Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 11.07.2013, 15:40:32
Nyt Ruotsista kuuluu sellaista puhetta, että Tallink on niin tyytymätön Vikingin "kokeiluun" Cinderellalla, että voi olla että Cindy todella tulee Stadiin pysyvästi. Ja niin muuten on Birkallakin suunnitteilla siirtää risteilijä Eckerön alle kannattavammalle reitille, sillä heidän tilanteensa on todella katastrofaalinen. Samoin Galaxya ollaan ilmeisesti oikeasti korvaamassa pienemmällä laivalla ensi vuodeksi.

Se on hyvä olla varpaillaan. Ei ole mitenkään itsestään selvää Europan markkina johtajuus sen jälkeen, kun Cinderella Reitille saapuu. Vielä saataisiin Cinderella Suomen lipun alle seilaamaan, niin silloin olisi suurta markkina etuakin. Silloin olisi vähemmän haittaa, jos XPRS liputettaisiin Viroon. Victoria varmasti on paras vaihtoehto Galaxyn seuraajaksi Tallinkin laivastosta.

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 11.07.2013, 15:40:32
Gracen kanssa ongelma on se, miltä seuraavat vuodet tulevat näyttämään, eli onko Turku sittenkään se oikea reitti risteilijälle, vai riittäisikö Turun reitille Amorella ja XPRS, joista Amorellalle on ilmeisesti ollut Gracen tultua paljon enemmän tunkua kuin Isabellan aikaan. Reittimatkaajat ja lapsiperheet kokevat Amon paljon mukavampana vaihtoehtona. Olisiko sitten kuitenkin fiksua tilata se sisar, mutta korvata Gracella ja sisarella Mariella ja Gabriella ja ajaa Tallinnaan vaikkapa Cindyllä ja toisella suuremmalla perinteisellä lautalla, jos joka tapauksessa Tallink on viemässä nopeassa liikenteessä viemässä voiton.

Onko sulla jotain faktaa, että Reittimatkaajat ja lapsiperheet olisivat siirtyneet Amorellalle enemmän? Paremminkin voisi olla, että Amorella on saanu lisää sellaisia matkustajista mitkä käyttävät eri laivoja mennessä ja tullessa. Halutaan esim. matkustaa Gracella päivällä yli ja takaisin tulo tapahtuu päivällä takaisin Amorellalla. Picnic risteily on ollut kovemmassa huudossa tammikuusta lähtien. Jos/kun Grace II valmistuu ei ole mitenkään huono idea laittaa silloin kummatkin laivat Helsinki-Tukholma linjalle välttämättä. Siinä olisi aikaa silloin pidemmästi pohtia minkälainen laiva pari olisi kaikista optimaalisin  Turku-Tukholma linjalle. Amorella ja Gabriella voisi olla hyvä pari siksi aikaa Turun reitille, kun siihen uudet saataisiin. En heti olisi ottamassa XPRS pois tämän hetkiseltä linjalta. Ilman Vikingin ja Eckerön liittoa Viron reitillä Tallink jyllää ykkösenä.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Joonas Kortelainen

Enimmäkseen kuulopuheita sellaisilta henkilöiltä, joilla on pääsy lukuihin. Mutta sitä on helppo testata esim. katsomalla varausjärjestelmän hintoja. Amorellan risteilyjen kysyntä esim. Ruotsin päästä on hintojen perusteella paljon kovempi kuin Cinderellan.

Juha-Matti Keto-Tokoi

Ei kai se mikään ihme ole että virossa imetään hernesopat sieraimiin, kun tulee suora kilpailija europalle. Tuohon gracen mahdolliseen siirtoon helsinkiin en usko. Siitä on puhuttu jo ennen gracen luovutusta, että jos kuitenkin saataisiin viikingin lippulaiva helsinkiin. Tiedä sitten kuka tai ketkä tätä juttua pitää yllä? Viikkarin tj on jo sanonut että sille linjalle grace on liian pieni, ja aikanaan sille linjalle hankittavat laivat ovat suurempia. Entäpä miten kävisi matkustaja määrien jos tämmöinen siirto tehtäisiin? Äkkiseltään kilpailijalla olisi uudemmat laivat, ja nyt jo hankittu niskalenkki kilpailijasta voitaisiin menettää. Toki voitaisiin yrittää myydä isabellan sisarella tuttua ja turvallista, mutta riittäisikö se. Tuskin.

