Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Muuten, rohkenisin muistuttaa että nyt on heinäkuu. Jos alukset ei silloin kulkisi täynnä niin liikenteen voisi lopettaa. Nimittäin automatkaajat kulkevat juuri nyt - ja niillä ne rahat tehdään. Varatkaapa huvin vuoksi 3 metriä korkea matkailuauto ja 4 henkeä... Risteilymatkustajat täydentävät tietenkin varsinkin sesonkien ulkopuolella tuoden lisätuloa, mutta juuri tämä liikenne on viime vuosina kokenut inflaatiota koska kiinnostus on vähentynyt muun muassa kalliiden laivahintojen takia. Maissa kun saa käytännössä kaiken muun paitsi viinat ja tupakat halvemmalla. Näin ollen risteilyliikenteen lipputulot ovat romahtaneet. Tähän on Grace tuonut tiettyä parannusta. Olin silti odottanut että Viking olisi taktikoinut tarjoamalla vieläkin korkeampia lippuhintoja, mutta alhaisempia laivahintoja. Mutta kun näin ei tehty, niin viime vaikutelmaksi jää se että olipas kallista. Näin ei kiinnosta palata uudestaan.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 02.07.2013, 23:54:36
Toisaalta XPRS:n pohjalle suunniteltiin rakennettavaksi myös Turun-linjan uudet lautat, vaikka tähän ratkaisuun ei päädyttykään. Oletettavasti laivan kantavuus kestäisi uusien hyttikansien rakentamisen ja näin hyttikapasiteetin saamisen Turun-linjan vaatimalle tasolle.
Olisi mielenkiintoista nähdä luonnoksia XPRS:än sisarista joita suunniteltiin Isabellan ja Amorellan tilalle. Kaiketi eivät olleet kovin käyttökelpoisia, kun lähdettiin Gracemaiseen malliin. 10-20 miljoonalla saadaan varmasti koviakinmuutoksia XPRS:än kansille, jotta laiva olisi kelvollinen seuraaja Amorellalle. Itse olen vankasti sen kannalla, että Cinderella ja Amorella korvataan Gracen sisarella. Siinä mallissa saadaan niin paljon säästöjä aikasieksi polttoaine ja henkilökuluissa. Suurempi velka syö kuitenkin säästöjä. Täkkä hetkellä laivat on varmasti suhteessa halvempi kuin viiden vuoden päästä.

Mitä Tallinnan linjan uudisaluksiin tulee, niin pidän sitä huonona sijoituksena kokonaisuudessa. LNG laivoista ei saada niin suurta hyötyä cruiserina tällä välillä, kuin Ruotsin välillä. Cinderella täyttäisi tämän pestin mainiosti. Kaksi kertaa vuorokaudessa Tallinnassa käyvä laiva kuluttaa, kuitenkin vähemmän polttoainetta, kuin Turun laivat. Seisonta aikoja tulee kuitenkin paljon enemmän. Suomen ja Viron välisen laivaliikenteen rahoituksiin tulee, niin pidän aika erikoisena tänä päivänä. Laivat jotka liikkuu reitillä on rakennettu 2001-2008. Nyt poikkeus tuli, kun vaihdettiin 2008 valmistunut laiva 1993 valmistuneeseen. Helsinki-Tukholma linjan laivojen keski-ikä on 23,5 vuotta. Turku-Tukholma 9,5 vuotta. Helsinki-Tallinna 9,5 vuotta ilman laivan vaihto Tallinkillta 6,5 vuotta. Tästä vois joku pohtia mihin välille parempia rahoituksia tarvittaisiin, mutta ikä ei ole se ainoa kriteeri.

Amorella ja Cinderella ovat ne "uudet" laivat, jotka kannattaa sijoittaa Talinnan liikenteeseen XPRS:än pariksi tai huimassaa tapauksessa kummatkin. Vikingillä tulee vaan eteen Skattan ongelmat ja siirto länsisatamaan. Ainoa mikä vielä voisi toimia vanhassa paikassa on Cinderellan risteilyt Tallinnan. Kesäaikaan olisi mielenkiintoista nähdä Cinderella Pietarissa, Riiassa, Visbyssä ja Tukholmassa. XPRS tarvitaan tietysti uudistettuna tällä reitilä nopeutensa takia, mutta isoja muutoksia laivaan kyllä tarvii tehdä.

