Cinderellan tuleva uudistus

Aloittaja Ville Taavitsainen, 17.03.2009, 19:55:50

« edellinen - seuraava »

Joni Huopana

Mielestäni ei ole aihetta kyseenalaistaa Backmanin lausuntoa suunnitelmista koskien Isabellan tulosta kisaamaan Baltic Princessin kanssa. Kuten Joonas sanoi, pääkilpailijan keskeisiä rahasampoja on juuri BP. Tukholman-laivojen käyntiä Tallinnassa on kokeiltu vuosia sitten, ja varmasti sitä on mietitty myöhemminkin. Varmasti päiväkäynnit olisi jo aloitettu, jos olisi laskettu kannattavaksi!

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 05.01.2011, 20:27:17
Mielestäni ei ole aihetta kyseenalaistaa Backmanin lausuntoa suunnitelmista koskien Isabellan tulosta kisaamaan Baltic Princessin kanssa. Kuten Joonas sanoi, pääkilpailijan keskeisiä rahasampoja on juuri BP. Tukholman-laivojen käyntiä Tallinnassa on kokeiltu vuosia sitten, ja varmasti sitä on mietitty myöhemminkin. Varmasti päiväkäynnit olisi jo aloitettu, jos olisi laskettu kannattavaksi!

Juuri näin. Isoin syy sille, miksi Tukholman laiva ei hoida Tallinnan päiväkeikkoja on se, että suurin osa ruotsalaisista ehdottomasti haluaa että laiva on käytettävissä kohteessa koko päivän. Harva jaksaa olla Helsingissä kovinkaan montaa tuntia. Lisäksi se laittaisi aikataulun jälleen uusiksi. Jos se ei toiminut 90-luvulla, en näe miksi se toimisi nyt. Varsinkin kun Viking tuskin haluaa Tallinnan liikenteeseen enää yhtään kompromissia lisää.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 05.01.2011, 20:56:40
Lisäksi se laittaisi aikataulun jälleen uusiksi. Jos se ei toiminut 90-luvulla, en näe miksi se toimisi nyt.
Täsmälleen oikea analyysi Joonakselta asiasta. Ainoa jonka lisäisin tähän on se, että kun Tallinnan-keikkaa 1996 kesällä kokeiltiin, oli satama-aika Helsingissä sentään ruhtinaalliset 9 tuntia nykyisen 7,5 tunnin sijaan. Jos halutaan kokeilla samaa nykyään pitäisi Tukholman satama-aikoja entisestään lyhentää, jottä ylimalkaan ehditään ajamaan Helsingistä Tallinnaan ja takaisin ja vielä tyhjätä ja täyttää poka joka satamassa. In conclusion, ruotsalaisille risteilymatkustajille tulisi Helsingissä pitkä maissaoloaika, jonka aikana ei pääse laivalle, ei hyvä. Suomalaisille risteilymatkustajille sen sijaan satama-aika Tukholmassa olisi naurettavan lyhyt (nykyinenkin satama-aika on osoittautunut turhan naftiksi omille Tukholmanvierailuilleni), mikä ei sekään ole hyvä.

Teoriatasolla Tallinna-Helsinki-Tukholma -reitin ajaminen tietysti optimoisi kaluston käyttöastetta. Mutta se ei vain mitenkään päin sovi yhteen nykyisenkaltaisen risteilymatkustamisen kanssa ja reitti- ja aikataulumuutoksen aiheuttamat tappiot olisivat mitä todennäköisimmin suuremmat kuin sen aiheuttamat edut.

Miia

Niin se et Helsinki-Tukholma laivalla ajettas Hesan päivänä Tallinnan keikka niin aika tiukalle kyl menis kun keskimääränen ajoaika Tallinnaan on noin kolme ja puoli tuntia eli se pitäs tehä niin et  tallinnas oltas vaan joku kolme varttia vanhat ulos ja uudet matkaajat ja rahti sisään mut liian tiukalle menis. Muistan et Wasa Queen kesällä 2000 oli Uumajassa vaan puoltuntii mut se oli eri juttu, laiva oli pieni verratuna nykyisiin ja matkustajia oli vähän.

