Rahtialus upposi yhteentörmäyksen jälkeen Suomenlahdella

Aloittaja Pekka Laakso, 06.03.2006, 04:59:24

« edellinen - seuraava »

Wirrankosken Rami

Hmm...Sv...luulin et se olisi ollut Svjatitel = Pyhä

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 07.03.2006, 19:02:07
Hmm...Sv...luulin et se olisi ollut Svjatitel = Pyhä

Niin siis Svyatitel tietysti. Kiitos että selitit mitä se tarkoittaakin.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Sampsa Koskivaara


Aleksi Lindström

Jees Svyatitel, paljon parempihan se on ton y:n kanssa vai mitä Rami...  :D

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Aleksi Lindström - 07.03.2006, 20:25:50
Jees Svyatitel, paljon parempihan se on ton y:n kanssa vai mitä Rami...  :D

Eipäs lähdetä tälle linjalle..taas! :finger:
;D

Kimmo Rantanen

Merikarhu joutui palaamaan takaisin, kun jään liikkuminen ja ahtojää estivät uponneen kauppa-aluksen ja mahdollisen öljyvuodon tutkimisen. Linkki

2709

Turun Sanomat

Kotimaa


Merikarhu löysi aluksen hylyn Virossa
Suomen rajavartioston vartiolaiva Merikarhu paikansi perjantaina hylyn, joka on todennäköisesti sunnuntaina Suomenlahteen uponnut Runner 4 -kauppa-alus. Jääolot estivät kuitenkin edelleen asian varmistamisen kameralla. Suomenlahden merivartiostosta arveltiin perjantai-iltana, että kuvausyrityksiä jatketaan mahdollisesti lauantaina. Merikarhu on avustanut sunnuntaina Viron aluevesillä uponneen kauppa-aluksen tutkimuksissa. Viron rajavartioston tiedottaja Helena Loorents kertoi, että onnettomuuspaikalla on vajaan 500 litran öljypäästö. Öljy on alustavien tutkimusten mukaan voiteluöljyä.

Julkaistu 10.3.2006 20:06

Arne Wallen

jännä juttu muuten, ajetaan saattueessa ja yhtäkkiä kaksi alusta törmää,mielenkiintoista mikäli kaikki ovat hereillä jne.onhan noita ennenkin sattunut mutta eiköhän lähes,melkein aina joku torku jossain. :beer:

Taavi

Varmaan ovat aika pienellä välillä menneet kun ei kummpikaan mitään menijöitä ollut, ja jos edellä oleva laiva yht äkkiä jostain syystä pysähtyy niin eipä sitä perässä tulevaa laivaa noin vain pysäytetä.

Janne Sammatti

Laitetaan nyt varmistus uutinen, vaikka asia lienee selvä kaikille.  Verkkouutiset.fi kertoo sivuillaan näin asian varmistumisesta 11/03

Suomenlahdella viime viikolla uponnut Runner 4 -kauppa-alus löytyi lauantaina Viron aluevesiltä noin 80 metrin syvyydestä. Hylyn peräosassa havaittiin vaurioita, mutta alus ei näyttänyt tutkimushetkellä vuotavan öljyä.

Löytö varmistui iltapäivällä, kun jäätilanne mahdollisti vedenalaiset tutkimukset vartiolaiva Merikarhulta. Hylky makaa meren pohjassa kölin varassa noin 50 astetta kyljelleen kallistuneena.

Suomen rajavartiolaitos on ollut Viron rajavartiolaitoksen apuna hylyn etsinnöissä ja mahdollisen öljyvuodon paikallistamisessa. Viikon aikana alueella on tehty muutamia lentoja Dornier valvontalentokoneella sekä Super Puma -helikopterilla. Apuna ollut vartiolaiva Merikarhu palasi Suomen aluevesille lauantaina illansuussa.

Dominicaan rekisteröity ja alumiinilastissa ollut alus upposi myöhään viime sunnuntaina, kun kaksi alusta törmäsi toisiinsa noin 45 kilometrin päässä Suomen rannikolta. Uponneen aluksen miehistö pelastettiin jäänmurtajalle, ja toinen alus pääsi jatkamaan matkaa vähäisin vaurioin.


Arne Wallen

olen itse ollut tuollaisessa saattueessa mukana,silloinen kippari(mäki)oli jatkuvasti tilanteessa mukana ja ainakin suomalaiset ja muut englannin taitoiset olivat vhf llä tilanteen tasalla koko ajan,alus tosin olisi pärjänny itsekkin,ajettiin jonossa kuiteski.

