Mariellan pitkä ura

Aloittaja Kim Helle, 14.08.2006, 19:40:39

« edellinen - seuraava »

x25

En oo koskaan menny Mariellalla, nyt kyl se on uusimisen tarpees. (Ainakin sisältä on vanhan näkönen)

laivabongari

Naulatehtaalle joutais.

Vanha romu

:thumb:

Juha-Matti Harjumäki

#32
Lainaus käyttäjältä: Toivo Grönqvist - 07.09.2006, 01:31:06
Naulatehtaalle joutais.

Vanha romu

:thumb:

Siis mikä loukkaus, aamukahvit menivät väärään kurkkuun.
Ei vielä naulatehtaalle, vasta puolenvuosisadan kuluttua voi miettiä sitä.
Täysin toimivaa laivaa on turha purkaa. Ja se ei ole romu, toimivuus on 1.luokaa sentään.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Jari Tuononen

Yritän nyt tässä kirjoittaa mahdollisimman puolueettomasti.
Itse kävin viime talvena Mariellalla ensimmäistä kertaa (!) ja yllätys oli todella positiivinen. Laiva vaikutti alun perinkin laadukkaasti rakennetulta. Puuosat hyteissä ja käytävillä toivat tiettyä arvokkuutta ja tunnelmaa. Kaikin puolin siisti ja käyttötarkoitukseensa sopiva laiva, ei missään nimessä voi sanoa että parhaat päivänsä jo nähnyt, kuten joku Meloodia. Toivon Mariellan vielä kauan jatkavan nykyisellä reitillään!

Kille

Kyllä Mariellasta pian vikinglinen täytyy ruveta luopumaan vaikka sillä olisi kuinka paljon tunnearvoa kyllähän se on selvä ,että siljan paatit vetävät väkeä enemmän kuin Mariella. (eihän niitä ole huomattavan paljon ketkä matkustavat Mariellalla sen hohdokkuuden perässä) moni laivoista tietämätön ptää seren ja sympin promenadea hienona ja Mariellaa perus laivana. Tämä ei sitten ollut mikään Mariellan vastainen viesti pidän itsekkin Mariellasta paljon, mutta ajattelin asiaa vikinglinen näkökulmasta    ...mariella on hieno laiva  :thumb:

Juha-Matti Harjumäki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Halenius - 07.09.2006, 14:43:55
Kyllä Mariellasta pian vikinglinen täytyy ruveta luopumaan vaikka sillä olisi kuinka paljon tunnearvoa kyllähän se on selvä ,että siljan paatit vetävät väkeä enemmän kuin Mariella. (eihän niitä ole huomattavan paljon ketkä matkustavat Mariellalla sen hohdokkuuden perässä) moni laivoista tietämätön ptää seren ja sympin promenadea hienona ja Mariellaa perus laivana. Tämä ei sitten ollut mikään Mariellan vastainen viesti pidän itsekkin Mariellasta paljon, mutta ajattelin asiaa vikinglinen näkökulmasta    ...mariella on hieno laiva  :thumb:

Mutta Kalle mitä sanot siihen, että Viking kunnostaa sitä laivaa, että Mari on ainakin 10 vuotta VGLI:llä. Ja se että VGLI:llä on halvemmat liput kuin Siljalla. Jos Mari tekee voittoa niin VGLI ei varmana ole sitä myymässä. Että Marilla voi olla parempi voittosuhde.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Kille

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 07.09.2006, 14:48:26
Lainaus käyttäjältä: Kalle Halenius - 07.09.2006, 14:43:55
Kyllä Mariellasta pian vikinglinen täytyy ruveta luopumaan vaikka sillä olisi kuinka paljon tunnearvoa kyllähän se on selvä ,että siljan paatit vetävät väkeä enemmän kuin Mariella. (eihän niitä ole huomattavan paljon ketkä matkustavat Mariellalla sen hohdokkuuden perässä) moni laivoista tietämätön ptää seren ja sympin promenadea hienona ja Mariellaa perus laivana. Tämä ei sitten ollut mikään Mariellan vastainen viesti pidän itsekkin Mariellasta paljon, mutta ajattelin asiaa vikinglinen näkökulmasta    ...mariella on hieno laiva  :thumb:

Mutta Kalle mitä sanot siihen, että Viking kunnostaa sitä laivaa, että Mari on ainakin 10 vuotta VGLI:llä. Ja se että VGLI:llä on halvemmat liput kuin Siljalla. Jos Mari tekee voittoa niin VGLI ei varmana ole sitä myymässä. Että Marilla voi olla parempi voittosuhde.
toi pitää paikkansa mutta kyllä uudellakin laivalla voisi tehdä voittoa mutta sitä ei tiedä kukaan kummalla tekisi enemmän ::)

Joni Huopana

Aivan, Mariellan kuten muidenkin Vikingin alusten hyötysuhde on varsin hyvä. Kyse on siis koon, kapasiteetin, käyttökulujen ym. suhteesta. Iällä ei ensi kädessä ole merkitystä. Luulen, että yhtiön laivat ovat tässä aika samalla viivalla, koska ovat samoin periaattein suunniteltu.

