Luoteis-ja Koillisväylästä

Aloittaja Janne Koskinen, 02.09.2008, 09:43:15

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Kuluneen kauden yhteenveto proosamuodossa tuli ulos aamupäivällä, joten syön hikisen hattuni jos joku vielä lähtee luoteisväylälle tämän vuoden puolella...

Aker Arctic: International voyages on the Northwest Passage in 2024
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

YLE on kirjoittanut suomalaisen Lumi-nimisen purjeveneen matkasta Luoteisväylän läpi viime kesänä:

YLE: Purjein läpi arktisen merijään
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Koillisväylän liikenne on taas käynnistynyt tältä vuodelta. LNG-tankkeri Georgiy Ushakov purjehti itäisen sektorin läpi yhdeksässä päivässä jäänmurtaja Yamalin saattamana. Perässä tuli myös Vaygach, joka toi Pevekiin saattueessa kaksi jäävahvistettua rahtilaivaa, Beringin (IMO 9267297) ja Tambeyn (IMO 9014872).
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#198
Koillisväylällä on liikennöity jo jonkin aikaa, mutta nyt vesille on ilmestynyt koko joukko kiinalaisia konttilaivoja. Myös vanha tuttu kaasuputki- ja kaapelihara Newnew Polar Bear on palaamassa pohjoista merireittiä pitkin Itämerelle. Suurin liikennöintiluvan saanut alus on kapasiteetiltaan noin 5000 TEU:n jäävahvistamaton Istanbul Bridge, joka kulki Koillisväylän läpi myös viime vuonna nimellä Flying Fish 1.

gCaptain: Chinese Companies Dispatch Multiple Container Ships Along Arctic Route For Faster Europe Trade

Myös Luoteisväylällä liikenne on alkamassa ja Royal Wagenborgin jäävahvistettu rahtilaiva Atlanticborg on tällä hetkellä matkalla itä-länsisuunnassa Kanadasta Etelä-Koreaan. Saman varustamon Avonborg taas on Hokkaidon edustalla suuntana koillinen ja määränpäänä Vancouver, joten eiköhän sekin Beringinsalmeen suuntaa. Luoteisväylällä on seikkailemassa myös perinteiseen tapaan erikokoisia huviveneitä, joita varsinkin rannikkovartiostot tapaavat kirota. Myös Kanadan rannikkovartioston jäänmurtajat pyörivät alueella tukemassa erityisesti pohjoisten yhdyskuntien huoltokuljetuksia. Reitille voidaan odottaa myöhemmin tässä kuussa myös erilaisia matkustaja-aluksia.

Myös liikennöinti Pohjois-Amerikan pohjoisiin kaivoksiin on alkanut. Tänä vuonna Milne Inletissä ei ole suomalaista tai virolaista jäänmurtajaa, vaan Baffinland laivaa pienemmän määrän rautamalmia ulos kahden pienemmän jäävahvistetun hinaajan tukemana vain avovesiaikana (jään peittoisuus alle 30 %). Myös Red Dogin kaivos Alaskassa on aloittanut malmikuljetukset.

edit: Koillisväylää sivuava uutinen tämäkin. Damenin Ranskassa sijaitseva telakka on kieltäytynyt huoltamasta venäläistä nesteytettyä maakaasua arktisilta alueilta kuljettavia LNG-tankkereita. Jäljelle jää Euroopassa vain Tanskassa sijaitseva Fayardin telakka. Toki aluksia voi telakoida kesäkaudella myös Kiinassa.

High North News: French Shipyard Halts Service for Russian LNG Fleet, Leaving Danish Yard as Sole Western Provider

edit 2: Mitä ihmettä minä olen taas mennyt sekoilemaan. Vancouverhan on länsirannikolla.

edit 3: Lähipäivinä ja -viikkoina ainakin National Geographic Resolution, Fridtjof Nansen, Roald Amundsen ja Hanseatic Spirit lähtevät Luoteisväylälle.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Wagenborgin jäävahvistettu rahtilaiva Thamesborg on yrittänyt painella täyttä vauhtia Franklininsalmessa olevien Tasmaniansaarten edustalla olevan pienen matalikon yli. Valitettavasti vuosikymmeniä vanhat luotaukset ei aivan pitäneet paikkaansa ja matka tyssäsikin vedenalaisen mäennyppylän laelle. AIS-jäljen mukaan alus olisi kulkenut jo pitkän matkaa jonkin verran sivussa salmen keskellä kulkevalta säännöllisesti käytetyltä reitiltä.

