Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Suomen uudesta jäänmurtajasta saatiin reilu viikko takaperin hieman teknisiä tietoja ja alustava sivuprofiilikin, joka kyllä näyttää aivan kymmenvuotiaan piirtämältä. Pituus 90 metriä, uppouma 7500 tonnia, paaluveto 120 tonnia, jääluokka Polar Class 5 ja 0.8 metrin kiintojää murtuu viiden solmun nopeudella.



Aker Arctic: Finnish icebreaker "Aino" in extensive model tests

Myös Helsingin Sanomien Lasten uutiset kävi tutustumassa Suomen uuden jäänmurtajan jäämallikokeisiin:

HS: Suomelle tärkeitä jäänmurtajia tutkitaan suuressa altaassa Vuosaaressa

Sikäli kun "Aino" muistuttaa hieman Polarista, voinee jakaa myös tuoreen jutun, jossa muistellaan reilun kymmenen vuoden takaista kehitystyötä ja hankintaprosessia.

Aker Arctic: Polaris – redefining Baltic Sea icebreaking

Ruotsin merenkulkulaitoksin on saanut rahoituksensa kuntoon ja kaikki kuusi jäänmurtajaa ovat ajossa tulevana kautena. Uudesta jäänmurtajastakin on taas puhuttu, mutta tilaus antaa edelleen odottaa itseään.

Sjöfartsverket: Sjöfartsverket får mer pengar – helikopterbaser räddas och drift av isbrytare säkras (Google-käännös: The Swedish Maritime Administration receives more money – helicopter bases are saved and icebreaker operations are secured.)
Sjöfarts Tidningen: Nya isbrytare finns med i nationell plan (Google-käännös: New icebreakers included in national plan)


Suomen media taas ottaa par'aikaa kierroksia Stubbin ja Trumpin tämänviikkoisesta tapaamisesta. Ehkä tällä kertaa ne murtajatilaukset saataisiin kotiutettua? En pidättäisi hengitystä, mutta lupaan olla positiivisesti yllättynyt, jos asia nytkähtäisi vihdoinkin eteenpäin.

IS: Trump tapaa Stubbin – IS:n tiedot: Aiheena jäänmurtajat

Yhteistyötä Jenkkien kanssa virittelee myös Aalto-yliopisto, joka on solminut yhdessä VTT:n ja pohjois-amerikkalaisten yliopistojen kanssa ICE-SHIELD -yhteistyön.

Aalto-yliopisto: Ships must adapt to a warming Arctic – Finnish research is at the forefront of better design
International Consortium for Excellence in Ships, Hydrodynamics and Ice Engineering for Littoral Defence - ICE-SHIELD

Etelänapamantereen kausikin käynnistyy vähitellen. Jenkkien Nathaniel B. Palmer on ollut liikenteessä — mahdollisesti viimeistä kauttaan — ja nyt myös muun muassa aussit ja italiaanot ovat saaneet aluksensa liikkeelle. Muun muassa saksalainen Polarstern on vielä pohjoisen vesillä edellisellä matkallaan, mutta eiköhän tutkimusalusten liikehdintää aleta pian nähdä vähän joka puolella.

AAD: Australian icebreaker heads off on critical science, resupply voyage
Mission to Antarctica to study climate: the icebreaker Laura Bassi sets sail from Trieste

Yhdysvaltain rannikkovartioston uusi jäänmurtaja USCGC Storis taas on saanut neitsytmatkansa päätökseen. Aluksen päällikkö Corey Kerns kirjoitteli kokemuksistaan LinkedInissä. Matkalla oli mukana aluksen edellisen omistajan, Edison Chouestin, miehistöä ja ensisijainen tavoitella oli "oppia käyttämään" alusta. Kerns kirjoitti myös, että rannikkovartiosto ei rakentaisi itselleen Storisin kaltaista alusta, on se silti arvokas lisä USCG:n pienilukuiseen jäänmurtajalaivastoon.

USCG: Newest Coast Guard icebreaker completes inaugural patrol

The Economist kirjoittikin tuoreeltaan Jenkkien jäänmurtajahuolista. Juttu on valitettavasti maksumuurin takana, mutta jo ensimmäisestä lauseesta käy ilmi, mistä ratkaisua ollaan hakemassa.

The Economist: How bad is America's icebreaker gap with Russia?

Toisaalta ei itänaapurillakaan hyvin mene. BBC kirjoitti tuoreeltaan (venäjäksi) käynnissä olevien jäänmurtajaprojektien haasteista ja kuinka niihin on edelleen virrannut lännestä osia. Juttu on pitkä, mutta lukemisen arvoinen myös konekäännöksenä. Arctida kirjoitti aiheesta lyhyemmin myös englanniksi.

BBC: Битва за Арктику. Как Россия начала отставать в производстве ледоколов (Google-käännös: The Battle of the Arctic. How Russia Began to Lag Behind In the Production of Icebreakers
Arctida: The Battle for the Arctic: How Russia Is Falling Behind in Icebreaker Production
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lähipäivinä ollaan ehkä viisaampia mitä Trumplandiaksi muuttuneet Yhdysvallat ovat neuvotelleet Suomen valtiojohdon kanssa, mutta ainakin tämän lähdetiedon perusteella painopiste saattaisi olla vain uudisrakenteissa:

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011546544.html
Copyright © 2025 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tauno Hermola


Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 10.10.2025, 13:21:41 Kaksi ensimmäistä murtajaa tehdäänkin näemmä RMC:llä Raumalla.

https://yle.fi/a/74-20187675

Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan aluksia rakennettaisiin kahdessa sarjassa yhteensä 11: viisi alusta tilattaisiin Helsingin telakan omistavalta Davielta ja kuusi yhdysvaltalaisen Bollinger-telakan johtamalta yhteenliittymältä, johon myös Rauman telakka kuuluu. Molemmat suomalaistelakat rakentaisivat kaksi alusta ja loput tehtäisiin sitten Jenkeissä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaa"Ruotsin merenkulkulaitoksin on saanut rahoituksensa kuntoon ja kaikki kuusi jäänmurtajaa ovat ajossa tulevana kautena. Uudesta jäänmurtajastakin on taas puhuttu, mutta tilaus antaa edelleen odottaa itseään."
Laitetaan sitten tähän ketjuun, kun uuden jäätalviketjun aika lienee vasta myöhemmin syksyllä. Eli Uddevallassa koko kesän ja alkusyksyn maannut Ymer ei Ruotsin valtion budjetin Sjöfartsverketille takaamien määrärahojen vuoksi ole kohtaamassa täydellistä makuutusta lähitulevaisuudessa (eikä mikään muukaan Ruotsin murtajista), vaan on siirtymässä ensi viikolla hieman etelämmäs Ruotsin länsirannikkoa eli Landskronaan telakalle.
Copyright © 2025 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Ruotsin uuden jäänmurtajan rakentaja voikin olla Hyundai Heavy Industries Etelä-Koreassa. Se on jättänyt voittaneen tarjouksen ensimmäisestä murtajasta, joka voisi olla valmis 2028. Kaikkiaan ruotsalaiset saivat neljä tarjousta, joista kaksi oli Suomesta ja yksi Norjasta.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.