Mikko-Oskari Koski

#183
Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 11.07.2013, 12:34:36
XPRS:än siirtäminen Amorellan tilalle vaati ehdottomasti laivan pidennystä. Itse en pidä Vikingin iltalähdön siirtämistä Tukholmasta pois hyvänä ajatuksena. Suurin kärsijä siinä on rahti ja se risteily liikenne mikä Amorellalla on tällä hetkellä.

Päinvastoin. Rahti tykkää, kun ei tarvitse tunkea Tukholman ruuhkiin. Ja kuten moneen otteeseen on todettu, mutta vielä kerran toistettakoon: Jos XPRS tulisi TKU-KPS-välille, SIINÄ EI OLISI YÖN YLITTÄVÄÄ RISTEILYLIIKENNETTÄ. Hyttikapasiteetti riittäisi tarvematkustajille mainiosti ja päiväristeilyjen aamupäiväosuudella alus olisi jopa parannus Amorellaan verrattuna.
Koska Ruotsissa on tax-free-linjoilla voimassa 20 tunnin sääntö, ei piknik-tuote Tukholmasta ole niin olennainen säilytettävä kuin Turusta. Päiväristeilymahdollisuushan Ruotsistakin säilyisi tässä ideoidussa aikataulumallissa siten, että paluu toteutuisi Kapellskärin kautta.

Ja kuten todettua, XPRS on ensisijaisesti HEL-TLL-reitille suunniteltu alus, joka siihen myös Vikingin nykytonnistosta parhaiten soveltuu (vaikka aikataulun säätäminen saattaisikin olla tarpeen), joten on suhteellisen epätodennäköistä että se siirtyisi pois tästä toimenkuvasta, ellei parempaa korvaajaa olisi tiedossa.

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 11.07.2013, 12:34:36
Ei välltämäti mene pitkääkään aikaa, kun voimme nähdä Birkan risteilemässä esim. Helsingistä tai myytynä joillekkin muille vesille.
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 11.07.2013, 15:40:32
Ja niin muuten on Birkallakin suunnitteilla siirtää risteilijä Eckerön alle kannattavammalle reitille, sillä heidän tilanteensa on todella katastrofaalinen.
Birkassa on vain se ongelma, että se ei kykenisi taloudellisesti kisaamaan lauttoja vastaan Suomenlahdella eikä pelkästään matkustajapohjaan perustuvaa lyhytristeilyliikennettä näillä vesillä oikein voi muualta ajaa kuin Tukholmasta. No, Pietarista ehkä, mutta siinä pitäisi asialla olla kokonaan tai osittain venäläinen toimija. Tosin jos joku venäläinen (en välttämättä tarkoita St.Peteriä, vaikka saattaisi sekin varmaan mahdollinen olla) haluaisi Birkan ostaa, epäilemättä Eckerö sen myisi. Pidemmille risteilyille Birka ei ole erityisen toimiva alus, kuten tälläkin palstalla on monesti todettu.
Vuorokauden risteilyjen loppuminen Tukholmasta toisi mielenkiintoisen tilanteen, kun jossain vaiheessa joku ruotsalainen kuitenkin taas alkaisi sellaisia kaivata. Sikäli tuotteen säilyttäminen edes jossain muodossa olisi järkevää, mutta Kreisi II:n tilaaminen taloudellinen itsari.

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 11.07.2013, 15:40:32
Gracen kanssa ongelma on se, miltä seuraavat vuodet tulevat näyttämään, eli onko Turku sittenkään se oikea reitti risteilijälle, vai riittäisikö Turun reitille Amorella ja XPRS, joista Amorellalle on ilmeisesti ollut Gracen tultua paljon enemmän tunkua kuin Isabellan aikaan. Reittimatkaajat ja lapsiperheet kokevat Amon paljon mukavampana vaihtoehtona. Olisiko sitten kuitenkin fiksua tilata se sisar, mutta korvata Gracella ja sisarella Mariella ja Gabriella ja ajaa Tallinnaan vaikkapa Cindyllä ja toisella suuremmalla perinteisellä lautalla, jos joka tapauksessa Tallink on viemässä nopeassa liikenteessä viemässä voiton.
Tämän vuoden lukemat Turussa eivät ole vertailukelpoisia aiempien kanssa. Amorellan korkeammat matkustajamäärät selittyvät ilmaisreissuilla ja tarjouksilla, joita sinne on syydetty, aiemminhan Turussa jaellut ilmaiskortit ovat tiettyinä viikonpäivinä käyneet molemmille lähdöille, nyt eivät iltaan, joten...
Päivät satamassa lojuminen on huonoa bisnestä ja sitä pitää vähentää kaikin mahdollisin tavoin. Jopa kysymys siitä, onko linjan ajaminen ympäri vuoden päivittäisenä, on ihan aiheellinen. HEL-STO tullee olemaan jatkossa vain käytetyn tonniston loppusijoituspaikka, mikä tietenkään ei estä tekemästä aluksiin huomattaviakin remontteja. Ainakin rikkipesuriremppojen (eli alusten rakenteisiin melkoisesti vaikuttavien ympäristöratkaisujen) uskoisin Vikingillä alkavan juuri pääkaupunkien väliseltä reitiltä.