Lippujen hinnat on ollut mielestäni hyvällä tasolla siihen nähden vaikka uusi ja hieno laiva liikenteeseen on tullutkin. Cinderellan ogelma kesäliikenteessä on, kun sillä ei ole reittimatkustajia käytännössä lainkaan. Amorella, Grace ja Rosella hoitaa ne. Kesällä matkustus tottumukset on eri kuin talvella. Europan liikenteessä paremman tekee se, että se palvelee kaikkea.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Oiva Kettu

Millaisia muutoksia pidät XPRS ään välttämättöminä nykyiselle linjalle?

Minusta se toimii hienosti, joiden lähteiden mukaan myös hyvin kannattava laiva.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Oiva Kettu - 03.07.2013, 11:35:08
Minusta se toimii hienosti, joiden lähteiden mukaan myös hyvin kannattava laiva.

Niinhän se kuulemma oli. Nyt ei ihan niin kannattava lippuvalinnan takia - ei ne muuten sitä Viroon liputtaisi.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Oiva Kettu

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 03.07.2013, 12:39:20
Niinhän se kuulemma oli. Nyt ei ihan niin kannattava lippuvalinnan takia - ei ne muuten sitä Viroon liputtaisi.

Uskon että kyllä liputuspäätös voidaan tehdä myös tulevaisuuden turvaamisen tavoitteena, ja jopa ihan vain kannattavan muuttamiseksi hyvin kannattavaksi. ;)  Omistajaintressi nääs

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Oiva Kettu - 03.07.2013, 12:47:46
Uskon että kyllä liputuspäätös voidaan tehdä myös tulevaisuuden turvaamisen tavoitteena, ja jopa ihan vain kannattavan muuttamiseksi hyvin kannattavaksi. ;)  Omistajaintressi nääs

Minun puolestani ihmiset saa uskoa mihin haluaa, vaikka lentäviin lautasiin. Jonkin verran faktaa löytyy kuitenkin yhtiön vuosikertomuksesta ja osavuosikatsauksista jotka löytää tuolla. http://www.vikingline.com/fi/Sijoittajat-ja-konserni/
Jos haluaa lisähuvia niin voi katsoa miten on Euron ja Ruotsin kruunun suhde muuttunut XPRSin luovuttamisen jälkeen. Sen verran paljon että voimme todeta sen loppujen lopuksi tuoneen ylimääräisen kustannuserän.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Oiva Kettu

Ruotsin kruunu on tosiaan liikkunut paljon.  En lukenut linkkiä mutta omistajan täytyy myös saada laskentatoimella näyttämään asiat sellaisilta jotta esim YT.t on mahdollisia. Jos kaikki näyttää kauniilta ei saa mitää uudistuksia tehtyä joka koskettaa liputusta, henkilöstöä tai yhteiskuntasuhteita.  Heti on lakkoa ja tukilakkoa tukilakon tukilakkoa, saneeraukset ikäänkuin toiminnan turvaamiseksi on jotenkin keskivahvalla narinalla läpisaatavissa.  Siksi aina suhtauden tietyin suodattimin jaettavaan infoa, sillä mitä ulos jaetaan on yleensä jokin tarkoitus, mitä ja kenelle halutaan viestittää.  Jokuviikko sitten julkaistuun telakkaselvitykseenkin..ennen sen luovutusta vastaava ministeri halusi tulla ulos voimakkain sanakääntein tuista teollisuudenalalla. Itse luin sen niin että jotakin tilausta valmistellaan ja ukko pitänyt ottaa kantaa joihinkin tuettavuuskysymyksiin...ja pahaolo ei pysynyt kauluspaidan sisällä.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Oiva Kettu - 03.07.2013, 11:35:08
Millaisia muutoksia pidät XPRS ään välttämättöminä nykyiselle linjalle?

Minusta se toimii hienosti, joiden lähteiden mukaan myös hyvin kannattava laiva.

Ensimmäiseksi laivalla on aivan liian vähän istumapaikkoja. "Taxfree" on kävijä määrään aivan liian pieni kooltaan. Rahtikapasiteettia tarvittaisiin lisää. Kaikki tämä tuli taas todettua viime viikonloppuna. Ainoa lääke tähän on jatkaa laivaa 200-210 metriseksi.

