Merenkurkun liikenne (oli: NLC Ferryn...)

Aloittaja Mika Liinamaa, 09.10.2012, 01:38:28

« edellinen - seuraava »

Mika Honkonen

Aurora botnia on lähtenyt paluumatkalle. Näyttää painelevan 15 solmun vauhtia. Nykyään kun polttoaineetkin on kalliita niin olen joskus miettinyt että mikä on tämän tyyppisille aluksille taloudellisin nopeus. Voiko olla että esim 10 solmua ei olekaan taloudellisempi?
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Tuomas Romu

Navigator: Wasaline on allekirjoittanut aiesopimuksen e-metanolin toimittamisesta

Liquid Wind, Umeå Energi ja Wasaline tutkivat yhdessä mahdollisuuksia ajaa maailman pohjoisinta laivayhtiötä Wasalinen FlagshipTHREE:n e-metanolilla Uumajasta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola

Vaikuttaa jotenkin konekäännökseltä tuo Wasalinen tiedotteesta Navigatoriin copy-pastattu teksti. Ruotsinkielinen lienee alkuperäinen:

Liquid Wind, Umeå Energi och Wasaline kommer tillsammans att undersöka möjligheterna att driva världens nordligaste rederi, Wasaline, med e-metanol från FlagshipTHREE i Umeå.

https://www.wasaline.com/portfolio-item/avsiktsforklaring-om-e-metanol/

Mika Liinamaa

Saksalaisturistit ovat innostuneet Ilkka-Pohjalaisen uutisen mukaan risteilemään Vaasa-Uumaja-Vaasa väliä. Hyvä juttu, sanon minä. Uutisen mukaan turistit olisivat kiinnostuneet jääkenttien näkemisestä. Onhan tähän saaristoon jo ihan kelvollinen jääkenttä muodostunutkin, vaikka leuto talvi on ollutkin. Toki jääkentistä nauttiminen pitää aloittaa heti satamasta lähtiessä Vaasasta. Avovesi tulee kyllä leutona talvena heti saariston jälkeen vastaan. Uumajan puolelle ei oikein laajaa kenttää pääse muodostumaan muutenkaan.

https://ilkkapohjalainen.fi/talous/iso-avaus-matkailussa-vaasaan-saapuu-satoja-saksalaisturisteja

Siinä on varmaan Saksalaisilla ihmettelemistä, kun me paikalliset "sankoin joukoin" ulkoillaan väylän varrella jäillä. Kaivoin parin talven takaisen ulkoilukuvan jäältä. Tällä hetkellä sen verran liukasta tuolla jääkentällä, että ei pahemmin huvita lähteä edes liukastelemaan sinne. Ei lunta lainkaan, pelkkää liukasta/vetistä peilijäätä.


Noh... Todellisuus on kyllä se, että aika vähän ulkoilijoita väylän lähelle asti tulee ulkoilemaan/lenkkeilemään. Suurin osa paikallisista jäällä ulkoilijoista liikkuu aivan lähirannikoilla.

Joonas Vähämäki

Stena Line ostaa Wasa Linen.

https://news.cision.com/se/stena-line/r/stena-line-koper-wasaline,c4261085

Stena Line vahvistaa asemaansa Itämerellä ostamalla NLC Ferry Ab Oy/Wasalinen ja ottamalla siten haltuunsa Uumajan ja Vaasan välisen lauttareitin liikennöinnin.

"Meillä Stena Linella on suuri ilo ja innostus ottaa vastuu Wasalinen ja kahden tärkeän alueen ja kaupungin, Uumajan ja Vaasan välisestä reitistä", sanoo Stena Linen toimitusjohtaja Niclas Mårtensson.

Ainoa olemassa oleva lauttareitti Uumajan ja Vaasan kaupunkien välillä on Uumajan ja Vaasan kaupunkien yhteisomistuksessa 50/50-omisteisen Kvarken Linkin kautta, joka puolestaan omistaa NLC Ferryn ja toimii kauppanimellä Wasaline. Tänään allekirjoitettu sopimus tarkoittaa, että Stena Line ostaa NLC Ferryn ja ottaa haltuunsa Wasalinen toiminnan. Reitillä liikennöivä Aurora Botnia -alus on edelleen kaupungin Kvarken Linkin omistuksessa.

"On strategisesti tärkeää varmistaa, että Vaasan ja Uumajan välinen liikenne jatkuu ja sillä on mahdollisuuksia kasvaa myös tulevaisuudessa. Odotamme innolla työskentelyä ympäristön ja tehokkuuden kehittämiseksi yhdessä Stena Linen kanssa. Wasalinen henkilökunta maissa ja laivalla jatkaa entiseen tapaan erinomaisella palvelulla, joka meillä on tänään. Tämä merkitsee alueelle suurta piristysruisketta suurilla positiivisilla synergioilla", sanoo Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

Intermodaalisuuden
mahdollisuudet Wasaline allekirjoitti heinäkuussa 2025 biokaasusopimuksen Gasumin kanssa ja Fuel EU Maritime pooling -sopimuksen Stena Linen kanssa, mikä merkitsi Uumaja–Vaasa -reitin ensimmäiseksi kansainväliseksi vihreäksi merenkulkukäytäväksi.