Jari Tuononen

En ehkä tarpeeksi korostanut aiemmassa viestissäni, miten mielestäni Viking Line on pitänyt Mariellan hyvässä kunnossa jo kahden vuosikymmenen ajan. Minusta monet uudemmat laivat ovat huonommassa kunnossa sisältä, tosin käyttötarkoituskin on ollut vähän eri. Entä onko kenelläkään tietoa, miten Mariella eroaa polttoainetaloudessa uusista vastaavan kokoisista laivoista? Itse kun en tuosta puolesta ymmärrä juuri mitään  :)

Mika Bister

Luulisi ainakin, ettei Mariella koneidenkaan puolesta ole mistään kaikkein kuluneisimmasta päästä. Laiva seisoo päivät satamassa, joten pääkoneita ei käytellä koko vuorokautta putkeen. Myöskin tämä seikka puoltaa sitä ettei alusta olla korvaamassa heti ensimmäisten joukossa. Kärkilistalla lienee ennemmin porauslauttoina ajetut turun laivat ;)

Kristian Lampio

Minulla ei ole ainakaan mitään negatiivista sanottavaa Mariellasta. Vaikka olen matkustanut viimeksi Mariellalla joskus kymmenen vuotta sitten. Onneksi Mariella telakoidaan niin on näillä vesillä muitakin hyvä kuntosia laivoja kun Galaxy, Silja Symphony ja Silja Serenade. Esim Silja Europa olis kyllä telakoinnin tarpeessa kun on pientä nuhjuisuutta näkyvissä. Kyllä Mariellaa vois vaikka pidentää ja lisätä enemmän korkeutta kuten Miran sanoi. Mielestäni Mariella on yksi parhaista Ruotsin laivoista. Kyllä sen täytyy olla hyvä laiva kun se on ollu jo 21 vuotta ihmisten suosiossa ja kun sitä täällä niin paljon kehutaan :thumb: :thumb:
Toivottavasti se pysyy vielä vuosia näillä vesillä ;D Ei ole mikään romu.

Mikko Karhu

Tietysti tämä on mielipideasia, mutta kun minä ja perheeni halutaan lähteä risteilylle Helsinkiin (asumme Ruotsissa) niin kyllä yritetään päästä lähtemään Mariellalla kaikista neljästä laivasta jotka sillä välillä kulkevat. Meitä ei oikein jaksa kiinnostaa "Itäkeskus-laivat" Silja Serenade ja Silja Symphony. Vikingillä ja etenkin Mariellalla on semmoinen hyvä tunnelma jota ei Siljan laivoilta löydy!  :thumb:

Miran Hamidulla

Jospa taas yritettäisiin pysyä topicin puheenaiheessa... ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Teemu Uusi-Esko

Lainaus käyttäjältä: Jari Tuononen - 07.09.2006, 17:24:34
En ehkä tarpeeksi korostanut aiemmassa viestissäni, miten mielestäni Viking Line on pitänyt Mariellan hyvässä kunnossa jo kahden vuosikymmenen ajan. Minusta monet uudemmat laivat ovat huonommassa kunnossa sisältä, tosin käyttötarkoituskin on ollut vähän eri. Entä onko kenelläkään tietoa, miten Mariella eroaa polttoainetaloudessa uusista vastaavan kokoisista laivoista? Itse kun en tuosta puolesta ymmärrä juuri mitään  :)

Viking tekee varmasti paljon ennakoivaa huoltoa laivoihinsa, ja sillä periaatteella alukset kestävät varmasti paremmin ja pysyvät siistimpänäkin kuin "korjataan ku jotain hajoo"-periaatteella pidettäessä.  Teräsrunkohan on hoidettuna periaatteessa ikuinen ja koneisiin pystyy vaihtamaan kulutusosia "palan kerrallaan" eli ellei ihan lohkoa onnistu tuhoamaan niin sylinteriputkia ja kansia voi vaihdella melkein lennossa.  Olisihan se hauska nähdä toisaalta miten pitkään tuollainen laiva pysyykään kuosissaan hyvällä pidolla, voisi verrata joihinkin varustamoihin jotka eivät ole saaneet paattia pysymään nipussa omissa käsissään montaakaan vuotta.  Se on sitä "etelän meininkiä"...  Ellei sitten ylläpito ole huono niin jostain löytyy aina kivi tai kipinä, kuten Svea Coronalle, 3 kertaa TCL ja viimein 20-vuotiaana Aliagaan...
-Teemu-

Harri

Onko kenelläkään tietoa mistä löytyisi Mariellan kansikartat,... tai oikeammin GA´t  -pienoismallin rakentamista varten !