Kannattava se varmasti on en kiellä sitä. Ainoaasia mikä siinä sotii, niin lipun vaihto Suoraan Ruotsista Viroon. Oltaisiin edes siirretty halvempaan Suomeen. Oltaisiin saatu vietyä Eckerön markkinointi etu pois "ainoa suomainen". Pidennyksen yhteydessä laivasta saadaan vieläkin kustannus tehokkaampi.

Lainaus käyttäjältä: Oiva Kettu - 03.07.2013, 13:18:47
En lukenut linkkiä mutta omistajan täytyy myös saada laskentatoimella näyttämään asiat sellaisilta jotta esim YT.t on mahdollisia. Jos kaikki näyttää kauniilta ei saa mitää uudistuksia tehtyä joka koskettaa liputusta, henkilöstöä tai yhteiskuntasuhteita.  Heti on lakkoa ja tukilakkoa tukilakon tukilakkoa, saneeraukset ikäänkuin toiminnan turvaamiseksi on jotenkin keskivahvalla narinalla läpisaatavissa.  Siksi aina suhtauden tietyin suodattimin jaettavaan infoa, sillä mitä ulos jaetaan on yleensä jokin tarkoitus, mitä ja kenelle halutaan viestittää.

Tämä pitää aivan paikkansa. Ei ole uksi tai kaksi juttua Suomessa, kun on laitettu porukkaa pihalle. Tehdään osa/vuosi katsauksista huonoa luettavaa ja porukka pihalle.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Timo Selkälä

#173
Lainaus käyttäjältä: Oiva Kettu - 03.07.2013, 13:18:47
Ruotsin kruunu on tosiaan liikkunut paljon.  En lukenut linkkiä mutta omistajan täytyy myös saada laskentatoimella näyttämään asiat sellaisilta jotta esim YT.t on mahdollisia. Jos kaikki näyttää kauniilta ei saa mitää uudistuksia tehtyä joka koskettaa liputusta, henkilöstöä tai yhteiskuntasuhteita.  Heti on lakkoa ja tukilakkoa tukilakon tukilakkoa, saneeraukset ikäänkuin toiminnan turvaamiseksi on jotenkin keskivahvalla narinalla läpisaatavissa.  Siksi aina suhtauden tietyin suodattimin jaettavaan infoa, sillä mitä ulos jaetaan on yleensä jokin tarkoitus, mitä ja kenelle halutaan viestittää.  Jokuviikko sitten julkaistuun telakkaselvitykseenkin..ennen sen luovutusta vastaava ministeri halusi tulla ulos voimakkain sanakääntein tuista teollisuudenalalla. Itse luin sen niin että jotakin tilausta valmistellaan ja ukko pitänyt ottaa kantaa joihinkin tuettavuuskysymyksiin...ja pahaolo ei pysynyt kauluspaidan sisällä.

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 03.07.2013, 17:32:01
Tämä pitää aivan paikkansa. Ei ole uksi tai kaksi juttua Suomessa, kun on laitettu porukkaa pihalle. Tehdään osa/vuosi katsauksista huonoa luettavaa ja porukka pihalle.
Vai nähdään sitä salaliittoja joka paikassa. Hyvä tietää että Vikingillä siis menee niin loistavasti että paitsi Gracen sisar, myös sen itsensä kohta korvaava laiva onkin jo maskeerausverkkojen alla jossakin Turun saariston nurkassa piilossa, ja heitetään siis kuvioihin heti kun tarvitaan, eli kun henkilökunta luopuvat viimeisistä saavutetuista eduistaan...

Onko teille tullut ikinä mieleen että ne kannattavuusongelmat Suomen teollisuudessakin voisi olla oikeita? Selitetään se nyt sitten näin: Kertokaapas minulle heti kaikki ne omistamanne teknologiset asiat ja vempaimet, eli autot, tietokoneet, telkkarit mitkä on koottu Suomessa suomalaisista osista. Oma listani on tässä:
-
Se ei siis ollut kovin pitkä. Miten ihmeessä teollisuutemme voi olla kannattavaa kun emme osta niiden tuotteita? Aasiasta kun saa paljon halvemmalla...

http://www.dn.se/ekonomi/dumpade-priser-ska-radda-kryssningsjattar/

Muistakaa että taxfreen poistuminen 1999 johti lisääntyneisiin kuluihin. Lisäksi 10 vuodessa on öljyn hinta noussut 600 prosenttia. Samalla lippuhinnat alhaiset ja lopputulos on se että ei riitä voittoihin.

