Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Joakim Håkans

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 08.12.2010, 02:33:50
Valtion mopolista tuli sitten Finnpilot pilotage Oy: (kuulostaa hiukan tårta på tårta:lta)

"Luotsaustoiminta Finnpilot Pilotage Oy:lle
07.12.2010 15.15 1214986

Liikenne

Liikenneministeri Anu Vehviläinen allekirjoitti 7. joulukuuta 2010 liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle perustettavan Finnpilot Pilotage Oy:n perustamisasiakirjan. Yhtiö aloittaa toimintansa 1.1.2011."

Pakko myöntää että olen kateellinen luotsausosakeyhtiö Finnpilot Pilotagelle. Monopoli, itsemääräämisoikeus hinnoissa, sekä aluksilla lain sanelema luotsinkäyttövelvollisuus. Oy Alko AB:lla on lähes sama, mutta ei aivan yhtä hyvä tilanne. Silläkin on monopoli, itsemääräämisoikeus hinnoissa, mutta laki ei sentään velvoita meitä ryyppäämään...

Seuraavasta linkistä löytyy Finnpilot Pilotagen luotsauksen uudet palveluehdot:

http://www.finnpilot.fi/www/ajankohtaista/tiedotteet/fi_FI/luotsauksenpalveluehdot/

Nämä ovat oikein kukkasia, seuraavassa makeimmat:

4.2.4. Luotsausmaksualennukset
Luotsauspalvelujen käyttäjä vastaa siitä, että kohtien 4.2.1 ja 4.2.2 mukaiset ennakkotiedot sekä tilausajat toteutuvat asianmukaisesti. Tällöin Finnpilot pyrkii toimittamaan luotsauspalvelun asiakkaan edellyttämässä aikataulussa. Jos tästä huolimatta syntyy tilanne, jossa luotsauspalvelua ei pystytä toimittamaan, Finnpilot sitoutuu luotsausmaksualennuksiin. Luotsausmaksualennukset porrastetaan myöhästymisen pituuden perusteella seuraavasti: • yli kolmen tunnin mutta alle kuuden tunnin odotus asiakkaan ilmoittamasta aluksen lähtö-/saapumisajasta, maksualennus
on 8 prosenttia luotsausmaksusta. • yli kuuden tunnin odotus asiakkaan ilmoittamasta aluksen lähtö-/saapumisajasta, maksualennus on 16 prosenttia luotsausmaksusta.
Esimerkki:
Aluksen asiamies on noudattanut ennakkotietojen antamiseen annettuja määräaikoja (12 tuntia ennen aluksen lähtöä). Alus on lähdössä tiistaina klo 18.00, ensimmäinen ennakkotieto on annettu tiistaina klo 06.00. Asiamies tilaa luotsin kahta tuntia ennen aluksen lähtöä eli klo 16.00. Tästä huolimatta luotsi ei pääse alukselle vasta kuin klo 21.00. Asiakas on tällöin oikeutettu 8 prosentin luotsausmaksualennukseen.


Kuulostaa hienolta kun asiakkaille luvataan kompensaatiota, mutta mitä lukee tämän jälkeen:

7. Vapauttamisperusteet

Finnpilot vapautuu tämän palveluehdon mukaisista velvoitteistaan ja vastuistaan, jos velvoitteiden rikkominen tai niiden täyttämättä jättäminen johtuu vapauttamisperusteista. Vapauttamisperusteeksi (force majeure) katsotaan sellainen epätavallinen tai asiaan vaikuttava tapahtuma, jota Finnpilot ei ole voinut ottaa huomioon ja joka on Finnpilotista riippumaton tai jonka vaikutusta ei voida kohtuudella välttää tai voittaa. Tällainen tapahtuma voi olla esimerkiksi sota, lainsäännökset ja viranomaismääräykset, luonnonmullistukset, sää ja jääolosuhteet, yleisen liikenteen, tietoliikenteen tai energiajakelun keskeytys, kuljetusvälineiden niukkuus/rikkoutuminen, työselkkaus, tulipalo taikka muu vaikutuksiltaan vastaava ja epätavallinen Finnpilotista riippumaton syy.


