Vesibussi Tampereen viimeiset vaiheet (oli: Tampere muuttuu ravintolalaivaksi)

Aloittaja Juha-Matti Harjumäki, 17.01.2007, 20:38:36

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

Komea ja hyvä laiva tuo oli 80- ja 90-luvuilla kulkea Lempäälän kanavalla ja muualla alueen vesistöissä. Monet kerrat sillä mentiin Visavuoreen ja Starilla toiseen suuntaan. Harmillisesti joka kaupungissa riittää näitä edesvastuuttomia yrittäjiä, jotka ei ymmärrä miten suuret kustannukset vanhojen laivojen ylläpidosta syntyy ja kuinka sairaasti pitäisi tienata että homman saa kannattamaan. Kotkassakin on paljon kokemusta näistä hylätyistä ja uponneista vehkeistä.


Lasse Reunanen

Tuollaisen maineen kun on alus ja sen omistaja saanut, niin on käytännössä mahdotonta saada luvallista laituripaikkaa mistään. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää makuuttaa redillä, mikä sekin on kyseenalaista, koska pitkäaikaissäilytys ankkurissakin käsittääkseni vaatii luvan. Ja mikään telakkakaan (en edes tiedä tuon vesistöalueen telakointimahdollisuuksia) tuskin ottaa vastaan, kun riskinä on, että jää makaamaan telakalle, eikä rahoja saa mistään. Pahoin pelkään, että ajetaan jonkun yksityisen ihmisen rantapusikkoon ja hylätään sinne, kun yksityisellä ei välttämättä ole resursseja häätötoimiin.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Sven Liljeström

Voi olla, ettei tämä aivan liity aiheeseen, mutta muistaako kukaan,
mitä tapahtui Ratina 2 tai Ratina II-nimiselle vanhalle vesibussille?
Alus oli rakennettu Porvoossa v. 1947 ja sen entinen nimi oli King.
Seilattuaan vajaat 30 v Sipoon saaristossa eri reiteillä, se myytiin
Tampereelle.
Tietoni saattaa myös alla väärä.



Lasse Reunanen

Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.


Eero Pekola

M/s Tampere sai toistamiseen jatkoaikaa Valkeakoskella (on siis maalle nostettuna). Aluksi kesäkuun loppuun ja nyt vielä elokuun loppuun. Alusta on suunniteltu kuljetettavaksi erikoiskuljetuksella johonkin päin Etelä-Suomea korjattavaksi.

https://yle.fi/a/74-20156825
https://yle.fi/a/74-20170504

Lasse Reunanen

Lainaus käyttäjältä: Eero Pekola - 01.07.2025, 19:43:08 M/s Tampere sai toistamiseen jatkoaikaa Valkeakoskella (on siis maalle nostettuna). Aluksi kesäkuun loppuun ja nyt vielä elokuun loppuun. Alusta on suunniteltu kuljetettavaksi erikoiskuljetuksella johonkin päin Etelä-Suomea korjattavaksi.

https://yle.fi/a/74-20156825
https://yle.fi/a/74-20170504
Tämäkään ei tule poistumaan mihinkään omistajan toimesta. Yhteiskunnan varoin pitää paloitella, kunhan muutama vuosi on ensin oikeudessa lihotettu lakimiesten lompakkoa.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Eero Pekola

M/S Tampereen omistajien mukaan alus siirrettäisiin syys-lokakuun vaihteessa. Valkeakosken kaupunginjohtajan mukaan maanvuokrasopimusta voidaan jatkaa ainakin kaksi kuukautta. Edellinenhän loppui elokuun lopussa. Jotain kunnostustoimia alukselle on tehty.

Ylen uutinen aiheesta syyskuun ensimmäiseltä päivältä.
https://yle.fi/a/74-20180384

https://www.facebook.com/HameenSanomat/posts/hattulan-vesill%C3%A4-vuosina-2023-ja-2024-n%C3%A4ht%C3%A4vyydeksi-asti-killunut-ms-tampere-saa/1196527349164226/

Lasse Reunanen

Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Timo Selkälä

I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Eero Pekola

M/s Tampere päätyi maantiekuljetuksessa Valkon satamaan, jossa Suomenlahden Telakan lukkinosturi nosti sen mereen. Nyt alus on Isnäsissä Loviisassa. Loviisan Sanomien artikkelin kirjoittaja ounastelee laivan päätyvän romutukseen, onhan Isnäsissä romutettu viime vuosina useita aluksia. Itse en näkisi nykyisten omistajien ostaneen alusta vain rommuttaakseen sen. Miksi muuten Valkeakoskella pohjaa olisi maalattu ja nähtävästi pohjaan on laitettu myös sinkkianodeja. Lisäksi maantiekuljetuksen sanottiin olevan kulttuurioperaatio. Vanhan laivan romuttaminen ei ehkä olisi kulttuurioperaatio.

Ohjaamo näkyy leikatun kuljetuksen ajaksi irti.

Juttu Loviisan Sanomissa Pääkirjoituksena/mielipiteenä maksumuurin takana, mutta näkyy siinä ainakin kuva.

https://www.loviisansanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/8914532

Eero Pekola

Laiturinaapurina näyttää olevan kuuluisa Mynälahden troolari eli m/s Alfa T27440.