Lisää öljyntorjuntakapasiteettia

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 30.01.2003, 15:21:48

« edellinen - seuraava »

Vesa Vepsäläinen

Hyvä asia että torjuntavalmiutta pidetään yllä varsinkin kun öljykuljetukset Suomenlahdella ovat jatkuvasti kiihtymään päin. Joskus on jopa käynyt mielessä kapasiteetin riittävyys jos kävisi niin onnettomasti, että suuronnettomuus tapahtuisi. Onneksi niin ei ole käynyt.

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 26.02.2004, 00:28:25
Hyvä asia että torjuntavalmiutta pidetään yllä varsinkin kun öljykuljetukset Suomenlahdella ovat jatkuvasti kiihtymään päin. Joskus on jopa käynyt mielessä kapasiteetin riittävyys jos kävisi niin onnettomasti, että suuronnettomuus tapahtuisi. Onneksi niin ei ole käynyt.

Kapasitettihän ei ainakaan Suomessa riitä yhtään mihinkään. Että täytyy vaan toivoa että laivat seilaavat edelleen hyvällä tuurilla...
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Vesa Vepsäläinen

Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 26.02.2004, 01:16:17
Kapasitettihän ei ainakaan Suomessa riitä yhtään mihinkään. Että täytyy vaan toivoa että laivat seilaavat edelleen hyvällä tuurilla...

Näin minäkin olen käsittänyt ja siitä hieman huolissani. Naapureidenkaan apuun ei tässä voi luottaa mikäli pahin on ehtinyt tapahtua, koska ne tietysti alkuvaiheessa keskittyvät suojelemaan omia rantojaan. Karusti ehkäpä sanottu, mutta niinhän se vain on.

Pekka Lappalainen

Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 26.02.2004, 01:43:22
Näin minäkin olen käsittänyt ja siitä hieman huolissani. Naapureidenkaan apuun ei tässä voi luottaa mikäli pahin on ehtinyt tapahtua, koska ne tietysti alkuvaiheessa keskittyvät suojelemaan omia rantojaan. Karusti ehkäpä sanottu, mutta niinhän se vain on.
Ei suomalaisetkaan varmaan ensimmäiseksi lähde muualle rantoja suojelemaan, jos omillakin rannoilla on öljyä...
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Matti Kauppinen

Jos Suomenlahdella joku Stemnitsan kokoluokan tankkeri joutuu onnettomuuteen täyslastissa, niin sitä öljymäärää ei taida riittää torjumaan edes Suomen, Viron ja Venäjän öljyntorjuntakalusto yhdessäkään. Ikävää, mutta valitettavan totta. Ei voi kuin toivoa, että näin ei tule koskaan käymään.  :-[

Vesa Vepsäläinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lappalainen - 26.02.2004, 10:26:11
Ei suomalaisetkaan varmaan ensimmäiseksi lähde muualle rantoja suojelemaan, jos omillakin rannoilla on öljyä...

Tuskinpa, mutta kyllä mielestäni suomalaiset ovat erilaisissa (kansainvälisissä) katastrofiavustustehtävissä kunnostautuneet huomattavasti naapureitaan paremmin.

Ja kysehän on nimenomaan kapasiteetista. Jos torjuntakapasiteettia on yli oman tarpeen, niin sitä voidaan lähettää myös muualle. Suomella ei ole, joten koko kysymys on Suomen kohdalla hypoteettinen.

Mikko-Oskari Koski

Kun visiitti Victorialla ei mahtunut lauantaiohjelmaani, sain korvaukseksi sunnuntaina vierailla uusia öljyntorjuntavalmiuksiaan Lyypekinlaiturissa esitelleellä väyläalus Seilillä. -70-80-lukujen taitteen raameihin on rakennettu monilta teknisiltä ominaisuuksiltaan uuden veroinen laiva, joka päällikkönsä mukaan kestänee seuraavat 20 vuotta. Varustamoliikelaitoksen myymien väylänhoitopalvelujen osalta voi olla odotettavissa mielenkiintoisiakin tilanteita, jos esim.Håkans tai Lonnan virolainen operaattrori keksivät lähteä kisaamaan...
Olkiluodon telakan työhön ja asenteeseen laivaväki oli erityisen tyytyväinen.
Uudenkaupungin telakalla on jo aloitettu Uiskon ja Tursaksen peruskorjaustyöt. Näitä remontteja ei kuitenkaan viedä läpi täysin kotimaisin voimin, vaan metallia väännetään myös jossain eteläisemmässä Baltian maassa. Ratkaisua on syytä pitää lievää omituisempana.