Toivottavasti nyt ei tule esimerkiksi sotaa, mutta suurella todennäköisyydellä tulee kuljetusvälineiden niukkuus olemaan se johon aina vedotaan kun asiakkaat reklamoivat luotsien myöhästymisiä.

Kaikkien kukkasten kukkanen on kuitenkin seuraava:

6. Finnpilotin vastuu
Tekemällä luotsintilauksen tilaaja sekä tilaajan toimeksiantaja hyväksyvät nämä Finnpilotin palveluehdot. Finnpilotin vastuusta luotsauksessa on säädetty erikseen luotsauslaissa. Sen
mukaisesti korvausvastuun enimmäismäärä luotsauksessa aiheutetusta vahingosta on enintään 100 000 euroa vahinkotapahtumaa kohden. Korvausvastuun syntyminen tällöin edellyttää, että vahinko on aiheutettu tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta tietäen, että sellainen vahinko todennäköisesti syntyisi.
Finnpilot ei vastaa näissä ehdoissa mainitun luotsauspalvelun tuottamisesta aiheutuneista välittömistä tai välillisistä vahingoista.



Eli luotsin on tahallaan ajettava alus mäkeen ja myös myöntää että on sen tietäen, eli tahallaan tehnyt. Eli Finnpilot ei käytännössä vastaan yhtään mistään mitään.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

T: JH

Janne Koskinen

Ruotsissa aloitettu kuttereiden managementin ulkoistus:

http://www.n-o-s.se/management/pilot-vanersborg/
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

LVM avoimista luotsausmarkkinoista (tai pikemminkin LVM:n asettama työryhmä):

"Työtyhmä: Avoimet luotsausmarkkinat edellyttävät tehokasta valvontaa
Uutinen 11.02.2011 11.56

1229491
Luotsaustoiminnan kilpailulle avaamiselle ei ole lainsäädännöllisiä esteitä, mutta Suomen markkinatilanne asettaa haasteita toteutukselle, toteaa luotsaustoiminnan järjestämistä selvittänyt työryhmä loppuraportissaan.

Liikenne- ja viestintäministeriö asetti 23. huhtikuuta 2010 työryhmän, jonka tehtävänä oli tehdä kattava selvitys vaihtoehtoisista luotsaustoiminnan järjestämistavoista ja arvioida niiden etuja ja haittoja. Työryhmä keskittyi tarkastelussaan kolmeen malliin: luotsaustoiminnan monopoli, alueellinen kilpailuttaminen ja avoin kilpailu.

Toimintamalleja vertailtiin muun muassa luotsaustoiminnan aloittamiseen, kilpailun syntymiseen ja turvallisuuteen vaikuttavien tekijöiden avulla. Lisäksi työryhmä tarkasteli eri mallien taloudellisia vaikutuksia.

Työryhmä esitti havaintonaan, että kilpailun syntyminen olisi todennäköistä ja avoin kilpailu voisi edistää kohtuuhintaisten luotsauspalveluiden saatavuutta myös hiljaisemman kysynnän alueilla. Esimerkiksi satamilla sekä hinaus- ja väyläpalveluyrityksillä voisi olla kiinnostusta laajentaa palveluntarjontaansa luotsaukseen.

Siirtyminen nykyisestä yhden valtionyhtiön mallista usean markkinaehtoisesti toimivan palveluntarjoajan malliin korostaisi viranomaisvalvonnan tärkeyttä palvelun turvallisuuden suhteen.

Vertailtujen vaihtoehtojen lisäksi työryhmä piti hyödyllisenä alueellisesti erilaisten toimintamallien harkitsemista. Luotsauksen järjestäminen voitaisiin päättää esimerkiksi alueen luotsauskysynnän mukaan.

Työryhmä totesi, että englanninkielisen linjaluotsauksen salliminen heinäkuusta 2011 alkaen tulee todennäköisesti vaikuttamaan laskevasti luotsauskysyntään. Se on myös askel avoimen kilpailun suuntaan."

Lisää litteessä:

http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=1551284&name=DLFE-11724.pdf&title=Julkaisuja 10-2011_LIITE



"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalle Kiirala

Niin ei taida olla muste kuivunut lakipaperista millä kyseinen homma kiellettiin ja nyt sittekö taas avataan, olisko aavistuksen tempoilevaa toimintaa.

