Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Marko Manninen

Viking ja Eckerö voisivat ruveta samanlaisesti toimimaan, kuin kolme Viking Linen perustajaa. Silloin heidän HKI-TLL reitti voitaisiin synkronoida parhaall mahdollisella tavalla, silloin ei uusi laivoja tarvittaisi niin pian. Tukholman risteily liikenseessä Birka jäisi ainoaksi aikaisemmaksi lähdöksi. Tukholman illassa olisi kolme lähtöä Birka, Galaxy ja Grace II. Tähän ei pitäisi olla kilpailuviranomaisilla sanomista. Seuraavan kylläkin Ruotsi-Ahvenanmaa reiteille on tehtävä silloin jotakin.
Tilanne jatkuu kuten ennenkin. Toinen reiteistä kaupataan ja silloin voidaan keskittää kaikki kapasiteetti jompaan kumpaan reittiin.
Suuri kysymys olisi tulevan yhtiön nimi. Viking Line, Eckerö Line, Eckerö Viking Line Tai jotain vallan muuta.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Junno Pekola

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 03.03.2015, 10:02:29
Voi olla, että Tallink jättää Starin seisomaan mieluummin kuin myy Viikkarille, vaikka hauskahan tällä on spekuloida....  :)
VL ehkä odottanut TS:n jonkun tytäryhtiön konkurssia kun omat tilaukset hieman olleet jäissä. Konkurssipesästä saisi uudehkon aluksen halvalla.

Yllä oleva teksti edustaa vain henkilökohtaista mielipidettäni eikä se ole sidoksissa mihinkään organisaatioon.

Kalle Id

Tallink Gruppin laivanomistajatytäryhtiöt eivät varmasti mene konkurssiin. Ja Vikingillä varmasti kukaan ei ole niin tyhmä, että odottaisi näin käyvän.

Jani Pousi

Vuodesta 2014 julkaistu vuosikertomus  http://www.vikingline.com/Documents/investors/annual%20reports/%C3%85rsber%C3%A4ttelsen%202014%20-%20fi.pdf
Huomioitava seikka oli, että polttoainekulut väheni vuoteen 2013 verraten. Suurin merkitys tähän on tietysti öljyn markkinahinta joka oli laskussa.

Marko Manninen

Pitkäperjantaina päiväristeilyllä Maarianhaminan putkea kävellessä ei voi kyl sanoa, että ruotsalaisten päiväristeily tuote olisi markinaalia. Lähes koko putken verran niitä tuli vastaan. Olisi mielenkiintoista tietää tilastoa näistä matkustajamääristä tarkemmin. Ne ei selviä oikein noista matkustajamäärä tiedoista.
Paljonko ruotsalaiset mahtaa käydä tänä päivänä Rosellalla päiväristeilyillä?
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 05.04.2015, 15:28:32
Pitkäperjantaina päiväristeilyllä Maarianhaminan putkea kävellessä ei voi kyl sanoa, että ruotsalaisten päiväristeily tuote olisi markinaalia. Lähes koko putken verran niitä tuli vastaan. Olisi mielenkiintoista tietää tilastoa näistä matkustajamääristä tarkemmin. Ne ei selviä oikein noista matkustajamäärä tiedoista.
Paljonko ruotsalaiset mahtaa käydä tänä päivänä Rosellalla päiväristeilyillä?
Olisiko Vikingillä noita ruotsalaisia päiväristeilijöitä sitten jostakin syystä oleellisesti enemmän, kuin Siljalla? Juuri hetki sitten kotiuduttiin Siljan päiväristeilyltä ja  ainakaan tänään ei Maarianhaminassa BP: ltä  vaihtanut Galaxylle, kuin korkeintaan parikymmentä ihmistä, kun Turun suunnalta porukkaa tuli putkessa vastaan varmaankin useita satoja. Samansuuntaiselta on Siljalla tilanne vaikuttanut aiemminkin, Vikingistä ei ole omakohtaisia kokemuksia vähään aikaan. Ymmärrettävästi Ruotsin suunnalta ei Maarianhaminan päiväristeily "iske" ihan samalla tavalla, kuin Suomesta, kun taxfree-ostoksiin ei kai ruotsalaisilla ole mahdollisuuksia, vai olenko väärässä?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Marko Manninen

