvan 2029.

Maritime Executive: Report: USCG's Polar Icebreaker Program is 60 Percent Over Budget

Jutussa tosin toistetaan useiden jenkkimedioiden tapaan, että vuonna 1999 valmistunut USCGC Healy olisi myös elinkaarensa päässä ja esimerkkinä tästä käytetään tapausta, jossa aluksen toinen sähköinen propulsiomoottori vaurioitui ja jouduttiin vaihtamaan. Samaan aikaan 70-vuotias jäänmurtaja Voima nauraa Katajanokalla partaansa...

edit: Muutama uutinen tiistain "kuulemisesta":

gCaptain: Coast Guard to Start Polar Cutter Construction Before Finalizing Design, Despite Recommendation

Alaska Public Media: The U.S. was supposed to get keys to a new heavy icebreaker this year. Instead, construction is years late as costs soar.

Vice Admiral Paul Thomas blamed the initial contractor. He said the Coast Guard didn't provide the contractor a design but suggested a Finnish icebreaker as an inspiration model. The contractor chose a German design instead.

"And then, you know, by the way, the ship that they chose for the parent design has actually never been constructed," Thomas said. "And that's why the detailed design has taken so long."


Koko tilaisuus, jossa keskustellaan jäänmurtajien lisäksi myös muista Yhdysvaltain rannikkovartioston laivaprojekteista, löytyy taltioituna YouTubesta:


edit: Peter Rybski analysoi aihetta blogissaan:

USCG's Polar Icebreaker Program: If You Want It Bad, You Get It Bad.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Australiassa yritetään ratkoa Antarktis-ohjelman ongelmia ja yhtenä suosituksena on erillisen rahtia kuljettavan aluksen hankkiminen, jotta tutkimuskäyttöön varusteltu Nuyina voitaisiin lähettää tekemään tiedettä.

"Such a vessel should be deployed primarily for logistics, to allow the RSV Nuyina to be deployed with a greater focus and frequency on science projects."

Australia on viime vuosina rahdannut tähän tarkoitukseen muun muassa jenkkilipun alla purjehtivan offshore-alus Aiviqin sekä BifLifting jäävahvistettuja raskaskuljetusaluksia.

ABS News: Antarctic inquiry calls for Australia to buy second vessel, blasts 'bewildering' budget overspend
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 03.04.2024, 13:29:26 Polar Circlen uusi nimi Idun ilmoitettiin eilen, joten se on ruotsaismurtajien perinteiseen tapaan nimetty pohjoismaiseen mytologiaan perustuen.

https://sjofartsverket.se/sv/om-sjofartsverket/nyheter-och-press/nyheter/sa-ska-den-nya-isbrytaren-heta/
Vasta nyt Idun löytyy AIS:sta uudella nimellään ja ruotsalaisilla tunnuksilla:

MMSI: 265054000
Kutsu: SBCK
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.