Tuoreimmat viestit

#21
Muut alukset / Vs: Vesibussi Tampereen viimei...
Viimeisin viesti käyttäjältä Eero Pekola - 01.07.2025, 19:43:08
M/s Tampere sai toistamiseen jatkoaikaa Valkeakoskella (on siis maalle nostettuna). Aluksi kesäkuun loppuun ja nyt vielä elokuun loppuun. Alusta on suunniteltu kuljetettavaksi erikoiskuljetuksella johonkin päin Etelä-Suomea korjattavaksi.

https://yle.fi/a/74-20156825
https://yle.fi/a/74-20170504
#22
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 01.07.2025, 18:39:55
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 01.07.2025, 17:02:25 Mitäs muuta siellä "suuressa ja kauniissa" budjetissa on jäänmurtajista, onko se ehdotus jossain luettavissa?

Täällähän se:

H.R.1 - One Big Beautiful Bill Act

Miljarditolkulla rahaa näyttäisi olevan luvassa niin raskaille PSC:eille kuin keskiraskaille ASC:eille.
#23
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tauno Hermola - 01.07.2025, 17:02:25
Mitäs muuta siellä "suuressa ja kauniissa" budjetissa on jäänmurtajista, onko se ehdotus jossain luettavissa?
#24
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 01.07.2025, 14:43:05
Etelä-Korean uuden jäätämurtavan tutkimusaluksen rakentajaksi on valittu Hanwha Ocean, joka tunnettiin aiemmin nimellä Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). PC 3 -jääluokkaan rakennettava alus kykenee murtamaan 1.5 metrin paksuista kiintojäätä sekä perä että keula edellä; artikkeli käyttää tästä termiä "bi-directional icebreaking capabilities" johon myös kiinalainen media tuntuu Xue Long 2:sta tykästyneen. Hanwhan jäänmurto-osaamisen ytimen muodostavat kahdessa sarjassa rakennetut 21 arktista LNG-tankkeria. Suunnitteilla on myös isompi PC 2 -jääluokkaan rakennettava jäänmurtaja, käyttötarkoitus tuntematon.

BusinessKorea: Hanwha Ocean to Build Next-generation Icebreaking Research Vessel

Amerikan Lapsikuninkaan suuresta ja kauniista lakipaketista on karsittu pois Isoillejärville tarkoitettu jäänmurtaja, jonka seurauksena paikalliset laivurit ovat näreissään. Vaikka muutamat viime vuodet ovatkin olleet helppoja, kovana jäätalvena 2018–19 rajallisen jäänmurtajakapasiteetin vaikutuksiksi arvioitiin yli miljardi taalaa ja 5000 työpaikkaa. Yhdysvalloilla on Isoillajärvillä yksi isompi jäänmurtaja, vuonna 2006 rakennettu USCGC Mackinaw, sekä useampi pienempi jäätämurtava hinaaja. Lisäksi yhteistyötä tehdään Kanadan rannikkovartioston kanssa.

gCaptain: Great Lakes Icebreaker Funding Cut from Senate Bill
#25
Matkustaja-autolautat / Vs: Spirit of Tasmania IV & V ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 30.06.2025, 12:14:10
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 22.06.2025, 18:52:51 Nyt vuorostaan Skotlannissa maannut Tasmania IV oli juhannusviikonlopun aikana käynyt koeajolla Skotlannin rannikolla. Oletettavasti testaamassa uutisoitujen LNG:n käytössä havaittujen ongelmien mahdollisia ratkaisuja.
IV on lähtenyt aamulla Skotlannista pitkälle siirtomatkalle alas Australiaan.

"The vessel will travel to Hobart via Gibraltar, Cape Verde Islands (off the western coast of Africa), Cape Town in South Africa, Port Louis in Mauritius and Fremantle in Western Australia.

Spirit of Tasmania IV is required to stay in Fremantle for four days for vessel importation into Australia, Customs and Immigration formalities, a crew change, bunkers and fresh stores.

