Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

#90
En jaksa enää toistaa noita moneen kertaan jauhettuja faktoja Turun aamulähdön ja Tukholman vuorokauden risteilyn konsepteista ja niiden yhteensopivuuden ongelmista, mutta Ahvenanmaan huoltotarpeen sekä rahdin ja tarvematkustusliikenteen etujen kannalta olen entistäkin vakuuttuneempi siitä, että Turun ja Kapellskärin välille tarvitaan jatkossa aluspari, joka hoitaa liikenteen säässä kuin säässä ja kuskaa tarvittaessa myös päiväristeilijöitä palaveriin ja takaisin. Koska Viking ei tällaisia aluksia kuitenkaan ryhdy rakentamaan, kaksikko olisi XPRS ja Rosella.
Kreisi taas saisi ottaa kyytiinsä vuorokauden kruisailijat ja lähteä matkaan sellaiseen aikaan, jolloin asiakkaille maistuisi vielä ruokakin ennen dokaamisen alkamista. Tämä olisi aika huomattava tekijä bisneksessä, jossa ravintolatuotteiden merkitys ei ole ollenkaan vähäinen. Eli aikatauluna: TKU 19.30=>LNS 23.30=>Ruotsi aamuyön myöhäistunteina=>LNS 13.30=>TKU 17.30. Kesällä tietysti eri tilanne, kun kyydissä merkittävästä tarvematkustajia.
Tukholman risteilymarkkinoille tarvitaan ensisijaisesti risteilijä, ei lautta. Ja sen on oltava aikataulullisesti kilpailukykyinen Birkan kanssa. Tosin kukaan ei vielä ole ehdottanut tutkittavaksi ajatusta muuttaa Cinderella risteilijäksi eli siirtää sen henkilöstötiloja nykyisille autokansille, jolloin ylärakenteita voisi keventää ja sinne lisätä kaikkea kivaa (ahteripuolelle jäisi tietenkin muutama kymmenen parkkipaikkaa). Tuskin kovin kehityskelpoinen ajatus, mutta ainakin parempi kuin ajatus C:n visiitistä Turussa aamuviideltä viemässä 15 irtoperää (kun enempää ei kyytiin vakavuussyistä saa ottaa ja laivassa kuitenkin on sadanviidenkymmenen kruisailijan Volvot)...

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 14.08.2012, 10:37:37
XPRS:n kapasiteetti on kuitenkin 2500 matkustajaa, joten ei se minusta matkustajamäärältään pieni ole. Hyttikapasiteetiltaan se sitten sitä onkin, jos jokaiselle matkustajalle halutaan hyttipaikat.

Oletko joskus matkustanut VXPRS:llä? Kommentistasi päätellen ilmeisestikään et, ainakaan sellaisella vuorolla, jossa poka on yli 800 (kuten se liki aina on). Alukseen kyllä mahtuu jengiä, mutta niin monelle siinä ei ole tilaa, siis istumapaikkoja. Asiasta on keskusteltu ties kuinka monessa langassa ja se on varmasti varustamonkin tiedossa.

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 13.08.2012, 15:05:50
Olisiko Gracen kansikarttojen pohjalta, samanlainen alus sopiva STO-HEL linjalle vai mitä muutoksia pitäisi tehdä, kun toitoteltu että Turun ja Hesan laivat eivät voi olla samanlaisia?

