Tuoreimmat viestit

#1
Muut alukset / Vs: Rajavartiolaitokselle kaks...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 25.03.2025, 11:35:22
Ensimmäinen vartiolaiva saapui ilmeisesti toissapäivänä 23.3. Håkansin Marsin ja Vegan vetämänä Raumalle RMC:n laituriin. Meriauran Aura puolestaan toi todennäköisesti siihen tarvittavaa varustusta Uudestakaupungista ja saapui RMC:lle vain hetki hinauksen saapumisen jälkeen.
#2
Muut alukset / Vs: Rahtialus Skalar ajautui m...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 24.03.2025, 21:16:00
Lähti lopulta Raumalta maanantaina klo 17 jälkeen.
#3
Muut alukset / Vs: Rahtialus Skalar ajautui m...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 23.03.2025, 11:56:21
Lainaus käyttäjältä: Ari Leskinen - 23.03.2025, 10:22:26 Se on nyt irti. Håkansin hinaajat Jupiter ja Leo irrottivat ja suuntaavat nyt Raumalle.
Ja nyt on saapunut Ro-Ro 7-laituriin. Hinaajien osalta työ päättynyt ja palaavat asemapaikalleen.

EDIT: https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000011118489.html

" "Alus oli ajautunut aika loivasti väylän ulkopuolella olevalle matalikolle, kun aluksen pohjassa oli naarmuja 30 metrin metrin alueelta."

Laurénin mukaan pohjassa oleva reikä paikataan väliaikaisesti ja laivayhtiö käynnistää heti maanantaina korjaustelakan haun. Hänen mukaansa laivan pohja on sen verran hyvässä kunnossa, ettei siirtymisen kanssa tule ongelmia.

Portugalin lipun alla seilaava 150-metrinen konttialus Skalar ajautui matalikolle teknisen vian vuoksi. Laurénin mukaan mukaan vielä ei selvinnyt, miksi aluksen diesel-koneiden automaattinen sammutusjärjestelmä oli mennyt päälle."
#4
Muut alukset / Vs: Rahtialus Skalar ajautui m...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ari Leskinen - 23.03.2025, 10:22:26
Se on nyt irti. Håkansin hinaajat Jupiter ja Leo irrottivat ja suuntaavat nyt Raumalle.
#5
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 22.03.2025, 22:00:36
Yakutiyan käyttöönotto jatkuu Suomenlahdella. Tällä hetkellä atomimurtaja on palannut koeajoiltaan takaisin rakennustelakan laituriin Nevan varrelle. Sen sijaan Rosmosportin Vladivostok on lähtenyt kohti Murmanskia.

Vuonna 1978 valmistunut japanilainen jäätämurtava ulkovartiolaiva Sōya on eläköitymässä ja korvaavan aluksen pitäisi valmistua vielä tilikauden 2025 aikana. Japanilla on aluksen lisäksi myös pienempi vuonna 1995 valmistunut jäävahvistettu Teshio. Alusten jäissäkulkukykyä tarvitaan Hokkaidon pohjoispuolella, jossa esiintyy jonkin verran ajojäätä. Itse asiassa Monbetsun kaupunki on tunnettu "ajojääristeilyistään" jossa jääkentässä pyöritään muun muassa erikoisilla Arkhimedeen ruuveilla varustetuilla risteilyaluksilla. Aluksen keulassa vinhasti pyörivät ruuvit ovat kuitenkin turisteja varten eikä niillä ole vaikutusta jäissäkulkukykyyn.

Asahi: 'Guardian of northern sea' to call it a day after 40 years

Lisäksi Japanissa on laskettu vesille arktinen tutkimusalus Mirai II, joka tulee aikanaan korvaamaan "ykkös-Mirain". Siinä missä vanha Mirai on tunnettu lähinnä menneisyydestään yhtenä neljästä koskaan rakennetusta ydinkäyttöisestä rahtialuksesta, Mirai II vahvistetaan Polar Class 4 -jääluokkaan ja se pystyy murtamaan jopa 1.2 metrin paksuista kiintojäätä.

iMarine: Japan Launches First Arctic Research Vessel "Mirai II"

Etelä-Korean tutkimusjäänmurtajaprojekti sen sijaan tökkii ja budjettia on kasvatettu 57.1 miljardilla wonilla (vajaalla 36 miljoonalla eurolla), koska yksikään korealainen telakka ei ole ollut kiinnostunut aluksen rakentamisesta. Polar Class 3 -jääluokkaan rakennettavan aluksen jäänmurtokyvyksi ilmoitetaan 1.5 metriä. Uppoumaltaan se tulee olemaan yli kaksi kertaa suurempi kuin nykyinen tutkimusalus Araon, jonka suunnitteluun on osallistunut myös suomalainen insinööritoimisto ILS.

Chosun Biz: Next-generation icebreaker research vessel project secures 57.1 billion won budget boost

Hesari ja YLE ovat molemmat kirjoittaneet laajalti suomalaisista jäänmurtajista. Hesarin juttu on valitettavasti maksumuurin takana.