Ja JOS yhtiö keinotekoisesti huonontaisi tulostaan se aiheuttaisi samalla sen että yhtiön taseesta jää pieneksi. Koska sen tase on pieni, sillä ei näin ollen ole varaa tilata mitään, koska ilman omaisuutta jota voidaan käyttää vakuutena ei lainoja saa. Lainaa saa pääsäntöisesti kaikkia alle 19-v ikäisiä aluksia vastaan. Tuon firman tapauksessa nämä ovatkin jo vakuutena Gracen lainoja vastaan. Eli oli miten oli, valehtelu kostautuisi.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

Suomi -kuten Ruotsikin- on kovan rahan ja kalliin työn maa. Viro taas monissa suhteissa edullisempi, vaikka siellä vallitseekin täysi viidakon laki mitä tulee hinnoitteluun. Edullinen virolainen voi osoittautua hyvinkin hintavaksi, kuten tiedetään...

Mitä tulee Vikingin tax-free-kärsimyksiin, niitä ei olikeastaan ollut muita kuin HEL-STO-linjan tuloksen putoaminen lisämailien tuoman lisälaskun ja vastaavasti asiakasmäärän putoamisen tai ainakin kuluttamisen tason ennallaan pysymisen muodossa. Se, että Viking joutui hylkäämään Cinderellan Helsingin risteilyt, oli toki siinä tilanteessa jonkinasteinen tappio, mutta Viron reittiliikenteen aukeaminen oli paljon tätä isompi juttu. Ahvenanmaan EU-porsaanreikä suojeli näillä vesillä muitakin varustamoja, kun verottomuuden ulkopuolelle jäi oikeastaan vain Merenkurkun liikenne, Baltian ja Puolan linjoilla itäisten maiden edullisemmat maahinnat palvelivat länsimaisia ostajia ja Suomen ja Saksan välillä nyt alunperinkään ei niin huomattava ollut, että jotain olisi sen varaan kannattanut laskea. Ruotsin ja Saksan välillä taas liikenneinfran uudistuksiin eniten vaikuttanut yksittäinen tekijä lienee Juutinrauman silta.

XPRS:n siirtäminen Amorellan tilalle olisi järkevää vain sillä ehdolla, että sen Ruotsin puoleinen satama olisi Kapellskär. Tosin silloin alus asettuisi enemmän Finnlinesin kuin Tallinkin kisaajaksi ja kysymys, riittääkö rahtikakusta tarpeeksi jaettavaa, on aiheellinen. Tukholman risteilyliikenne, jonka ahvenanmaalaiset tietysti voisivat keskittää pelkälle Birkallekin, jäisi tällöin kokonaan Vikingin ohjelmasta pois. Jos täälläkin muutaman henkilön käsittämättömän ahkerasti hellimä ajatus Kreisi II:sta Tukholman risteilylähdöllä todella toteutuisi, asetelma tietenkin olisi toinen, mutta kuten Timokin edellä hyvin perustelee, Kreisi II ainakaan tuossa vuorossa ei ainakaan nykynäkymillä ole realismia. Turun risteilyliikenne keskittyy joka tapauksessa Kreisille sitten, kun aluksen uutuudenviehätyksellä nostettu lisäarvo on mennyt ja kaikki tarjouksetkin pätevät sillä. Sikäli kuvaillun kaltaiseen liikenteeseen XPRS riittäisi oikein hyvin ja olisi tiettyjen yleisten tlojensa puolesta siihen jopa liian iso.

