Tuoreimmat viestit

#1
Muut alukset / Vs: Rederi AB Eckerö ostaa Fjä...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 06.11.2025, 10:28:13
Uusi Fjärdvägen on nyt luotsilistalla tulossa huomenna Utön kautta Långnäsiin ja siirtyy sieltä Naantaliin.
#2
Muut alukset / Vs: S/S Leppävirta tänään
Viimeisin viesti käyttäjältä Tauno Hermola - 05.11.2025, 20:31:07
Lainaus käyttäjältä: Petteri Lyysaari - 05.11.2025, 18:46:59 Ja nyt näkyy olevan "tavallisessa" huutokaupassa myytävänä. Melkoinen kiertopalkinto...
https://huutokaupat.com/kohde/5865276/s-s-leppavirta-hoyrylaiva
Myyjä on kuitenkin konkurssipesä, realisointi on vaan ilmeisesti edelleen kesken.
#3
Muut alukset / Vs: S/S Leppävirta tänään
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 05.11.2025, 18:46:59
Ja nyt näkyy olevan "tavallisessa" huutokaupassa myytävänä. Melkoinen kiertopalkinto...
https://huutokaupat.com/kohde/5865276/s-s-leppavirta-hoyrylaiva
#4
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2025-2026
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 05.11.2025, 17:13:23
Muiden koeajoilla olleiden lisäksi Calypso-hinaaja nouti Haminasta Saimaa-irtokeulan ja toi sen Kotkaan. Lieneeköhän normaalin Calypson talvipotkurin vaihdon lisäksi irtokeulallakin telakalle menoa?

EDIT: Jep, Teijon telakalle lähti Calypso-Saimaa yhdistelmä.
#5
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2025-2026
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 04.11.2025, 17:37:36
Otsolla koeajo keskiviikkoillasta alkaen. Lisäksi Kontiolle Pilotonline tarjoaa lähtöennakkoa torstaille.

Ale taasen on pyörinyt Oxelösundin edustalla useampaan otteeseen, ja jatkanut lopulta matkaansa kohti Nynäshamnia.

EDIT: Ale jatkaa koeajojaan Nynäshamnin ja Tukholman saariston välisellä alueella, toisaalla Ruotsissa Frej on lähtenyt tänään Luulajasta koeajolle.
#6
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 04.11.2025, 17:03:20
Nyt Zeus of Finland on päässyt koeajolle ja ilmeisesti ilman öljyvanaa. Kävi pari lenkkiä Airismaan korkeudelle ja nyt Erikvallan kohdilla. Ja ei muuta kuin jäitä odottelemaan ilmeisesti...
#7
Matkustaja-autolautat / Vs: Merenkurkun liikenne (oli:...
Viimeisin viesti käyttäjältä Joonas Vähämäki - 04.11.2025, 10:11:53
Stena Line ostaa Wasa Linen.

https://news.cision.com/se/stena-line/r/stena-line-koper-wasaline,c4261085

Stena Line vahvistaa asemaansa Itämerellä ostamalla NLC Ferry Ab Oy/Wasalinen ja ottamalla siten haltuunsa Uumajan ja Vaasan välisen lauttareitin liikennöinnin.

"Meillä Stena Linella on suuri ilo ja innostus ottaa vastuu Wasalinen ja kahden tärkeän alueen ja kaupungin, Uumajan ja Vaasan välisestä reitistä", sanoo Stena Linen toimitusjohtaja Niclas Mårtensson.

Ainoa olemassa oleva lauttareitti Uumajan ja Vaasan kaupunkien välillä on Uumajan ja Vaasan kaupunkien yhteisomistuksessa 50/50-omisteisen Kvarken Linkin kautta, joka puolestaan omistaa NLC Ferryn ja toimii kauppanimellä Wasaline. Tänään allekirjoitettu sopimus tarkoittaa, että Stena Line ostaa NLC Ferryn ja ottaa haltuunsa Wasalinen toiminnan. Reitillä liikennöivä Aurora Botnia -alus on edelleen kaupungin Kvarken Linkin omistuksessa.