Ralf Karlson

Maahtaako englanninkielen salliminen kovinkaan paljoa vähentää luotsinkäyttöä, kun matkoja vaaditaan 25 ? Tosin osan saa ajaa simulaattorissa.
Toisaalta koko rannikon vapautus raja on nyt 3700 GT, pitää vaan puhua kotimaisia kieliä, ja jonkunlainen "tutkinto". Tutkinto vielä avoin, asetus lausuntokierroksella.
Tästä ei ole hälisty julkisesti kovin paljoa, mutta FINNLEX 1050/2010  §16
Meille coasterimiehille avautuu uudet mahdollisuudet.

Sami Saarinen

#1175
Lainaus käyttäjältä: Ralf Karlson - 13.02.2011, 14:45:16
Maahtaako englanninkielen salliminen kovinkaan paljoa vähentää luotsinkäyttöä, kun matkoja vaaditaan 25 ? Tosin osan saa ajaa simulaattorissa.

Ainakaan allekirjoittaneen korviin ei ole kantautunut tuota lopullista matkojen määrää, vaan kaikki on ainakin toistaiseksi vielä "erityisasiantuntija" Jokilehdon takana. Viimeinen huhu jonka olen kuullut käsittää 10 edestakaista matkaa, joista 50% voitaisiin suorittaa simulaattorilla. Vastaavasti arvioitu vaikutus luotsausten määrään olisi noilla kriteereillä 25-40% luokkaa.

Sami Saarinen

#1176
Ei välttämättä aivan tähän topiciin kuuluva uutisointi, mutta en jaksanut luoda uuttakaan topicia suurelle yleisölle marginaalisen asian takia.

Allekirjoittaneen mielenkiinto kohdistuu tulevan palkankorotuksen lisäksi siihen, meinaako Finnpilot haastaa valtion oikeuteen asian tiimoilta koska kyseiset perusteettomat palkkaerot ovat muodostuneet jo MKL:n aikana?

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/02/luotseille_kymmenien_tuhansien_palkkakorvauksia_2392201.html

Luotseille kymmenien tuhansien palkkakorvauksia
julkaistu eilen klo 19:19, päivitetty eilen klo 19:31

Työtuomioistuin on määrännyt valtion luotsiliikelaitoksen seuraajan Finnpilot Pilotagen maksamaan kahdelle luotsille tuntuvat korvaukset perusteettomista palkkaeroista vanhempiin luotseihin nähden. Korvaukset voivat nousta moninkertaisiksi, koska vastaavassa tilanteessa on ollut kymmeniä luotseja.

Yritys joutuu maksamaan toiselle luotseista noin 70 000 euroa ja toiselle noin 60 000 euroa.

Palkkaerot juontuvat 1990-luvun lopulle, jolloin luotsien virkatehtäviin lisättiin heidän aikaisemmin sivutyönä tekemänsä satamaluotsaukset. Menetettyjen ansioiden vuoksi virassa olleet luotsit saivat lisäkorvauksen.

Samalla sovittiin, että uusilta luotseilta etu poistettaisiin portaittain niin, että uusille sitä maksettaisiin aina 15 prosenttia pienempänä kuin edellisenä vuonna virkaan tulleille. Tämän seurauksena eri aikaan virassa aloittaneet saivat samasta työstä eri palkkaa.

Työtuomioistuimen mukaan luotsien eripalkkaisuus rikkoo työsopimuslain syrjintäkiellon ja tasapuolisuusvaatimuksen lisäksi perustuslain yhdenvertaisuusvaatimusta ja kieltoa asettaa ihmisiä perusteettomasti eriarvoiseen asemaan.
Korvauksia vaatii yli 40 luotsia

Luotsiliiton mukaan yli 40 luotsia on jättänyt työnantajalle vaatimuksen vastaavista palkkasaatavista. Kaikista takautuvista saatavista kertyisi liiton mukaan noin kahden miljoonan euron korvaukset. Jatkossa luotsien palkkojen tasaaminen aiheuttaisi työntekijäpuolen arvion mukaan noin 400 000 euron vuosikustannukset.