Vikingillä olisi teoriassa mahdollisuus operoida kahdeksalla aluksella samanaikaisesti (ja näinhän oikeastaan nykyäänkin on, jos Fjärdvägenkin lasketaan mukaan), mutta käytännössä kaikilla pitäisi olla mahdollisimman tehokas toimintarytmi. Siis ei turhaa lojumista satamissa eikä tyhjää ajoa. Koska HEL-STO-linjan tehokkuutta on hankala nykyisestä enää kehittää, on käytännössä Cinderellan nykyinen liikenne ensimmäisenä leikkauslistalla, toisena sitten Rosellan ja Fjärdvägenin toimenkuvien jonkintyyppinen yhdistäminen ja jos siihen jotenkin voisi Tukholman risteilytoimintaakin liittää, hyvähän se olisi. Aiempi näkemykseni Gabriellasta ja Rosellasta tässä parivedossa olisi varmasti Kreisi II:a toimivampi, koska pämppääjiä ja todellisia kulkijoita ei kuitenkaan tarvitsisi sesonkihuippujen ulkopuolella tunkea samaan laivaan ja Ahvenanmaan huoltovarmuus molempiin suuntiin tulisi myös hoidettua. Parin peilaajaksi Kreisi riittää, vaikka se palveleekin Tukholman tarvematkustajia kovin ikävään aikaan.
Viron liikenteessä on ainoa sauma, mihin Vikingillä voisi olla mahdollisuus saada kehittämistukia, koska se on EU:n sisäliikennettä. Jos Viking vaikka päättäisi muuttaa HEL-TLL-linjan kokonaan LNG-käyttöiseksi, tätä projektia varten se voisi saada sekä innovaatiotukea että matalakorkoista lainaa (vrt.Baltic Princessin taannoinen). Jos tällaiseen ei mennä, olisi kaksikko XPRS ja Amorella paras vaihtoehto linjalle, jolloin tasalähtörytmi 08-12-16-20 toimisi, aamuin ja iltapäivin vokaalivamma Helsingistä ja Romurella Tallinnasta, puolipäivin ja illoin toisin päin. Myös risteilymahdollisuudet olisivat tällä aikataulumallilla todelliset, toisin kuin XPRS:n nykykuvioissa.

Kaikki tämä on kuitenkin sikäli vain sanojen pyörittämistä, että radikaaleja muutoksia tehdäkseen ahvenanmaalaisen varustamon pitää tosissaan olla joko vaikeuksissa tai tietoinen odotettavissa olevista suurista muutoksista.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.07.2013, 22:16:44
Viron liikenteessä on ainoa sauma, mihin Vikingillä voisi olla mahdollisuus saada kehittämistukia, koska se on EU:n sisäliikennettä.
Onko todella näin? Sillä kyllähän Ahvenanmaakin on osa EU:ta - se ei vain ole osa EU:n veroliittoa. Näinollen teknisesti ottaen kaikki liikenne Suomesta Ruotsiin - kulkee se sitten Ahvenanmaan kautta tai ei - on EU:n sisäliikennettä.

Timo Selkälä

#176
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.07.2013, 22:16:44
XPRS:n siirtäminen Amorellan tilalle olisi järkevää vain sillä ehdolla, että sen Ruotsin puoleinen satama olisi Kapellskär.
Tukholman risteilyliikenne, jonka ahvenanmaalaiset tietysti voisivat keskittää pelkälle Birkallekin, jäisi tällöin kokonaan Vikingin ohjelmasta pois.

Viron liikenteessä on ainoa sauma, mihin Vikingillä voisi olla mahdollisuus saada kehittämistukia, koska se on EU:n sisäliikennettä. Jos Viking vaikka päättäisi muuttaa HEL-TLL-linjan kokonaan LNG-käyttöiseksi, tätä projektia varten se voisi saada sekä innovaatiotukea että matalakorkoista lainaa (vrt.Baltic Princessin taannoinen). Jos tällaiseen ei mennä, olisi kaksikko XPRS ja Amorella paras vaihtoehto linjalle, jolloin tasalähtörytmi 08-12-16-20 toimisi, aamuin ja iltapäivin vokaalivamma Helsingistä ja Romurella Tallinnasta, puolipäivin ja illoin toisin päin. Myös risteilymahdollisuudet olisivat tällä aikataulumallilla todelliset, toisin kuin XPRS:n nykykuvioissa.

