Höyrylaiva Suur-Saimaan kauppaa hierotaan

Aloittaja Juha Pitkänen, 04.06.2010, 20:45:14

« edellinen - seuraava »

Juha Pitkänen

Höyrylaiva Suur-Saimaa ei mahdollisesti kovin kauan enää kellu Savonlinnan Haapasalmessa. Höyrylaivan on kiinnostunut ostamaan neljän innokkaan höyrypursiharrastajan ryhmä. Ryhmää edustavan helsinkiläisen Olli Torvisen mukaan kauppaa hierotaan vakavissaan, mutta sitä ei ole lopullisesti lyöty lukkoon.

Lisää: ITÄ-SAVO
http://www.ita-savo.fi/Etusivu/h%C3%B6yrylaiva_suursaimaata_ostatellaan_10257115.html

Erkki Tirkkonen

#1
No niin, nyt on sitten kaupat tehty ja toimet laivan kunnostamiseksi aloitettu. Alla olevasta linkistä löytyy lisätietoa tämän hetken tilanteesta. Hieno juttu että kunnostus alkaa. Uskaltaisikohan jo nyt antaa vinkin uudelle varustamolle, tarkoitan vanhan nimen palautusta samassa "rytäkässä" kunnostustöiden loppuvaiheen kiireessä. Olisikohan  alkuperäinen nimi sopiva. Silloin pitäisi maalaus-sabluunaan leikata kirjaimet joista muodostuisi sana s/s Liperi.  Saa nähdä tuliko virhearvio, omistajat  sen aikanaan päättävät.
Vaihdoin otsikon sanamuotoa uuden tilanteen mukaiseksi.


http://www.ita-savo.fi/Etusivu/10940122.html

Juha Pitkänen

Periaatteessa hieno, mutta laiminlyötynä ränsistynyt höyrylaiva Suur-Saimaa on surullinen näky Savonlinnan torin rannassa. Nyt sille ovat koittamassa paremmat ajat. Laivan kunnostaminen vaatii kuitenkin torisillan avaamista.



Lisää:YLE/ETELÄ-SAVO
http://yle.fi/alueet/etela-savo/2011/09/ss_suur-saimaan_pelastaminen_vaatii_mittavan_sillanavausoperaation_2876947.html

Matti Tersa

masa tersa

Jani Nousiainen

Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Antti Kosonen

Oon suuri höyrylaivafani. vihdoinkin se pääs "vankilasta" ja toivoisin että tulis pian liikenteeseen.
Meri on edelleen sininen ja kauneimmat laivat valkoisia.

Samu Rautiainen

#6
Tietääkö, joku minne meinaavat asettaa sen liikenteeseen kunhan pääsee Laitaatsillasta? Omistajaksi mainittu: Suur-Saimaan höyrylaivaosakeyhtiö, mutta jotenkin muistelisin jostain lehtijutusta sen asettamisesta liikenteeseen pääkaupunkiseudulle.

Onhan se ihan kiva, että se saadaan kuntoon kuten se toinenkin entinen Savonlinnan ravintolalaiva (Hopeasalmi), mutta ei tunnu enää samalta, ku se ei oo siinä. Se on ollu siinä niin pitkää ku mie muistan. Olisinpa oluut edes paikalla todistamassa sen lähtöä. NYYH! :'(  Meninpä dramaattiseks.

Pitänee käydä vähä käydä kuvaamassa Laitaatsillassa. Vielä kun voi. HEH HEH! ;D

Lainaus käyttäjältä: Erkki Tirkkonen - 31.01.2011, 18:16:35
Uskaltaisikohan jo nyt antaa vinkin uudelle varustamolle, tarkoitan vanhan nimen palautusta samassa "rytäkässä" kunnostustöiden loppuvaiheen kiireessä. Olisikohan  alkuperäinen nimi sopiva. Silloin pitäisi maalaus-sabluunaan leikata kirjaimet joista muodostuisi sana s/s Liperi.  Saa nähdä tuliko virhearvio, omistajat  sen aikanaan päättävät.

