Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Sven Liljeström

Fof:n mukaan Star Pisces, ex. Kalypso on makuutettuna Penangissa tammikuun lopusta lähtien. Ikä tietenkin painaa,
kokoluokka olisi nippa nappa oikea, mutta riippuu siitä, onko yleensä kaupan ja minkä tason kunnossapitoa alus
kasinoristeilyjen jälkeen vaatisi.

Kai Heino

#571
Luulisi Star Piscesin pääkannen alapuolisen tekniikan olevan kunnossa, ellei huoltoja ole laiminlyöty. Eikö koko omistava viihdekonserni ole selvitystilassa?
https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17822.msg152055#msg152055
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Arto Papunen

Mitä Viking tuolla tekisi? Ilman autokantta ja ikääkin melkein samanverran kuin Amorellalla. Onko nyt aavistuksen isompi ja koneet eivät varmasti niin kuluneet kuin Amorellalla. Mutta eihän tuo sopisi kuin Cinderellan tilalle. Ja onko se Cinderellankaan liikenne kuinka kannattavaa kun Glory tulee liikennöimään lisäksi.

Kalle Id

Star Pisces olisi upeaa saada tänne takaisin, mutta se ei ole sellainen nuorennus mitä Viking Helsinki–Tukholma-linjalleen tarvitsee. Lisäksi jo ex-Athenan palauttaminen takaisin autolautaksi vuonna 2001 oli järjettömän kallis paukku; DFDS:n mukaan laivan käyttöikä huomioiden olisi tullut saman hintaiseksi tilata kokonaan uusi laiva. Nyt ex-Kalypso on 20 vuotta vanhempi kuin sisarensa tuolloin, ja siihen on tehty paljon laajemmat muutostyöt = palauttaminen autolautaksi olisi vieläkin kalliimpaa. Harrastajana totta kai toivoisin laivan palaavan, mutta tosiasia on että se on menetetty tapaus.

Vikingin ongelma on siinä, että jos halutaan jatkaa nykyisellä konseptilla tarvittaisiin selvästi nykyisiä laivoja uudemmat autolautat, joissa on iso hyttikapasiteetti, verrattain pieni autokansi ja jäävahvistus. Sellaisia ei ole rakennettu 1990-luvun alun jälkeen kuin kourallinen, ja kaikissa jotka voisivat olla myynnissä lukee kyljessä Tallink.

Sven Liljeström

Metsä vastaa kuten sinne huudetaan.
Tallink osti Isabellan, koska Viking möi, koska Tallink arveli ostoksen kannattavan.
Sama ei siis käyne päinsä toisinpäin.
Toki onhan Tallinkilla kohta "ylimääräinen laiva", mutta se ei kaiketi täytä Kallen
esittämiä ehtoja.
Kalliskin voi olla, mutta saatavissa heti.

Tauno Hermola

Cinderella Helsingin reitille ja Kalypso Tukholman risteilyliikenteeseen? :D

Arto Papunen

Polttoainelisämaksua näköjään ruvetaan perimään matkustajiltakin.. Kuinkahan vain Cinderellan kanssa menee taloudellisesti, Glory vie varmasti jonkun matkustajan ja rahdista ei kovin hirveästi tuloja tule kompensoimaan myöskään.

Rupesin myös miettimään Rosellan kohtaloa. ADCC-hankkeeseen päädyttiin aikanaan kun kuulemma sopivalla jääluokalla olevia käytettyjä aluksia ei ollut. Mutta voisko Destination Gotlannin aluksista olla joku sopiva Rosellan tilalle, eikö heillä ole joku vanha vuokrattuna muualle?

Tauno Hermola

Sehän "tiedetään", että ADCC, nykyinen Madeleine II, tulee myyntiin 2026, kun Chantier Davie Canadalta Madeleinen korvaajaksi tilattu uudisrakennus valmistuu. ;D

https://www.canada.ca/en/public-services-procurement/news/2020/09/government-of-canada-acquires-interim-ferry-for-replacement-of-mv-madeleine.html

Mikko-Oskari Koski

HEL-STO-linjan jatkuvuuden ratkaisee maksava asiakaskunta. Jos sellaista ei piisaa nykyisille aluksille, lienee turha odottaa sellaista piisaavan jollekin muulle aluksellekaan. Uudisrakennusta haikailevien päihin on varmasti jo taottu se fakta, ettei tälle linjalle kannata nykyisin liikenne-ennustein uudisaluksia tilata (ja jos tämä ei ole vielä jakeluun mennyt, se tuskin sinne meneekään)...