Thamesborgin miehistö on varustamon mukaan kunnossa eikä aluksen polttoainetankkeihin ole tullut vuotoja. Miena Desganges pyöri lähistöllä siihen asti, että Kanadan rannikkovartioston jäänmurtaja CCGS Sir Wilfrid Laurier ehti paikalle. Myös CCGS Jean Goodwill (ex-Balder Viking) on matkalla alueelle.

Cabin Radio: Commercial freighter runs aground in the Northwest Passage
Cabin Radio: Owners of ship aground in Northwest Passage say crew OK, no spill
gCaptain: Commercial Freighter Runs Aground in Arctic En Route From China
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Kanadan rannikkovartiosto on julkaissut kuvan karilla olevasta Thamesborgista. Varustamon ilmoituksen mukaan painolastitankeissa on vuotoja, mutta polttoainetankit ja lastiruumat ovat ehjiä. Kuvasta näkee myös, että Luoteisväylällä ei juurikaan ole jäätä.

gCaptain: Photo Shows Dutch Cargo Vessel Aground in the Canadian Arctic as Salvage Effort Looms

Toinen Wagenborgin laiva, Tiberborg, joutui kääntymään takaisin ennen Luoteisväylälle pääsyään ilmeisesti jonkinlaisen teknisen vian takia. Alus nilkutti viiden solmun nopeudella hinaajan saattamana takaisin Baie-Comeau'n satamaan Quebeciin.

Seuraavaksi reitille saattaa suunnata Matanessa tällä hetkellä lastaava Trinityborg, jolla on päämääränään Etelä-Korean Onsan. Saas nähä, alkaako varustamo vältellä Luoteisväylää tuon paljon julkisuutta saaneen karilleajon seurauksena. Baie-Comeau'ssa olevan Adriaticborgin päämäärää ei ole vielä ilmoitettu, mutta monesti tuosta satamasta suunnataan pohjoisen kautta Aasiaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#201
Trinityborg ei suunnannutkaan Luoteisväylälle, mutta sen sijaan Bathurst Inletissä lastia purkanut Taagborg jatkoi itään. Lisäksi reitille suuntasi Alaskaborg, joka purjehtii Torniosta(!) Indonesian Bahudopiin(!!).

Thamesborgin tilanteessa ei ole muutosta; alus on edelleen karilla. Alueelle on suuntaamassa ainakin kanadalaishinaaja Beverly M I, joka aiemmin saatteli myös jonkinlaisen ongelman kohdannutta Tiberborgia.

Koillisväylällä jäävahvistamattomien öljytankkereiden seikkailut täydessä lastissa jatkuvat: löytyy niin Beninin lipun alla purjehtivaa Suezmaxia kuin Gambiaan rekisteröityä Aframaxia. Toistaiseksi on vältytty isommilta havereilta, mutta pahalta näyttää. Itäisellä sektorilla on pari ydinkäyttöistä jäänmurtajaa passissa, koska Ayonin jäämassiivin rippeet ulottuvat Pevekin edustalla rannikolle asti.

gCaptain: Sanctioned Suezmax Oil Tanker Without Ice Protection Stuck for Days on Russia's Arctic Northern Sea Route

Myös maakaasutankkerilla on ollut haasteita:

gCaptain: Russian 'Shadow Fleet' LNG Carrier Without Ice-Class Stops, Reverses on Northern Sea Route Near Ice-Edge
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#202
Kiinan Koillisväylän-suunnitelmista on kirjoiteltu tuoreeltaan nyt kun sieltä on taas konttilaiva tulossa Eurooppaan. Myös Etelä-Koreassa on puhuttu viime aikoina paljon Koillisväylän hyödyntämisestä ja maa kaataa rahaa muun muassa jäälaivojen kehittämiseen.

