Cinderellan tuleva uudistus

Aloittaja Ville Taavitsainen, 17.03.2009, 19:55:50

« edellinen - seuraava »

Jani Nousiainen

Visiot on hyviä , mutta kannattaa muistaa että  V.Cinderella on jo neljännes vuosisadan vanha ;) Ennemmin ajankohtaista vois olla suunnitella aluksen entisöinti perinnelaivarekisteriin , kuin  jatko + madallus + uudet koneet jne...   Ei tuon ikäiseen enää paljoa mitään uusia pintoja & pikkufixailuja suurempaa kannata tehdä.   :)
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 08.09.2012, 09:04:14
Visiot on hyviä , mutta kannattaa muistaa että  V.Cinderella on jo neljännes vuosisadan vanha ;) Ennemmin ajankohtaista vois olla suunnitella aluksen entisöinti perinnelaivarekisteriin , kuin  jatko + madallus + uudet koneet jne...   Ei tuon ikäiseen enää paljoa mitään uusia pintoja & pikkufixailuja suurempaa kannata tehdä.   :)

Sama koskee itse asiassa Silja Europaa, Serenadea ja Symphonya sekä Mariellaa. Kukin voi olla mitä mieltä tykkää, mutta ei niistä juuri muut kuin Mariella edes  täytä perinnelaivan määritelmää. Tosin kolmessa ensinnä mainitussa ei ole pelkoakaan suurista remonteista - Mariellan "tuhoamista" uudistuksilla pelkään eniten, jo nyt monet uudistukset ovat hiponeet pilaamisen rajaa.

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Reku - 10.09.2012, 09:10:53
Sama koskee itse asiassa Silja Europaa, Serenadea ja Symphonya sekä Mariellaa. Kukin voi olla mitä mieltä tykkää, mutta ei niistä juuri muut kuin Mariella edes  täytä perinnelaivan määritelmää. Tosin kolmessa ensinnä mainitussa ei ole pelkoakaan suurista remonteista - Mariellan "tuhoamista" uudistuksilla pelkään eniten, jo nyt monet uudistukset ovat hiponeet pilaamisen rajaa.

Pointti ei ollutkaan missään pintamateriaalien uusimisessa vaan  laivan täydellisessä uudistamisessa. Samaan listaan voi lisätä suuren määrän lisää lauttoja näiltä vesiltä.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Mikko-Oskari Koski

#78
Näissä on vain se ongelma, että alusten edelleen myyminen käypään hintaan on kovin työlästä. Voisiko parin nyky-Viikkarin uudelleenrakentaminen ja sitten 10-15 vuotta lisää omassa liikenteessä monilta teknisiltä omianisuuksiltaan "uutena" aluksena sittenkin olla järkevämpi ratkaisu kuin huomattavan velan päälle tehtävä uudisrakennus sekä epävarmuus vanhan tonniston kaupaksi menemisestä?
Uuden aluksen uutuudenviehätyksen tuomat lisäpokat loppuvat nopeammin kuin velka, mikä investoinnista tulee. Eikä uudisaluksia edes ehditä tehdä siinä aikataulussa kuin ympäristömääräykset kiristyvät -niin, että pakkohan näistä vanhemmista ainakin pari on saneerata aika isosti.

Oravanpyörää...
EDIT: turhaa jankuttamista stilisoitu
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 29.09.2012, 00:58:02
Voisiko parin nyky-Viikkarin uudelleenrakentaminen ja sitten 10-15 vuotta lisää omassa liikenteessä monilta teknisiltä omianisuuksiltaan "uutena" aluksena sittenkin olla järkevämpi ratkaisu kuin huomattavan velan päälle tehtävä uudisrakennus sekä epävarmuus vanhan tonniston kaupaksi menemisestä?
Ei. Koska nykylaivasto ei pysty voitolliseen tulokseen, siihen ei kannata upottaa senttiäkään.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Timo Selkälä

Niin, näköjään pidät jankuttamisesta. Mutta vastataan nyt sitten. Mm siksi että Viking Line ei ole Stena. Stenan bisnesmalli lauttojen suhteen on käyttää ne mahdollisimman pitkälle loppuun. Sitten kun ne on loppu heidän mukaansa - ne joko myydään, tai romutetaan itse. Se että Stena Vision ja Spirit muutettiin johtuu siitä että ne olivat yhä sopivan kokoisia ja koneet olivat ikäisekseen vähillä tunneilla. Aluksiin sai yhä ison rahtikapasiteetin.