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Sami Tikkanen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 11.07.2013, 15:40:32
Nyt Ruotsista kuuluu sellaista puhetta, että Tallink on niin tyytymätön Vikingin "kokeiluun" Cinderellalla, että voi olla että Cindy todella tulee Stadiin pysyvästi.
Luuletkos että Tallink päättää Cinderellan reitin?
________________

Kävin juuri Cinderellalla ja puheet niiden risteilyjen hiljenemisestä voitaneen toistaiseksi vaimentaa. Kyllä siellä väkeä ja menoa ihan riitti jokapuolella.
Ja kyllä Cinderella vaan voittaa tuhat nolla Europan minun silmissäni. Vaaleampi/värikkäämpi, uudemmantuntuinen, siistempi. On jopa itseasiassa hieman hämmästyttävääkin miten hyvin aluksesta onkaan pidetty huolta ja sitä kautta säilynyt varmaan paremmin kuin yksikään 90-luvulla rakennettu alus. Hytitkin ovat muuten leppoisat, mutta ainakin meidän hytissä ei ilmanvaihto kunnolla pelannut ja suihkun seinillä oli muutama kirwa. No, jostain syystähän se onkin telakalle menossa.

Mariellalla sen sijaan oli rauhallista, mutta varmaan kesäaikaan arkisin laiva on lähinnä reittimatkaajien käytössä eikä risteilymielessä.

Joonas Kortelainen

#185
Ei, vaan Tallink tekee kaikkensa, että Viking ei toisi toista laivaa tai ainakaan Cinderellaa Helsinkiin ja nyt kun tuovat niin Tallinkilaisten suuttumuksesta päätellen kyseessä voi olla pidempikin kokeilu. Laiva voi olla ja kuuluukin olla täynnä kesällä, mutta silti se ei ole välttämättä kannattava, jos matkustajista saatava tulo on huonompi kuin kustannukset. Ihan tuollainen perusasia, joka kannattaa ymmärtää. ;)

Timo Selkälä

Jos laiva ei olisi täynnä heinäkuussa... Silloin voimme jo puhua todella huonosta tilanteesta.