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 10.03.2022, 11:26:27
Rupesin myös miettimään Rosellan kohtaloa. ADCC-hankkeeseen päädyttiin aikanaan kun kuulemma sopivalla jääluokalla olevia käytettyjä aluksia ei ollut. Mutta voisko Destination Gotlannin aluksista olla joku sopiva Rosellan tilalle, eikö heillä ole joku vanha vuokrattuna muualle?
DG:n vanha Visby on rahdattu DFDS:n Dunkerque-Rosslare-liikenteeseen ja Drotteniksi muuttunut Gotland ajaa varustamon omia vuoroja Nynäshamnin ja Rostockin välillä. Eikä kumpikaan niistä olisi passeli Ahvenanmeren pikalinjalle, autokannet ovat aivan liian suuret. Matkustajatilojen koko voisi sopiva ollakin.
Rosella on ikäisekseen hyvässä kunnossa ja sitä paitsi säädetty tuolle linjalle varsin sopivaksi. Jos Vikingillä lähivuosina on varaa kalustoinvestointeihin, Rosella tuskin lienee ensimmäiseksi korvattavana.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Arto Papunen

Kesäkuun puolivälin ja elokuun puolivälin väliselle ajalle on laitettu HEL-STO-linjalla Helsinkiin tuloajaksi 9.15 ja lähtöajaksi 18.10 eli Tallinnaan mentäneen kuten aiemminkin, vaikkei Helsinki-Tallinna aikataulua ole vielä muokattu. Eipä nyt mitään yllättävää..

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 10.03.2022, 15:33:36
Rosella on ikäisekseen hyvässä kunnossa ja sitä paitsi säädetty tuolle linjalle varsin sopivaksi. Jos Vikingillä lähivuosina on varaa kalustoinvestointeihin, Rosella tuskin lienee ensimmäiseksi korvattavana.
Toisaalta näin, ja toisaalta myös niin että Rosellasta ei montaa euroa heru jos sen myy. Kun samaan aikaan Vikingiltä on julkisestikin valiteltu tuon reitin huonoa kannattavuutta niin on vaikea nähdä että siihen sijoitettaisiin.

Ihan relevantti kysymys toisaalta on myös, mihin Vikingin kannattaa ylimalkaan laivastonsa uudistamisessa sijoittaa nyt, kun Turun-laivat on molemmat uudistettu (toki Viking Grace ei ole enää uusi, mutta se on vielä käyttökelpoinen ainakin 20 vuotta)? Birka Cruisesin kokemus tuntuu kertovan, ettei Tukholman lyhytristeilyliikenteeseen kannata uutta laivaa rakentaa. Helsingin-linjasta firman toimari sanoi jo ennen pandemiaa suoraan ettei sinne ole uudisrakennetta tulossa, ja Maarianhamina–Kapellskärin kohtalo vaikuttaa kannattavuusvalitteluiden pohjalta samalta. Jäljelle jää siis... Helsinki–Tallinna. Sille on toki odoteltu Vikingin lisäsijoituksia jo kohta 15 vuotta, vaan XPRS:n ajoittaisen tuunaamisen lisäksi mitään ei ole tapahtunut.

Arto Papunen

Sitä vain pohtii olisiko se Viking Grace kuinka hyvä alus joko XPRS:n tilalle tai lisäaluksi tuolle linjalle.. (Ja mikä on Tallinkin taktiikka Europan suhteen risteilypuolella tuolla linjalla...

Että josko uusi olisikin Gracen korvaaja, tarvittaisiinko Turun linjalla molemmille laivoille se 1500m kaistaa ja paljonko se Glory säästi Graceen verrattuna polttoainetta ja Azipodien vaikutus liikenteeseen. Plus se, että saataisiin Grace pois tekemästä sitä eroosio-ongelmaa mistä joskus uutisoitiin.

Kalle Id

Tunnustan miettineeni samaa, varsinkin silloin kun Vikingillä oli optio Gloryn sisareen. Kaksi oikeasti saman kapasiteetin alusta Turusta ja Gracen – joka on a) menettänyt jo uutuudenviehätyksensä Turussa ja b) luultavasti maksanut itseään jo hyvin takaisin – voisi siirtää jommalle kummalle Helsingin-linjoista, joilla se olisi merkittävä parannus ja luultavasti houkuttelisi "uutena" laivana myös lisää matkustajia.

Janne Koskinen

#583
Muistaakseni täälläkin oli esillä VL:n tiedotusjohtajan lausunto muutaman vuoden takaa ettei Gracea tulla koskaan siirtämään Hgin linjalle (Hki-Sto), koska Gracen hyttikapasiteetti ei riitä. Ilmeisesti Ahvenanmaalle ja picnic-matkoilla on paljon hytittömiä?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 20.03.2022, 12:59:45
...koska Gracen hyttikapasiteetti ei riitä.

Aika outoa jos ei riitä; Vikingin sivuilta löytyvän "virallisen" laivaesitteen mukaan Gracessa on 2980 hyttipaikkaa (kokonaismatkustajamäärä 2800). Kuinka paljon niitä hyttejä oikein Helsinginlinjalla tarvitaan vai onko esitteessä virheitä?