Pääsyy on tietenkin se että aluksella on tietty taloudellinen ikä. Jos ne olisi joskus 5-10 vuotta sitten pidennetty, niin se olisi voinut olla paikallaan. Nyt sitä ei kannata tehdä. Pidennykset on yleensä tehty alle 15 vuotta vanhoille aluksille, sen jälkeen siitä ei ole pidetty juuri kannattavana. On tietenkin mahdollista vaihtaa pääkoneet, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että kaikki muukin on kohta 30 vuotta vanhaa. Sähköjohdot, putkistot, pellit, vaihteet, vinssit, eristykset, kaikki. Se mikä tukee tuota jankuttamistasi on tietenkin se että käytetyiden markkinoilta ei helpolla löydy sopivaa korvaajaa, ja uudisrakennus on kallis. Joten älä pelkää, kyllä ne taas vaihtaa matot.

I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Marko Manninen

#81
Ainoat laivat joihin olisi ehkä järkevää tehdä "suurempi" uudistuksia on Cinderella ja XPRS. Cinderella on paljon parempi sijoitus kohde kuin Kroatit ja Mariella. Cinderella uudistettuna voidaan laittaa reitille kuin reitille. Rahtipuoli laivasta pitäisi saada jollain tavalla kuntoon. Cinderella tuskin on kymmentä vuotta pitempään Vikingillä, niin siinä ajassa pitäisi saada investoinnit maksuun selvästi ja jopa hyötyä myös niistä. Cinderella pitäisi uusia Tukholma-Turku väliä ajatellen Amorellan seuraajaksi. Ravintoloiden ja baarien nimet Gracen mukaiseksi ja hytit muuttaa samoihin termeihin ja myös muuttaa sellaiksi hyteiksi mitä tällä hetkellä ei ole. Jos ja kun Viking Tilaa Gracen sisaren tälle välille ja on siirretty ajamaan  risteilyitä Suomi-Ahvenanmaa-Ruotsi väliä kahdella laivalla kolmen sijaan. Cinderella on vielä todella hyvä laiva Helsinki-Tallinna välille.

XPRS:iä Voisi jatkaa, asentaa LNG moottorit katkaisun yhteydessä ja peräpään muuttamista sisätiloiksi ja tehdä ylös iso avokansi. Laiva tulee varmasti olemaan Vikingin laivastossa seuraavat 15 vuotta, niin silloin suuremmatkin investoinnit maksaisi varmasti itsensä takaisin.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 16.10.2012, 15:03:46
...asentaa LNG moottorit katkaisun yhteydessä...

Viking XPRS:n Wärtsilä 46F -malliset päämoottorit pystynee muuttamaan nestemäistä maakaasua käyttäviksi 50DF-moottoreiksi ilman koneiden vaihtoakin:

http://www.wartsila.com/en/press-releases/wartsila-completes-unique-conversion-of-vessel-to-lng-operation
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Mutta mihin LNG-tankit? Ja mistä sisältö niihin, Krakenin käyttämä Tukholman LNG-terminaali lauttoineen on "hiukan" kaukana.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 16.10.2012, 20:17:38
Mutta mihin LNG-tankit? Ja mistä sisältö niihin, Krakenin käyttämä Tukholman LNG-terminaali lauttoineen on "hiukan" kaukana.

Nojaa... Onhan tälläkin foorumilla ehdoteltu että se korvaa Romurallin... Jolloin terminaali on taas aika lähellä.

Mutta, yhdistettynä pidennykseen niin mikä ettei. Noi ongelmat ratkennee kyllä. Ellei muuta niin saavat ajattaa siitä bunkkerialusta välillä Suomeenkin!
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 16.10.2012, 21:22:59
Peräkannelle samaan tapaan kuin Gracella?

Tästä olen aivan samaa mieltä. Kuvista mitä pystyy arvioimaan niin siinä olisi juuri saman verta tilaa kuin Gracessa.