Kaikki tämä on kuitenkin sikäli vain sanojen pyörittämistä, että radikaaleja muutoksia tehdäkseen ahvenanmaalaisen varustamon pitää tosissaan olla joko vaikeuksissa tai tietoinen odotettavissa olevista suurista muutoksista.
Olen siitä samaa mieltä että jos vokaalivammainen siirretään Turunlinjalle ilman suurempaa remonttia - Suomeksi pidennystä - niin Tukholma olisi vaihdettava Kapellskäriin. Pidennettynä se voisi toimia ihan ok Amorellan tilalla. Vaikka Amorellan ja Cinderellan korvaaminen yhdellä jätillä ainakin paperilla kuullostaa hyvältä idealta, pitää muistaa että sekä Amorella että Galaxy kärsivät puutteellisista matkustajamääristä. Jos Grace II siis kulkisi Amorellan aikataululla, korvaten Cindyn ja Amon, ei ole mitään takeita siitä että siltikään siitä saisi voitollista - Cindy on saanut suuren osan matkustajistaan ympäri Ruotsia hyvän aikataulunsa ja alhaisten hintojensa takia. Tukholman iltalähtö taas on liian myöhään että tähän tottuneita matkustajia saisi houkuteltua. Silti - voi olla että Amorella saataisiin toimimaan hyvin tämän Cindykokeilun aikana - sinnehän yritetään siksi aikaa luoda risteilytunnelmaa ja iloa ruotsalaisille. Lisäys: Asiaa hetken mietittyäni tuli sitten mieleen picnicristeilijät - jos aikataulu menee joksikin muuksi kuin mitä se tänään on - niin menetetään picnicristeilijät.

Joskaan en usko siihen että Viking ja Birka eikun Eckerö pääsevät yhteisymmärrykseen siitä että miten Ahvenanmaan risteilyliikenne hoidetaan, uskon että siellä tapahtuu jotakin parin vuoden sisällä. Olen siinä ymmärryksessä että tilanne on ms Birkan suhteen niin paha että alus on todellakin tappiollinen riippumatta miten sen laskee. Suomeksi: Ei peitä edes käyttökuluja, rahoituksesta puhumattakaan. Näin ovat pikkulinnut visertäneet. No, aika isokokoiset. Linnuiksi... Cinderellan tilanteesta entarkemmin tiedä, koska Viking on vaitonaisempi reittiensä tarkemmasta menosta. Cinderellan ensi talven kokeilu antaa kuitenkin ymmärtää että alus ei enää ole sama setelipaino joka se oli ennen 2008. Joka tapauksessa, Birkalla ollaan todella huolestuneita.

Muistatte varmaan pari vuotta sitten että Vikingillä myönnettiin että heillä oli vain yksi alus joka teki ympäri vuoden voittoa. Tämä oli XPRS, ja aika oli samaa aikaa kun suomalaiset ostivat joukolla Ruotsista Volvoja ja Mersuja, koska kruunun kurssi teki siitä halpaa. Sittemmin euro on romahtanut, kruunu ei. Näin ollen sen palkkakulut ovat syöneet sen potin. Alus ei ole enää ympäri vuoden kannattava, joskin, sen koko vuoden tulos saattaa olla vieläkin voitollinen.

Fjärdvägenin ja Vikingin toimintojen yhdistämiseen en usko. Lillgaardilla on enemmän voitettavaa omalla liikentellään, ja lisäksi Transmar ei asiasta täysin tykkäisi. Silti olen hivenen hämmästynyt että Fjärdvägen yhä on liikenteessä eikä sitä ole vaihdettu hivenen isompaan ropaxiin. Ehkä heillä ei ole intressejä yrittää matkustajaliikennettä uudestaan, ja toiseksi kilpailu Vikingin kanssa ei innosta.

Innovaatiotuista: LNG-kortti on nyt käytetty. Se mistä vielä voisi saada innovaatiotukia, on se Scandlinesin alusten vaihtosäiliöjärjestelmä, mutta ne mahdolliset tuet on nyt Vikingin suunnasta katsoen jo menneet. Innovaatio kun on innovaatio vain kerran. Purjeet ovat yhä käyttämättä, sekä polttokennoteknologia. Sieltä voisi saada muutaman euron.

Amorellan ja XPRSin aikataulusta olen kuitenkin aivan täysin samaa mieltä.

All in all - nykytaloudellisessa tilanteessa vaikea uskoa että uusia laivoja saadaan tilattua. Se ei yksinkertaisesti kannata.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Arto Papunen

Eikö Gracen jälkeen ole pikemminkin sanottu että Amorellalla kulkee enemmän kuin ennen, en nyt muista oliko nyt toimitusjohtajan vai minkä sanomaa. Ja eiköhän ole selkeää että Cinderellalla on porukkaa jos on halvat hinnat, niinko sittenkään porukkaa? Sama se on kuinka paljon on väkeä jos se tuottaa vähemmän kuin laiva jossa vähemmän väkeä mutta korkeammat hinnat.