Finnpilot Pilotagen toimitusjohtaja Matti Pajula ei halunnut vielä tässä vaiheessa ottaa kantaa päätökseen ja sen mahdollisiin seurauksiin.

YLE Uutiset

Janne Koskinen

Luotsiliitto:

"TIEDOTE 1.3.2011

Vapaa julkaistavaksi heti


Luotsiliitto ry.

TYÖTUOMIOISTUIMESSA LANGETTAVA PÄÄTÖS FINNPILOT PILOTAGE OY:lle

Finnpilotin oikeustapaukset huolestuttavat Luotsiliittoa

Työtuomioistuin on määrännyt valtion luotsausliikelaitoksen seuraajan Finnpilot Pilotage oy:n maksamaan kahdelle luotsille tuntuvat korvaukset perusteettomista palkkaeroista vanhempiin luotseihin nähden. Palkkaerot ovat olleet merkittävät. Finnpilot joutuu maksamaan kanteen nostaneille luotseille takautuvasti yhteensä noin 130 000 euroa. Samanlaisessa tilanteessa on lisäksi 40 – 50 luotsia, joiden kohdalla Luotsiliiton näkemyksen mukaan tulee toimia Työtuomioistuimen päätöksen mukaisesti. Luotsiliiton arvioima kokonaissumma takautuvista saatavista on noin kaksi miljoonaa euroa. Jatkossa luotsien palkkojen eriarvoisuuden korjaus aiheuttaa liiton arvion mukaan noin 400 000 euron vuosikustannukset.

Työtuomioistuimen yksimielisessä ratkaisussa (TT:2011-29) on katsottu, ettei työnantajalla ole ollut hyväksyttävää syytä maksaa kantajille pienempää palkkaa samasta työstä kuin niin sanottua satamaluotsauskompensaatiota saaville luotseille. Palkkaerot ovat syntyneet 1990-luvun lopulta lähtien, kun aikaisemmin sivutyönä tehty satamaluotsaus siirrettiin luotsien virkatyöhön kuuluvaksi. Luotseille korvattiin menetettyjen sivutoimilupien nojalla hankitut tulot satamaluotsauskompensaationa. Jostain syystä kompensaatiojärjestelmään haluttiin sisällyttää kuuden vuoden siirtymäkausi, joka päättyi 1.3.2005. Työtuomioistuin toteaa, että sopimusmääräykset, joista palkkaero on johtunut, on työsopimuslain edellyttämän työntekijöiden tasapuolisen kohtelun vastaisia.

Luotsien keskuudessa ja myös työnantajan toteamuksena palkkauksen epätasa-arvoa on pidetty alusta alkaen epätyydyttävänä, mutta työnantaja ei ole ryhtynyt minkäänlaisiin toimenpiteisiin epäkohdan poistamiseksi työntekijäosapuolen jatkuvista esityksistä huolimatta. Vuosien 2007 – 2010 työehtosopimuksessa luotsien palkkaeroja saatiin jonkin verran kavennettua vanhempien luotsien solidaarisuustoimenpiteillä.

Tässä yhteydessä Luotsiliitto kiinnittää huomion ja on huolissaan Finnpilot Pilotage Oy:n tilanteesta, jossa Työtuomioistuimen päätöksestä syntynee huomattavat kustannukset, jotka liiton käsityksen mukaan ovat miljoonaluokkaa. Lisäksi osakeyhtiöltä vaaditaan 500 000 euron korvaussummaa erään haveritapauksen seurauksena. Finnpilotilla on vastattavanaan kanteita laittomista irtisanomisista ja yhteistoimintalain rikkomuksista korvausvaatimuksineen. Luotsiliiton saamien tietojen mukaan myös Kilpailuvirasto tutkii parhaillaan Finnpilotille säädettyjen monopolimääräysten rikkomisista toiminnassaan.