Ruotsista Siljan aamulähtö on niin pirun aikaisin, ettei siihen ketään lähde. Aikataulullisesti Vikingin tukholmalman lähtö on about kuin Siljan Turun lähtö. Matkustajien suuruus järjestys taitaa olla seuraava.
1. Turku Viking
2. Turku Silja
3. Tukholma Viking
4. Tukholma Silja

Vikingillä olisi varmasti mahdollisuutta Tukholman päiväristeily tuotteen kasvattamiseen, mutta mitkä on ne oikeat reseptit siihen. Onhan näitä risteilyjä ollut jo vuosia. Alkoiko päiväristeilyjen markkinointi aikanaan samaan aikaan Tukholmasta, että Turusta?
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Arto Papunen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 05.04.2015, 20:03:01
Ymmärrettävästi Ruotsin suunnalta ei Maarianhaminan päiväristeily "iske" ihan samalla tavalla, kuin Suomesta, kun taxfree-ostoksiin ei kai ruotsalaisilla ole mahdollisuuksia, vai olenko väärässä?

Ja jos ei ole, niin valvotaanko tätä säädöstä kuinka satamassa?

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 06.04.2015, 01:45:57
Ja jos ei ole, niin valvotaanko tätä säädöstä kuinka satamassa?
Joo, löytyihän se täältä, 20 tuntia näyttäisi olevan matkan minimikesto, jos taxfree ostoksille Börje mielii...
www.tullverket.se/en/startpage/keywordsaz/az/1travellers/travellingtosweden/travellingtosweden/alcohol/alcoholfromacountryoutsidetheeu.4.16ca6de0120cf835feb80002030.html
Mutta valvotaanko miten tehokkaasti, ei omakohtaista kokemusta. Matkalippua ei ainakaan allekirjoittaneelta ole taxfree-myymälän kassalla kyselty varmaan moneen vuoteen, mutta olisiko kontrolli sitten ruotsalaisten matkustajien suhteen tiukempaa tässä asiassa? Maihin noustessa Ruotsin tulli ei taida "kytätä" edes sen vertaa, kuin kollegansa Suomessa.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Marko Manninen

Siinä olisi Ruotsilta oiva avustus laivayhtiöille. Tiputtaisi 20h säännön 10h. Vikingiltä voitaisiin vaatia toisen laivan liputtamista Ruotsiin, jotta etu saataisiin voimaan. Siljan ei tarvitsisi tehdä mitään muutoksia liputuksiin, koska Kalataksi on jo ennestään liputettu ruotsiin. Kolikon toinen puoli tässä voi olla, että Amorellan, Cinderellan, Galaxyn ja Birkan matkustaja määrät alkavat tippumaan. Aikataulullisesti Viking olisi varmasti suurin voittaja aikataulujen puolesta. Herää kysymys onko siinä kohdassa enää tilaa neljälle iltalähdölle Tukholmassa sijaa. Silja tuskin on Birkan kanssa vähentämässä laivaja tai vuoroja. Vikingillä on vara tiputtaa Cinderellan liikenne pois ja panostaa Amorellan liikenteeseen uudisaluksella. Henkilökunnassa voitaisiin siirtyä varmasti enemmän päivätyöntekijöihin joita jo nyt käytetään Turun aamussa ainakin. Luulisi tälläisen henkilökunnan olevan edullisempaa, koska yöt saa työntekijä olla kotona.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Toni Ohvo

Seuraava hittituote Vikingiltä ehkä Ahvenmaan matkat, Pietarin reitin kehitystä seurataan mielenkiinnolla.

http://yle.fi/uutiset/aasialaiset_halutaan_risteilemaan_itamerelle/7896905?ref=leiki-es


