Viking Line ostaa Rederiaktiebolaget Eckerön osakkeita

Aloittaja Kari Rantamäki, 18.11.2022, 20:50:06

« edellinen - seuraava »

Kari Rantamäki

Pörssitiedotteen https://www.vikingline.com/fi/sijoittajat/porssitiedotteet/1F96F8814E7AF784 mukaan Viking Line osti 17,1% osuuden Rederiaktiebolaget Eckerön osakkeista.

Eckerön sivuilta löytyvän tammikuussa päivitetyn suurimpien osakkeenomistajien listalta http://www.rederiabeckero.ax/standard.con?iPage=24&m=48&iLan=1 ei suoraan löydy yksittäistä noin isoa omistusta, mutta noin pikaisella googlettelulla taitaa ainut mahdollisuus olla se, että osakkeet ovat jollain kokoonpanolla Mansénien osakkeita?

Petri Lahti

#1
Toimitusjohtaja Hanses kertoo Ålands Sjöfartissa, että kyse ei ole Mansénien osakkeista.

Viking Lines vd Jan Hanses är fåordig med kommentarer när det handlar om vilka som sålt aktierna men är ändå tydlig med vem som inte gjort det:

– Det är inte familjen Mansén, säger han.

Omistajaa vaihtaneiden osakkeiden määrä vastaa suunnilleen Rederi Ab Eckerön hoitoa kovasti kritisoineen ryhmän hallussa ollutta osakemäärää.

Med större mängd aktier avses 17,1 procent av alla aktier eller drygt 342.000 stycken av 2.005.693 aktier. Det är ungefär lika många som ägts av de större ägarna Johan Eklund, familjen Johan Dahlman och familjen Stefan Eriksson vilka alla riktat hårt kritik mot sättet på vilket Rederi Ab Eckerö skötts. Denna strid nådde offentligheten för något år sedan och briserade när pandemin nådde sin höjdpunkt.

Lähde: https://www.sjofart.ax/nyheter/viking-line-koper-eckeroaktier/

Kai Heino

Aika halvalla pääsee kiinni  Birkaan ja Eckerö Lineen.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Sven Liljeström

Mikä minä tässä ihmettelemään, mutta voihan myös olla niin, että nykyiset omistajat ovat vanhoja
ja että uudella polvella ei ole haluja jatkaa varustamotoimintaa, vaan kokonaan jollain muulla alalla.

Ilves Valta

Nya Ålandissa oli varsin iso osakkeita myyneiden Johanien Eklund ja Dahlman haastattelu: https://www.nyan.ax/nyheter/johan-och-johan-slar-larm-om-alands-sjofarts-framtid/

Tiivistettynä kaksikko arvostelee ahvenanmaan merenkulkusektorin nykytilaa, ahvenanmaalaisvarustamoiden riippuvuutta verovapaasta myynnistä, sekä Eckerön ja Vikingin kyvyttömyyttä yhteistyöhön. Vähän surullista, että Ahvenanmaan merenkulun nykytilasta ja muutostarpeesta selkein kuva on tyypeillä, jotka ovat juuri myyneet kyllästyneenä osakkeensa...

Arto Papunen

Viking on hankkinut ruotsalaisen finanssifirma Mangold Fondkommissionin avukseen tekemään pienosakkaille nopeita kauppoja Eckerön osakkeista eroon pääsemiseksi.

Janne Koskinen

Kaikesta päätellen VL:n tulkinta on tack och adjö Kapellskär:

https://www.nyan.ax/nyheter/viking-line-varslar-personal-i-kapellskar/

Samalla VL:n ja Mangold Fondkommission Ab:n osto-operaatio Eckerön osakkeista saa kovaa kritiikkiä; lähinnä tarjotun huonon ostohinnan suhteen; vaikka ilmeisesti Rederi AB Eckerön osaketta ei julkisesti noteeratakaan nykyisin (14.6.21 asti Privanetissä, joka lopetettu silloin). Tarjottu hinta vissiin huonompi kuin VL:n maksama?

Toistaako historia itseään: "Varustamo teki 2007 vihamielisen tarjouksen pörssiyhtiö Birka Line Abp:stä ja fuusioi sen 2009. Birka oli ollut Eckerön suurin omistaja."?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ilves Valta

Se lienee selvää, että Kapellskärin henkilökunta irtisanotaan. Turha ihmisiä on palkkalistoilla tyhjän panttina pitää; vaikka liikenne aloitettaisiin uudelleen vaikka ensi kesänä on silti halvempaa antaa monoa nyt ja palkata uudet sitten tilalle.

Mitä Eckerön osakkeeseen tulee, Ålandstidningen seuraa sitä (ja muita Ahvenanmaan "paikallispörssin" osakkeita) sivuillaan: https://www.alandstidningen.ax/lokalborsen. Jos oikein luen niin viimeisin toteutunut Eckerön kauppahinta on ÅT:n mukaan 36,50 €/osake, kun Viking on tarjonnut julkisuuteen antamiensa tietojen pohjalta vain 31 €.

Sven Liljeström

Kun osakkeita myy, kannattaa tietenkin pitää mielessä, mitä niistä itse aikanaan on
maksanut ja millainen vuosittainen tuotto omistusaikana on ollut.
Yhtiön tulevasta kurssikehityksestä on paha tässä mennä sanomaan, etenkin ellei ole
kysymys muusta kuin jonkun nurkan valtaamisesta.
Jos joku muu kuin Viking tarjoaa € 36,50, olisin pienten määrien kysymyksessä ollen
valmis ottamaan sen nyt ja sijoittamaan summan muualle.
En tiedä, koska en ole seurannut, kuinka suuri siivu Vikingillä jo nyt on yhtiöstä.
Kolmasosa tuottaa yleensä hallituspaikan.


Petri Helenius

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 21.12.2022, 09:48:14
Kolmasosa tuottaa yleensä hallituspaikan.

En ymmärrä tuolaista väitettä.

Vain yhtiökokouksen päätös ratkaisee, eikä kolmasosan omistus oikeuta mihinkään hallituspaikkaan. Vaikka Viking Line on suurin omistaja, he voivat saada mieleisensä hallituksenjäsenen ainoastaan Mansén suvun (yli 27% osakkeista) suostumuksella.

Niitä joita kiinnostaa tietää, on nettisivuilla mainittu suurimmat omistajat.

http://www.rederiabeckero.ax/standard.con?iPage=8&m=23&iLan=1

Arto Papunen

Onneksi Manséneillakaan ei ole niin paljon omistusta, että heillä olisi 100% hallituspaikka..

Noh sen näkee sitten millaiseksi hallitus jatkossa muodostuu..