TT-Line CEO Chris Carbone said Spirit IV was expected to complete the trip to Australia (Fremantle) in approximately six weeks, weather conditions permitting.

"We expect the vessel will be alongside in Hobart in late-August for the final fit out of items including Tasmanian-made mattresses and table tops, cabin stores and artwork, and to undertake vessel crew training," he said."


https://newships.spiritoftasmania.com.au/spirit-of-tasmania-iv-update-2/
#26
Muu merenkulku / Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 29.06.2025, 18:43:06
Koillisväylän liikenne on taas käynnistynyt tältä vuodelta. LNG-tankkeri Georgiy Ushakov purjehti itäisen sektorin läpi yhdeksässä päivässä jäänmurtaja Yamalin saattamana. Perässä tuli myös Vaygach, joka toi Pevekiin saattueessa kaksi jäävahvistettua rahtilaivaa, Beringin (IMO 9267297) ja Tambeyn (IMO 9014872).
#27
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 29.06.2025, 18:38:38
Onpas edellisestä jäänmurtajakatsauksesta vierähtänyt jo aikaa.

Viime päivinä uutisissa pyörineestä monitoimimurtaja Fennican mahdollisesta myynnistä tai vuokraamisesta jenkeille laitoin viestin Moulinex-ketjuun, joten jatkot myös sinne. Jenkkien uudisrakennustilauksista kuulemme sitten aikanaan, mutta muun muassa Peter Rybski on käynyt blogissaan läpi mahdolliset tarjokkaat Arctic Security Cutter -työnimellä kulkevien alusten suunnittelun lähtökohdaksi ja mahdolliseksi rakentajaksi. Karsinnasta pääsevät läpi Harry DeWolf-luokan arktiset ulkovartiolaivat, Kanadan rannikkovartiostolle suunniteltu vastikään uudelleennimetty "Multi-Purpose Icebreaker"-projekti, ja viimeisimpänä Helsingin telakan rakentamien venäläisten offshore-jäänmurtajien pohjalta kehitetty MPPS-100 -monitoimialus.

Helsingin telakka ja sen omistava kanadalainen Davie ovat julkaisseet ruotsinkielisen raportin Ruotsin jäänmurtajatarpeesta otsikolla "Ruotsi tarvitsee lisää uusia jäänmurtajia – nyt". Julkaisussa ei sinänsä ole mitään mullistavaa, sillä kaikkihan tietävät, että Ruotsin jäänmurtajalaivaston ytimen muodostava Atle-luokka on kovaa vauhtia vanhenemassa ja sen korvaava uudisrakennusohjelma on toistaiseksi kutistunut yhden aluksen mittaiseksi. Muutamasta julkaisussa esitetystä väitteestä olen hieman eri mieltä.

Davie: Sverige behöver fler nya isbrytare – nu

Viking Supply Ships järjesti Almedalen-viikoilla oman paneelinsa otsikolla "Murra jää – älä budjettia"; tallenne alla. Valitettavasti oma ruotsintaitoni on sen verran rajallinen, etten ala tuota parsia. Perusviesti on ymmärtääkseni sama kuin aiempinakin vuosina: kustannusten laskemiseksi jäänmurto tulee avata yksityisille toimijoille.


Sabettan LNG-terminaalin satamamurtaja Ob ja arktinen LNG-tankkeri Fedor Litke törmäsivät vuonna 2021, jonka seurauksena viimeksi mainittuun kymmenen neliömetrin kokoinen ja 40 senttimetriä syvä painauma ja alus joutui telakalle Tanskaan 11 päiväksi. Huonomminkin olisi voinut käydä, sillä tankkeri oli täydessä lastissa, mutta onneksi vaurio ei ulottunut lastitankkeihin asti. Nyt tapellaankin lähinnä siitä, kuka maksaa viulut — neljä ja puoli miljoonaa taalaa.