Meriväylä-lehdessä on mielenkiintoinen juttu öljyntorjunta-aluksista sekä siitä, miten tositilanteessa voisi olettaa käyvän ja Ympäristökeskuksen sivuilta löytyy havainnekuva Seilin remontista. Kuvia itse aluksesta löytyy varmasti monestakin paikasta...
http://www.fma.fi/media/merivayla/2004-1.pdf
http://www.environment.fi/default.asp?contentid=41476&lan=FI
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#22
Vaikka tässä ei olekaan kyse suoranaisesti Suomen öljyntorjuntakapasiteetin lisäyksestä, niin meidän aluevesiimme tämä mitä suurimmassa määrin vaikuttaa. Niinpä ei ole aiheellista avata uutta topicia tämän uutisen takia:

Suomen ympäristöministeriö lahjoittaa Venäjälle Itämeren öljyntorjuntaan soveltuvia laitteita puolen miljoonan euron arvosta.
Suomenlahden itäosaan lähetettävät laitteet ostetaan porvoolaiselta Lamor Oyltä. Tämän lisäksi Venäjä ostaa itse Lamorilta öljyntorjuntakalustoa 250 000 euron edestä Kaliningradiin. Laitteet toimitetaan ennen joulua.

Ympäristöministeriön lahjoitukset saa suurelta osalta torjunta-alus Jasnyi, jonka kotisatama on Pietari. Sen lisäksi laitteita päätyy Viborg-nimiseen alukseen sekä pieneltä osalta Pietarissa olevaan öljyntorjuntavarastoon.
Laitteiden lahjoitus kuuluu Suomenlahden öljyntorjuntavalmiuden parantamisen hankekokonaisuuteen. Hanke perustuu Venäjän liikenneministeriön hyväksymään torjuntasuunnitelmaan, joka kattaa Venäjän itämeren puoleisen rannikon.
(STT)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Vesa Vepsäläinen

Sattuipa sama uutinen radiosta korvaani, tosin hienoa kun jaksoit referoida sen tänne meille luettavaksi.

Isoja summia ovat lahjoitettavaksi, mutta hyvään tarkoitukseen menevät ja parempi varautua etukäteen, ehkä näin vältetään mahdolliset katastrofit.  :)  ;)

Pekka Lappalainen

On hyvä, että vihdoinkin on ymmärretty kuinka tärkeää on ylläpitää riittävää öljyntorjuntavalmiutta, vaikkakaan se ei vielä tällä hetkellä ole sitä, mutta suunta on ainakin oikea. Fakta kuitenkin on, että jos Suomenlahdella tapahtuu mittava öljyvuoto niin seuraavaksi uimakelpoisesta merivedestä pääsevät nauttimaan meidän (20-30vuotiaat) lastenlapsemme aikuisiässään.
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Kimmo Rantanen

Bongasin tällaisen uutisen, josta en ole ennen kuullut:

Ensimmäiset öljyntorjunta tankkerit Itämerelle

Itämeren öljyvahinkojen torjunta tehostuu tuntuvasti kevään aikana. Ensimmäisten öljyntorjuntaan tulevien tankkialusten varustelu on jo alkanut Porvoossa. Alusten lisävarustuksiin tulee muun muassa jään joukosta öljyä keräävää kalustoa sekä öljynetsintä- ja tunnistusjärjestelmä, joka mahdollistaa myös pimeässä työskentelyn. Yhtiö toimittaa Euroopan unionin Merenkulun turvallisuusjärjestön
tilauksesta Itämerelle kaikkiaan viisi öljyvahinkojen torjuntaan varustettua tankkeria.