Saattaisiko XPRS virolaismiehitteisenä saada aikaan että 9 kantta voitaisiin avata muuhun, jos osa henkilökunnasta nukkuisi maissa. Viettäähän XPRS puolet vuorokaudesta Tallinnan kaijassa.

Marko Manninen

Tää Ruotsin vuorokausi risteily homma on melkoisen kusessa tällä hetkellä:
Birkalla on kannattavuus ongelmia hyvällä aikataululla kulkiessakin.
Cinderella siirrettään kokeiluna ehkä paremmin tuottavalle reitille.
Birger Jarl on seisomassa, kun liikenne lopetettiin.
Galaxylla porukka ei myöskään tahdo käydä. Kesän automatkustus taitaa olla normi rahdin kanssa kannattavaa
Amorella Pärjää päiväristeilyjen, rahdin ja tarvematkustamisen jälkeen.

Viidestä laivasta on yksi pelistä pois ja ei olla edes vuodessa 2015. Voi hyvinkin olla, että rahdittomat risteilyt kuolee Tukholmasta tyystin kannattavuus syistä. Cinderellan lopullisen lähdön jälkeenkään Birkan liikenne ei välttämäti ole kannattavaa. Itsellä yksi syy minkä takia puollustan Grace II vaihtoehtoa on se, että paremmalla aikataululla oleva liikenne on kuollut siihen mennessä edellä mainittuihin syihin. Grace II saattaa silloin lähteä pyörimään hyvinkin huonommallakin aikataulla, kun se on uusi ja kilpailijoita on vähemmän. Sisaressä on monia asioita mitkä saataisiin kannattamaan paremmin, kuin tämän hetkisessä tilanteessa. Voittavalla puolella on ehdottomasti rahti, picnic risteily, tarve- ja henkilöauto matkustaminen. Ainoaksi kysymysmerkiksi jää risteilyliikenne, mutta en todellakaan uskoisi sen notkahtavan siitä paljonkaan mitä Amorellan ja Cinderallan risteilyt on ollut yhteensä.

XPRS:än siirtäminen Amorellan tilalle vaati ehdottomasti laivan pidennystä. Itse en pidä Vikingin iltalähdön siirtämistä Tukholmasta pois hyvänä ajatuksena. Suurin kärsijä siinä on rahti ja se risteily liikenne mikä Amorellalla on tällä hetkellä.

Ei välltämäti mene pitkääkään aikaa, kun voimme nähdä Birkan risteilemässä esim. Helsingistä tai myytynä joillekkin muille vesille.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Joonas Kortelainen

Nyt Ruotsista kuuluu sellaista puhetta, että Tallink on niin tyytymätön Vikingin "kokeiluun" Cinderellalla, että voi olla että Cindy todella tulee Stadiin pysyvästi. Ja niin muuten on Birkallakin suunnitteilla siirtää risteilijä Eckerön alle kannattavammalle reitille, sillä heidän tilanteensa on todella katastrofaalinen. Samoin Galaxya ollaan ilmeisesti oikeasti korvaamassa pienemmällä laivalla ensi vuodeksi. Eli näyttää siis siltä, että tax free reitit ovat niin suurissa kannattavuusvaikeuksissa, että Tallinnan reiteistä ollaan tekemässä pääreittejä. Kruunun kurssi kiusaa, mutta toisaalta tarvetta Cindyn liputtamiselle Suomeen ei juuri siksi heti olisi. XPRS, jos ei siirry Turkuun, liputetaan melko varmasti Viroon, jos reitille toinen alus tulee.

Gracen kanssa ongelma on se, miltä seuraavat vuodet tulevat näyttämään, eli onko Turku sittenkään se oikea reitti risteilijälle, vai riittäisikö Turun reitille Amorella ja XPRS, joista Amorellalle on ilmeisesti ollut Gracen tultua paljon enemmän tunkua kuin Isabellan aikaan. Reittimatkaajat ja lapsiperheet kokevat Amon paljon mukavampana vaihtoehtona. Olisiko sitten kuitenkin fiksua tilata se sisar, mutta korvata Gracella ja sisarella Mariella ja Gabriella ja ajaa Tallinnaan vaikkapa Cindyllä ja toisella suuremmalla perinteisellä lautalla, jos joka tapauksessa Tallink on viemässä nopeassa liikenteessä viemässä voiton.