Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Muut alukset / Vs: Godby Shippingin alusten rahtauksista
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 17.05.2021, 23:41:29  »
Godby ilmoitti tänään, että optio on käytetty ja Link Star jatkaa UPM:lle toukokuun loppuun asti.
Link Starin rahtausta on pidennetty nyt syyskuun loppuun, kertoo Godby facebook-tilillään.
2
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 17.05.2021, 19:56:07  »
No ei kait Vaasaan ja Pietarsaareen nyt ruveta vakituisesti ajamaan, mutta jotkut teemaristeilyt joskus. Näköjään joskus Birkakin käynyt siellä kun on video siitä YouTubessa.
3
Matkustaja-autolautat / Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 17.05.2021, 19:30:17  »
Sarjan viides alus, eli DFDS:lle menevä, aiempiin verrattuna hieman modifioitu Côte d'Opal, on luovutettu tänään Kiinassa.

Sjöfartstidningen
4
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Harri Anukka 17.05.2021, 19:15:23  »
Ylen uutisista bongattu:

"Viking Line puntaroi risteilyjen järjestämistä Ruotsista Pohjanmaalle
Tulevaisuudessa Tukholmasta voi ehkä risteillä Vaasan ja Pietarsaaren seuduille."

https://yle.fi/uutiset/3-11933680

Ei tietenkään vielä mahdollista Ruotsin koronatilanteen vuoksi, mutta mielenkiintoista, olisikohan ajatuksena joko saada Cinderellalle uusi linja ettei kilpaile suoraan Gloryn kanssa, vaiko Amorellalle jotain käyttöä...
5
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 17.05.2021, 16:01:14  »
Onhan se hyvä että tällä foorumilla on edes yksi kristallipallon omaava henkilö joka tasan tarkkaan ymmärtää ja tietää mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan.
Vain täysi idiootti voisi väittää tietävänsä, mitä tulee tapahtumaan, mutta sen voi sanoa ilman tulevaisuudennäkyjä ihan normaalilla järjelläkin, että käytännössä kuolleen tuotteen henkiin herättäminen on mahdotonta. Päivät satamissa tyhjänpanttina lojuvan ja vain yhden pokan vuorokaudessa käsittelevän linjan tuotto on jo vuosia ollut huono, joten sen lopullinen lakkauttamiseen olisi juuri nyt sopiva hetki.

Jos 1970-lukua katsotaan, pitää muistaa, että laivoissa oli hyttipaikkoja todella vähän.
Viittasin kyllä enemmän Siljan tuotteisiin, jotka olivat ensimmäistä sukupolvea oikeaa "risteilyä", isoissa ranskattarissahan oli jo 800 hyttipaikkaa, joka oli enemmän kuin hiljaisen kauden tarvematkustuksen keskimääräinen kysyntä. Tosin eipä Vikingilläkään tuohon aikaan ilmaislippuja jaeltu.

Jos Suomen ja Ruotsin välille lisäkapasiteettia tarvitaan, saattaisi olla viisainta luoda sitä Turusta lähteville linjoille. Ongelmaksi saattaa vain nousta se, että Grace ja Glory (vs.kaksi galaxylaista vs.Finnlinesin uudisalukset) ovat niin isoja, että kolmannelle Vikingille voisi olla ongelmallista saada jatkuvasti pokaa. Toisaalta se kuitenkin mahdollistaisi isoille asiakkaille koko laivan vuokrauksen erikoisristeilyille, mihin Viking ei Turun pääaluksia irrota, ja takaisi sen, ettei pääalusten suunniteltujen huoltojen aikana tulisi liikennekatkoja.
6
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2020-2021
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 17.05.2021, 15:18:05  »
Ruotsissa jäätalvi laitettiin pakettiin jo helatorstaina, ja Oden on jo siirtynyt telakoitavaksi Landskronaan. Sjöfartsverket:

"Ytterligare trafikupplysningar
Vintersjöfart har upphört för denna säsong i samtliga svenska farvatten sedan den 13 maj 2021.