"On strategisesti tärkeää varmistaa, että Vaasan ja Uumajan välinen liikenne jatkuu ja sillä on mahdollisuuksia kasvaa myös tulevaisuudessa. Odotamme innolla työskentelyä ympäristön ja tehokkuuden kehittämiseksi yhdessä Stena Linen kanssa. Wasalinen henkilökunta maissa ja laivalla jatkaa entiseen tapaan erinomaisella palvelulla, joka meillä on tänään. Tämä merkitsee alueelle suurta piristysruisketta suurilla positiivisilla synergioilla", sanoo Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

Intermodaalisuuden
mahdollisuudet Wasaline allekirjoitti heinäkuussa 2025 biokaasusopimuksen Gasumin kanssa ja Fuel EU Maritime pooling -sopimuksen Stena Linen kanssa, mikä merkitsi Uumaja–Vaasa -reitin ensimmäiseksi kansainväliseksi vihreäksi merenkulkukäytäväksi.

Tämän askeleen myötä Stena Line vahvistaa myös asemaansa yhtenä lauttateollisuuden johtavista toimijoista kestävän kehityksen alalla.

"Wasalinen avulla saamme laivan, joka on hyvin varustettu uusimmalla ympäristötekniikalla ja joka pystyy purjehtimaan säännöllisesti CO:lla2-neutraali, vahvistamme myös vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuutta. Lisäksi meillä on vahva intermodaalinen kuljetusratkaisu Göteborgiin ja Trelleborgiin sekä edelleen Euroopan mantereelle", Niclas Mårtensson lisää.

"Olemme yhdessä Vaasan kaupungin kanssa vahvistaneet Merenkurkun yhteyksiä ja osoittaneet, että se on kannattavaa. Tämä on tapahtunut vaikeina aikoina, jolloin infrastruktuuri-, väestönsuojelu- ja valmiuskysymykset ovat nousseet entistä tärkeämmiksi. Meille Uumajassa on tärkeää, että ryhdymme nyt toimiin, jotka vahvistavat resilienssiä ja mahdollisuuksia omassa maailmankolkassamme", sanoo Uumajan kunnan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Hans Lindberg.

"Olemme erittäin ylpeitä siitä, kuinka rohkeita olimme Vaasan kaupungissa ja Uumajan kunnassa, kun päätimme, että lauttaa tarvitaan Merenkurkun poikki ja projekti toteutui toimitusjohtaja Peter Ståhlbergin ja koko Wasalinen henkilökunnan ansiosta. Oikea päätös näkyy joka vuosi matkustajamäärien ja rahtimäärien kasvuna. Mutta nyt on aika tuoda mukaan suurempi toimija, jolla on tietoa, tietotaitoa ja resursseja, joita meillä kaupungeissa ei ole. Olemme erittäin iloisia, että olemme löytäneet yhteisen vision Stena Linen kanssa", sanoo Vaasan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Frans Villanen.

Seuraavat vaiheet
Nykyinen yrityskauppa edellyttää Uumajan ja Vaasan kaupunkien kunnanvaltuustojen hyväksyntää, jonka odotetaan tapahtuvan marraskuussa. Kauppa on myös ehdollinen tavanomaisille toteutusehdoille, kuten viranomaishyväksynnöille. Kaupan odotetaan tapahtuvan vuoden 2026 alussa.

Stena Line on yksi Euroopan johtavista lauttayhtiöistä, jonka verkostossa on 20 reittiä ympäri Eurooppaa. Itämerellä Stena Linella on tällä hetkellä lauttareittejä Trelleborgin ja Rostockin välillä; Karlskrona – Gdynia, Ventspils – Travemünde ja Nynäshamn – Liepaja. Uumaja–Vaasan myötä Stena Linella on siis viides lauttalinja Itämerellä. Itämeren alueella Stena Line operoi myös useita satamia.