Kun DFDS liikennöi valkoisella norsullaan eli Scandinavialla Oslo-Kööpenhamina liikenteessä aluksen täyttöaste oli todella korkea. Ongelma oli vain siinä että siitä huolimatta se ei pystynyt saamaan aikaan voitollista tulosta. Eli ihan sama tilanne kuin esimerkiksi Irlannin meren liikenne tänään. SeaTruckin uudisrakennuksille ei riitä hintojen romahtamisen takia edes täysi lasti, pakkasella mennään silti.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 12.07.2013, 12:09:05
Päinvastoin. Rahti tykkää, kun ei tarvitse tunkea Tukholman ruuhkiin. Ja kuten moneen otteeseen on todettu, mutta vielä kerran toistettakoon: Jos XPRS tulisi TKU-KPS-välille, SIINÄ EI OLISI YÖN YLITTÄVÄÄ RISTEILYLIIKENNETTÄ. Hyttikapasiteetti riittäisi tarvematkustajille mainiosti ja päiväristeilyjen aamupäiväosuudella alus olisi jopa parannus Amorellaan verrattuna.
Kas kun en itse ole tajunnut tätä asiaa seisoessani Tukholman ruuhkassa, mutta juuri silloin olen aina mennyt keppisaareen. Esim. tämän vuoden ilta ruuhkan aiheuttaja on uuden norra lenkenin massiiviset tietyöt. Pääosa rahdista Tukholmaan ja Kapellskäriiin tulee E4 etelän suunnasta ja E20 lännestä. E4 tulltaessa ei todellakaan ole mahdollista kiertää Tukholmaa Oslon ja Göteborgin suunnalta tulevilla on mahdollisiuus valita Arborgassa tulevatko E20 tai E18 tietä pitkin ja jälkimmäistä kulkiessa on hyvä kehätie Tukholman pohjoispuolella ja muitakin hyviä suunnitelmia on heillä olemassa lievittämään Tukholman pääväylien ruuhkia. Jos tarkastellaan pääväylää elikä E4 etelän suunnasta liikkumista Vikingin rantaan ja sieltä pois. Aamulaivaan mennessä ei ole ruuhkia ja iltaruuhkatkin on melkein kadonnut, kun tietä on saatu rakennettua 6 kaisraiseksi lähes E4 ja E20 risteykseen Södertäljeen. Aamulaivasta lähtiessä ruuhka on melkoisen kriittinen, jos olet piikkipaikalla laivassa niin et joudu suurella todennäköisyydellä ruuhkaan. Viimeisten lähtiessä se ruuhka selviää vasta E4 tultaessa ja siinä menee 30-60 min ylimääräistä. Iltalaivasta lähtö on ruuhkaton. Vielä haluaisin mainita kuljettajien työ-, ajo- ja lepoajoista. Vuorokautinen työaika on 13/15h, ajo 9/10h ja lepo 11 h ja lyhennettynä 9 h. Kaikki nämä asiat vaivaa kuljettajia mennessä keppisaareen tunti enemmän ajoa ja työtä ja laivalla ei saa 11 h taukoa tekemälläkään. 9 h saa ihan sattumalta, mutta sitäkään ei kaikki kuljettajat tule saamaan. Kaksi iltalaivaa on todellakin liikaa Tukholman iltaan Vikingilta ja yhden siirto Kapellskäriin ei tuo tarvittavaa parannusta.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 12.07.2013, 12:09:05
No, Pietarista ehkä, mutta siinä pitäisi asialla olla kokonaan tai osittain venäläinen toimija. Tosin jos joku venäläinen (en välttämättä tarkoita St.Peteriä, vaikka saattaisi sekin varmaan mahdollinen olla) haluaisi Birkan ostaa, epäilemättä Eckerö sen myisi. Pidemmille risteilyille Birka ei ole erityisen toimiva alus, kuten tälläkin palstalla on monesti todettu.
On Birkassa vielä potentiaalia, siihenhän voidaan rakentaa hytteihin parvekkeet, jos oikein olen ymmärtänyt. Kesäkuukaudet viihdyttämässä itämerellä ja talveksi siirtyisi mustallemerelle. Sinällään myynti pois ei olisi huono idea, jos aijotaan pitää kilpailu kykyistä rahtitonnistoa Itä- ja pohjanmerellä.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 12.07.2013, 12:09:05
Vuorokauden risteilyjen loppuminen Tukholmasta toisi mielenkiintoisen tilanteen, kun jossain vaiheessa joku ruotsalainen kuitenkin taas alkaisi sellaisia kaivata. Sikäli tuotteen säilyttäminen edes jossain muodossa olisi järkevää, mutta Kreisi II:n tilaaminen taloudellinen itsari.
Tämän vuoden lukemat Turussa eivät ole vertailukelpoisia aiempien kanssa. Amorellan korkeammat matkustajamäärät selittyvät ilmaisreissuilla ja tarjouksilla, joita sinne on syydetty, aiemminhan Turussa jaellut ilmaiskortit ovat tiettyinä viikonpäivinä käyneet molemmille lähdöille, nyt eivät iltaan, joten...
Niin sitä taloudelista itsaria on puhuttu Tallinkistakin. 2002-2009 seitsämän uutta laivaa ja samaisella aikavälillä Silja Linen ja Superfastin osto ja mukana kahdeksan laivaa ja veloista ollaan selviämässä. Ihmettelen, jos Viking ei kestä ostaa paria Gracea ja XPRS:iä samassa ajassa. Tallink osti kaikki kovan rahan aikaan ja tilauksia oli silloin telakoilla. Nyt Gracet ostetaan matalasuhdanne aikaan. Tosi jännä yhtälö tää jaetaan ilmaislippuja ja silti netistä ostaessa on kovat hinnat. mitkä ainakin menee kaupaksi autolla matkustaville. En pidä mitenkään yliampuvana Grace II Tukholman iltaan. Cinderellan siirtyessä kokonaan pois. Birger Jarl ei nyt heilauta paljoa asioita, mutta Birkan oletetun vetäytymisen jälkeen ei mitenkään ylimitoitettu.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 12.07.2013, 12:09:05
HEL-STO tullee olemaan jatkossa vain käytetyn tonniston loppusijoituspaikka, mikä tietenkään ei estä tekemästä aluksiin huomattaviakin remontteja. Ainakin rikkipesuriremppojen (eli alusten rakenteisiin melkoisesti vaikuttavien ympäristöratkaisujen) uskoisin Vikingillä alkavan juuri pääkaupunkien väliseltä reitiltä.
Voi olla, että tällä reitille saadaan jotai oikeasti uutta ensi vuosikymmenellä.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 12.07.2013, 12:09:05
Jos XPRS tulisi TKU-KPS-välille, SIINÄ EI OLISI YÖN YLITTÄVÄÄ RISTEILYLIIKENNETTÄ. Hyttikapasiteetti riittäisi tarvematkustajille mainiosti ja päiväristeilyjen aamupäiväosuudella alus olisi jopa parannus Amorellaan verrattuna.