Eiköhän kyse ole lähinnä tiettyihin teknisiin valmiuksiin liittyvistä säädöistä, jotka siis Turunlinjalla ovat tiukemmat suhteettoman nopeista käännöistä johtuen. Joku perehtyneempi selittäköön.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 14.08.2012, 16:51:52
En jaksa enää toistaa noita moneen kertaan jauhettuja faktoja Turun aamulähdön ja Tukholman vuorokauden risteilyn konsepteista ja niiden yhteensopivuuden ongelmista, mutta Ahvenanmaan huoltotarpeen sekä rahdin ja tarvematkustusliikenteen etujen kannalta olen entistäkin vakuuttuneempi siitä, että Turun ja Kapellskärin välille tarvitaan jatkossa aluspari, joka hoitaa liikenteen säässä kuin säässä ja kuskaa tarvittaessa myös päiväristeilijöitä palaveriin ja takaisin. Koska Viking ei tällaisia aluksia kuitenkaan ryhdy rakentamaan, kaksikko olisi XPRS ja Rosella.
Kreisi taas saisi ottaa kyytiinsä vuorokauden kruisailijat ja lähteä matkaan sellaiseen aikaan, jolloin asiakkaille maistuisi vielä ruokakin ennen dokaamisen alkamista. Tämä olisi aika huomattava tekijä bisneksessä, jossa ravintolatuotteiden merkitys ei ole ollenkaan vähäinen. Eli aikatauluna: TKU 19.30=>LNS 23.30=>Ruotsi aamuyön myöhäistunteina=>LNS 13.30=>TKU 17.30. Kesällä tietysti eri tilanne, kun kyydissä merkittävästä tarvematkustajia.


Tossa on hyvinkin järkeä aikataulullisesti Grace Suomen päästä aikaisemmalla ilta lähdöllä ja Cinderella Ruotsista samanlaisilla aikataululla ja voisi kuljettaa rahtia Turkuun saakka. Ja siihen voisi jälkeen päin tilata Gracen sisaren korvaten Cinderella.

Rosella ja XPRS myöhäisempään lähtöön. Kenties Amorella voisi olla Rosellan tilalla. Miten on pystyykö yhdeksännelle kannelle helpolla tekemään lisää hytti tilaa matkustajille? Siellä kuitenkin on henkilökunnan hytit? Siten, että hyttien ikkunat olisi laivan ulko reunan tasalla ja aurinkokansi siirtyisi kerrosta ylemmäksi ja siellä olisi kesäbaari toiminnassa. Mielestäni 7, 8 ja 9 kannet pitä rakentaa perään saakka niin 7 ja 8 kannelle saataisiin kaivattua lisätilaa yleisiin tiloihin ja 9 kannelle hyttejä. Heitän nyt ilmaan mitä mahtaisi maksaa tänäpäivänä XPRS:in sisar laiva uusilla muutoksilla? Mikä laiva olisi tässä paras Suomen ja Ruotsin pään ilta laivoiksi?

Voisiko nämä kaksi edellä mainittua liikennettä ajaa kesällä päin vastoin kuin talvella. Grace/Cinderella(Grace II) kulkisi tämän hetken Isabella/Amorella aikataululla ja XPRS/Rosella(Amorella) Lähtisi aikaisemmin. Silloin siihen linjaan saataisiin enemmän raskasta liikennettä ja myöhäisempään henkilöautoja enemmän

Jos viking lähtee kyseiseen mukaan niin Viron liikenteeseen pitä joka tapauksessa tilata nopea laiva. Cinderella jää Ruostin puolella ilman töitä, niin sen voi laittaa kilpailee Baltic Princessan kanssa. Finlandialle, Starille ja Superstarille tarvii saada täysiverinen kilpailia. Ja Rosellasta siihen ei ole. Olisiko joku Starin tyylinen laiva linjalle sopiva, joka pystyisi ajaa kolmekin reissua vuorokauteen?
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 14.08.2012, 18:18:51 Finlandialle, Starille ja Superstarille tarvii saada täysiverinen kilpailia. Ja Rosellasta siihen ei ole. Olisiko joku Starin tyylinen laiva linjalle sopiva, joka pystyisi ajaa kolmekin reissua vuorokauteen?

Kolme reissua vuorokaudessa Skattalta käsin vaatisi tehokkaammat koneet kuin Starissa, koska Eteläsatamasta on pidempi matka avomerelle. Tai sitten pidetään 2,5 tunnin matka-aika ja hyväksitään se fakta, että osa lähdöistä on keskellä yötä. kannattavinta Vikingille lienee kuitenkin tehdä yhtä nopea laiva kuin XPRS ja pitää nykyinen aikataulu, mutta tehdä laivasta vain reilusti isompi.