Tiedotustilaisuus pidetään tiistaina 4. marraskuuta klo 13.00 CET/14.00 Suomen aikaa Styrelsegårdenissa Vaasassa. Osoite: Vaasaesplanadi 10, Vaasa. Mahdollisuus osallistua digitaalisesti on mahdollista tämän linkin kautta: https://kepit.tv/#/c/wasaline/e/UHYMAKAS5S?lang=en

Faktaa Wasaline:
Wasaline on maailman pohjoisin varustamo, joka kuljettaa päivittäin matkustajia ja rahtia Vaasan ja Ruotsin Uumajan välillä. Wasaline on Itämeren ensimmäinen hiilineutraali varustamo. Sen hybridialus Aurora Botnia toimii biokaasulla ja akuilla. Sekä laivalle että Wasalinen palveluille on myönnetty Avainlippu-merkki suomalaisen työn symbolina. Lisätietoja: www.wasaline.com

Lisätietoja:
Johan Live, PR- ja mediasuhdepäällikkö, Stena Line,
puh: 0768-68 11 37
johan.live@stenaline.com

Stena Line on yksi Euroopan johtavista lauttayhtiöistä, jolla on 40 alusta ja 19 reittiä Pohjois-Euroopassa ja Välimerellä, yhteensä 34 700 reittiä vuodessa. Stena Line on tärkeä osa eurooppalaista logistiikkaverkostoa ja kehittää uusia intermodaalisia rahtiratkaisuja yhdistämällä rautatie-, maantie- ja merikuljetuksia. Stena Linella on myös merkittävä rooli Euroopan matkailussa laajan matkustajaliikenteensä ansiosta. Yritys on perheyritys, joka on perustettu vuonna 1962 ja jonka pääkonttori sijaitsee Göteborgissa. Stena Linella on 6 550 työntekijää ja sen liikevaihto on 19,6 miljardia Ruotsin kruunua. Lisätietoja on kohdassa www.stenaline.com


#8
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 04.11.2025, 10:05:48
Ruotsin uuden jäänmurtajan rakentaja voikin olla Hyundai Heavy Industries Etelä-Koreassa. Se on jättänyt voittaneen tarjouksen ensimmäisestä murtajasta, joka voisi olla valmis 2028. Kaikkiaan ruotsalaiset saivat neljä tarjousta, joista kaksi oli Suomesta ja yksi Norjasta.

Sjöfartstidningen
#9
Muut alukset / Vs: Nesteen vanhat, nykyiset j...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 03.11.2025, 10:59:48
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 27.03.2023, 18:56:18 Neste rahtaa Terntankilta kaksi 15.000 dwt:n öljytuotetankkeriuudisrakennusta. Alukset valmistuvat vuoden 2025 toisella puoliskolla ja vuoden 2026 alkupuolella. Sarjan ensimmäinen alus rahdataan niin ikään suomalaiselle NEOT:lle. Aluksiin on tulossa mahdollisuus metanolin käyttöön polttoaineena ja mekaanisten purjeiden käyttöön.

Sjöfartstidningen

Nesteen rahtaamista aluksista ensimmäinen, Tern Land, on juuri saanut Odensessa "purjeensa" ja on parhaillaan matkalla Odensesta ensimmäistä kertaa Sköldvikiin ja tulee tällä viikolla myös Naantaliin. Se luovutettiin telakalta elokuun lopussa.

EDIT: Mainitaan lisäksi, että NEOT:lle tullut alus on Tern Vik, joka on myös käynyt mm. Vaasassa. Se luovutettiin Kiinasta 22.4.2025.
#10
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
Viimeisin viesti käyttäjältä Kai Heino - 02.11.2025, 16:35:58
Lainaus käyttäjältä: Petteri Lyysaari - 02.11.2025, 14:55:24 Aika hauska käppi oli AIS:ssa äsken : Sen mukaan Thetis on Aurajoessa parkissa :)

Ja melkein poikittain keula jokirannassa ;)