Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 21.02.2015, 16:45:41
Oma veikkaus: 2016 tilataan Gracen "sisaralus" polttokennoin.
2018 alkaen Amorella risteilee Hki-Tallinn toukokuusta-lokakuulle.(Makaa talvet Maarianhaminassa.)
Tallink ei tartu täkyyn ja Amorella myydään Alangiin romutettavaksi syksyllä 2024.
Toukokuussa 2025 Tallinnan ja Helsingin kaupungit yhdistyvät Talsingiksi ja tunneli pohjoisen ja eteläisen osan välillä avataan.

Jos aloitetaan alusta ;), niin joko polttokennotekniikka tuolla aikataululla on teknisesti valmista ja kilpailukykyistä, tuossa teholuokassa? Ketkä olisivat polttokennojen mahdollisia toimittajia?

Kalle Id

Polttokennojen ei tarvitsisi olla laivan ainoa energienlähde; itse veikkaisin polttokennoja apukoneiksi ja LNG:tä pääkoneiksi - tämän pitäisi ymmärtääkseni riittää innovaatiotukeen.

Oman kohdaltani pitäisin edelleen Helsinki-Tallinna -väliä reittinä, jossa uudisrakenteella olisi parhaat mahdollisuudet maksaa itsensä takaisin. Tähän malliin sopisi myös oma suosikkiprojektini, eli XPRS:n muokaaminen Amorellan korvaajaksi. Turun ja Tukholman väliselle linjalle Tukholman iltalähtöön kannattaa tilata matkustajapainotteinen laiva vain, jos se korvaa sekä Cinderellan että Amorellan (tosin Cinderella on todennäköisesti vaikein myytävä Vikingin nykylaivastosta). Tai sitten rakentaa rahtipainotteisempi laiva Amorellan tilalle.

Kalle Id

Tietysti kun Hel-Sto laivojen kesäinen käynti Tallinnassa on ilmeisesti tullut jäädäkseen, voisi yksi uudisrakennusmalli on tätä liikennettä varten optimoitu laiva; siis risteilylautta Tukholman-linjalle, joka olisi kuitenkin suunniteltu nopeille käännöille ja Tallinnan-keikkaa varten nopeammalle matkanopeudelle. Luontaisesti myös laivan julkiset tilat olisi skaalattu suuremmalle matkustajamäärälle kuin Mariellalla ja Gabriellalla - vaikka sitten niin, että osa tiloista olisi suljettuna talvikaudella kun matkustajia on vähemmän.

Pasi Saarinen

Hki-Sto linjalle pitäisi oikeastaan tilata kaksi laivaa kerralla. Kauanko Amorella kestää nykyisellä linjalla, jossa huoltoajat ovat mitä ovat ?

rasanttu

Matkustajien ja rahdin määrä jatkaa kasvuaan Helsingin ja Tallinnan välillä. Laskua sillä suunnalla ei ole eikä tule. Tukholman suunta näyttää hiipuvan hitaasti. Taantuma vie taatusti myös suuret odotukset Gracen kalliimmiksi ja paremmiksi hinnoitelluilta risteilyiltä. Alennusmyyntejä kyseisellä aluksella onkin ollut jo pitkän tovin ja silti puolityhjänä taitaa seilata? Helsingistä lähtevät Shuttlet ovat jatkuvasti täynnä ja kapasiteetin rajoilla.

Jos Viking Line päättää hankkia toisen uudisrakennuksen ja sijoittaa sen Turkuun niin siinä vaiheessa möisin Viking Linen osakkeet pois.

Marko Manninen

Itse olen ollut pitkään Grace II:sen kannalla ja syitä on monia.
-Kaistametrit lisääntyvät n.300 metriä
-yksi laiva pois ylikuumentuneestä Tukholman illasta
-Polttoaine kulut
-Miehistö kulut, liputus?
-Yhden laivan myyntivoitto
-Yhden laivan siirto Helsinki-Tallinna linjalle päivälaivaksi tai cruiseriksi
-Jotakin uutta tekniikkaa, jolla saadaan tukea. LNG/Polttokennot varmasti hyvä ratkaisu
-Kahden samanlaisen laivan synergia etu samalla reitillä.
-Suunnittelu kustannukset
-Samanlaisilla laivoilla voidaan pitää päiväseisauksia, kun ei ole laivalla väliä mikä lähtee milloinkin ja mistä.