Marko Manninen

Mutta saattaapi olla, että viking ei saa isommalle päivä kiiturille lupaa enää skattalle. Varsinkaan, jos ne saa Baltic Princessan kilpailian vielä mahdutettua sinne. Vikingillä saatta olla tiedossa lähivuosina Viron liikenteen muutto länsisatamaan. Olisko se loppupeleissä niin huono vaihtoehto. Saisivat keskittyä Ainoastaan Ruotsin liikenteeseen skattalla ja niemen kärkeä voisi silloin muuttaa risteilylaivoille hieman idyllisemmäksi. Miinuksena on työvoiman hajaantuminen. Kuinka pitkän laivan saa tällä hetkellä mahdutettua Gabriellan ja Mariella laituriin?? Ne nyt kuitenkin on vaan pituudeltaan 171-176 metrisiä. Cinderella aikoinaan on tiemmä käyttänyt laituria. Jos tulevaisuudessa Ruotsin välille tilataan Gracen kokoisia laivoja niin onnistuuko vielä silloin käyttää nykyistä Tallinnan laituria ilman muutoksia??
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 14.08.2012, 22:50:47 Tosin kukaan ei vielä ole ehdottanut tutkittavaksi ajatusta muuttaa Cinderella risteilijäksi eli siirtää sen henkilöstötiloja nykyisille autokansille, jolloin ylärakenteita voisi keventää ja sinne lisätä kaikkea kivaa (ahteripuolelle jäisi tietenkin muutama kymmenen parkkipaikkaa). Tuskin kovin kehityskelpoinen ajatus

No itseasiassa... Cinderellan Gracefioinnin on tulkittu tarkoittavan aluksen fiksaamista Turun-linjalle, mutta aivan yhtä hyvin se voisi tarkoittaa laivan muuttamista (lähes) täysipainoiseksi risteilijäksi. Autolauttaa tuosta ei juuri mitenkään saa, mutta risteilijän voi saadakin. Tai sitten muutos voitaisiin toteuttaa Finnstar-mallisesti, eli autokannen ylemmälle tasolle hyttejä ja alempi taso edelleen autokantena.

Samu Rautiainen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 15.08.2012, 00:52:58
Autolauttaa tuosta ei juuri mitenkään saa, mutta risteilijän voi saadakin.
Miten niin? Siinähän on iso autokansi. Ennen Sto-Mar-Sto - reitille muuttamista, siihen mahtui 480 henkilöautoa (eli 30 enemmän kuin Amorellaan).
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia

Kalle Id

Lue vaikka tämän ketjun pari edellistä sivua...

Marko Manninen

#97
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 14.08.2012, 22:50:47
Ei ei. Takokaapa nyt kalloihinne sellainen seikka, että Tukholman risteilymarkkinoille tarvitaan ensisijaisesti risteilijä, ei lautta. Ja sen on oltava aikataulullisesti kilpailukykyinen Birkan kanssa. Tosin kukaan ei vielä ole ehdottanut tutkittavaksi ajatusta muuttaa Cinderella risteilijäksi eli siirtää sen henkilöstötiloja nykyisille autokansille, jolloin ylärakenteita voisi keventää ja sinne lisätä kaikkea kivaa (ahteripuolelle jäisi tietenkin muutama kymmenen parkkipaikkaa). Tuskin kovin kehityskelpoinen ajatus, mutta ainakin parempi kuin ajatus C:n visiitistä Turussa aamuviideltä viemässä 15 irtoperää (kun enempää ei kyytiin vakavuussyistä saa ottaa ja laivassa kuitenkin on sadanviidenkymmenen kruisailijan Volvot)...