Mikko-Oskari Koski

Kaikki esitetyt kuin myös vastaisuudessa esitettävät näkemykset ovat varmasti mielenkiintoisia ja tavallaan oikeita, mutta ainoa fakta on, ettei laivaa 1) saa ajaa tyhjänä eikä 2) seisottaa tyhjänpanttina. Näiden faktojen välistä on löydettävä se taloudellisin vaihtoehto.
Olen ennenkin sanonut, ja olen edelleen sitä mieltä, että Turun laivojen ajaminen Tukholmaan asti, kun Kapellskärkin on olemassa (ja vieläpä rakentumassa uudenlaiseksi satamaksi) on pelkkää rahanhaaskausta. Turusta lähteville risteilijöille on herttaisen yhdentekevää, missä laiva käy, eikä Turunlaivojen aikataulua ole mitenkään mahdollista säätää tukholmalaisristeilijöiden kulkemiseen optimaaliseksi, joten heidänkin vuorokauden risteilynsä kohteeksi Ahvenanmaa on käyvempi. Rahti kulkee Kapellskärinkin kautta ja tarvematkustajat menevät aina siivellä riippumatta laivan satamasta tai aikataulustakaan, se on jo nähty.
Turun aamulähdön vuorokauden risteilytuotetta ollaan pikkuhiljaa näivettämässä, Galaxylla se on jo taidettu poistaa tarjoustuotteiden listalta (eli on kyllä olemassa, mutta oletetaan, ettei kukaan sitä osta) ja Amorellallakin risteilyasiakkaista suurin ryhmä ovat päiväristeilyn menomatkalaiset. Grace ja Tallink Siljan iltalaiva, olipa se mikä tahansa, riittävät kyllä tyydyttämään Turun risteilytarjonnan, mutta koska ilmeisen kannattavaa päiväristeilytuotettakaan tuskin halutaan tappaa, on kumpaisenkin operaattorin toinenkin alus linjalla pidettävä. Finnlines tuskin risteilybisnekseen halajaa sekaantua, vaikka usein Pitkässänenässä poikkeaakin.

Vikingin mielekkäin alusjako olisi se, että Kreisi hoitaisi kaiken Turun ja Cinderella Tukholman vuorokauden risteilyliikenteen ja XPRS ajaisi aamulähtöä Turusta ja iltalähtöä Kapellskäristä siten, ettei tuolle vuorolle risteilyjä olisi edes myynnissä. Jos Fjärdvägenille kaivataan korvaajaa, voisi sen puolen hoitaa oman toimensa ohella Rosella arki-iltaisin käymällä Turussa Kreisin jälkeen, rajoitetuin matkustajapalveluin. Turun päiväristeilyjen matkustajavaihto pitäisi voida tehdä Långnäsissä, mikä edellyttäisi lisärakennuksen toteuttamista terminaalin itäpuolelle.
XPRS vapautuisi tuolle vuorolle joskus vuoden 2017-18 tienoilla Vikingin mahdollisen uudisaluksen tullessa HEL-TLL-liikenteeseen.

Seurasin kiirastorstaina pääsiäisen menoliikenteen ja risteilytoiminnan vilkkautta MHQ:ssa. Kreisi (johon siis itse olin nousemassa) tuli sen verran myöhässä, että Amorellalta tulijat olivat jo putkessa meidän "oikeiden matkustajien" seurana lankkujen asettuessa paikoilleen. Riensin heti laivaan päästyäni yläkannelle havaitakseni Amorellan jo lekottaneen -Tukholmalaisia päiväristeilijöitä tuskin siis juuri ollut. MHQ:n 6-laiturissa on pitkä putki, ja samassa ryysiksessä sieltä tulevat sekä Ahvenanmaalle jäävät että laivanvaihtajat, juhlapyhinä kaikentyyppisiä kulkijoita lienee enemmän kuin normiviikonloppuina, arkipäivistä puhumattakaan. Ruotsalaisten päiväristeilijöiden määrää syö varmaan paitsi viinanostorajoitus ja tolkuttoman aikainen aamuherätys, myös Rosellan ja Eckerön tarjonta, johon on usein mahdollista liittää myös muutama tunti maissa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.04.2015, 00:48:06
Jos Fjärdvägenille kaivataan korvaajaa, voisi sen puolen hoitaa oman toimensa ohella Rosella arki-iltaisin käymällä Turussa Kreisin jälkeen, rajoitetuin matkustajapalveluin.
Näkisin itse Fjärdvägenin korvaajan liikennöivän jo nyt Naantalista. Finnlines pystyisi helposti nielemään senkin liikenteen.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.04.2015, 00:48:06
Seurasin kiirastorstaina pääsiäisen menoliikenteen ja risteilytoiminnan vilkkautta MHQ:ssa. Kreisi (johon siis itse olin nousemassa) tuli sen verran myöhässä, että Amorellalta tulijat olivat jo putkessa meidän "oikeiden matkustajien" seurana lankkujen asettuessa paikoilleen. Riensin heti laivaan päästyäni yläkannelle havaitakseni Amorellan jo lekottaneen -Tukholmalaisia päiväristeilijöitä tuskin siis juuri ollut. MHQ:n 6-laiturissa on pitkä putki, ja samassa ryysiksessä sieltä tulevat sekä Ahvenanmaalle jäävät että laivanvaihtajat, juhlapyhinä kaikentyyppisiä kulkijoita lienee enemmän kuin normiviikonloppuina, arkipäivistä puhumattakaan. Ruotsalaisten päiväristeilijöiden määrää syö varmaan paitsi viinanostorajoitus ja tolkuttoman aikainen aamuherätys, myös Rosellan ja Eckerön tarjonta, johon on usein mahdollista liittää myös muutama tunti maissa.