Suomen logistiikkaketjun sujuvuuden yhtenä varmistajana luotsauksella on merkittävä asema. Luotsauksen tarkoitus on varmistaa sekä alusturvallisuutta ja ehkäistä ympäristölle meriliikenteestä aiheutuvia haittoja. Luotsit tekevät luotsaustyötä itsenäisesti ja omalla vastuulla. Luotsausyhtiön vastuulla on luotsausta tukevat ja palvelevat toiminnot kuten kuljetus, luotsintilaus ja hallinto. Tässä ympäristössä Finnpilot Pilotage Oy:n ja sen edeltäjän Luotsausliikelaitoksen tapa toimia on Luotsiliiton näkemyksen mukaan ollut epätyydyttävää. Nyt näyttää siltä, että valtiolle on maksettu voitto-osuuksia sekä johdolle tulospalkkioita, jotka ovat liiton käsityksen mukaan olleet perusteettomia ainakin siltä osin, jotka Työtuomioistuimen päätöksessä ovat todettu virheelliseksi menettelyksi.

Luotsiliitto on huolissaan koko luotsaustoimialan saamasta negatiivisesta maineesta, jonka vaikutukset itse luotsin tekemään työhön on estettävä."

Ei aivan kokonaan OT, kilpailuviraston toiminta etc.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 13.02.2011, 16:04:26
Ainakaan allekirjoittaneen korviin ei ole kantautunut tuota lopullista matkojen määrää, vaan kaikki on ainakin toistaiseksi vielä "erityisasiantuntija" Jokilehdon takana. Viimeinen huhu jonka olen kuullut käsittää 10 edestakaista matkaa, joista 50% voitaisiin suorittaa simulaattorilla. Vastaavasti arvioitu vaikutus luotsausten määrään olisi noilla kriteereillä 25-40% luokkaa.

"• Suomessa on valmisteilla uusi luotsausasetus, johon pyydetään lausuntoja 1.3.2011 mennessä. Asiasta keskusteltiin ja annettiin ohjeita lausuntoa varten."

Seacommand

Lyhyt oli lausuntoaika; ymmärtäisin että asia on jo kabineteissa päätetty ja muodon vuoksi kysellään?

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Sami Saarinen

Kannanotto HS:n Vieraskynässä 09.03.2011



VIERASKYNÄ

Luotsaus on jätetty selvittelyvaiheeseen

Luotsin työtä voitaisiin kehittää itsenäisen ammatinharjoittajan suuntaan.

Antti Rautava Ilmari Haapajoki


Näkemykset julkisen ja yksityisen sektorin välisestä työnjaosta eroavat voimakkaasti toisistaan. Poliittisten päättäjien keskuudessa valtaa alaa ajatus, että lähes kaikki yhteiskunnan tuottamat toiminnot voidaan yksityistää. Näkemyksen taustalla on oletus, että julkisten palvelujen tarjonta on taloudellisesti kannattamatonta. Yhteiskunnan tarpeet jäävät tällaisessa ajattelussa usein toissijaiseen asemaan.

Luotsauksen yksityistämisestä alettiin keskustella toden teolla vuonna 2007, jolloin yksityinen luotsausyhtiö aloitti toimintansa. Tapauksen seurauksena luotsauslakia täsmennettiin siten, että luotsaus määrättiin valtion liikelaitoksen Finnpilot Pilotagen monopoliksi.

Lain säätämisen yhteydessä eduskunta vaati, että luotsauksen eri vaihtoehtojen edellytykset ja vaikutukset selvitetään kattavasti ottaen huomioon luotsauspalveluiden saatavuus kaikilla alueilla sekä luotsaustoiminnan eri vaihtoehtojen edut ja haitat.

Liikenne- ja viestintäministeriön asettama virkamiestyöryhmä sai helmikuun alussa valmiiksi luotsauksen järjestämistä koskevan selvityksen. Luotsien edustajaa työryhmään ei jostain syystä valittu.

Raportissa Kilpailun avaamisen edellytykset ja vaikutukset luotsaustoiminnassa keskitytään pääosin taloudellisiin näkökohtiin, joita perustellaan epämääräisiltä vaikuttavilla taustaselvityksillä. Raportti näyttääkin lähinnä poliittiselta tilaustyöltä.

Koko selvityksessä on silmiinpistävää kilpailumyönteisyys. Sen sijaan alan keskeinen kysymys, mikä on luotsin työn tarkoitus nyky-yhteiskunnassa, sivuutetaan selvityksessä kokonaan.

