Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Petri Lahti

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 25.07.2014, 11:22:49
Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt 4,5 miljoonan euron tuen laivojen rikkipesureihin ja polttoainejärjestelmien muutostöihin. Tukea saavat Finnlines Oyj, Viking Line Abp sekä NLC Ferry Ab Oy (Wasaline).

Ensiksi tuli mieleen XPRS:n muunto LNG:lle mutta eihän se saa tukea enää kun ei ole siniristilippu ahterissa.

Nyan kertoo aiheesta:

Viking Line får stöd för marindiesel

Publicerad: 25/07/2014 11:00
Notiser Kommunikationsministeriet har beviljat ett understöd på 4,5 miljoner euro för svavelrenare och ändringsarbeten i bränslesystemen på fartyg. Stöd delas ut till Finnlines Abp, Viking Line Abp samt NLC Ferry Ab Oy.
Enligt Viking Lines vd Jan Hanses kommer pengarna, för Viking Lines del, att gå till att anpassa de finskflaggade båtarna till marindiesel.
– Det är inte någon stor procedur, utan det handlar om små anpassningar bara. Vi kan få högst en halv miljon euro, och då ska det vara klart till årsskiftet, säger han.
Marindieslet ska vara bättre för miljön än det bränsle man använder sig av nu.
Att anpassningen görs endast på de finskflaggade båtarna beror enligt honom på att stödet kommer från den finska staten. (jg)


http://www.nyan.ax/nyheter/notiser.pbs?news_id=84093&news_instance=896

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 25.07.2014, 11:22:49
Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt 4,5 miljoonan euron tuen laivojen rikkipesureihin ja polttoainejärjestelmien muutostöihin. Tukea saavat Finnlines Oyj, Viking Line Abp sekä NLC Ferry Ab Oy (Wasaline).

Ensiksi tuli mieleen XPRS:n muunto LNG:lle mutta eihän se saa tukea enää kun ei ole siniristilippu ahterissa.
Minkä lisäksi käsittääkseni tuissa ei polttoainejärjestelmien muutostöillä tarkoitetaan muutostöitä paremmin matalarikkistä polttoainetta käyttämään sopiviksi. Tuki kuulostaa LNG-muutokseen myös varsin pieneltä.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.07.2014, 23:42:53
Minkä lisäksi käsittääkseni tuissa ei polttoainejärjestelmien muutostöillä tarkoitetaan muutostöitä paremmin matalarikkistä polttoainetta käyttämään sopiviksi. Tuki kuulostaa LNG-muutokseen myös varsin pieneltä.
Ei todellakaan ole LNG muutoksesta kyse.

Joonas Pio

Viking Line on näemmä alkanut käyttää laivojen kyljistä tuttua aaltokuviota nyt myös muualla: http://www.vikingline.com/Documents/pressreleases/20150127-%20ymp%20lahjoitus%202015-fi.pdf Ainakin itse näen aallot ensimmäistä kertaa tuossa muodossa. Laivaesitteissähän niitä on käytetty jo aiemmin, mutta ilman Viking Line -tekstiä.

Ollaankohan tuosta rakentamassa nyt ihan bränditasoista logoa, joka korvaisi nykyisen nimilogon?

Tuomas Romu

http://ts.fi/uutiset/talous/737200/Viking+Line+suunnittelee+uuden+laivan+tilaamista

Ahvenanmaalainen varustamo Viking Line suunnittelee uuden laivan tilaamista muutaman vuoden sisällä.

Toimitusjohtaja Jan Hansesin mukaan Viking Linen tavoitteena on, että uusi laiva olisi valmis viimeistään viiden vuoden päästä, eli sen tilaaminen olisi ajankohtaista ehkä ensi- tai sitä seuraavana vuonna.

– On tietysti myös mahdollista, että se tapahtuu aikaisemminkin, Hanses sanoo.

Hanses kuitenkin korostaa, että mitään päätöksiä asiasta ei ole. Tilaushaluihin vaikuttaa moni asia, kuten polttoaineen hintakehitys. Tällä hetkellä hinnat ovat niin alhaalla, että esimerkiksi nesteytetyn maakaasun hinta ei ole kilpailukykyinen.

– Mutta tilanne voi muuttua nopeastikin, Hanses sanoo.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jarno Setälä

Nyt saa varmaankin heitellä ilmoille villejä arvauksia tulevaisuudesta?  8)

1. Uudisrakennus tulee TKU-STO -linjalle Amorellan tilalle, joka siirtyy HKI-TLL -linjalle ajamaan vuorokauden risteilyjä. Uutta laivaa markkinoidaan erityisesti ruotsalaisille asiakkaille, sekä rahdille. Laiva on Gracen sisaralus ja rakennetaan Turussa.

2. Uudisrakennus tulee HKI-TLL -linjalle ja on vastaavan tyyppinen, kuin TallinkSiljalle tuleva uudisrakennus.

Jonne Monto

Lainaus käyttäjältä: Jarno Setälä - 20.02.2015, 11:00:51
Nyt saa varmaankin heitellä ilmoille villejä arvauksia tulevaisuudesta?  8)

1. Uudisrakennus tulee TKU-STO -linjalle Amorellan tilalle, joka siirtyy HKI-TLL -linjalle ajamaan vuorokauden risteilyjä. Uutta laivaa markkinoidaan erityisesti ruotsalaisille asiakkaille, sekä rahdille. Laiva on Gracen sisaralus ja rakennetaan Turussa.