Sen sijaan Isabellasta voitas tehdä viihdelaiva Tallinnan linjalle mut paljon uudistusta vaatis, esim ylemmälle autokannelle vois tehdä viihdekannen ja joitakin hyttejä vois purkaa ja rakentaa isompia hytttejä tilalle just vaikka kannelle 6. Värityksestäkin vois tehä Cinderellan kaltasen ja uusia koko potski niin siten se vois toimiakin Isabella Tallinnan Cruiserina.

Karo Suopuro

Lainaus käyttäjältä: Miia Mäkelä - 05.01.2011, 23:25:46
Niin se et Helsinki-Tukholma laivalla ajettas Hesan päivänä Tallinnan keikka niin aika tiukalle kyl menis kun keskimääränen ajoaika Tallinnaan on noin kolme ja puoli tuntia eli se pitäs tehä niin et  tallinnas oltas vaan joku kolme varttia vanhat ulos ja uudet matkaajat ja rahti sisään mut liian tiukalle menis. Muistan et Wasa Queen kesällä 2000 oli Uumajassa vaan puoltuntii mut se oli eri juttu, laiva oli pieni verratuna nykyisiin ja matkustajia oli vähän.

Sen sijaan Isabellasta voitas tehdä viihdelaiva Tallinnan linjalle mut paljon uudistusta vaatis, esim ylemmälle autokannelle vois tehdä viihdekannen ja joitakin hyttejä vois purkaa ja rakentaa isompia hytttejä tilalle just vaikka kannelle 6. Värityksestäkin vois tehä Cinderellan kaltasen ja uusia koko potski niin siten se vois toimiakin Isabella Tallinnan Cruiserina.

Kannatan  :thumb: HEL 18.00 - TALL 22.00/13.00 - HEL  16.30  :D ...

Uskon erityisesti suomalaisten valitsevan juuri Viking Linen Tallinkin sijaan.
Olisi Viikkarilla kolme lähtöä Tallinnaan päivässä, kaksi XPRS:illä ja yksi Isabellalla.



Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Miia Mäkelä - 05.01.2011, 23:25:46
Sen sijaan Isabellasta voitas tehdä viihdelaiva Tallinnan linjalle mut paljon uudistusta vaatis, esim ylemmälle autokannelle vois tehdä viihdekannen ja joitakin hyttejä vois purkaa ja rakentaa isompia hytttejä tilalle just vaikka kannelle 6. Värityksestäkin vois tehä Cinderellan kaltasen ja uusia koko potski niin siten se vois toimiakin Isabella Tallinnan Cruiserina.
Minkä ylemmän autokannen? Isabella menetti 5-kannelta autopaikat jo vuosia sitten. 4-kannelle on paha tehdä mitään jos aikoo sitä 3-kantta käyttää autoille.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Miia

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 06.01.2011, 10:28:02
Minkä ylemmän autokannen? Isabella menetti 5-kannelta autopaikat jo vuosia sitten. 4-kannelle on paha tehdä mitään jos aikoo sitä 3-kantta käyttää autoille.
Niin mä just nelosta tarkotinkin, ohan se totta mitä sanot ja mäkin aloin sitä tarkemmin miettii niin vaikeetahan se niin on. Toinen vaihtoehto olis tehdä sit molemmista autokansista joku viihde tila.

Timo tiedän et Isabellan Carage purettiin aikoja sitten. ;D

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Miia Mäkelä - 06.01.2011, 11:50:55
Toinen vaihtoehto olis tehdä sit molemmista autokansista joku viihde tila.
Eiköhän rahti ole kannattavampaa kuin vaikeasti saavutettavien lisäviihdetilojen rakentaminen ankealle autokannelle. Bellallahan oli aikoinaan 1990-luvun alussa viihdetiloja autokannella, mutta vain silloin, kuin laiva ei edes käynyt Tallinnassa. Eikä oman kokemukseni mukaan noilla ollut kauheasti käyttäjiäkään...

Miia

Juu mielipiteensä jokaisella mut jos Isabellasta vakavasti aijotaan Tallinnan Cruiseria niin kyl se aika rempan vaatii.