YLE Itä-Uudenmaan uutiset 27.2.2006


-Mitkä on nuo viisi alusta, joita kevään aikana muutetaan Porvoossa?
Lamorin (linkki) sivuilla kerrotaan, että varustamo on O.W.Bunker&Trading A/S.
O.W.Bunkerin sivuilta en löytänyt tietoa tankkereista. (linkki)

Kimmo Rantanen

Lamor kouluttaa tankkereiden miehistöjä

Porvoolainen Lamor aloittaa tänään öljyntorjuntakoulutuksen tankkereiden miehistöille.
Merenkulun turvallisuusjärjestön EMSA:n alaiset viisi öljyntorjuntatankkeria ovat täydessä toimintavalmiudessa kahden viikon päästä.
Koulutuksen lisäksi järjestö on ostanut Lamorilta öljynkeruulaitteistot.
Suurvahinkojen torjuntaan varustellut tankkerit tulevat Pietarin ja Tanskan salmien väliseen liikenteeseen.
Lamorin saaman toimitussopimuksen arvo on yli neljä miljoonaa euroa.

YLE 15.3.2006

Kimmo Rantanen

Suomenlahden öljyntorjunta-aluksesta päätös keväällä

Hallitus päättää Suomenlahden uudesta öljyntorjunta-aluksesta kevään aikana.
Suomenlahden öljyntorjuntaa aiotaan tiettävästi vahvistaa hankkimalla 30-40 miljoonaa euroa maksava alus Merivoimien käyttöön.
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam ei halua vielä kommentoida aluksen omistajaa eikä hintaa. Enestamin mukaan rahoitusta alushankintaan on tulossa mahdollisesti jo kevään lisäbudjettiin.
Enestam arvioi, että nyt esillä oleva torjunta-alus on huomattavasti edullisempi valtiolle kuin aikaisempi niin sanottu monitoimimurtaja.
Monitoimimurtajan hankkiminen Suomenlahdelle kaatui viime vuonna aluksen hintaan ja epäkäytännöllisyyteen.

YLE 22.3.2006


Jo on aikakin tehdä päätöksiä uuden aluksen hankintaa ajatellen.
Saa nähdä minkälaiseen muuhun tarkoitukseen tuota alusta Merivoimien käyttöön on suunniteltu. Miinalautta?

Miran Hamidulla

Lisäbudjetista rahaa öljyntorjunta-alukseen


Suomenlahdelle kaavailtu uusi öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntaan soveltuva monitoimialus on saamassa rahaa valtion seuraavasta lisäbudjetista. Valtiovarainministeriö esittää, että Suomen ympäristökeskus saisi valtuudet hankkia enintään 33 miljoonan euron hintaisen aluksen yhdessä merivoimien kanssa.

Aluksen on tarkoitus korvata merivoimien nykyinen öljyntorjunta-alus Hylje sekä kaapelialus Putsaari. Hankinnan kulut jakautuisivat kolmelle vuodelle.

Myös Vuosaaren sataman liikenneväylien rakentamiseen on luvassa lisärahaa. Tänään julkistettuun lisäbudjettiesitykseen sisältyy hankkeelle kymmenen miljoonan euron rahoitus.

Lisäbudjettiesityksen loppusumma on 518 miljoonaa euroa, mistä 356 miljoonaa aiotaan käyttää valtionvelan lyhentämiseen ja 50 miljoonaa sen korkoihin.

Tulopuolella valtion kassaan on kertynyt odotettua enemmän valtion osakkuusyhtiöistä saatuja osinkoja. Lisäksi yksityinen kulutus on kasvanut ennakoitua nopeammin, mikä on kasvattanut arvonlisäverojen kertymän selvästi ennakoitua suuremmaksi.

(STT)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Arne Wallen

Toivotaan nyt sitten kaikki yhdessä että tilaus annetaan suomessa toimivalle telakalle,ettei vaan tulisi uutta suomenlinnalauttaa,suunnittelu jossain ,hankinta jossain ja toimitus missä sattuu.
Jos aloitamme kylpyammeesta ja joku toimittaa siihen jotain jostain,ei vaan toimi.
Toimivia telakoita löytyy suomesta,lisäksi talvihommia osaavia.
Toivotaan parasta. 8)