HS: Sisulla ja sydämellä

YLE: "Jäänmurtaja on kuin lumiaura moottoritiellä" – Jäänmurtajat ovat mahdollistaneet pohjoisen teollisuuden jo 50 vuotta

Trump on kasvattanut kaavailemiensa jäänmurtajien lukumäärää neljästäkymmenestä; nyt niitä pitäisi tuleman 48. Uskomme sitten kun näemme nimen paperissa. Sosiaalisessa mediassa on vastattu Kanadaan kohdistuvaan piikittelyyn korostamalla, että vaahterasiirappivaltiolla on itse asiassa maailman toisiksi suurin jäänmurtajalaivasto ja käynnissä jopa Venäjän suunnitelmat ylittävä uudisrakennusohjelma, josta tässäkin viestiketjussa on puhuttu.

Irish Star: Donald Trump reveals US 'ordering 48 icebreaker ships' as he plots Greenland takeover

Lopuksi jäänmurtajien suunnitteluun erikoistunut suomalainen insinööritoimisto Aker Arctic on julkaissut kaikenlaista jäänmurtajia ja talvimerenkulkua sivuavaa:

Arctic Passion News #26
Aker Arctic has finished work on the new hull rules for the Finnish-Swedish Ice Class Rules
Canadian Polar Icebreaker project advances
ICE Pact formalises collaboration on Arctic icebreakers
Three remarkable icebreaker contracts
Twenty years of icebreaking expertise

Yrityksen 20-vuotisesta taipaleesta kirjoitettiin suomeksi myös Navigatorissa:

Aker Arctic – 20 vuotta jäänmurron osaamista

edit: Jaa niin, venäläisten "match made in heaven" eli valtion omistaman ja aiemmin Helsingin telakankin omistaneen United Shipbuilding Corporation (USC; venäläisittäin OSK) sekä Rosneftin omistaman Zvezdan suurtelakan epäpyhä liitto karahti karille. Zvezda jatkaa siis viime vuosina hitaanlaisesti edistynyttä laivanrakennusta itsenäisenä yhtiönä.

Reuters: VTB, Rosneft deal over Zvezda shipyard is now dead, VTB CEO says
#6
Muut alukset / Rahtialus Skalar ajautui matal...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 22.03.2025, 18:19:11
Kirjoittaa Satakunnan Kansa:

https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000011117294.html

Kyseessä on saksalaisomisteinen konttifeeder Skalar. Oli lähtenyt Raumalta ja Rihtniemen mutkaan tultaessa vauhti hidastunut AIS trackin mukaan ja ajautunut ulos väylältä. Track viittaisi black-outiin. Itsekin syksyllä ongelmissa ollut Håkansin Leo on jo paikalla.

Uutiseen on sittemmin päivitettykin tekninen vika syynä.

Tuon sisaralus Phoenix J kolisteli kiville vähän ulompana Rauman väylän ulkopäässä huhtikuussa 2012.
#7
Matkustaja-autolautat / Moby Dada, ex. Finlandia myyty...
Viimeisin viesti käyttäjältä Johannes Erra - 21.03.2025, 19:19:47
Tänään on uutisoitu, että Moby Dada on myyty romuksi. Aiheesta mm. seuraavissa osoitteissa:

https://theferryforums.com/viewtopic.php?p=44716#p44716
[url="https://www.pianetanavi.com/moby-dada-venduta-per-la-demolizione/[/url]

Alus valmistui silloiselle Effoa-varustamolle v. 1981, ja se palveli Silja Linen liikenteessä reitillä Helsinki - Tukholma v. 1981-1990. Tämän jälkeen alus palveli mm. DFDS:llä nimellä Queen of Scandinavia reiteillä Kööpenhamina - Oslo, Amsterdam - Newcastle ja Bergen - Newcastle, sekä St. Peter Linella nimellä Princess Maria reitillä Helsinki - Pietari ennen päätymistään viimeiselle omistajalleen Moby Linesille Italiaan.
#8
Muut alukset / Vs: Rauma Cata osti hinaajan
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 21.03.2025, 13:23:37
Vaihtanut nyt nimeä ja saanut Suomen lipun, kutsu/MMSI OJVI/230049000.
#9
Muut alukset / Vs: Wallenius ja SOL muodostav...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 20.03.2025, 15:33:52
Kun Wallenius SOL osti brittiläisen Mann Linesin helmikuun alussa, siirtyi samalla Mann Linesille Italiasta Visentinin telakalta valmistumassa olevan aluksen rahtaussopimus Wallenius SOL:lle.

Alus näkyy nyt AIS:ssa Kyproksen lipulla olevana South Enablerina. Jos aluksen AIS-tietoihin on luottamista tässä kohtaa, lähtisi se koeajoille ensi kuun alussa. South Enabler korvaa lähes sisaralus ML Freyjan valmistuttuaan ja käy silloin rotaatiossaan Turussa.
#10
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 19.03.2025, 17:56:42
Ruotsissa Atle vaihtui vielä Ymeriin, joka lähti jäänmurtoon Atlen tullessa laituriin Luulajaan. Oden taasen saapui Helsingborgiin tänään iltapäivällä.

Zeus of Finland jatkaa operointiaan yhä pohjoisemmas, kun syöttää Oulusta Tornioon lähteneen konttilaivan Kemin kaakkoispuolella odottelevalle Kontiolle.