Katselin tilastoja helmikuulta. Silloin Siljan kyydissä kulki 6077 Ahvenanmaalla kävijää Suomesta, ja Vikingillä taas 27096.
Ruotsin ja Ahvenanmaan kävijöitä oli Eckeröllä 48924, Rosellalla 33723 ja Tukholmasta yhteensä 69700.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.04.2015, 00:48:06
Kaikki esitetyt kuin myös vastaisuudessa esitettävät näkemykset ovat varmasti mielenkiintoisia ja tavallaan oikeita, mutta ainoa fakta on, ettei laivaa 1) saa ajaa tyhjänä eikä 2) seisottaa tyhjänpanttina. Näiden faktojen välistä on löydettävä se taloudellisin vaihtoehto.

Olen ennenkin sanonut, ja olen edelleen sitä mieltä, että Turun laivojen ajaminen Tukholmaan asti, kun Kapellskärkin on olemassa (ja vieläpä rakentumassa uudenlaiseksi satamaksi) on pelkkää rahanhaaskausta. Turusta lähteville risteilijöille on herttaisen yhdentekevää, missä laiva käy, eikä Turunlaivojen aikataulua ole mitenkään mahdollista säätää tukholmalaisristeilijöiden kulkemiseen optimaaliseksi, joten heidänkin vuorokauden risteilynsä kohteeksi Ahvenanmaa on käyvempi. Rahti kulkee Kapellskärinkin kautta ja tarvematkustajat menevät aina siivellä riippumatta laivan satamasta tai aikataulustakaan, se on jo nähty.

Turun aamulähdön vuorokauden risteilytuotetta ollaan pikkuhiljaa näivettämässä, Galaxylla se on jo taidettu poistaa tarjoustuotteiden listalta (eli on kyllä olemassa, mutta oletetaan, ettei kukaan sitä osta) ja Amorellallakin risteilyasiakkaista suurin ryhmä ovat päiväristeilyn menomatkalaiset. Grace ja Tallink Siljan iltalaiva, olipa se mikä tahansa, riittävät kyllä tyydyttämään Turun risteilytarjonnan, mutta koska ilmeisen kannattavaa päiväristeilytuotettakaan tuskin halutaan tappaa, on kumpaisenkin operaattorin toinenkin alus linjalla pidettävä. Finnlines tuskin risteilybisnekseen halajaa sekaantua, vaikka usein Pitkässänenässä poikkeaakin.

Vikingin mielekkäin alusjako olisi se, että Kreisi hoitaisi kaiken Turun ja Cinderella Tukholman vuorokauden risteilyliikenteen ja XPRS ajaisi aamulähtöä Turusta ja iltalähtöä Kapellskäristä siten, ettei tuolle vuorolle risteilyjä olisi edes myynnissä. Jos Fjärdvägenille kaivataan korvaajaa, voisi sen puolen hoitaa oman toimensa ohella Rosella arki-iltaisin käymällä Turussa Kreisin jälkeen, rajoitetuin matkustajapalveluin. Turun päiväristeilyjen matkustajavaihto pitäisi voida tehdä Långnäsissä, mikä edellyttäisi lisärakennuksen toteuttamista terminaalin itäpuolelle.