Kyllä mä nyt uskon, että siihen enemmän mahtuu kuin 15 irtoperää ja aikataulu voi olla hyvinkin samanlainen kuin Birkalla. Ja tulevaisuudessa rekkaliikenne kasvaa ja kasvaa. näinäkin päivinä on paljon ilta ja yö linkeistä ventalla niin varmasti kannattaa lähtee ylittämään merta aamuyöllä kuin odottaa aamuun en tiedä miten henkilöauto matkustajat aikaisen iltalähdön ottaa. Koko Ruotsin Tukholma-Ahvenanmaa risteily toiminnasta olen sitä mieltä että se saisi loppua kokonaan, jos ei sillä ole muuta tarkoitusta kuin seilata Ahvenanmaalle TaxFreen takia. Se on todella järkevää touhua itämeren kannalta. Ja vielä useammalla laivalla. Ruotsin päässä verot koville satamaan tälläiseen liikenteeseen.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 14.08.2012, 22:50:47
Miksi ihmeessä Amorellaan pitäisi tehdä lisää hyttitiloja, jos sen olisi tarkoituskin palvella vain tarvematkustajia? Samoin kuin XPRS:nkin kohdalla, hyttitilojen voidaan todeta riittävän, kun risteilytuotteita ei ole edes myynnissä, vaan kaikki matkustajat ovat ylittäjiä, jotka poistuvat laivasta päätesatamassa. Tallinnan reitillä Amorella olisi huomattavasti XPRS:ää pätevämpi kruiseri silläkin muutoksella, että 5.kannen garagea laajennettaisiin ja snorkkelihytit jätettäisiin normaalilähdöillä pois myynnistä. Ja aikatauluakin voitaisiin korjata sen verran, että päiväkääntö Helsingissä olisi hieman nykyistä myöhemmin ja iltakääntö aikaisemmin sekä kääntö Tallinnassa nopea -pitäisi huolen siitä, etteivät päiväristeilijät karkaa ostoksille pois laivasta.

Ei Amorellan tarvi hyttejä tehdä, Mutta XPRS kaipaa kyllä hyttejä yölinjalle. Ei me enää kuitenkaan olla seitkytluvulla tai välimerellä. Ja piknic risteilijät on tällöin siirretty tähän laivaan ja heilläkin on useasti hyttejä.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Melker Söderudd


Juhani Reku

#99
Vikingin uudet nettisivut ovat nyt sitten auki. Edustavat aika vahvasti kosketusnäyttöajan suunnittelua. Vaativat ehkä sulattelua...

Lienevät vielä beta-versio, kun uusille sivuille vie vain www.vikingline.com-osoite. Fi-osoite johtaa edelleen vanhoille sivuille, ja varausjärjestelmä on edelleen vanha/toimii vanhoilla sivuilla.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Reku - 04.09.2012, 16:39:54
Vikingin uudet nettisivut ovat nyt sitten auki. Edustavat aika vahvasti kosketusnäyttöajan suunnittelua. Vaativat ehkä sulattelua...
Joo, ainakin meikäläisen läppäri sekosi sivulla käynnistä, piti käynnistää uudelleen, ennenkuin tokeni.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Samu Rautiainen

#101
Ja nuo laivaesittelyt on aikas suppeat, kuha ne ensi ees löys. http://www.vikingline.com/fi/Sijoittajat-ja-konserni/Yritysinfo/Alukset/MS-Amorella/

Mutta tästä varmaa lähetää parantelee. Hyviltä sivut näytti, mutta ehkä (ainaki toistaseks) valitsisin paremmiks noi vanhat (tai siis vanhemmat) ja selkeet sivut.

Gracen sivut kyllä hidastaa miun konetta aika ratkasevasti, siksipä yritän pysytellä erossa niistä.
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia

Joni Huopana

Nuo näyttäisivät olevan firman esittelysivut, eivät matkustajille/asiakkaille suunnatut sivut.

Heli Myllymäki

Viking Line uhkaa irtisanoa kymmeniä. Irtisanomiset koskisivat ilmeisesti lähinnä maissa työskenteleviä.

http://www.hs.fi/msn/talous/Viking+Line+uhkaa+irtisanoa+kymmeni%C3%A4/a1305597155726

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 04.09.2012, 20:58:16
Joo, ainakin meikäläisen läppäri sekosi sivulla käynnistä, piti käynnistää uudelleen, ennenkuin tokeni.

Oma koneeni romahtaa aina kun menen Viking Gracen sivuille.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.