Uskon kahden uuden ja uudehkon laivan tekevän parempaa tulosta Turku-Tukholma linjalla, kuin kahden uuden Helsinki-Tukholma linjalla. Tallinnan reitille varmaan olisi toiselle laivalle heti kysyntää, mutta kyseisellä reitillä kummittelee haamut meren pohjassa jo. Tulevaisuus kuitenkin tällä reitillä on tunnelissa tulevaisuudessa. Kaiketi tulevat uudisrakennukset vielä maksavat itsensä takaisin ennen tunnelin valmistumista. Tunnelia vastaan ei kuitenkaan Tallinkilla, Viking Linella, Eckeröllä ja Navi Raililla ole näin monella laivalla tulevaisuutta. Sehän nähtiin kanaalissa aikanaan.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Janne Koskinen

#276
http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=20152424

Jos tunneli rakennetaan, niin luultavasti lähes kaikki henkilöliikenne siirtyy junaan?

Kanaalitunnelissa on muistaakseni autovaunuja eli henkilöauton voi ajaa junaan ja matkustaa itse henkilöosastolla (kuten esim. Helsingistä Lappiin)?

Luultavasti tunnelin toteutuessa kuitenkin kaikki raskas liikenne ja suurin osa hlöautoista pysyy autolautoilla?

Eli matkustajatiloihin ei suuria tunnelin toteutuessa kannata sijoittaa? Itä-Europpalaiset rekkakuskeilla tuskin suurta ostovoimaa on vastaisuudessakaan tai edes halua (filippiinot ja malesialaiset ajavat rekkoja jo Isossa-Britanniassa koska ovat polakkeja halvempia).

EDIT: Ei taida Viikkaria kauaa liikennöidä Skattalta: http://www.hs.fi/kaupunki/a1424758308379?ref=hs-top4-1

EDIT 2: Tunneli toteutuessa liikenne taitaisi muistutta Navirailin liikennettä:http://www.hs.fi/kotimaa/a1395041600193

"Rahtilaivan käytävillä mainostetaan baareja ja kauppaa. Ne kaikki ovat säpissä. Käyttäjät olisivat harvassa: esimerkiksi puolalaiset rekkakuskit tienaavat alle tuhat euroa kuukaudessa.

Heikkilä ja Taiminen siirtyvät hyttiin muutaman tunnin unille. Viereisen hytin puolalaiset kuluttavat aikaa kovaäänisesti keskustellen.

"Tuota kurva-kirosanaa kuulee riittävästi ", Heikkilä tuhahtaa ja lyö nyrkillä hytin seinään.

Kaikki eivät nuku. Virolaiset katselevat amerikkalaista rikossarjaa. Jännitystä katkovat kondomi-, olut- ja vaippamainokset.

Laiva saapuu pari tuntia myöhässä Paldiskin satamaan."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Petri Helenius

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 25.02.2015, 10:38:58


Kanaalitunnelissa on muistaakseni autovaunuja eli henkilöauton voi ajaa junaan ja matkustaa itse henkilöosastolla (kuten esim. Helsingistä Lappiin)?


https://www.youtube.com/watch?v=JJa8utubRoE

Henkilöosasto taitaa tosiaan sijaita omassa autossa.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 25.02.2015, 10:38:58
EDIT: Ei taida Viikkaria kauaa liikennöidä Skattalta: http://www.hs.fi/kaupunki/a1424758308379?ref=hs-top4-1

Ei tuossa HS:n jutussa rakenneta Viikkarin terminaalien kohdalle  yhtään mitään. Eli tuskin tuo mitään siihen mitään muutoksia. Siihen toki, jos tuovat isomman aluksen Tallinnan linjalle, niin voi olla lähtö Skattalta tiedossa.

rasanttu

Kaiken henkilöliikenteen siirtäminen Länsisatamasta, Katajanokalta ja Olympiaterminaalilta Vuosaareen olisi todella järkevä veto ja saattaisi olla todennäköinenkin kunhan metroa jatketaan sinne saakka.

Näin Helsingin sumppuun tehdyt satamat muuttuisivat selvästi jouhevaksi satamaksi jonne on hyvät kulkuyhteydet Kehä III, juna, metro.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Santtu Räsänen - 25.02.2015, 15:39:22
Kaiken henkilöliikenteen siirtäminen Länsisatamasta, Katajanokalta ja Olympiaterminaalilta Vuosaareen olisi todella järkevä veto ja saattaisi olla todennäköinenkin kunhan metroa jatketaan sinne saakka.

Näin Helsingin sumppuun tehdyt satamat muuttuisivat selvästi jouhevaksi satamaksi jonne on hyvät kulkuyhteydet Kehä III, juna, metro.