Mikäli mä oikeen muistan niin Finlandia ykkösen ylemmälle autokannelehan rakennetiin hyttejä sillon aikoinaan vai muistanko ihan väärin? Laivan nimi oli sillon Finnstar.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Miia Mäkelä - 06.01.2011, 13:43:49
Mikäli mä oikeen muistan niin Finlandia ykkösen ylemmälle autokannelehan rakennetiin hyttejä sillon aikoinaan vai muistanko ihan väärin? Laivan nimi oli sillon Finnstar.
Menee aika pahasti aiheesta ohi, mutta kuitenkin: Muistat ihan oikein, mutta silloin oli kyse aivan eri asiasta. Finnstar oli yritys rakentaa autolautan ja risteilyaluksen yhdistelmä joka valtaosan vuotta olisi kansainvälisessä risteilyliikenteessä, mutta kesäisin tekisi lyhyitä risteilyitä Helsingistä sekä Helsinki-Kööpenhamina -reittimatkoja. Omaa kieltään tämän konseptin onnistumisesta kertoo se, että Finnstar valmistui vuoden 1979 alussa ja kesällä 1980 se vedettiin liikenteestä. Aluksen seuraava omistaja uudistikin sen heti uudestaan ja alemmallekin autokannelle rakennettiin hyttejä.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Miia Mäkelä - 06.01.2011, 11:50:55
Niin mä just nelosta tarkotinkin, ohan se totta mitä sanot ja mäkin aloin sitä tarkemmin miettii niin vaikeetahan se niin on. Toinen vaihtoehto olis tehdä sit molemmista autokansista joku viihde tila.

Timo tiedän et Isabellan Carage purettiin aikoja sitten. ;D
Tässä saamme sitten pienen ja kivan ongelman - autokansia ei nykyisellään voi käyttää ihan miten vain matkustajatiloina. Jokaisesta tilasta on oltava tietty määrä poistumisteitä (mikä käsittääkseni kyllä täytyy) ja lisäksi ei liene ok pitää tilaa jossa ei tiivin oven (eli ne Tukholman sopimuksen vesiovet) toisella puolella autoja ja toisella ihmisiä. Autokansiin koskeminen olisi aika typerää. Isabellalla on jo nykyisellään ihan kivasti tiloja, kuten vaikka se Skybar.

Samaten mm Athenalla oli jopa huvipuisto ja disco autokannella. En tiedä oliko jäljellä enää silloin kun Slite kaadettiin.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

#71
EDIT 2012: Nyttemminhän on todettu, että Tukholmanlaivan päiväkäynnin Tallinnassa estää verottomien ja verollisten myyntituotteiden tuleminen eri budjeteilta ja niiden on siten oltava aina eri tavaroita. Kokonaisen kaupan ja kaikkien ravitsemusliikkeiden koko tuotteiston vaihtaminen tunnin käännön aikana ei onnistu... Olkoon vanha pähkäily täällä kuitenkin historiallisena reliikkinä tallessa!  8)
Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 05.01.2011, 20:27:17
Varmasti päiväkäynnit olisi jo aloitettu, jos olisi laskettu kannattavaksi!
Ei olisi. Aikataulujen säädöt -varsinkin näin isoa luokkaa olevat- ilmoitetaan hyvissä ajoin, eikä niitä lisäillä kesken kauden.