Merenkulkuun liittyy poikkeuksellisen suuri vahinkoriski, jota olisi arvioitava painotetusti ympäristöturvallisuuden näkökulmasta. Alusturvallisuudella on tällöin välillinen merkitys. Näitä riskejä hallitaan luotsauspakolla. Luotsauspakko tukee elinkeinotoimintaa ja turvaa yhteiskunnan toimivuutta myös poikkeusoloissa.

Julkisessa keskustelussa luotsauspalvelujen tarjontaa ja luotsausta erehdytään usein pitämään toistensa synonyymeinä. Luotsaus on viranomaisen valvomaa toimintaa, jota luotsi suorittaa aluksella itsenäisesti omalla vastuullaan. Keskeinen osa luotsin toimintaa on vaikuttaminen turvallisuuteen.

Luotsauspalvelun tarjoamisella puolestaan tarkoitetaan luotsauksen lisäksi kaikkea muutakin alalla tapahtuvaa toimintaa, kuten kuljetustehtäviä, luotsintilausjärjestelmiä ja hallintoa. Luotsausta edistäviä ja tukevia tehtäviä voisi hoitaa kuka tahansa, ellei niitä voimassa olevan lain mukaan pitäisi suorittaa palvelussuhteessa Finnpilot Pilotageen.

Luotsauksen ei pitäisi koskaan olla varsinaista liiketoimintaa. Turvallisuuden varmistaminen ja taloudellisten etujen tavoittelu ovat pohjimmiltaan eri suuntiin vaikuttavia tekijöitä. Keskeinen merkitys on luotsin riippumattomuudella. Länsimaissa nämä seikat on yleisesti otettu huomioon.

Luotsin tehtävää voisi kehittää itsenäisen elinkeinotoiminnan suuntaan. Luotsit kuuluisivat eräänlaiseen ammatilliseen veljeskuntaan, joka voisi olla yhdistys tai osuuskunta. Veljeskunta huolehtisi muun muassa työmääristä ja -vuoroista sekä luotsien riittävyydestä. Se vastaisi myös uusien luotsien kouluttamisesta ja rekrytoinnista.

Luotsi toimisi veljeskunnassa itsenäisenä yrittäjänä, joka vastaa tehtävänsä suorittamisesta. Hänelle maksettaisiin luotsauksesta nykyisen ansiotason mukaan määräytyvä palkkio. Korvausten tasoa valvoisi tai ohjaisi viranomainen.

Veljeskunnan toiminnan kustannukset katettaisiin luotseilta perittävillä maksulla. Yhteisö ei tavoittelisi varsinaisesti voittoa, joten liiketoiminnan aiheuttamat paineet eivät pääsisi vaikuttamaan luotsien työhön.

Veljeskunnalla olisi yhteiskunnallinen tehtävä ja julkisoikeudellinen luonne. Luotseilta nykyisinkin vaadittavasta kelpoisuustodistuksesta, ohjauskirjasta, tulisi uudessa järjestelmässä toimilupa, jota viranomainen valvoo.

Edellä esitetty järjestelmä varmistaisi luotsien työn säilymisen itsenäisenä ja riippumattomana. Se turvaisi myös yhteiskunnan etujen valvonnan ja edistäisi laivaliikenteen turvallisuutta. Järjestelmä voisi toimia joko valtion monopolin tai eri puolella Suomea olevien palveluntarjoajien kilpailun yhteydessä.



Rautava on Luotsiliiton puheenjohtaja ja Haapajoki merenkulun ja luotsauksen oikeudellisiin kysymyksiin perehtynyt varatuomari

Sami Saarinen

Uusi luotsausasetus on vahvistettu valtioneuvoston kokouksessa 10.03.2011 ja se astuu voimaan 01.07.2011. Asetus on tuttua virkamiestasoa ja valitettavasti odotetun kaltainen.

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/1235418

Seuraavassa kiteytettynä linjaluotsinkirjan vaatimukset:

- Harjoitusmatkat 10 kpl 12 kk aikana luotsattavalla väylällä (50% voidaan suorittaa simulaattorissa).
- Hyväksytysti suoritettu Liikenteen turvallisuusviraston järjestämä tutkinto, joka sisältää simulaattorissa suoritettavan kokeen aluksenkäsittely-, paikallistuntemus- ja komentosiltatyöskentelytaidoista. Kyseinen koe sisältää myös vaativat liikennetilanteet ja aluksen turvalliseen kuljettamiseen liittyvien järjestelmien häiriöt.
- Hyväksytty koeluotsaus.