Kimmo Rantanen

#26
Jopa 40 tonnia öljyä saattoi päästä mereen Viron rannikolla

Viikko sitten uponneesta Runner 4- aluksesta on saattanut vuotaa mereen jopa 40 tonnia öljyä, Viron viranomaiset sanoivat maanantaina. Ympäristötarkastaja Toomas Liidjan mukaan Viron rannikolta Parispean niemen läheltä on löytynyt 20- 40 tonnia öljyä. Öljylautta on 42 kilometrin päässä aluksen uppoamispaikalta.
Liidja kertoi Postimees- lehdelle, että Runner 4:n kyljestä löydettiin vedenalaisissa tutkimuksissa suuri halkeama. Viranomaiset eivät kuitenkaan voi varmasti sanoa, että öljy on peräisin juuri viikko sitten uponneesta aluksesta. Runner 4- alus upposi Vaindloo- majakan lähellä viime viikon maanantaina, kun toinen rahtialus törmäsi sen perään. Aluksessa oli 102 tonnia raskasta polttoöljyä, 35 tonnia kevyttä polttoöljyä ja 600 litraa voiteluöljyä. Aluksen läheltä löydettiin jo aiemmin pieni määrä öljyä.
Suomen viranomaisilla ei ainakaan vielä maanantaina illansuussa ollut tietoa öljyvahingosta. Virolaiset eivät olleet ottaneet asiassa yhteyttä Suomen ympäristökeskukseen. He ottavat yhteyttä meihin, jos haluavat virka- apua öljyntorjunnassa ynnä muussa, kertoi Suomen ympäristökeskuksen päivystäjä Mika Jääskelä.


Kymen sanomat 14.3.2006

Pekka Lappalainen

Suomi lähetti kaksi öljyntorjunta-alusta Viron rannikolle

Suomi lähettää kaksi öljyntorjunta-alusta Viron pohjoisrannikolle tutkimaan merestä löytynyttä öljyä. Tosin jäätilanne Suomenlahdella on sen verran vaikea, ettei ole varmaa, pääsevätkö Seili ja Hylje edes perille.

Jään paksuus on 30–50 senttiä, ja jää on paikoin myös kasautunutta.

Suomi lähettää Seilin ja Hylkeen matkaan omalla kustannuksellaan "veljesapuna". Viro ei ole esittänyt virallista avunpyyntöä, joka siirtäisi kustannukset sen maksettaviksi.

Öljyä on kuitenkin meressä niin paljon, että Suomen ympäristöviranomaiset päättivät lähettää laivakaksikon paikalle ennen kuin öljy ajelehtii jäiden mukana Suomen alueelle.

Öljyn epäillään olevan peräisin runsas viikko sitten uponneesta Runner 4 -aluksesta. Se jäi venäläisen jäänmurtajan vetämässä saattueessa toisen laivan alle ja upposi. Runnerin hylky on niin pahoin repeytynyt, että sen tankeista epäillään karanneen kymmeniä tonneja öljyä mereen.

Määrä voi olla suurempikin, sillä aluksessa on poltto- ja voiteluöljyjen lisäksi satakunta tonnia raskasta polttoöljyä.

PAAVO TUKKIMÄKI / Helsingin Sanomat
paavo.tukkimaki@sanoma.fi


Tämä olikin jo odotettavissa, piti taas odottaa että tulee julkiseksi... Toivottavasti pääsevät paikalle ja tekemään töitä. Taitaa olla Seilille ensimmäinen öt-keikka uudessa ulkoasussaan?
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Kimmo Rantanen

Nyt öljylautta on levinnyt jo melkein Tallinnanlahdelle asti. Suomalaiset öljyntorjunta-alukset olivat keränneet perjantai-iltapäivänä kaksi tonnia öljyä. Luulis, että tuo Runner nelonen kannattaisi yrittää pumpata tyhjäksi aika nopeasti. Helpommin sanottu kuin tehty, taitaisi vaan tuokin operaatio jäädä suomalaisten maksettavaksi.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/%C3%96ljylautta+levisi+jo+Tallinnan+edustalle/1135219171872

Suomi lähetti öljyntorjunta-alukset vahinkoalueelle, sillä öljy voi ajelehtia jäiden mukana Suomenkin alueelle, eikä Virolla ole vaikeissa jääoloissa toimivaa torjuntakalustoa. Kulut jäävät Suomen maksettaviksi, sillä Viro ei ole esittänyt virallista avunpyyntöä. Ympäristöministeriön lakiesitys öljyrahaston perustamisesta ei ole mennyt hallituksessa läpi, koska sen pelätään vaikuttavan Viron satamien kilpailukykyyn. HS

Taitaa olla vielä vähän sama itsekäs asenne tuolla, mikä Venäjälläkin, että jätetään ympäristönsuojeluasiat muiden maiden maksettaviksi. Saadaan sitten satamakäynnit ja muut palvelut vieläkin kilpailukykyisemmiksi, vaikka EU:ssa pitäisi toimia yhtenäiseen tapaan mm. hintatason tasoittamiseksi. Luulisi, että Viron valtion täytyisi ottaa vähän vastuuta omalla maa- tai vesiperällä sattuvien onnettomuuksien seurauksena tulevien ympäristötuhojen ehkäisemiseksi, jollei ole omaan toimivaan pelastuskalustoon varaa pitäisi apua pyytää naapurimailta. Myöhemmin olisi sitten aikaa miettiä kuka maksaa viulut.  >:(
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomi+maksaa+kulut/1135219171846

Ari-Jukka Perkiomaki

Ehkä tyhmä kysymys,  mutta eikös vakuutusyhtiöt joudu maksamaan öljyntorjunta kustannukset? :o Suomen ja Viron valtioilta lasku varustamon vakuutusyhtiölle, jos ko. varustamoilla on (edes) vakuutukset kunnossa?