Rederi AB Eckerö ostaa Fjärdvägenin

Aloittaja Lasse Mäkinen, 24.07.2025, 13:05:41

« edellinen - seuraava »

Lasse Mäkinen

Eilen on uutisoitu että Rederiaktiebolaget Eckerö ostaa M/S Fjärdvägenin Rederi AB Lilgaardilta ja jatkaa Långnäs-Naantali reitin operointia. Ilmeisesti suunnitelmissa on jatkossa hankkia korvaavaa tonnistoa, jolloin toimintaa shiftattaisiin enemmän ropax tyyppiseen suuntaan.

https://alandsradio.ax/nyheter/eckerokoncernen-koper-fjardvagen

https://rederiabeckero.ax/wp-content/uploads/2025/07/Pressmeddelande-fran-Rederiaktiebolaget-Eckero-23.7.2025.pdf

Ilves Valta

Tämähän on kiinnostava hankinta Eckeröltä! "Vi har redan börjat leta efter ersättande tonnage" antaisi myös vaikutelman, että nyky-Fjärdvägenin korvaava alus voisi ilmestyä hyvinkin nopealla aikataululla (vaikka toisaalta onhan Eckeröllekin etsitty korvaajaa jo iät ja ajat, mutta siellä se vaan edelleen ajelee. Mutta sitten taas Långnäs–Naantali-reitille sopiva ropax voi olla pikkuisen helpompi löytää kuin Eckerön satamaan mahtuva uudehko matkustajapainotteinen lautta).

Mika Honkonen

Nyt tuli tällainen vastaan.

https://www.eckeroline.fi/blog/rederi-ab-fjardvagenista-tulee-eckero-link

Onko porukalla tietoa että onko aluksen väritys muuttunut kauppojen jälkeen?
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Janne-Petteri Kumpulainen

Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 22.09.2025, 03:04:11 Nyt tuli tällainen vastaan.

https://www.eckeroline.fi/blog/rederi-ab-fjardvagenista-tulee-eckero-link

Onko porukalla tietoa että onko aluksen väritys muuttunut kauppojen jälkeen?

Korsteeneihin on tullut Eckerön logot, ilmeisesti ei muita uudistuksia.

Mikko-Oskari Koski

Hieman yllättävä, joskin mukava uutinen saapui tänään sekä etelästä että lännestä, kun kerrottiin Tallinkin kaupanneen Sailorin Eckerölle, ja Eckerön sijoittavan aluksen Naantalin linjalle.
Tämä saattaa olla pitkiin aikoihin paras uutinen puhuttaessa Suomen ja Ahvenanmaan välisestä liikenteestä. Sipsirekkojen kuskaajaksi Sailor on toki liian iso, joten varmaan varustamon on mietittävä myös muuta -kenties ennen kaikkea sitä mahdollisuutta, että aluksen Fjärdvägeniin verrattuna runsaahkoja tiloja hyödynnettäisiin matkustajapalveluiden kehittämisessä. Jos aikataulu on sopivasti erilainen kuin Vikingillä, voi 119 hyvin äkkiä osoittautua liian niukaksi matkustajakapasiteetiksi. Saamme nähdä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Peetu Kytöranta

On mielenkiintoista nähdä millainen (väli)vaihe Sailor tulee tämän "toisen Linkin" toiminnassa olemaan. Kokeillaanko linjan kannattavuutta ja kerätään asiakaskokemuksia kuinka pitkään? Vai onko vaan tarvetta isommalle sipsilaivalle?
Onhan Sailorillakin ikää jo, että sen puoleen voisi kuvitella, että vaihe voisi olla aikalaillakin kompaktin mittainen.
Itselle tämä tarkoittaa sitä, että jo jonkin aikaa mielessä muhinut ajatus matkasta Fjärdvägenillä jää nyt kokematta ja edes mahdollisuus tähän selvittämättä.

Juhani Mehto

#6
Sailor on nyt saanut AIS:ssa Suomen lipun (kutsu OJVJ) ja uudeksi nimeksi Fjärdvägen.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Lasse Mäkinen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 30.10.2025, 17:51:56 Sailor on nyt saanut AIS:ssa Suomen lipun (kutsu OJVJ) ja uudeksi nimeksi Fjärdvägen.

Erittäin mielenkiintoinen tilanne, sillä Suomen lipulla seilaava M/S Fjärdvägen on parhaillaan Airistolla saapumassa Naantaliin :D

Lieneekö satamassa odottamassa nimenvaihto jo tänään..

Mikko-Oskari Koski

Suomen rekkarissa voi olla kaksi samannimistä alusta. Tietenkin Sailorille olisi voinut keksiä jonkun informatiivisemman tai svengaavamman nimen (kuten Lumparland?), mutta eihän Fjärdvägenissä lopulta muuta vikaa ole kuin skandit.
Itse odotan innolla, millainen aikataulu Eckerö Linkille tulee. Uskoisin, että Vikingin ja Finnlinesin peräaallokoissa ajelu ei innosta, kun muitakin vaihtoehtoja voisi olla. Jos hakusessa on ajatus parantaa Ahvenanmaan ja mantereen välisiä yhteyksiä, saattaisi aamulähtö itään ja iltapäivä länteen olla hyvinkin mielekäs.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Uusi Fjärdvägen on nyt luotsilistalla tulossa huomenna Utön kautta Långnäsiin ja siirtyy sieltä Naantaliin.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.