XPRS vapautuisi tuolle vuorolle joskus vuoden 2017-18 tienoilla Vikingin mahdollisen uudisaluksen tullessa HEL-TLL-liikenteeseen.


On siinä kieltämättä jotakin tottakin, että varsinkin Ruotsin puolella on selvää ylikapasiteettia suuren osan vuotta. Silti syntyy muutama ongelma liikenteen muuttamisesta Tukholmasta Kapellskäriin. En väitä että nämä estävät muuton, mutta ne on otettava huomioon. Se ongelma jota itse eniten mietin tulee sen merkityksestä rahdille. Rahdin kannalta uusi Norra Länken Tukholmasta tarkoittaa jo sitä että pääsee entistä nopeammin ulos Tukholmasta. Kapellskäristä lähtiessä taas on pitänyt ajaa jo pari tuntia että pääsee Tukholman ohi, joten ennen kuin lepoaika alkaa tulla vastaan Tukholmasta lähtenyt rahti on jo hyvin lähellä Tanskaa tai Saksaa.

Kapellskäristä ajo tietenkin mahdollistaisi tehokkaamman laivojen käytön, varsinkin sesonkina ehtisi tehdä ylimääräisiä Ahvenanmaan keikkoja.

Ja lopuksi: Ei ole mitenkään selvää että XPRS olisi kannattava alus Ruotsin ja Suomen välillä. Helsinki-Tallinna linjalla aluksen käyttö on ympäri vuoden tehokkaampa kuin se olisi tuolla.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Marko Manninen

Risteilijöille se on yhdentekevää missä satamassa laiva pyörähtää, mutta rahti tulee kärsimään olellisesti tästä asiasta. Se on toistatuntia ajo päivään enemmän, jos Keppisaareen tarvii ajella. Esimerkkinä ennen ei 17 minuuttia tahtonut aamulla piisata Värtanilta E4:lle, ny samaan aikaan pääsee Sollentunaan saakka. En usko, että Viking tekee Turun ja Tukholman välillä liikenteellistä itsemurhaa, jos siinä seilaa kaksi Gracea. Lisäksi Rosella jatkaa nykyisellä reitillä.

Laskiskelin joutessani kaista metri eroja Naantali/Turku-Kapellskär/Tukholma linjoilla  vuonna 2007 ja 2015. Vuonna 2007 metrejä oli vajaa 16000m ja 2015 reilu 10000. Vuoden vaihteen jälkeen monet kuljetusliikkeet ja huolitsijat ovat olleet helisemässä täysien laivojen kanssa. Odotetaan kesän tuloa. Niin piru on irti. :beer:
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 09.04.2015, 22:27:38
Laskiskelin joutessani kaista metri eroja Naantali/Turku-Kapellskär/Tukholma linjoilla  vuonna 2007 ja 2015. Vuonna 2007 metrejä oli vajaa 16000m ja 2015 reilu 10000. Vuoden vaihteen jälkeen monet kuljetusliikkeet ja huolitsijat ovat olleet helisemässä täysien laivojen kanssa. Odotetaan kesän tuloa. Niin piru on irti. :beer:

Voisitkos vielä meitä valistaa, mistä näinkin suuri vähennys on tullut? Naantaliin sentään on tullut lisääkin kapasiteettia, vai oliko se olemassa jo 2007?

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 09.04.2015, 21:48:14
Ja lopuksi: Ei ole mitenkään selvää että XPRS olisi kannattava alus Ruotsin ja Suomen välillä. Helsinki-Tallinna linjalla aluksen käyttö on ympäri vuoden tehokkaampa kuin se olisi tuolla.

Minusta on selvää, että XPRS on äärimmäisen huono alus Ruotsin ja Suomen välillä; ennenkaikkea siinä on liian vähän hyttipaikkoja eikä sen nopeudestakaan näyttäisi olevan mitään hyötyä, ei ainakaan Kapellskärin reitillä. Nopeudesta tietysti olisi hyötyä, jos sama laiva voisi ajaa edestakaiset Turku/Naantali-Kapellskär ja Kapellskär-Maarianhamina vuorot/24h, mutta ei taida onnistua millään. XPRS olisi ilmeisesti kuitenkin myytävissä helposti ja vastaavasti Kapellskärin linjalle varmaan löytyisi helposti sopivampi ja halvempi alus.