2. Uudisrakennus tulee HKI-TLL -linjalle ja on vastaavan tyyppinen, kuin TallinkSiljalle tuleva uudisrakennus.

Amorella HKI-TLL :thumb:

Tuomas Romu

Ja pian sen jälkeen Tallink ostaa Isabellelle kaveriksi Amorellen...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pasi Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 20.02.2015, 15:54:30
Ja pian sen jälkeen Tallink ostaa Isabellelle kaveriksi Amorellen...

Ja jos uudisrakennus tulisi Hki-Sto-linjalle, Isabellen kaveriksi tulisikin Gabrielle tai Marielle...

Onhan se paljon kivampi lukea uutinen näin päin, että uusi laiva ehkä tilataan ensi vuonna tai seuraavana, kuin että uutta laivaa ei tilata ainakaan tänä vuonna.

Kalle Keinonen

Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 20.02.2015, 16:03:30
Ja jos uudisrakennus tulisi Hki-Sto-linjalle, Isabellen kaveriksi tulisikin Gabrielle...
Vai Tallink Scandinavia ;)
Sepä se pari olisikin jos HKI-STO välillä olisi uudisrakennus ja se historic-luokan vehjes jonka kyljessä lukee Mariella.
No joo mutta aika näyttää mitä tulee mihin vai tuleeko mitään mihinkään.

Jesse Saarimäki

#265
Ekana tuli mieleen, että mahdollinen uudisrakennus tulisi Amorellan ja myös Cinderellan korvaajaksi ja saattaisi olla jopa hivenen Gracea suurempi. Tässä kuviossa Amorella poistuisi laivastosta ja Tukholma-Maarianhamina risteilyt tuotevalikoimasta. Tämä voisi olla perusteltavissa juurikin kruunun nykyisellä kurssilla eli valuuttariskin kaventamisella sekä olettamallani kilpailu- ja ylikapasiteettitilanteella Tukholmasta. Lisäksi Cinderella siirrettäisiin osin rikkidirektiivin vuoksi vieläkin lyhyemmälle ja hitaampaan ajoon Helsinki-Tallinna reitille. Siitähän Cinderellan välähdyksestä mainitulla reitillä ei ole kovin pitkää aikaa...

Arto Papunen

Aikalailla selväähän oli että yksi uudisalus tuli Tallinnan liikenteeseen Rosellan tilalle ja Isabellan korvaaminen oli aika selvää, mutta tämän Vikingin 2000-luvun kolmannen uudisaluksen reitti nyt ei kuulosta läpihuutojutulta.(Tai no neljäs kun lasketaan ADCC hankinnan aikomus). 

Lähinnä myös tulee mieleen, että saako noista vanhoista myytyä vielä eteenpäin, että niistä voisi joku jotain maksaakin. En nyt kovin olisi innoissani Cinderellan tulemisesta Tallinna reitille, autokannella sitä rahaa tehdään hiljaisenakin aikana ja Cinderellan autokansi on pieni nykyisellään. Itse ehkä toivoisin, että uusi tulisi HEL-STO +TAL linjalle ja koneissa olisi sen verran puhtia, että HEL-TAL voisi mennä liki XPRS:n aikaan. Sitten joskus kun Viking tilaisi vielä yhden niin tulisi pariksi ja Tallinnan käynnit voisi olla myös muuten kuin kesällä.

Peetu Kytöranta

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 20.02.2015, 15:54:30
Ja pian sen jälkeen Tallink ostaa Isabellelle kaveriksi Amorellen...

Tallink Amorelle. :D Eli jälleen laitettaisiin omaperäisyys kunniaan.

Itte veikkaan, että uudisrakennus tulee Sto-Tku- linjalle korvaten myös Cinderellan. Ainakin tällä tavalla Tallinkin Hel-Tal- linjalle saisi hyvän kilpailijan helposti, koska ei Baltic Queenin kilpailijaksi tarvitsisi edes Cinderellan tasosta alusta.

Janne Koskinen

#268
Ainakin se tiedätään nykyisen tj:n J.H:n julkisista lausumista että  nimenomaan Gracen sisarlaivasta ja Tku-Sto linjasta on kyse (uusin "innovatiivisin" ratkaisuin tukien maksimoimiseksi).

Tässä on ratkaiseva ero M.B:n ajatuksiin jotka viimeisimpinä puhuivat uudisrakennuksista Hki-Sto linjalle.

Sekin tiedetään että ratkaisun on sanottu syntyvän kolmen vuoden aikana.

Amorellan reittivaihdoksesta / myynnistä tai Cinderellan liikkeistä ei ole lausuttu mitään.

Oma veikkaus: 2016 tilataan Gracen "sisaralus" polttokennoin.
2018 alkaen Amorella risteilee Hki-Tallinn toukokuusta-lokakuulle.(Makaa talvet Maarianhaminassa.)
Tallink ei tartu täkyyn ja Amorella myydään Alangiin romutettavaksi syksyllä 2024.
Toukokuussa 2025 Tallinnan ja Helsingin kaupungit yhdistyvät Talsingiksi ja tunneli pohjoisen ja eteläisen osan välillä avataan.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Henri Ranta

Ite veikkaan kanssa uutta laivaa Sto-Tku linjalle ja Amorella tulisi Gabriellan pariksi Hki-Sto linjalle ja Mariella myydään eteenpäin.
Silja Symphony 2.2 - 4.2-2016
Silja Serenade 2.3 - 4.3-2016 ?????
Baltic Queen 8-9.3-2016