Gällande dirigeringsvägar
Isbrytarnas aktiviteter
Ale: Säsongen avslutad.
Atle: Säsongen avslutad.
Frej: Säsongen avslutad
Oden: Säsongen avslutad. Varv Landskrona förbredelser inför sommarens expedition till Arktis.
Ymer: Säsongen avslutad."


https://sjofartsverket.se/sv/tjanster/isbrytning/Aktuella_restriktioner/

7
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 17.05.2021, 15:16:03  »
Suosittelen myös tutustumaan arkistoista löytyviin matkaesitteisiin 1970-luvun puolestavälistä. Silloin markan ostoarvo oli suunnilleen sama kuin euron nykyään. Katselkaa hintoja, ja miettikää, olisitteko itse tai uskoisitteko tuttujenne olevan valmiita maksamaan risteilyistänne noissa esitteissä mainittuja hintoja euromääräisinä.
Jos 1970-lukua katsotaan, pitää muistaa, että laivoissa oli hyttipaikkoja todella vähän. Helsingin linjan Viking 5:ssä oli 414 hyttipaikkaa, Viking 6:ssa 454.  Aurellassa hyttipaikkoja oli 330, muissa vielä vähemmän; vasta aivan vuosikymmenen lopulla valmistuneissa Turellassa, Rosellassa ja Diana II:ssa oli n. 750 hyttipaikkaa. Tavallinen kansa "risteili" vielä 70-luvulla kannella!
8
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Risto Hartikainen 17.05.2021, 15:13:13  »
Eiköhän konttorilla MHQ:ssa (siinä siis, mikä jää jäljelle, kun ylimääräisiä tiloja myydään) olla ihan tyytyväisiä, kun HEL-STO-linjasta päästään näin kätevästi eroon. Uskomatonta, että edelleen on henkilöitä, jotka väittävät asiasta jotain ymmärtävänsä, ja ovat yhä ideoimassa linjaa uudelleen toimintaan kuin sitä entistä käärmettä pyssyyn.
Tosiasiahan on, että linjaliikennettä ja kaksisuuntaista risteilylinjaa pääkaupunkien välille ei ole nykyisin eikä ihan lähitulevaisuuden liikkumisrajoituksin mahdollista perustaa niin, että se voisi olla taloudellisesti kannattavaa. Tappiolliseen liikennöintiin ei nyt ole varaa. Linjan talvea vasten avaaminen on myös riski. Rahti on jo löytänyt muita reittejä, ja sen hankkiminen takaisin on paljon työläämpää kuin matkustajien. Koronakurjimuksen jälkeen paras risteilytuote on yön ylittävä matka, jossa ollaan merellä illalla ja aamulla "perinteisen kaavan mukaan" mutta ilman maissakäyntiä.

Onhan se hyvä että tällä foorumilla on edes yksi kristallipallon omaava henkilö joka tasan tarkkaan ymmärtää ja tietää mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan.
Mitä taas tulee tuohon yön yli -risteilykonseptiin niin ehkä se sopii niille joiden pääasiallinen tarkoitus laivamatkalla on ylenmääräinen ryyppääminen ja muu ns. "bilettäminen". Mutta niin uskomattomalle kuin se kuulostaakin, on myös matkustajia joita moinen riekkuminen ei vähempää voisi kiinnostaa ja jotka haluavat matkaltaan aivan muunlaisia elämyksiä. Heille joku pidempi matkavaihtoehto, jossa myös käydään myös maissa (enkä nyt tarkoita välttämättä Tukholmaa) on varmasti paljon mieluisampi vaihtoehto kuin 20 tunnin kännäämisristeily.
9
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2020-2021
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 17.05.2021, 11:55:51  »
...ja tänään poistuivat rajoituksetkin.
10
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Veikko Ahola 17.05.2021, 01:24:14  »
Cinderella on kiintoisampi tapaus sikäli, että jos tosiaan osoittautuu laivan "sisäisten sponsonien" olevan vain laskennallinen fakta tai peräti puppua, eli autokannen hukkakuutiot voidaan ottaa takaisin käyttöön uudelleen luokituksen yhteydessä, sille voikin yhtäkkiä olla tarjolla töitä jollain pidemmällä reitillä.
Joskus sattumalta törmäsin tällaiseen A. Papanikolaun ja D. Vassaloksen tutkimuspaperiin "Stockholm Agreement – Past, Present, Future (Part 1)" vuodelta 2002. Se listaa modifikaatioita, joilla eri laivojen vauriovakavuutta on parannettu Tukholman säännön täyttämiseksi. Paperi löytyy esim. täältä.

Sivulla 25 esitetty esimerkkialus muistuttaa kovin Cinderellaa. Jos tätä on uskominen, niin autokannen perään on molemmille puolille lisätty sivukapit jotka jatkuvat noin kolmanneksen laivan pituudesta ja toiset sivukapit keulaan molemmille puolille. Lisäksi autokannelle on asennettu liikuteltavat laipiot (jollaisia löytyy muiltakin Vikingin laivoilta) ja tankkeja on modattu.

Sjöfart.netin puolelta löytyy kuva autokannelta Kim Viktorin matkakertomuksesta, joka nähdäkseni vahvistaa sivukappien olemassaolon. Jostain syystä tuohon ratkaisuun on aikanaan päädytty, joten epäilen että peräsponsonit eivät ole riittäneet.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10