XPRS:n yksi ongelma on juuri sen hyttikapasiteetin huono soveltuvuus tarvematkustuskäyttöön. Reittimatkailijathan ovat yleensä liikkeellä yksin tai kaksin, joka on johtanut siihen, että yksin matkaavat varaavat kahden hengen hytit ja kaksin matkaavat vievät neljän hengen hytit. Näinollen aluksessa on todellisuudessa hyttipaikkoja vain noin 300-400 matkustajalle per lähtö. 300-400 matkustajan sekä vain 1000 kaistametrillisen verran rekkoja kuskaaminen iltalähdöllä on melkoista kapasiteetin hukkakäyttöä. Yhä kasvussa olevassa Tallinnan liikenteessä aluksen kapasiteetista pystytään sen sijaan repimään kaikki irti, varsinkin jos alus todella muutettaisiin kaasukäyttöiseksi ja pidennettäisiin samalla. Tällöin autokapasiteetin lisäys lisäisi tuloja, ja hyttipaikkakapasiteettikin voitaisiin hyvin nostaa jonnekin yli tuhanteen jolloin aluksen yöristeilyistä tulisi ihan eri kaliiberin tuote kuin nykyään...

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 11.07.2013, 12:34:36
Tää Ruotsin vuorokausi risteily homma on melkoisen kusessa tällä hetkellä:
Birkalla on kannattavuus ongelmia hyvällä aikataululla kulkiessakin.
Cinderella siirrettään kokeiluna ehkä paremmin tuottavalle reitille.
Birger Jarl on seisomassa, kun liikenne lopetettiin.
Galaxylla porukka ei myöskään tahdo käydä. Kesän automatkustus taitaa olla normi rahdin kanssa kannattavaa
Amorella Pärjää päiväristeilyjen, rahdin ja tarvematkustamisen jälkeen.

Viidestä laivasta on yksi pelistä pois ja ei olla edes vuodessa 2015. Voi hyvinkin olla, että rahdittomat risteilyt kuolee Tukholmasta tyystin kannattavuus syistä. Cinderellan lopullisen lähdön jälkeenkään Birkan liikenne ei välttämäti ole kannattavaa. Itsellä yksi syy minkä takia puollustan Grace II vaihtoehtoa on se, että paremmalla aikataululla oleva liikenne on kuollut siihen mennessä edellä mainittuihin syihin. Grace II saattaa silloin lähteä pyörimään hyvinkin huonommallakin aikataulla, kun se on uusi ja kilpailijoita on vähemmän.

"Meillä on idea, joka perustuu siihen, että kilpailijamme kuolevat ensin kannattamattomuuteen." on varmasti lause, joka saa jokaisen rahoittajan pomppimaan innosta ja tappelemaan oikeudesta lainoittaa hanketta...