Tämän askeleen myötä Stena Line vahvistaa myös asemaansa yhtenä lauttateollisuuden johtavista toimijoista kestävän kehityksen alalla.

"Wasalinen avulla saamme laivan, joka on hyvin varustettu uusimmalla ympäristötekniikalla ja joka pystyy purjehtimaan säännöllisesti CO:lla2-neutraali, vahvistamme myös vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuutta. Lisäksi meillä on vahva intermodaalinen kuljetusratkaisu Göteborgiin ja Trelleborgiin sekä edelleen Euroopan mantereelle", Niclas Mårtensson lisää.

"Olemme yhdessä Vaasan kaupungin kanssa vahvistaneet Merenkurkun yhteyksiä ja osoittaneet, että se on kannattavaa. Tämä on tapahtunut vaikeina aikoina, jolloin infrastruktuuri-, väestönsuojelu- ja valmiuskysymykset ovat nousseet entistä tärkeämmiksi. Meille Uumajassa on tärkeää, että ryhdymme nyt toimiin, jotka vahvistavat resilienssiä ja mahdollisuuksia omassa maailmankolkassamme", sanoo Uumajan kunnan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Hans Lindberg.

"Olemme erittäin ylpeitä siitä, kuinka rohkeita olimme Vaasan kaupungissa ja Uumajan kunnassa, kun päätimme, että lauttaa tarvitaan Merenkurkun poikki ja projekti toteutui toimitusjohtaja Peter Ståhlbergin ja koko Wasalinen henkilökunnan ansiosta. Oikea päätös näkyy joka vuosi matkustajamäärien ja rahtimäärien kasvuna. Mutta nyt on aika tuoda mukaan suurempi toimija, jolla on tietoa, tietotaitoa ja resursseja, joita meillä kaupungeissa ei ole. Olemme erittäin iloisia, että olemme löytäneet yhteisen vision Stena Linen kanssa", sanoo Vaasan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Frans Villanen.

Seuraavat vaiheet
Nykyinen yrityskauppa edellyttää Uumajan ja Vaasan kaupunkien kunnanvaltuustojen hyväksyntää, jonka odotetaan tapahtuvan marraskuussa. Kauppa on myös ehdollinen tavanomaisille toteutusehdoille, kuten viranomaishyväksynnöille. Kaupan odotetaan tapahtuvan vuoden 2026 alussa.

Stena Line on yksi Euroopan johtavista lauttayhtiöistä, jonka verkostossa on 20 reittiä ympäri Eurooppaa. Itämerellä Stena Linella on tällä hetkellä lauttareittejä Trelleborgin ja Rostockin välillä; Karlskrona – Gdynia, Ventspils – Travemünde ja Nynäshamn – Liepaja. Uumaja–Vaasan myötä Stena Linella on siis viides lauttalinja Itämerellä. Itämeren alueella Stena Line operoi myös useita satamia.

Tiedotustilaisuus pidetään tiistaina 4. marraskuuta klo 13.00 CET/14.00 Suomen aikaa Styrelsegårdenissa Vaasassa. Osoite: Vaasaesplanadi 10, Vaasa. Mahdollisuus osallistua digitaalisesti on mahdollista tämän linkin kautta: https://kepit.tv/#/c/wasaline/e/UHYMAKAS5S?lang=en

Faktaa Wasaline:
Wasaline on maailman pohjoisin varustamo, joka kuljettaa päivittäin matkustajia ja rahtia Vaasan ja Ruotsin Uumajan välillä. Wasaline on Itämeren ensimmäinen hiilineutraali varustamo. Sen hybridialus Aurora Botnia toimii biokaasulla ja akuilla. Sekä laivalle että Wasalinen palveluille on myönnetty Avainlippu-merkki suomalaisen työn symbolina. Lisätietoja: www.wasaline.com

Lisätietoja:
Johan Live, PR- ja mediasuhdepäällikkö, Stena Line,
puh: 0768-68 11 37
johan.live@stenaline.com

Stena Line on yksi Euroopan johtavista lauttayhtiöistä, jolla on 40 alusta ja 19 reittiä Pohjois-Euroopassa ja Välimerellä, yhteensä 34 700 reittiä vuodessa. Stena Line on tärkeä osa eurooppalaista logistiikkaverkostoa ja kehittää uusia intermodaalisia rahtiratkaisuja yhdistämällä rautatie-, maantie- ja merikuljetuksia. Stena Linella on myös merkittävä rooli Euroopan matkailussa laajan matkustajaliikenteensä ansiosta. Yritys on perheyritys, joka on perustettu vuonna 1962 ja jonka pääkonttori sijaitsee Göteborgissa. Stena Linella on 6 550 työntekijää ja sen liikevaihto on 19,6 miljardia Ruotsin kruunua. Lisätietoja on kohdassa www.stenaline.com