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 05.01.2011, 20:56:40
Isoin syy sille, miksi Tukholman laiva ei hoida Tallinnan päiväkeikkoja on se, että suurin osa ruotsalaisista ehdottomasti haluaa että laiva on käytettävissä kohteessa koko päivän. Harva jaksaa olla Helsingissä kovinkaan montaa tuntia. Lisäksi se laittaisi aikataulun jälleen uusiksi. Jos se ei toiminut 90-luvulla, en näe miksi se toimisi nyt. Varsinkin kun Viking tuskin haluaa Tallinnan liikenteeseen enää yhtään kompromissia lisää.
On sinällään aika omituista, että HEL-STO-reitille on unohtunut tuo ikiaikainen laivan käyttöoikeus päivällä satamassa ja varsinkin se, että edestakaisin tramppaaminenkin on sallittu. Olisi mielenkiintoista tietää, rikotaanko Helsingissä ja Tukholmassa mahdollisesti jopa jotain turvallisuusmääräystä, sillä kaiketihan laivan nykynormein tietyin määräajoin tulee olla tyhjä kaikista matkustajista..?
Päiväristeilykuvio toimi -90-luvulla kyllä kohtalaisen hyvin, välttämättömimmät rahtisopimukset kyettiin hoitamaan sen avulla, vaikka Cinderella oli Turussa ja varsinkin viikonloppuisin risteilykeikat olivat suosittuja -kuten XPRS:n päiväristeilyt nykyään. Tarvematkustajaliikennettähän noilla keikoilla, joiden Viron satama muuten ei ollut Tallinna vaan Muuga, ei ollut. Kuvion tappoi silloinen sosiaali- ja terveysministeri Terttu Huttu-Juntunen (vas), joka määritteli Suomeen EU-normistosta poikenneen ja sittemmin laittomaksi tuomitun 20 tunnin säännön sisäliikenteeseen. Sama sääntö sai Ruotsissa jäädä voimaan EU:n tullirajojen ulkopuolelle suuntautuvaan liikenteeseen ja tästä syystä Turunlinjan päiväristeilyt Tukholmasta eivät olekaan varustamoille niin keskeinen osa bisnestä, kuin piknikit Helsingistä Tallinnaan tai Turusta Maarianhaminaan.
Tallinnanliikenteessä ei tosiaan ole tilaa enää kompromisseille. Senkin takia jokainen varustamo taatusti miettii tarkoin, mitä reitille seuraavaksi tuo...

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 05.01.2011, 21:11:57
Teoriatasolla Tallinna-Helsinki-Tukholma -reitin ajaminen tietysti optimoisi kaluston käyttöastetta. Mutta se ei vain mitenkään päin sovi yhteen nykyisenkaltaisen risteilymatkustamisen kanssa ja reitti- ja aikataulumuutoksen aiheuttamat tappiot olisivat mitä todennäköisimmin suuremmat kuin sen aiheuttamat edut.
Voipi olla. Saavutettavia etuja tosin olisivat myös vaihdoton yhteys STO-TLL (vv) ja ruotsalaiskruisailijoiden mahdollisuus painella puoleksitoista vuorokaudeksi yhtäjaksoiseen meri-ilmahuoltoon. En missään tapauksessa väitä, että nämä edut olisivat menetettyjä asioita merkityksellisempiä...
Toisaalta kun joka toisessa yhteydessä selitetään ruotsalaisten kruisailijoiden määrän olevan huolestuttavassa laskussa, niin mitenkähän se pitäisi tulkita..?  ::)
Päivä perillä-risteilyt ovat tosin nykyään jo hyvin monien asiakkaiden silmissä puolin ja toisin menetettyjä. Turunlinjalla kukaan ei niitä enää tee järkyttävän aikaisten saapumisten ja Helsingin-reitillä taas liian lyhyet satamassaoloajat vähentävät asiakaspotentiaalia.

Mutta sitäpä tämä koko keskustelu ei kuitenkaan muuta, että Vikingin uusiessa ja uudistaessa tonnistoaan, Cinderella lienee kuitenkin melko yksimielisesti yksi niistä aluksista, joista varustamon ei kannata luopua.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Joni Huopana

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 06.01.2011, 20:57:41
Ei olisi. Aikataulujen säädöt -varsinkin näin isoa luokkaa olevat- ilmoitetaan hyvissä ajoin, eikä niitä lisäillä kesken kauden.

??? Kysehän ei ollut ilmoittamisesta tai sen ajankohdasta. Pointti oli se, että Tukholman-laivojen päiväkäyntiä Tallinnaan ei ole vaivauduttu edes kokeilemaan 15 vuoteen - ei edes korkeasesonkina. Kuten Kalle totesi, vaikka kaluston pitäminen liikkeessä kuulostaa periaatteessa järkevältä, käytännön syyt kuitenkin tekevät ideasta kannattamattoman.

Itse mietin joskus sitäkin, että jos Tukholman-laivat käväisisivät Tallinnassa, kuinka hoidettaisiin myymälät. Helsinki-Maarianhamina-Tukholma -reitillä voimassa olisivat taxfree-hinnat mutta Helsinki-Tallinna -liikenteessä ei.