Mitä tähän nimiasiaan tulee, niin veikkaan, että riippuu liikennöinti alueesta, kuten aika useasti näillä Suomen sisävesien höyrylaivoilla. Toivomme tietysti S/S Suur-Saimaan säilyttämistä.  :thumb:
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia

Markku Leikkainen

 Tuossa nimiasiassa olen Tirkkosen Erkin kanssa samaa mieltä. Kunnostuksen jälkeen alkuperäinen nimi kruunais koko potin. Itse olin 80-luvun alussa pari kesää töissä kun nimi oli s/s Puijo, joten  Puijona se minun mielessäni on kai lopun ikääni.

Mikko-Oskari Koski

Tämä taitaa olla eniten nimeään vaihtanut jäljelläolevista Saimaan höyryistä, joten mikään nimi ei liene sen "oikeampi" tai "väärempi" kuin joku muukaan. Pisimpään alus on tainnut olla Orivesi II, mutta tämän nimen palauttamiselle on niukasti perusteita -Tampereen läheinen Orivesi kun on aika paljon Liperin, Rääkkylän ja Savonrannan väliin jäävää tunnetumpi. Toisaalta kakkonen nimenomaan viittaisi siihen, että Pirkanmaan Orivesi on se ykkönen...
Itsekin olen tämän aluksen kyydissä kerran ollut, alle kouluikäisenä. Silloin mentiin Taipalsaarelta Puumalaan ja laivan nimi oli Imatra. Sekin saattaisi olla hyvä nimi Saimaan alueella pyörivälle risteilijälle, joskin on niitäkin, jotka vielä muistavat aluksen rajuhkon karilleajon ja uppoamisen, jonka jälkeen remontoitu yksilö sitten palvelikin pitkään Puijona.
Mutta eiköhän nimipolitiikkaa olennaisempaa nyt kuitenkin ole saattaa alus ensin paitsi ajokuntoon, myös tilojensa puolesta asialliseksi matkustajalaivaksi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Samu Rautiainen

Mutta nyt kaikki kyllä sivuutti olennaisen kysymykseni...
Lainaus käyttäjältä: Samu Rautiainen - 05.08.2012, 02:37:42
Tietääkö, joku minne meinaavat asettaa sen liikenteeseen kunhan pääsee Laitaatsillasta? Omistajaksi mainittu: Suur-Saimaan höyrylaivaosakeyhtiö, mutta jotenkin muistelisin jostain lehtijutusta sen asettamisesta liikenteeseen pääkaupunkiseudulle.
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia

Tatu Miettinen

Huolta liikenteeseenasettamispäätöksistä ja vesistönvalinnoista ei tarvitsisi kantaa, jos poikittaiskanavointiin suhtauduttaisiin asian vaatimalla vakavuudella!

Lauri Pakkanen

Alus on edelleen telakoituna Laitaatsillassa. Vesistö ei siis ole vaihtunut.

Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Antti Kosonen

Ihan näin tässä mietin, Alus on edelleen telakalla ja muutosta ei ole näkynyt. Tietääkö kukaan Suur-Saimaan tulevaisuudesta. Kun muistaakseni rahaakin saivat 50 000 euroa kunnostukseen...
Meri on edelleen sininen ja kauneimmat laivat valkoisia.

Lauri Pakkanen

Lainaus käyttäjältä: Antti Kosonen - 03.08.2014, 19:01:53
Ihan näin tässä mietin, Alus on edelleen telakalla ja muutosta ei ole näkynyt. Tietääkö kukaan Suur-Saimaan tulevaisuudesta. Kun muistaakseni rahaakin saivat 50 000 euroa kunnostukseen...

Kyllä työt etenevät koko ajan ja muutoskin on paljain silmin havaittavissa. ;) Aluksen pohjaan on kohta vaihdettu 100 m2 uutta levyä ja muut kunnostustyöt jatkuvat aikataulun mukaan.
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Lauri Pakkanen

Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.