Ainoa liikenne mikä on jollain tapaa perusteltua siirtää Vuosaareen on Tallinnan liikenne kokonaisuudessaan. Silloin Vikingin, Siljan, Pietarin laivat voidaan siirtää länkkäriin. Myös kesäiset loistoristeilijät. Tallinnan linjalla ei ole Helsingin läheisyydestä niin suurta tarvetta. Helginkiläiset pääsevät silloin itse metrolla suoraan terminaaliin. Rahti kulkisi sataman kautta ja linja-autot ja matkustajat Pauligin kautta. Tässä mallissa länkkäri katuverkosto kestää hienosti risteilijöiden liikenteen.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Jari Joenperä

Mun mielestä Vikinglinen kannattaa panostaa perinnereitteihin. Antaa Tallinkin pullikoida TLL-HEL välillä suht rauhassa, tietysti "ylijäävä" laiva on helppo sijoittaa Tallinnan reitille. Ei missään tapauksessa uutta laivaa TLL-HEL linjalle ja eihän Isabellaakaan laitettu reitille vaan myytiin pois...

Joni Huopana

Mielestäni olisi tärkeää ymmärtää, että Helsinki-Tallinna tuottaa ympäri vuoden ja XPRS:n on yhtiön suustakin sanottu olevan liian pieni. Totta kai Amorella ja Cinderella olisi järkevää korvata yhdellä, taloudellisemmalla aluksella, mutta eiköhän prioriteettina kuitenkin ole tuottavin reitti.

Marko Manninen

Pitäisin varteenotettavana vaihtoehtona lisäpalaa keskelle XPRS:iä. 20-30 metriä kummasti auttaisi kummasti matkustajapuolella ja rahtipuolella. Samalla voitaisiin laiva tuunata LNG käyttöiseksi. Varmasti tämä investointi olisi kannattava.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Mikko-Oskari Koski

#284
Tunnelin toteutuminen on melko epätodennäköistä. Siinä pitäisi olla Suomen koko metsäteollisuuden mukana, koska vain heidän kuljetustensa volyymein hanke voisi joskus jollain kaavalla maksaa itsensä takaisin. Puhtaasti henkilöliikenteen tarpeisiin kahden näin pienen maan välillä hanke on järjetön. Mutta on erittäin hyvä asia, että se tutkitaan, sillä näin pystytään osoittamaan nämä väitteet tosiksi.

XPRS on vielä niin uusi laiva, että sillä on jopa jälleenmyyntiarvoa. Pidennettynä siitä tulisi sekunda, järkevämpi rakennuttaa uusi priima ja siirtää XPRS Turkuun, johon se kyllä sopii Amorellaa paremmin. Ja kuten monesti ennenkin on todettu, ei Tukholman vuorokauden risteilytuote Turunlinjan päivävuoron aikataululla ole kilpailukykyinen, ellei Birka ole aikeissa lopettaa. Paluuaika on yksinkertaisesti liian myöhäinen. Tämä takaa sen, että Tukholman risteilyaluksen on oltava eri laiva kuin Turun päivävuoro, mutta jos kaikki Turusta lähtevät risteilyasiakkaat (pl.päiväristeilijöiden meno) keskitetään Kreisille, asetelma Cinderella/XPRS toimii.

Pitää kuitenkin muistaa, että XPRS on Vikingin laivoista ainoa, jonka voisi varsin hyvään hintaan myös myydä eteenpäin. Ei niin, että epäilisin Vikingin olevan niin tekemässä, mutta tulipa sanottua...

Lainaus käyttäjältä: Jari Joenperä - 25.02.2015, 17:49:06
Mun mielestä Vikinglinen kannattaa panostaa perinnereitteihin. Antaa Tallinkin pullikoida TLL-HEL välillä suht rauhassa, tietysti "ylijäävä" laiva on helppo sijoittaa Tallinnan reitille. Ei missään tapauksessa uutta laivaa TLL-HEL linjalle ja eihän Isabellaakaan laitettu reitille vaan myytiin pois...
Äärimmäisen mielenkiintoinen näkemys. Eli kun asiakkaat menevät yhteen suuntaan, annetaan kilpailijoiden hoitaa se puoli, ja keskitytään itse siihen, mikä kerran tuli ylikuormitettua -siis aikana, jolloin toisessa suunnassa vallitsi vieras miehityshallinto, joka osaltaan esti vapaan kulkemisen.
Toki on olemassa mahdollisuus, että etelän suunta sulkeutuu. Itäisessä naapurissamme vallitseva fasistinen ja oligarkkinen diktatuuri saattaa oikeasti olla niin hullu, että hyökkää läntisen sotilasliiton jäsenmaan kimppuun. Ja siinä tilanteessa onkin sitten ihan turha puhua mistään matkailu- tai rahtikuljetuksista. Eli toivokaamme, että niin ei käy nyt eikä tulevaisuudessa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950