Tietääkseni - korjatkaa, jos olen väärässä - pääkaupunkireitillä kulkee irtoperiä. Tallinna-keikan tapauksessa satamassaoloaikaa Helsingissä olisi ehkä korkeintaan 1½ tuntia, ja siinä irtoperien kanssa tulisi kiire.

Tuomas Masalin

Mitenköhän Helsingin satama suhtautuisi Tukholman-laivan päiväkäyntiin Tallinnassa, jos rahtia alettaisiin kuljettaa? Passittaisivat Vuosaareen?

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 06.01.2011, 13:37:30
Eiköhän rahti ole kannattavampaa kuin vaikeasti saavutettavien lisäviihdetilojen rakentaminen ankealle autokannelle. Bellallahan oli aikoinaan 1990-luvun alussa viihdetiloja autokannella, mutta vain silloin, kuin laiva ei edes käynyt Tallinnassa. Eikä oman kokemukseni mukaan noilla ollut kauheasti käyttäjiäkään...
Oli siellä Megavisa. ;D

Mikko-Oskari Koski

Kun Cinderellaan kaiketi jokin uudistus (Gracefiering) joskus lähitulevaisuudessa tehdään, lienee mielekkäämpää pohtia sitä täällä kuin jatkaa pähkäilyä Vikingin kurssinmuutoksia sivuavan dadan seassa tai avata joka rempalle uutta lankaa.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 14.08.2012, 22:50:47
Tukholman risteilymarkkinoille tarvitaan ensisijaisesti risteilijä, ei lautta. Ja sen on oltava aikataulullisesti kilpailukykyinen Birkan kanssa. Tosin kukaan ei vielä ole ehdottanut tutkittavaksi ajatusta muuttaa Cinderella risteilijäksi eli siirtää sen henkilöstötiloja nykyisille autokansille, jolloin ylärakenteita voisi keventää ja sinne lisätä kaikkea kivaa (ahteripuolelle jäisi tietenkin muutama kymmenen parkkipaikkaa). Tuskin kovin kehityskelpoinen ajatus, mutta ainakin parempi kuin ajatus C:n visiitistä Turussa aamuviideltä viemässä 15 irtoperää (kun enempää ei kyytiin vakavuussyistä saa ottaa ja laivassa kuitenkin on sadanviidenkymmenen kruisailijan Volvot)...
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 15.08.2012, 00:52:58
No itseasiassa... Cinderellan Gracefioinnin on tulkittu tarkoittavan aluksen fiksaamista Turun-linjalle, mutta aivan yhtä hyvin se voisi tarkoittaa laivan muuttamista (lähes) täysipainoiseksi risteilijäksi. Autolauttaa tuosta ei juuri mitenkään saa, mutta risteilijän voi saadakin. Tai sitten muutos voitaisiin toteuttaa Finnstar-mallisesti, eli autokannen ylemmälle tasolle hyttejä ja alempi taso edelleen autokantena.

Tuli mieleen, että voisiko Cinderellan vakavuutta parantaa pidentämällä? Jos koko paketti olisi 10-15 metriä nykyistä pidempi ja nykyinen ylin hyttikansi purettaisiin, mutta vastaavasti aluksen täyttä leveyttä hyödynnettäisiin ahteriin mentäessä nykyistä isommalti, saattaisi kokonaisvaikutus olla kapasiteetin kannalta paljonkin parantava. Samalla päästäisiin karseasta keulapaino-ongelmasta eroon -siitähän hyvin pitkälti johtuu se, ettei Cinderella ole ideaali rahdinkuskaaja.
Eli suomeksi: ajatuksenani oli katkaista alus suunnilleen korsteenin kohdalta, jolloin mahdolliset uudet ympäristöystävälliset koneistotkin mahtuisivat uuteen osaan ja käyttää kansien 5,6 ja 10 tiloja hyttiosastojen ja 7-9 julkisten tilojen laajennuksina. Tarvitaanko sponsoneita, pystyttäisiinkö autokansi tehotäyttämään rahdilla sesonkihuippujen ulkopuolisina aikoina? Vai onko Cinderella syytä uudistaa vain tukholmalaisten viihdekäyttöön reissuille, joissa haetaan MHQ:sta leimamerkit niin aikaisin aamulla, ettei kukaan kyydissä olija tajua vieraan valtion alueella käyneensäkään?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950