MashNews: Навал ледокола «Обь» на СПГ-танкер Новатэка обойдется России в $4,5 млн (Google-käännös: Icebreaker Ob's collision with Novatek's LNG tanker will cost Russia $4.5 million)

Etelä-korealainen Samsung Heavy Industries on peruuttanut venäläisen Zvezdan suurtelakan kanssa solmimansa sopimuksen kymmenen jäätämurtavan LNG-tankkerin rakentamiseen liittyvästä yhteistyöstä. Samalla peruuntui myös vähemmän uutisissa ollut sopimus seitsemästä shuttle-tankkerista. Toki Zvezda oli jo aiemmin yksipuolisesti irtisanonut sopimuksen, joten Singaporen välimiesoikeuden ratkaistavaksi jääkin, kuka saa ja kenelle annetaan...

gCaptain: Samsung Cancels Order For Icebreaking Gas Carriers For Russia's Sanctioned Arctic LNG 2 Project

Uutisissa on povattu, että sarjan ensimmäinen alus Alexey Kosygin luovutettaisiin tämän vuoden toisella puoliskolla. Jutussa puhutaan "ensimmäisestä Venäjällä rakennetusta LNG-tankkerista", mutta kuten kaikki tietävät, alus on pääasiassa rakennettu Samsungin telakalla Etelä-Koreassa (ks. kuva).

Reuters: First Russian-built ice-class LNG tanker to launch this year, Ifx reports

Kaikenlaisia pikku-uutisia ja laivojen liikkeitä olisi siten vaikka muille jakaa, muttei kuitenkaan mitään mullistavaa. Todettakoot vaikkapa, että ydinkäyttöinen jäänmurtaja Arktika on jälleen kerran telakassa Kronstadtissa, koska Atomflotin Turkista tilaama uiva telakka on jumiutunut jonnekin Välimerelle pakotteiden takia.
#28
Muut alukset / Vs: Moulinexien kesäkeikoista
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 29.06.2025, 17:48:29
Fennicalla voi olla edessään vähän pidempi – mahdollisesti aluksen jäljellä olevan elinkaaren kestävä – keikka Itämeren ulkopuolelle. Yhdysvaltain presidentti Donald Trump kertoi taannoisessa lehdistötiedotteessa neuvotelleensa presidentti Alexander Stubbin kanssa yhden käytetyn jäänmurtajan vuokraamisesta tai myymisestä. Trump puhui 5–6 vuotta vanhasta jäänmurtajasta, mutta jopa uusin jäänmurtajamme Polaris on tätä vanhempi ja lisäksi työ- ja elinkeinoministeriöstä vahvistettiin, että jäänmurtajalaivastomme lippulaiva ei ole neuvotteluissa mukana.

IS: Nyt se selvisi: Suomi on tarjonnut Fennica-jäänmurtajaa USA:lle – tällainen se on

Monitoimimurtajan tai -murtajien kauppaamisesta rapakon taakse on puhuttu jo vuosia. Toivottavasti tällä kertaa homma menisi maaliin ja tuotoilla voitaisiin rakentaa jotain paremmin näille vesille sopivaa.
#29
Muu merenkulku / Suomenlahden telakka
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 28.06.2025, 12:47:06
Näkyy Suomenlahden telakka eli TKK-telakka Valkossa menneen konkurssiin. Haasteita on ollut jo aiemmin mutta nyt kävi näin. Asiakkaina ovat olleet mm. Finferries, Håku ja lukuisat muut, muttei ole asiakaskunta riittänyt. Komeat on puitteet ja laitteet mutta sehän on tulos tai ulos...
tkk-telakka.fi
#30
Muut alukset / Vs: Vinkeri II ja M/S Satumaa ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Lasse Reunanen - 27.06.2025, 00:34:34
Siellähän tuo makaa samoilla sijoillaan - varmasti vielä pitkään...