CNN: This sea route has been dismissed as too treacherous. China's taking the risk
Kauppalehti: Kiina tekee Jäämerellä jotain ennennäkemätöntä (maksumuurin takana)

MSC taas on vahvistanut aiemman julkilausumansa välttää Koillisväylää jatkossakin.

Trade Asia to Europe – MSC Reaffirms Commitment to Avoid "Arctic" Northern Sea Route

Thamesborg on edelleen karilla. Lastia on kuitenkin saatu purettua paikalle saapuneisiin aluksiin (Silver Copenhagen ja Nunalik) ja myös monitoimimurtaja Botnica on saapunut perille.

gCaptain: Cargo Ship 'Thamesborg' Remains Aground in Arctic as Icebreaker Arrives on Scene With Sea Ice Building
gCaptain: Wagenborg to Attempt Refloat of Grounded 'Thamesborg' This Week Weather Permitting, Before Ice Window Narrows

Muutoin Luoteisväylällä hiljenee. Atlanticborg jäänee edellä mainittua lukuun ottamatta tämän kauden viimeiseksi alukseksi, joten täytynee alkaa kynäillä yhteenvetoa. Koillisväylällä liikenne jatkuu entiseen malliin. Le Commandant Charcot taas tuli oikotietä pohjoisnavan yli ja jatkoi länsirannikkoa pitkin alas Etelä-Amerikkaa ja Etelänapamannerta kohti.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#203
Tässä taas pakollinen yhteenveto Luoteisväylän purjehduksista taulukkona ja artikkelina.

#NimiOperaattoriTyyppiJääluokkaSuuntaReitilleReitiltäHuomioita
1AtlanticborgRoyal WagenborgRahtilaiva1ALänsi6.8.202516.8.2025
2Roald AmundsenHurtigruten ExpeditionsMatkustajalaivaPC 6Itä10.8.202526.8.2025
3National Geographic ResolutionLindblad ExpeditionsMatkustajalaivaPC 5Länsi11.8.202526.8.2025
4Seabourn VentureSeabourn Cruise LineMatkustajalaivaPC 6Länsi13.8.202526.8.2025
5Hanseatic InspirationHapag-Lloyd CruisesMatkustajaliavaPC 6Itä18.8.20253.9.2025
6Hanseatic SpiritHapag-Lloyd CruisesMatkustajalaivaPC 6Länsi20.8.20256.9.2025
7Fridtjof NansenHurtigruten ExpeditionsMatkustajalaivaPC 6Länsi24.8.20258.9.2025
8National Geographic ResolutionLindblad ExpeditionsMatkustajalaivaPC 5Itä27.8.202510.9.2025Paluu saman kauden aikana
9Seabourn VentureSeabourn Cruise LineMatkustajalaivaPC 6Itä30.8.202511.9.2025Paluu saman kauden aikana
10Silver EndeavourSilversea CruisesMatkustajalaivaPC 6Länsi1.9.202516.9.2025
11STI Donald C TrausctScorpio TankersSäiliöalus1BItä2.9.202516.9.2025Purki lastin Bathurst Inletissä, purjehti Panaman kanavan kautta Pohjois-Amerikan ympäri
12TaagborgRoyal WagenborgRahtilaiva1ALänsi29.8.202521.9.2025Purki lastin Bathurst Inletissä
13Sylvia EarleAurora ExpeditionsMatkustajalaivaPC 6Länsi6.9.202522.9.2025
14AlaskaborgRoyal WagenborgRahtilaiva1ALänsi16.9.202524.9.2025
15Le Commandant CharcotPonantMatkustajalaivaPC 2Transarktinen11.9.202524.9.2025Lähti Huippuvuorilta ja purjehti Pohjoisnavan yli
16AtlanticborgRoyal WagenborgRahtilaiva1AItä29.9.20258.10.2025Paluu saman kauden aikana
17ThamesborgRoyal WagenborgRahtilaiva1AItä31.8.202514.10.2025Karilla 6.9.—9.10.
*TiberborgRoyal WagenborgRahtilaiva1ALänsiOli matkalla Luoteisväylälle, mutta kääntyi takaisin konerikon takia ja meni lopulta Panaman kanavasta
All information and details given in good faith but not guaranteed!