Cinderellaan tuskin on järkeä lähteä ajattelee LNG juttuja. Nämä moottorit tuskin tukevat kyseistä tekniikkaa. Varmaankin rikki pesuri on paras vaihtoehto tähän. Tästä autokansi ongelmasta. Miten se on aikanaan ilmennyt Cinderellassa? Mahtaako siihen auttaa perään rakennettavat "möhkäleet"? Niitä on rakenneltu laivaan jos toiseenkin, varsinkin 80-lukulaisiin. Kysymys ei kuulu tähän ketjuun, mutta miksi niitä ole rakennettu Amorellaan vaikka kaikkiin muihin (3) Kroateihin ne on?
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 16.10.2012, 21:52:26 Mahtaako siihen auttaa perään rakennettavat "möhkäleet"? Niitä on rakenneltu laivaan jos toiseenkin, varsinkin 80-lukulaisiin. Kysymys ei kuulu tähän ketjuun, mutta miksi niitä ole rakennettu Amorellaan vaikka kaikkiin muihin (3) Kroateihin ne on?
Nuo möhkäleet (eli siis sponsonit) lisäävät laivan vakautta. Amorellassa niitä ei ole varmaankin siitä syystä, että alukseen ei ole lisätty mitään merkittäviä rakenteita alkuperäiseen. Isabellassa sen sijaan on lisättyjä hyttejä ja skybar, Gabriellassa ja Crown Seawaysissä (vai mikä se nykyään onkaan) vielä enemmän rakenteita 11. kannella ja lisähytit viitosella.

Samu Rautiainen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 16.10.2012, 21:22:59
Peräkannelle samaan tapaan kuin Gracella?

Vähän ollaan kyllä nyt sivussa aiheesta, eli Cinderellasta...

Sittenhän Viking ei voi enää pyörittää ravintolaa kesäisin kannella, ja XPRS menettäisi suuren aurinkokantensa, joka mielestäni on tärkeä ravintola ja muiden yhteisten tilojen kanssa samalla kannella. Aurinkokannelle päästäkseen tulisi kiivetä yleisistä tiloista pari kantta ylemmäs päästäkseen kannelle... Toimii Gracella, koska Gracella on pelkkiä hyttejä samalla kannella kuin nuo tankit. XPRS:iin tuota ei saada kyllä toimimaan.
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia

Mikko-Oskari Koski

Tuskin 5.kannen hyttiosasto sen enempää painaa kuin garagen täysi kuorma henkilöautoja. Bellaankin sponsonit tehtiin vasta kahdeksan vuotta skybarin jälkeen eli 2000, Gabriellaan 1994 eli siirryttäessä Traven reitiltä Tukholman ja Turun välille ja Crowniin samana vuonna kun ensin oli nähty sisaraluksenkin hyötyneen niistä kapasiteettimielessä (Eurowayllahan ei pääsääntöisesti kuljetettu rahtia).

Tuossa Cinderellassa kyse on ymmärtääkseni -kuten tässä ketjussakin on monesti mainittu- rakenteellisesta keulapaino-ongelmasta. Laivan keventäminen tai siis vakaannuttaminen, jos halutaan ottaa kyytiin enemmän raskasta kuormaa, on helpommin sanottu kuin tehty ja eri ratkaisuja tosiaan jarruttaa myös tietoisuus aluksen iästä ja epäilys siitä, kuinka pitkään tällä on vielä määrä mennä (voi olla, että pitkäänkin). Toisaalta, onhan näiden vesien nykyaluksista pitkäikäisimpään eli Birger Jarliinkin tehty ulkonäön melko perusteellisesti runnellut, lähinnä hyttien pinta-alaa suurentanut ja koneen vaihdon sisältänyt remppa niinkin myöhään kuin 1987, jolloin alus oli 34-vuotias.
Tosin Cindyn tai Marin (tai jonkun muun Vikingin 1980-luvun loppupuolen aluksen) mahdollista peruskorjausta (siis rikkipesurien asentamista huomattavasti laajempaa teknistä uudistamista) ei ehkä kannata rinnastaa tähän. Mutta ms.Eckerön sivusponsonien kaltaisen levennyksen myötä jopa C:n autokannesta voisi pitkästä aikaa olla taas johonkin tehokkaampaankin käyttöön kuin pikakännääjien parkkipaikaksi.

Voisiko joku kertoa, kuinka runsaat akustot pitäisi aluksessa olla, jos kaikkien toimintojen pyörittäminen haluttaisiin hoitaa mukaan varatulla energialla (vrt.diesel-sähkö-koneisto, jossa tarvittava sähkövirta tuotetaan matkan aikana)? Voisiko tällainen koneratkaisu olla esim.vähän varsinaista kuljetusenergiaa tarvitsevalla ja kuitenkin suhteellisen monta tuntia vuorokaudessa maissa viettävällä risteilylinjalla mahdollinen?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950