Sen lisäksi, että lyhytristeilysegmentissä menee huonosti, niin Tukholman markkinoita rasittavat vielä Vikingin, Siljan, Tallinkin ja St Peter Linen tarjoamat pidemmät risteilyt. Tämän lisäksi kannattaa huomioida, ettei laivaristeilyillä ole Ruotsissa niin vahvaa asemaa kuin Suomessa. Esimerkiksi Suomea huomattavasti laajempaa tarjontaa Ruotsissa tarjoavat Ryanair ja Norwegian kahmaisevat varmasti nekin osansa viikonlopun minilomaa suunnittelevien ruotsalaisasiakkaiden potista. Länsi-Suomen markkinnoilla Gracella ei sensijaan ole muita kilpailijoita kuin BP.

Jos Amorella pärjää tarvematkustamisella, Turun suunnan piknik-risteilyillä (jotka ovat etenkin kokousasiakkaiden suuressa suosiossa), niin tällöin olisi realistisempaa olettaa, että VL investoi alukseen, joka parantaa mahdollisuutta saada näistä tuotteista nykyistä parempaa tuottavuutta. Jos muistellaan VL:n johdon alkuperäisiä puheita siltä ajalta, kun Gracen tilaus oli vasta tekeillä, niin tällöinhän ideana oli, että Turun iltalaiva olisi risteilylautta, ja aamulaiva enemmän ropaxtyyppinen.

Pidennetty XPRS voisi olla nämä kriteerit täyttävä alus, mutta sekään ei välttämättä lopulta eroaisi merkittävästi Amorellasta lastikapasiteettinsa osalta. Järkevämpi ratkaisu voisi olla tilata kokonaan aamulähdön tarpeisiin räätälöity alus, johon olisi haettu ideoita esim Stenan tai TT-Linen tietyistä aluksista.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Harri Anukka

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 15.07.2013, 00:22:43
XPRS:n yksi ongelma on juuri sen hyttikapasiteetin huono soveltuvuus tarvematkustuskäyttöön. Reittimatkailijathan ovat yleensä liikkeellä yksin tai kaksin, joka on johtanut siihen, että yksin matkaavat varaavat kahden hengen hytit ja kaksin matkaavat vievät neljän hengen hytit.

Pakko tähän kommentoida että osa noista XPRSän 2hengen hyteistä ovat niin pieniä että ne käytännössä ovat yhden hengen hyttejä... tai sitten aikuinen ja lapsi ehkä mahtuvat, mutta kaksi aikuista tekee tiukkaa, varsinkin matkalaukkujen kanssa. Taitaa olla samanlaisia hyttejä Gracella, ja siinä hyttiä suositellaan vain yhdelle hengelle, juuri hytin koosta johtuen

Eerik Vilenius

Gabriellan siirtyminen risteilyliikenteeseen tuskin tulee tapahtumaan. Vaikka hyttivalikoima onkin monipuolinen, niin yleisten tilojen taso ja määrä eivät ole omiaan vetämään risteilymatkustajia puoleensa.

Ove Sjöblom

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 11.07.2013, 18:40:32 Onko sulla jotain faktaa, että Reittimatkaajat ja lapsiperheet olisivat siirtyneet Amorellalle enemmän? Paremminkin voisi olla, että Amorella on saanu lisää sellaisia matkustajista mitkä käyttävät eri laivoja mennessä ja tullessa. Halutaan esim. matkustaa Gracella päivällä yli ja takaisin tulo tapahtuu päivällä takaisin Amorellalla.

Tai halutaan matkustaa yöllä Gracellä Turusta, viettää päivä Tukholmassa ja palata yöllä Amorellalla Suomeen. Ikään kuin Helsinki-Tukholma-risteily, mutta Turusta...

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Ove Sjöblom - 21.07.2013, 22:48:09
Tai halutaan matkustaa yöllä Gracellä Turusta, viettää päivä Tukholmassa ja palata yöllä Amorellalla Suomeen. Ikään kuin Helsinki-Tukholma-risteily, mutta Turusta...
Ja joutuu säilyttämään matkatavarat päivän jossain ja vaihtamaan laivaa...vähän huono vertaus

Juhani Reku

Huono järjestely mutta ei huono vertaus. Kyllä sitä kuulee harrastettavan. Itse en kyllä sellaiselle matkalle lähtisi.

Ove Sjöblom

Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 22.07.2013, 07:26:54
Ja joutuu säilyttämään matkatavarat päivän jossain ja vaihtamaan laivaa...vähän huono vertaus

Löytyyhän terminaalista säilytyslokeroita...