Linjaluotsinkirjan voimassaoloaika on yhä edelleen viisi vuotta, eikä asetuksessa mainita mitään Suomen poikkeavista olosuhteista eli jäissä ajosta. Mielenkiintoinen uudistus on tuo tutkinto, joka saattaa pelastaa asetuksen mikäli joku viranomainen vain asettaisi riittävän tarkat kriteerit hyväksytylle tutkinnolle. Mikäli jatketaan nykyisen mallin mukaan kriteerien osalta, niin suosittelen myymään perintönä saadun rantatontin mitä pikimmiten sillä sen arvo ei ainakaan VTT:n selvityksen mukaan tule nousemaan.

Janne Koskinen

#1181
Veljeskunnista SK:

http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194672408444/artikkeli/luotsiliitto+tahtoo+veljeskunnan.html

Ottamatta asiaan sen enempää kantaa on mielenkiintoista tietää miten tämä järjestely monopolina "ui" kilpailuviraston ja EU:n vaatimuksiin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Dan Lillberg

#1182
Millä simulla on valmius tähän koeluotsaukseen?? Onko audiotu tähän?
VTS:n roolia ollaan nostamassa. Vastuukysymys on edelleen auki..
Olen edellen sitä mieltä että VTS kieli pitäisi olla yksinomaan englantia kuten esim. VTS Stockholm. Tällä hetkellä vallitsee aikamoinen sekasoppa kun kolme virallista VTS kieltä sekoitetaan samalle alueelle. VTS joutuu toimimaan tulkkina alusten välillä mikä ei ole toivottu tilanne ja tulkkaaminen vie turhaan paljon aikaa pois VTS:n varsinaisesta tarkoituksesta.

Jäämme odottamaan ensimmäistä vaaratilannetta..

VTS äijä: D

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Dan Lillberg - 28.03.2011, 16:22:17
Millä simulla on valmius tähän koeluotsaukseen?? Onko audiotu tähän?

Ainakaan allekirjoittaneen korviin ei ole kantautunut tietoa simulaattorista joka auditoitu kyseiseen käyttötarkoitukseen. Syykin taitaa olla suhteellisen yksinkertainen eli vaikea on auditoida kun kukaan ei tiedä mitä simulaattorilta tulisi vaatia. Ts. kriteerit aivan kaikkeen ovat täysin auki ja aika on kuitenkin käymässä vähiin.

Lainaus käyttäjältä: Dan Lillberg - 28.03.2011, 16:22:17
VTS:n roolia ollaan nostamassa. Vastuukysymys on edelleen auki..

Näinhän tuo taitaa olla ja mikäli nykyisellä tahdilla jatketaan niin se tuleekin jäämään auki siihen pisteeseen saakka, jolloin oikeusasteissa puidaan VTS:n antamien ohjeiden merkitystä tapahtuneeseen.

Lainaus käyttäjältä: Dan Lillberg - 28.03.2011, 16:22:17
Olen edellen sitä mieltä että VTS kieli pitäisi olla yksinomaan englantia.

Olen aivan samaa mieltä kanssasi. Nykyinen kolmen kielen järjestelmä vain lisää sekamelskaa ja olisikin hauska kuulla ministeriön perusteluja sille, kuinka tuo OTK:n turvallisuusselvitys yhtenäisestä kielestä (joka oli lakimuutoksen yksi kulmakivistä) toteutuu nykyisellä mallilla?

Janne Koskinen

Tanskanmaalta:

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10495

"53 danske lodser, alle ansat i lodseriet DanPilot under Farvandsvæsnet, har fået nye tjenestesteder"

"Dengang i 2005 lovede Farvandsdirektøren at både det fysiske- og psykiske arbejdsmiljø i DanPilot skulle forbedres."

Olen havaitsevinani hienoista sanojen ja tekojen ristiriitaa Tanskan "kruununluotsauslaitoksen" toiminnassa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama