maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Marko Stampehl - 30.05.2012, 15:01:05

Otsikko: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Marko Stampehl - 30.05.2012, 15:01:05
tässä Englanninkielisenä lehdistötiedote:

Stena Line is expanding on the Baltic Sea
Stena Line acquires five ferry routes between Sweden and Germany to Latvia. The three routes, Travemünde to Ventspils and Liepaja as well as the route Nynäshamn-Ventspils have been acquired from Scandlines GmbH. Moreover, Stena Line has acquired Scandlines GmbH's vessels and operation on the routes between Trelleborg to Sassnitz and Rostock, which makes Stena Line the sole owner. The acquisitions are part of Stena Line's strategy of expansion into growth markets.

"Through the acquisition of the routes from Germany and Sweden to the Baltic States, we are increasing our presence in the southern Baltic and expanding our offering for both freight and passengers. Our ambition is to continue developing the new operations in order to give our customers better service and capacity," says Gunnar Blomdahl, CEO for Stena Line.

The background to the acquisition is the strong growth in sea transports to and from the Baltic region, which is expected to show continued growth. Three vessels in total, of which two are chartered, operate the routes to the Baltic States.

"Through the new routes, we are supplementing our existing network and can offer transports to and from the Baltic States," says Gunnar Blomdahl.

Apart from the purchase of the three routes between Germany and the Baltic States, Stena Line is also acquiring the vessel "Sassnitz" and the operations on the routes from Trelleborg to Rostock and Sassnitz. These routes have previous been run jointly with Scandlines GmbH, via Stena Line's subsidiary Scandlines AB, under the Scandlines Hansa brand. Stena Line will now be the sole owner of the routes, which are currently operated by four ferries. The Trelleborg routes as well as the new routes to Latvia will operate under the Stena Line brand.

In total, the transaction concerns about 300 employees in Germany and the Baltic States. The staff that are employed with Scandlines in Germany, Lithuania, Denmark and Latvia and who work on the specified routes will be offered new positions with Stena Lines.

The deal is on the assumption of approval from the German competition authorities.

Stena Line
Gothenburg, 30/05/2012

For further information contact
Gunnar Blomdahl, CEO, tel +46 (0) 31-85 83 20 or
Joakim Kenndal, Communications Director, tel +46 (0) 704 85 85 55.


lähde: http://www.stenaline.com/en/stena-line/corporate/media/press-releases/expanding-on-the-baltic-sea/
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 31.05.2012, 11:59:31
Ihan mielenkiintoinen tieto. Stenan luulisi tehostavan reittijakoaan ja sijoittavan myös Itämeren puoleisille reiteille ainakin nykyisiä Askia ja Urdia matkustajapainotteisempia aluksia. Ihmettelen myös, jos taloudellisista ratkaisuistaan tunnettu varustamo jatkaa elämäänsä Saksassa neljästä eri satamasta. Kielistä Göteborgiin ja Sassnitzista Trelleborgiin operoitavat linjat epäilemättä jatkavat entisellään, mutta Travemünden ja Rostockin kohdalla lienee edessä valinta. Ihme ei olisi sekään, jos Baltian vuorojen Saksan satamaksi tulisi Sassnitz -sieltä esim.Stena Feronian tyyppinen alus ehtisi ajaa Ventspilsiin kolme edestakaista matkaa viikossa.
Hiljaisessa mielessäni elätän taas kerran toivetta myös Saksasta joko suoraan tai Latvian kautta Hankoon ulottuvasta vuorosta. Ehkä jälleen kerran turhaan... ::)
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Timo Selkälä - 31.05.2012, 14:49:14
Askin ja Urdin vaihto on kyllä todennäköinen, mutta reitti ei juuri houkuttele matkustajia, koska se on heille liian hidas. Nopeampi alus voisi tuoda muutosta tähän, mutta nostaa myös polttoainekuluja.

Suomen linjaa toivoisin minäkin, mutta sitä tuskin tulemme näkemään, varsinkaan kun Scandlinesin Hangon linja ei kauppaan kuulunut. Sitä huhutaan myytäväksi SOL:lle - ja ei se ei ole siivousfirma vaan sen verran kuuluisa varustamo että suurin osa teistä sen tunteekin. Loput saavat lähteä oppimisretkelle!
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 01.06.2012, 17:00:36
Noinkohan kuitenkaan? Eikö DFDS:n Klaipedan ja Kielin välinen reitti kuitenkin ole matkustajakansiensakin osalta kohtuullisen hyvä bisnes ja linjanahan se olisi aika yhteismitallinen jonkun Saksan Itämeren sataman ja Ventspilsin/Liepajan (siis huom! vain jommankumman) välisen kanssa. Latvialaisia työskentelee keskisessä Euroopassa ja Brittein saarilla paljon ja autolla matka Puolan kautta on pitkä ja hankala, eli lauttalinja oikaisee mukavasti, vaikka sitten hetken kestäisikin. Venäläiset eivät Karaliauciaus/Królewiecin (jonka virallinen nimi yhä on yhden Stalinin assistentin) alueen läpiajoa salli, eikä Via Balticakaan ole varsinainen oikotie.
Watling Street on jo valmiiksi Stenan alus ja Scottish Vikinginkin varustamo varmaan Norfolk-säädöissä saa itselleen vaikka jonkun rollarin suoraan vaihtamalla.
Voisiko kuvioissa olla jopa jokin Irlanninmeren yhteisprojektin kaltainen Stena/DFDS-pooli? Juuttien alaisuudessa Liettuan lipulla linjat Klaipedasta Kieliin ja Karlshamniin, Stenalla latvialaisittain Ventspilsistä Traveen/Rostockiin ja Nynäshamniin ja jonkinlaisin poolisäädöin vielä jotkin linjat Paldiskia, Kapellskäriä, Nynäshamnia ja ehkä Hankoakin eteläisemmille vesille liittäen?
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Timo Selkälä - 01.06.2012, 19:13:00
Väite oli saksalaisista lehtitiedoista liittyen miksi Urdilla oli törmäyksen sattuessa niin vähän väkeä. Sen mukaan Ask ja Urd kuljettavat hyvin vähän matkustajia. En jaksanut kaivaa aikatauluja esiin, mutta Shippaxin mukaan Kiel-Klaipeda on 21 tuntia ja Rostock-Ventspils on 26 tuntia. Joten, kuten sanoin, nopeampi alus voi tuoda muutoksen tähän, mutta nostaa myös polttoainekuluja.
Poolissa voi olla tiettyä hankaluutta - kilpailuviranomaiset pitää saada suostutettua siihen.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 02.06.2012, 14:31:41
Linjoilla ei tosiaan kulje hirvittävästi matkustajia. Niiden markkinointikin on vaatimatonta. Syykin on selkeä, Askissa ja Urdissa on vain alun toistasataa matkustajapaikkaa ja niiden maksiminopeus on 17,5 kn. Watling Street kiidättää 24 kn:n nopeudella jopa 800 matkustajaa, joista tosin hyttipaikka löytynee vain noin puolelle -mikäli FoFin tietoihin on uskominen. Lienee selviö, että Stena ei Askia ja Urdia tule kaupassa edes huolimaan, jos sen on tarkoitus linjaa kehittää.
Olisin taipuvainen epäilemään, että Latvian liikenteen kolmanneksi laivaksi -siis Nynäsin linjalle- saatettaisiin palauttaa jopa makuutettu Stena Baltica. Ehkäpä tarjonta loisi kysyntää. Stena Baltica kulkee max.kahtakymmentä solmua, eli 148 mailin matka Nynäsin ja Ventspilsin välillä kestäisi sillä rapian viidentoista solmun keskinopeudella elon laskuopin mukaan kymmenisen tuntia. Nämä laskutoimitukset ovat tosin sen verran perusteellisesti oikaistuja, että epäilemättä ne on mahdollista osoittaa vääriksikin.
Samalla Tallinkin paineet ajaa RIX-STO-linjaa päivittäisenä vaatimattomalla pokalla hellittäisivät hieman. Jos Scotish Viking ja Watling Street olisivat Saksanlinjalaiset, olisi Kuurinmaan lauttaverkosto ensi kertaa selkeästi linjakohtaisin tuottein varustettu.

Kilpailuviranomaisilla on aina miettimistä, niin varmasti tässäkin kohden. On kuitenkin erittäin toivottavaa ja nykyiset poliittiset ilmastot huomioiden jopa todennäköistä, että Itämeren liikennelupia tullaan vastaisuudessa tiukentamaan ympäristösyistä melko tuntuvastikin, vanhat romut pakotetaan jäämään satamiin, uudempiin tekemään mittavia remontteja ja kaiken tämän toteuttamiseen ryhtyvien varustamojen on oltava varmoja bisnestensä kannattavuudesta. Baltian ja Ruotsin vs.Baltian ja Saksan väliset linjat ovat myös sikäli mielenkiintoisia, että niiden kilpailuasetelma ei ole mitenkään yksiselitteinen. Onko esim.Tallinkin TLL-STO kilpailuasemassa DFDS:n Klaipeda-Karlshamn-reitin kanssa? Syökö Viking samaa kokonaiskakkua, jos suora tai vaihdollinen yhteys Helsingin kautta saadaan aikaan? Entä jos Saksasta avattaisiin linja Paldiskiin ja Hankoon (yksi käynti kummassakin), laskettaisiinko sen kakku kilpailijaksi Finnlinesille, Kuurin reiteille, sekä että vai ei kummallekaan?
Itämerellä tullaan varmasti näkemään sellaista sopupeliä, mistä kilpailuviranomaiset eivät pidä, mutta muukaan ei auta. Jos liikenne ei ole riittävän hyvää bisnestä, se ajetaan alas ja jos sen uudelleenkäynnistämiseen haetaan vaikka EU-tukia, ei sellaisia voi olla myöntämättä, vaikka asialla olisi toisaalla keskenään kilpailevien varustamojen yhteistyritys. Tässä mielessä DFDS/Stena-hankkeiden lisääntyminen Itämerellä olisi jopa toivottavaa.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Timo Selkälä - 02.06.2012, 15:13:07
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 02.06.2012, 14:31:41
Linjoilla ei tosiaan kulje hirvittävästi matkustajia. Niiden markkinointikin on vaatimatonta. Syykin on selkeä, Askissa ja Urdissa on vain alun toistasataa matkustajapaikkaa ja niiden maksiminopeus on 17,5 kn. Watling Street kiidättää 24 kn:n nopeudella jopa 800 matkustajaa, joista tosin hyttipaikka löytynee vain noin puolelle -mikäli FoFin tietoihin on uskominen. Lienee selviö, että Stena ei Askia ja Urdia tule kaupassa edes huolimaan, jos sen on tarkoitus linjaa kehittää.

Outoa - miksi juuri Ask ja Urd sitten kuuluu kauppaan, kuten tiedotteistakin selviää? Watling Street on käytännössä noin 300 matkustajan alus, sillä siihen sen matkustajatilat riittää. Sillä on hiukan yli 100 neljän hengen hyttiä, muistaakseni lisäksi 2 2-hengen invahyttiä.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 02.06.2012, 14:31:41
Olisin taipuvainen epäilemään, että Latvian liikenteen kolmanneksi laivaksi -siis Nynäsin linjalle- saatettaisiin palauttaa jopa makuutettu Stena Baltica. Ehkäpä tarjonta loisi kysyntää. Jos Scotish Viking ja Watling Street olisivat Saksanlinjalaiset, olisi Kuurinmaan lauttaverkosto ensi kertaa selkeästi linjakohtaisin tuottein varustettu.

Stena Baltican asettaminen sinne huonontaisi aikatauluja - hitaampana se tuskin ajaa sitä nykyisellä 11 tunnilla. Vaikka alus rahdin puolesta pystyy melkein samaan, sen matkustajapuoli on siihen ylimitoitettu. Lisäksi sillä ei ole sisäramppeja, joten vaatisi ramppien asentamisen joko satamiin tai laivaan. Ei mahdotonta - mutta maksaa.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 02.06.2012, 16:15:30
Ruotsin kielisestä versiosta löytyy  tämä:

Linjerna till Baltikum trafikeras totalt av tre fartyg varav två är chartrade och fartyget "Ask" köps av Stena Line.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Pekka Laakso - 30.07.2012, 13:25:52
Huhut toteutuvat, sillä Hanko-Rostock reitti aluksineen on myyty juurikin SOL:lle eli Swedish Orient Linelle (joka muuten jo operoi rahtipuolella Traven ja Helsingborgin välillä näiden sisarella Vasalandilla ja vähän uudenmalla Antareksella). Linja aluksineen siirtyy Scandlinesilta SOL:lle syyskuun alusta.

Mutta mikä mielenkiintoiseksi asian tekee, on ylhäällä mainittu Urd myöskin kaupattu samalla SOL:lle. Sisaruksistahan vain Ask päätyi Stenalle. Toisin, kuten Hangon paatit, siirtyy Urd SOL:n hallintaan vasta lokakuun alusta.

Uutinen muuten poimittu SST:n uutiskirjeestä.

Lisätty: SOL:n virallinen tiedote (http://www.sollines.se/sv/content/scandlines-concludes-sale-freight-routes-0)
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Timo Selkälä - 02.08.2012, 18:54:18
Lisäys edelliseen: SOL suunnittelee kolmannen aluksen lisäämistä Hanko-Rostock-liikenteeseen. Liittyköhän URDin osto tähän?
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 02.08.2012, 22:35:27
Varmaan -tosin siten, että saavat sisaralukset Hangon reitille. Urdin kaltaista hidasta ja heikkokapasiteettista rutkua ei varmasti kannata noin pitkälle reitille panna.

Luultavasti Stenakin on huolinut Askin Scandlines-kaupassa vain vaihtovälineeksi, sillä onhan se luvattoman pieni, hidas ja muutenkin epäkelpo tuohon liikenteeseen, varsinkin Watling Streetin pariksi mutta myös Nynäsin linjan ainoaksi hoitajaksi jos (kun?) WS ja Scottish Viking fixataan Saksan linjan lauttakaksikoksi.
Yksi mahdollinen kiinnostuja tällaisesta vaihdosta voisi olla jopa Tallink. Sea Windin korvaajaksi Askista ei hitautensa takia ole, mutta jos -todennäköisemmin kun- Baltian traileriliikenne pitää Helsingissä jatkossa hoitaa kokonaan Vuokin kautta, Ask saattaisi olla hyvinkin passeli korvaaja Kapellalle ja toinen Fastereista voisi samalla siirtyä Stenan omaisuudeksi ilman rahan kuisketta.

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 02.06.2012, 15:13:07
Watling Street on käytännössä noin 300 matkustajan alus, sillä siihen sen matkustajatilat riittää. Sillä on hiukan yli 100 neljän hengen hyttiä, muistaakseni lisäksi 2 2-hengen invahyttiä.
Eipä siihen sen isompaa matkustajakapasiteettiä varmaan tarvitakaan. Mutta vuorojen on syytä olla hiukan nykyisiä (Askin ja Urdin mukaan laskettuja aikatauluja) nopeampia. Scottish Viking on samojen raamien mukaan tehty kuin WS, joten kaksikon säätäminen Stena Curonicaksi ja Stena Latvicaksi olisi ihan kaikin tavoin ajateltuna suorastaan järkevää.

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 02.06.2012, 15:13:07
Stena Baltica... Vaikka alus rahdin puolesta pystyy melkein samaan, sen matkustajapuoli on siihen ylimitoitettu. Lisäksi sillä ei ole sisäramppeja, joten vaatisi ramppien asentamisen joko satamiin tai laivaan. Ei mahdotonta - mutta maksaa.
Tulemme taas EU:n sisäliikennetukikysymyksiin. Viisi viikottaista edestakaista vuoroa tällä reitillä nykyistä kunnollisemmalla matkustajakapasiteetillä olisi vahvuus. Lisäksi Scottish Vikingin nykyinenkin lippujen hintataso on osin suorastaan hätkähdyttävän edullinen, on siis perusteltua väittää tämän linjan jopa kykenevän kilpailemaan halpisflygareidenkin kanssa. Tallinkin kruisereista ei kannata puhua samana päivänäkään, ainakaan tarvematkustuskysymysten kohdalla.
Tarkistin Nynäshamnin ja Ventspilsin nykyisen aikataulun olevan sama, jonka mukaan Ask reittiä taannoin ajoi, joten Stena Balticalla ei siinä pysyäkseen pitäisi olla minkäänlaisia ongelmia, ellei joku sen koneista ole uinut.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Timo Selkälä - 25.08.2012, 10:45:47
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 25.08.2012, 00:41:19
Kaiken logiikan mukaanhan omalla operointi on edullisempaa kuin rahdatulla.

Periaatteessa joo, mutta kun kyseinen vuokrakalusto on taloudellisempi ja halvempi ajaa kaikin tavoin... Visentinin miehistöntarve on 31-40 henkeä, Stena Baltican taas 125. Polttoaineenkulutus niillä on suunnilleen sama, mutta Visentini on nopeampi. Sen sijaan Stena Balticaan on tehty iso muutos kaikessa hiljaisuudessa - se on saanut rampin autokansien välille, ilmeisesti joskus vuoden vaihteen tienoilla.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 26.08.2012, 01:30:38
Puhummekohan me nyt ihan samasta asiasta? Stena tuskin Scottish Vikingistä luopuu, ellei aluksen omistaja (DFDS) syystä tai toisesta halua sitä omaan liikenteeseensä, mutta sen sijaan olisi varmaan mieluusti siirtämässä sitä sisaralus Watling Streetin linjapariksi, jotta alusten tehoja päästäisiin Latvian ja Saksan välisellä reitillä hyödyntämään.
Stena Baltica isoine matkustajatiloineen olisi tietysti kalliimpi käyttää kuin pieni Ask, mutta koska Latvian ja Ruotsin välille eittämättä tarvematkustusta ja rahtia palveleva lauttalinjakin tarvittaisiin, se olisi siihen käypä ratkaisu.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Timo Selkälä - 27.08.2012, 12:24:50
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 26.08.2012, 01:30:38
Stena Baltica isoine matkustajatiloineen olisi tietysti kalliimpi käyttää kuin pieni Ask, mutta koska Latvian ja Ruotsin välille eittämättä tarvematkustusta ja rahtia palveleva lauttalinjakin tarvittaisiin, se olisi siihen käypä ratkaisu.
Jos välttämättä haluaa linjan tappiolliseksi?  ;)Ei, vakavasti otttan: Tietenkin aluksen tiloja voi sulkea, mutta verrattuna Askiin niin Baltican muutamat lisäkaistametrit eivät oikein motivoisi polttoainekulujen suhteellista tuplaamista. Vaihto Askin ja Visentinin välillä toisi polttoainekulujen tuplaamisen, ja noin 40-50 % kapasiteettilisäyksen, mutta Visentinin vaihto Balticaan vähentää kapasiteettia noin 20 % (auto- ja rahtimetrit), samalla lisäten henkilöstökuluja rutkasti. En oikein tiedä uskoisinko Baltican tuloon tuonne, koska se olisi sellainen muutos joka olisi jo voitu tehdä ilman sen suurempaa miettimistä - mutta huhut uusista muutoksista Irlannin merellä ovat vaan voimistuneet, kuten myös Norjan nurkilla tapahtuvasta muutoksesta.

Saanemme nähdä. 
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Marko Manninen - 27.08.2012, 15:37:11
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 27.08.2012, 12:24:50
mutta huhut uusista muutoksista Irlannin merellä ovat vaan voimistuneet, kuten myös Norjan nurkilla tapahtuvasta muutoksesta.

Saanemme nähdä.


Saa nähdä mitä Irlannin merelle on luvassa. Stenalla on ollu kova laivojen vaihto ruljanssi siellä meneillään:
Belfast - Birkenhead 12/2010
Belfast - Cairnryan 11/2011
Belfast - Heysham 9/2012

Holyhead - Dun Laoghaire, reitti on loppumassa ensi kuussa ja Stenalla on ollut viime vuosina linja luopua nopeista aluksista Belfast - Stranraer ja Hoek Van Holland - Harwich reiteillä.
Dublin - Holyhead, reitillä on yksi iso laiva, mutta on jo ollut lähes 10 vuotta ja toinen on pienempi. Stenalla voi kenties olla ajatuksia saada reitlle kaksi saman veroista laivaa, jos Holyhead - Dun Laoghaire reitti loppuu kokonaan. Silloin se varmasti laittaa Irish Ferriesin tiukille.
Fishguard - Rosslare, reitin laiva rupeaa olemaan jo aikansa elänyt.

Pohjanmeren reitillä on tapahtunut täysi laivojen vaihto ruljanssi:
Rotterdam - Harwich 9/2010 ja 4/2011
Hoek Van Holland - Harwich 5/2010 ja 10/2010
Hoek Van Holland - Killingholme 3/2011 ja 11/2011
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Timo Selkälä - 30.08.2012, 16:30:27
Saamani kohtalaisen varma tieto jotakin varman tiedon ja hyvin uskottavan huhun väliltä niin voin todeta että olin vakavasti väärässä Stena Baltican suhteen. M-O on ilmeisesti oikeassa sen tulosta Scottish Vikingin tilalle. Tosin lähteellä ei ole tietoa mitä se tarkoittaa Skottiviikingille, siitä osiosta vaiotaan.

Tuolla vahvistetaan aluksen lähtevän, mutta ei minne.

http://www.lysekilsposten.se/cms/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=4416&cntnt01returnid=52
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Pekka Laakso - 03.09.2012, 19:46:07
Ylläpito voi harkita löytyykö muualta parempi ketju tälle, laitan nyt tähän, kun aihetta hieman käsiteltiin täällä aiemmin.

Nimittäin SOL on heti pistänyt tuulemaan hankkimiensa Scandlinesin Hanko-Rostock alustensa suhteen. Molemmat ovat jo vaihtaneet Saksan lipun Brittilippuun ja Aurora jopa ehtinyt vaihtaa nimeä. Sai talvella romuksi joutuneen SOL:n pitkäaikaisen Suomen kävijän Vikinglandin nimen. Aika näyttää kai piakkoin tuleeko Merchantista sitten Vegaland vai jääkö ennalleen. Ennen Scandlinesia Merchant nimittäin oli hetken SOL:n kaluston omistajayhtiön Imperial Shippingin omistuksessa. Saksan suunnalla on lisäksi huhuttu, että kolmas sisar Vasaland siirtyisi myös Hangon reitille, ja Helsingborg-Trave välille etsittäisiin jotain muuta lauttaa...
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Jan Holm - 05.09.2012, 20:05:38
Yllättäin huomasin et hanurissa luki LONDON!!
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Aleksi Lindström - 11.09.2012, 15:34:55
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 03.09.2012, 19:46:07
--- SOL on heti pistänyt tuulemaan hankkimiensa Scandlinesin Hanko-Rostock alustensa suhteen. Molemmat ovat jo vaihtaneet Saksan lipun Brittilippuun ja Aurora jopa ehtinyt vaihtaa nimeä. Sai talvella romuksi joutuneen SOL:n pitkäaikaisen Suomen kävijän Vikinglandin nimen.

VIKINGLAND saapuu Hankoon:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1643318
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1643314
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Marko Manninen - 12.09.2012, 12:09:24
Ainakin SOL:lla on palvelu huonontunut edellisen omistajan ajoista. Työkaverini kulki edellisellä viikolla Hanko-Rostock välin. Päiväruokailulla ei riittänyt perunoita kaikille ja aamupalaa ei saanut valmistettua kun kokki tuli ilmoittaa, että kanamunat on loppu. Kaupassa ei ollut mitään ostettavaa ja aasialainen miehistö tuli matkustajilta pummaamaan tupakkaa kun heilläkään ei ollut jostain kumman syystä. Vanhan omistajan aikaan kulkeneena en heti pystynyt ymmärtämään, kun silloin ruokaa oli ja se oli hyvää ja kauppa notku tavaraa.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Marko Manninen - 21.09.2012, 11:59:12
Tälläinen löytyi Stenan rahti vivujen puolelta, ei tiemmä täällä olla keskusteltu Trelleborg-Rostock ja Trelleborg-Sassnitz reittien tulosta Stena Linen alaisuuteen.

http://www.stenalinefreight.com/ferry/baltic-sea/~/media/Images/Website%20news%20small/Website%20news%20-%20small.ashx

Trelleborg-Rostock:
M/S Skåne
M/S Mecklenburg-Vorpommern

Trelleborg-Sassnitz
M/S Trelleborg
M/S Sassnitz

M/S Skåne ja M/S Trelleborg ovat jo Stenan laivoja, miten mahtaa käydä parin muun. Jatkavat kaiketi liikennettä vanhaan malliin.

Scandlinesin politiikka näyttäisi olevan keskittyminen ainoastaan lyhyille reiteille: Helsingborg-Helsingör, Puttgarden-Rødby ja Rostock - Gedser
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Olli Tuominen - 21.09.2012, 12:22:50
SST tietää kertoa, että Scandlinesin omistajat (pääomasijoittajat 3i ja Allianz Capital Partners) olisivat laittaneet yhtiön myyntiin. Virallisesti omistajat eivät ole myyntiaikeitaan vahvistaneet. Mikäli huhu pitää paikkaansa, reittiverkoston karsiminen ja keskittyminen lyhyille reiteille lienee osa Scandlinesin myyntikuntoon laittamista.

Alkuperäisen uutisen voi lukea jonkin aikaa täällä. (http://www.sjofartstidningen.se/nyheter/)
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 29.09.2012, 00:45:08
Mielenkiintoinen kysymys on tietysti sekin, kuka ja millaisella konseptilla haluaa lähteä kisaamaan asiakkaista kiinteän yhteyden kanssa. Rekoille se tietysti on kiva tauko ja ainahan on niitä, joille lauttamatka on lähellä sijaitsevaa kiinteää yhteyttä suorempikin, mutta silti tässä bisneksessä on huomattavat riskit.

Mutta takaisin Itämerelle...
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 27.08.2012, 12:24:50
Jos välttämättä haluaa linjan tappiolliseksi?  ;)Ei, vakavasti otttan: Tietenkin aluksen tiloja voi sulkea, mutta verrattuna Askiin niin Baltican muutamat lisäkaistametrit eivät oikein motivoisi polttoainekulujen suhteellista tuplaamista. Vaihto Askin ja Visentinin välillä toisi polttoainekulujen tuplaamisen, ja noin 40-50 % kapasiteettilisäyksen, mutta Visentinin vaihto Balticaan vähentää kapasiteettia noin 20 % (auto- ja rahtimetrit), samalla lisäten henkilöstökuluja rutkasti.
Olisi mielenkiintoista saada jostain faktalukuja Scandlinesin Nynäsin linjan matkustajalukemista. Väitteeni, että linjaa on mielekkäämpi operoida kunnollisella matkustajakapasiteetillä kuin priimoilla rahtimetreillä ja vajaakokoisin matkustajatiloin, perustuu siihen faktaan, että Klaipeda-Karlshamn- ja Paldiski-Kapellskär-linjojen väliltä puuttuu tarvermatkustusta palveleva yhteys. Baltian suunnasta on kuitenkin paljon esim.reppufirmojen keikkatyöläisiä menossa autoineen Ruotsiinkin ja heille lentokone ei tule matkustusvälineenä kyseeseen ja Tallinkin risteilijämäinen yhteys on liian kallis. Viimemainittu argumentti pätee muuten suurimpaan osaan muistakin Baltian suunnasta tulevia asiakkaita.
Oma veikkaukseni on, että Stena tulee tätä linjaa vahvistamalla ajamaan Tallinkin RIX-STO-linjan nurin, ellei Tallink ajoissa ymmärrä ainakin nykyisestä vuorotiheydestä vetäytyä. Visenteneillä Stena kykenee muuttamaan myös Saksan ja Latvian välisen linjansa täysin tai lähes päivittäiseksi tai ainakin DFDS:n Kielin ja Klaipedan välisen reitin vuorotiheydelliseksi.
Otsikko: Svenska Orient Linien lisää kapasiteettia Hanko-Rostock reitillä
Kirjoitti: Timo Selkälä - 24.10.2012, 09:27:45
Olkoonkin että tässä ei mainita onko kyseessä puhdas roro, vai ropax, niin laitan tämän tänne koska muutkin SOLin Hanko-Rostock jutut jäivät tälle osastolle.

http://svenska.yle.fi/artikel/2012/10/23/det-kan-bli-fler-avgangar-fran-hango-till-rostock

Det kan bli fler avgångar från Hangö till Rostock
Publicerad för ungefär 18 timmar sedan. Uppdaterad för ungefär 14 timmar sedan.

Copyright YLE/Christoffer Westerlund
Det kan bli fler avgångar från Hangö till Rostock Ti 23.10.2012 kl. 15.45
Svenska Orient Liniens vd Ragnar Johansson.

Shippingföretaget Svenska Orient Linien(SOL) planerar att ta i bruk ett nytt fartyg som ska trafikera linjen Hangö - Rostock. Just nu avgår två fartyg från Hangö till Rostock fyra gånger i veckan. Men nu vill bolaget Svenska Orient Linien öka antalet avgångar till sex.
Någon tidtabell för när det nya fartyget tas i bruk finns inte ännu säger vd Ragnar Johansson.
- Någon tidtabell har vi inte ännu, men vi har möjlighet att ta ett nytt fartyg i bruk på ganska kort varsel. Vi vill avvakta och ser hur marknaden utvecklar sig de närmaste månaderna.

Svenska Orient Linien som satsar på trailer- och containertrafik köpte fartygslinjen Hangö - Rostock under sensommaren av rederiet Scandlines.

Johansson poängterar att en viktig orsak till att SOL köpte linjen Hangö - Rostock var de nya svavelreglerna.
- Sträckan mellan Hangö och Rostock är den kortaste sträckan mellan Finland och Tyskland. När de nya svavelreglerna träder i kraft 2015 får bränslet inte innehålla mer än 0,1 procent svavel. Kostnaderna för bränslet ökar sannolikt upp till 60 procent. Då är det avgörande att köra en så kort sträcka som möjligt.
Otsikko: Vs: Svenska Orient Linien lisää kapasiteettia Hanko-Rostock reitillä
Kirjoitti: Jan Holm - 24.10.2012, 09:46:48
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 24.10.2012, 09:27:45
Olkoonkin että tässä ei mainita onko kyseessä puhdas roro, vai ropax, niin laitan tämän tänne koska muutkin SOLin Hanko-Rostock jutut jäivät tälle osastolle.



Toivottavasti Hankoon saataisiin RoPax alus.
Myös matkustajien olisi helpompaa kulkea.
Hangon satamassa on helppoa liikkua.
Toista on Vuosaaressa, rekkakuskit, laivamiehistöt ja lähes kaikki jotka ovat
siellä käyneet ovat todenneet liikkumisjärjestelyt olevan syvälltä!
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Marko Manninen - 24.10.2012, 10:39:13
Mahtaisko tulla nykyisten laivojen sisar Travemünde-Helsingborg linjalta hangon reitille, silloin juu saataisiin kuusi tasavahvaa lähtöä viikkoa kohden. En usko että tulee muita, kuin 12 matkustajan laivoja kyseiselle varustamolle. Ei ainakaan ole ollut ennen matkustajat heidän ydinosaamisaluetta. Mutta aina parempia tämäkin Viikon aikana maksimissaan 48 suoranana ylittävää autoa lisää saksan väille. Eivät ole Finnlinesin järkyttävien hintojen uhreina. Tämä reitti on kuitenkin muutaman satasen halvempi. Rostockista on 1h 15min pitempi matka Hampuriin kuin Travesta, niin silti kannattaa kulkea tällä, jos aikataulut antavat myöden.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Jan Holm - 25.10.2012, 21:53:06
Hangon hinnat on 500-700€/ suunta edullisempia verrattuna Vuosaaren hintoihin!
Rekka + kuski ja tietysti onko kuormassa IMO tavaraa.
Ja laiva on aina aamulla Lubeckissa paitsi La lähtö trafen laivalla niin on su iltana Lubeckissa.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Marko Stampehl - 25.10.2012, 22:43:39
Lainaus käyttäjältä: Jan Holm - 25.10.2012, 21:53:06
Ja laiva on aina aamulla Lubeckissa paitsi La lähtö trafen laivalla niin on su iltana Lubeckissa.

myöhemmän saapumisen takana on sunnuntaisin voimassa oleva ajokielto rekoille kaikilla teillä Saksassa
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Juhani Mehto - 15.01.2013, 14:05:16
Vasaland saapuu tänään Hankoon, olisiko siinä siis reitille odotetusti povattu kolmas alus?
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Jan Holm - 15.01.2013, 14:26:00
Eikö Vasaland ole Sol Lines omistuksessa? ex Oihonna? On ollut Travessa joka viikko.
Sol on eri firma kuin Scandlines.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Pekka Laakso - 15.01.2013, 21:16:41
Ei vielä kolmatta, vaan ainakin hetkellinen vaihto eli Vasaland ja Merchant vaihtoivat keskenään reittejä.

Nyt ovat kaikki SOL liikennettä, sillä SOL osti Scandlinesiltä Hangon reitin laivoineen, kuten tässä ketjussa aiemmin mainittiin.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 29.01.2013, 16:52:11
Ainakaan se alus, joka viimeksi on Stena Balticana tunnettu, ei ole tulossa Nynäsin reitille. Stena on nimittäin kaupannut laivan pois, joku asiaan paremmin perehtynyt kertokoon minne ja millaiseen hintaan.
Mutta tätä asiaa se ei muuta -korkeintaan antaa Tallinkille hiukan hengähdysaikaa RIX-STO-linjalla.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 29.09.2012, 00:45:08
Olisi mielenkiintoista saada jostain faktalukuja Scandlinesin Nynäsin linjan matkustajalukemista. Väitteeni, että linjaa on mielekkäämpi operoida kunnollisella matkustajakapasiteetillä kuin priimoilla rahtimetreillä ja vajaakokoisin matkustajatiloin, perustuu siihen faktaan, että Klaipeda-Karlshamn- ja Paldiski-Kapellskär-linjojen väliltä puuttuu tarvermatkustusta palveleva yhteys. Baltian suunnasta on kuitenkin paljon esim.reppufirmojen keikkatyöläisiä menossa autoineen Ruotsiinkin ja heille lentokone ei tule matkustusvälineenä kyseeseen ja Tallinkin risteilijämäinen yhteys on liian kallis. Viimemainittu argumentti pätee muuten suurimpaan osaan muistakin Baltian suunnasta tulevia asiakkaita.
Olisikohan jossain päin maailmaa tai vaikka Stenalla itselläänkin hiukan reittejä uudelleenjärjestelemällä nyt vapaana jotain Watling Streetin ja Scottish Vikingin tyyppistä (siis ei välttämättä sisar-) alusta, jossa olisi myös ainakin auttava jääluokka? Tilannehan on se, että saadakseen Latvian ja Saksan välisen linjan vuorotiheyttä edes hiukan nostettua nykyisestä, yksi tällainen alus tarvittaisiin. Ask on näihin uudistuksiin liian pieni (siksihän se joutui pois Nynäsin linjalta) ja hidas (sen takia WS:kin ajaa Saksan linjaa huomattavasti alle norminopeutensa).
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 29.01.2013, 17:04:19
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 29.01.2013, 16:52:11
Ainakaan se alus, joka viimeksi on Stena Balticana tunnettu, ei ole tulossa Nynäsin reitille. Stena on nimittäin kaupannut laivan pois, joku asiaan paremmin perehtynyt kertokoon minne ja millaiseen hintaan.


SNAV:ille Italiaan,  aloittaa Ancona - Split reitilla  SNAV Adriatico nimisenä keväällä.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 25.03.2013, 13:56:39
Tuore kokemus Stenan Ventspils-Nynäshamn-reissulta selittää hieman varustamon ratkaisuja. Ovat ilmiselvästi kyttäysasemissa, mihin suuntaan laajentavat tarjontaansa ja miten. Kuormaa riittää ja kulurakenne on nykyisellä tuotteella mahdollista pitää matalana. Jos joku on niin hölmö, että haluaa maksaa ylihintaa merimatkasta kilpailijan purkilla, hänellä on vapaus niin tehdä.
Scottish Vikingillä oli lauantai-iltana Ventspilsistä rahtipuolella niin täyttä, että yksi rekka piti jättää laiturille. Sääkannella oli nelisenkymmentä henkilö- tai pakettiautoa. Kyydissä oli yli 200 matkustajaa. Suurin osa latvialaisia ja liettualaisia rekkakuskeja, lisäksi pari norjalaista autokuntaa ja yksi liettualainen perhe sekä minä. Matkassa oli ilmiselvästi myös niitä aikaisemmin tässä langassa kuvaamiani reppufirmojen tyyppejä, jotka ajoneuvonsa takia tarvitsevat lauttakyydin ja joille Tallink on liian kallis. Yhtään Ruotsin rekkarissa ollutta ajoneuvoa ei kyydissä ollut. Palvelukielinä laivalla soivat molemmat balttilaiset (tai ainakin latvia), venäjä ja englanti.

Stenalla on säästö päällä henkilöstöpolitiikassa myös näin kierteisesti: kun ei markkinoida Ruotsissa, ei ole riskiä, että kyytiin olisi tunkemassa omankielistä palvelua vaativia kansankotilaisia. Tämän muuten saattoi huomata Nynäsissäkin, Stena oli läsnä todella huomaamattomasti vain yhdellä luukulla terminaalin nurkassa. Varustamolla on kuitenkin Ruotsissa niin kova nimi, että jos laajemmin olisi tiedossa heidän tarjoamansa merilinjapalvelu Nynäsin ja Latvian välillä, sitä varmasti myös käytettäisiin.

Scottish Vikingissä on tällä hetkellä 106 matkustajakäyttöön merkittyä hyttiä (en tiedä, onko jossain sisaraluksessa mahdollisesti enemmän enkä sitäkään, kuinka paljon noissa on vuodepaikkoja) sekä noin sata määriteltyä kansipaikkaa eli lepotuolia (jotka olivat niin epämukavia, että itse suuntasin yöksi baarin sohvalle). Matkustajamääräksi näytti katsastetun 600. Se olisi aika hulppea määrä, mutta menisi varmaan päivävuorolla, kesällä ehkä yölläkin. Laiva on muuten iloinen sekametelisoppa paitsi Euroopan yhdentyvyyttä (operaattori Ruotsista, kippari Tanskasta, nimi viittaa Skotlantiin vaikka lippu on Italian, mutta kokki on sentään Latviasta, eli ravintolassa tarjoillaan reilua balttilaista mättöä eikä mitään makarooneja!), myös ilmeistä epätietoisuutta siitä, kenen aluksesta oikeastaan on kyse -jopa saman kannen portaikossa kun oli ohjetauluja jopa neljällä eri logolla (Norfolk, DFDS, Scandlines ja Stena)... 8)
Kokonaisuutena matka oli mukava ja rauhallinen, eli sitä voi hyvällä syyllä suositella muillekin. Varsinkin, kun uskon Stenan pyrkivän ainakin aikaa myöten luomaan tälle linjalle "täydemmänkin" matkustajatuotteen ja kenties myös lisäävän rahdin kysynnän niin vaatiessa vuorojen määrää nykyisestäkin. Matkahan kestää nykyisellään 11-13 tuntia keskinopeuden jäädessä alle 15 kn:n, vaikka Scottish Vikingissä paukkuja olisi paljonkin kovempaan. Mielessä kävi sekin, olisiko tässä sittenkin ollut Irlanninmerta järkevämpi sijoituskohde Itämeren Superfasteille tai edes toiselle niistä -ei olisi edes tarvinnut tehdä mitään remontteja..?
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Kalle Id - 25.03.2013, 15:58:58
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 25.03.2013, 13:56:39
Mielessä kävi sekin, olisiko tässä sittenkin ollut Irlanninmerta järkevämpi sijoituskohde Itämeren Superfasteille tai edes toiselle niistä -ei olisi edes tarvinnut tehdä mitään remontteja..?

Jos tarkoitat, että Stena olisi tuonut Superfastin tuolle linjalle niin ei - siitä yksinkertaisesta syystä, että Tallink ei takuulla antaisi liikennöidä itsensä kanssa kilpailevaa linjaa itseltään rahdatuilla laivoilla.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 10.04.2013, 01:31:26
Tarkoitin tietenkin, että Tallink olisi aikanaan oivaltanut muuttaa Latvian liikenteensä Nynäshamnista osin Festarilla ja osin fasterilla sekä Ventspilsiin että Riikaan operoitavaksi. Tämän tuotteen se toki olisi voinut Stenalle myydä ja Stena olisi saattanut sen jopa ostaakin. Nyt molempien tilanne on sikäli huono, että kukaan ei Tallinkin liikennettä ainakaan pyyntöhintaan osta eikä Stenallakaan ole omalle linjalleen absoluuttisen hyvin sopivaa alusta.
Tosin Tallinkin linjasta on Stenalle se hyöty, että se palvelee ruotsalaisia Riikaan ja Liivinmaalle halajavia, maksukykyisiä asiakkaita Kuurinmaan linjoja (myös DFDS:n Klaipeda-Karlshamn) paremmin ja jättää siten SV:lle tilaa myös Liettuan ja Ruotsin väliselle rahdille. Jos Gotlannin pohjoispuolella ei muita Ruotsin ja Latvian välisiä poikittaislinjoja olisi, olisi Stenalla aikamoinen paine lisätä sekä rahti- että matkustajakapasiteettiään tällä sinällään erinomaisella reitillä.

Ja Stenan brändi kehittyy Itämerenkin puolella. Watling Street on telakoinnin yhteydessä saanut nimen Stena Flavia. Remontin aikana sijaisuutta Ventspilsin ja Travemünden välillä hoitanut Finnarrow ei muuten sekään olisi Stenalta yhtään hassumpi investointi, vaikka eri asia tietysti on, onko Grimaldi halukas sitä myymään. Tai olisiko Stenan laivastossa jotain sopivaa vaihtaria..?
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Timo Selkälä - 10.04.2013, 09:41:39
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 10.04.2013, 01:31:26
Ja Stenan brändi kehittyy Itämerenkin puolella. Watling Street on telakoinnin yhteydessä saanut nimen Stena Flavia. Remontin aikana sijaisuutta Ventspilsin ja Travemünden välillä hoitanut Finnarrow ei muuten sekään olisi Stenalta yhtään hassumpi investointi, vaikka eri asia tietysti on, onko Grimaldi halukas sitä myymään. Tai olisiko Stenan laivastossa jotain sopivaa vaihtaria..?

Finnarrow on ollut myytävänä jo parikin vuotta, mutta ne haluaa siitä rahaa. Stena ei tunnetusti rahaa maksa.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Pekka Laakso - 06.08.2013, 16:19:34
Koska tässä topicissa on pidetty myös kaikki Scandlinesin SOL:lle myymän Rostock-Hanko -reitin uutisoinnit, niin mainitaan, että Godbyn lastilautta Mistral toimii lähiviikkoina reitillä telakkatuuraajana. Vikingland (ex Aurora) on jo Gdanskissa telakoitavana, ja voi olla mahdollista, että myös Vasaland käy lähiaikoina telakalla.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 05.09.2014, 00:11:43
Stena järjestelee eteläisen Itämeren liikennettään uusiksi poistamalla Trelleborgin liikenteestä. Ilmeisesti Sassnitzin linja on hiljennyt vilkkaimmista ajoistaan, koska siinä näyttää tällä hetkellä olevan vain kaksi päivittäistä lähtöä.
http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/article2235489/MS-Trelleborg-tas-ur-trafik.html
Allehandan kuvassa luultavasti viimeiselle rannalle suuntaavasta lautasta on muuten ilmeisen selkeästi näkyvissä aluksen aiemman operaattorin logo.

Stena on lisännyt myös Ventspilsin ja Nynäshamnin välisiä vuoroja ottamalla Stena Flavian käymään Saksan matkojensa välillä Ruotsissakin. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että myös Liepajan linja on pidetty hengissä ja Urdin rahtausta jossain välissä jatkettu; ilmeisesti linjalle siis riittää pokaa.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Pekka Laakso - 04.12.2014, 05:28:15
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 06.08.2013, 16:19:34
Koska tässä topicissa on pidetty myös kaikki Scandlinesin SOL:lle myymän Rostock-Hanko -reitin uutisoinnit, niin mainitaan, että Godbyn lastilautta Mistral toimii lähiviikkoina reitillä telakkatuuraajana. Vikingland (ex Aurora) on jo Gdanskissa telakoitavana, ja voi olla mahdollista, että myös Vasaland käy lähiaikoina telakalla.
http://hangotidningen.fi/fi/lokalt/fi/2014-12-03/690686/sol-tuo-kolmannen-aluksen-hanko-rostock-reitille (http://hangotidningen.fi/fi/lokalt/fi/2014-12-03/690686/sol-tuo-kolmannen-aluksen-hanko-rostock-reitille)

Tuon mukaan ensi tammikuun jälkeen SOL toisi Hanko-Rostock -linjalle lisälaivaksi kolmannen sisaren Merchantin, joka kulki linjalla jo Scandlinesin aikoihin. Paatti on nyt muuten matkalla Turkkiin, mutta tämän uutisen perusteella on vain normaalilla lastinhakumatkalla eli ei ole menossa vielä rannalle... :)
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Pekka Laakso - 04.12.2014, 19:24:56
Tässä vielä SOL:n virallinen tiedote (avautuu pdf:nä)

http://www.sollines.se/sites/www.sollines.se/files/SOL-files/Content_line/sol_merchant_rostock_hanko_fi.pdf (http://www.sollines.se/sites/www.sollines.se/files/SOL-files/Content_line/sol_merchant_rostock_hanko_fi.pdf)

Sekä Sjöfartstidningenin lähes jo foorumin kirjoittamattomiin sääntöihin kuuluva pakollinen uutisartikkelin linkitys:

http://www.sjofartstidningen.se/tredje-fartyg-till-sol-pa-hango/ (http://www.sjofartstidningen.se/tredje-fartyg-till-sol-pa-hango/)
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 05.12.2014, 00:27:58
Uudemmat kulkupelit tulee ja menee, mutta vanha kunnon Mersu+kumpp. näyttävät vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen vahvuutensa Suomen ja Saksan välisillä reiteillä. Mitä sitä hyvää vaihtamaan..
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Pekka Laakso - 14.08.2015, 18:08:04
Merchant on tällä hetkellä Gdanskissa telakalla (uusi Finnmerchant myöskin, mutta viereisessä Gdyniassa), ja ainakin AIS perusteella nimetty uudelleen SOL:n tyyliin Finnland-nimiseksi. Lippu ja täten myös kutsu ja MMSI pysyneet ennallaan.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: S Liljeström - 16.08.2015, 16:43:39
Siis Finnland kahdella ännällä? Ei kai?!
Vain saksalaiset kirjoittavat maamme nimen noin.

SL
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Pekka Laakso - 16.08.2015, 17:28:43
Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 16.08.2015, 16:43:39
Siis Finnland kahdella ännällä? Ei kai?!
Vain saksalaiset kirjoittavat maamme nimen noin.

SL
Ilmeisesti, kulkeehan kippo Saksaan, joten lienee ihan sopiva nimi. Ja yhtä helppo kuin edellinenkin nimi, sillä voidaan käyttää toista osaa alkuperäisestä kohokirjaimin kirjoitetusta Finnmerchantista.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 21.03.2016, 14:20:20
Stena näyttää sitten viime näkemän kaupanneen loppuunajetun Trelleborgin johonkin kehitysmaahan. Eli luultavasti loppuunajettu lautta pääsee viimeiselle rannalle, mutta tekee sen jonkin bulvaanin kautta.
Baltian linjoilla on tapahtunut vuorojen lisäystä siten, että Stena Flavia ajaa kahdesti viikossa Ventspilsistä Nynäsiin ja kerran Traveen, lisäksi Nynäsistä heitetään kerran viikossa keikka Liepajaan. Liepajan ja Travemünden välillä Urd sekä Kattegatista palannut Stena Gothica suhaavat rauhallisemman aikataulunsa mukaan kaksi edestakaista matkaa viikossa kumpikin ja Ventspilsin ja Nynäsin välillä Scottish Viking vanhaan tapaan viisi viikottaista.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Pekka Laakso - 13.12.2016, 23:06:56
Koska SOL:n Scandlinesilta hankkimalla Hanko-Rostock rahtireitillä ei ole omaa ketjuansa, mainitaan täällä liikenteen päättymisestä nyt vuodenvaihteessa. Suuremmat operaattorit käytännössä savustavat sen ulos markkinoilta. SOL kuitenkin näkyy menestyvän muilla reiteillään (kuten Oulu-Kemi-Saksa/Belgia-Iso-Britannia sekä Göteborg-Zeebrügge)

https://www.sollines.se/en/nyheter/customer-information-hanko-rostock (https://www.sollines.se/en/nyheter/customer-information-hanko-rostock)
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 09.02.2017, 14:53:41
Stena Flavia näyttää vuodenvaihteessa siirtyneen täysiaikaisesti Ventspilsin ja Nynäshamnin välille Scottish Vikingin pariksi. Viikottaisia lähtöjä linjalla on nyt siis jo alun toistakymmentä, päivävuorojakin varsin usein.
Asetelma on sikäli kiintoisa, että samoihin aikoihin Tallinkin lisäsi volyymejään Riian ja Tukholman välillä. Stenaan verrattuna Tallinkilla ei kuitenkaan ole paljoakaan jakoa rahdin suhteen ja matkustajillekin -poislukien tietenkin ruotsalaiset risteilymatkalaiset- Stenan hinta-laatu-suhde on parempi; siitäkin huolimatta, että linjan matkustajapalvelut on yhä sidottu vicentiniläisten melko niukkoihin tarjoomuksiin.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 17.09.2018, 17:16:26
Faergenin katoaminen Bornholmin linjalta sai aikaan ketjureaktion, jossa Stena hankki vapautuneen Hammerodden Göteborgin ja Frederikshavnin välin kolmanneksi, ropax-tyyppiseksi kulkijaksi, ja nimesi sen Stena Vingaksi. Tämä vapautti Stena Gothican takaisin Itämerelle eli Liepajan ja Travemünden välille, jossa Urdin kaverina on viimeksi ajanut Stena Nordica.
Gothica ja Urd ovat kaikin tavoin Nordicaa köykäisempiä aluksia, niin rahdin kuin matkustajien kuskaajina, ja jäävät ne tästä jälkeen nopeudessakin, joten on ihan kiintoisaa nähdä, millä aluksilla Itämeren linjoja jatkossa operoidaan, ja millaisin aikatauluin.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 03.11.2020, 17:27:09
Latvian ja Saksan välillä tulee ensi vuonna vuorokohtainen kapasiteetti nousemaan 40%, ja viikottaisten lähtöjen määrä kuuteen/suunta. Aluksiksi tullee kaksi visentiniläistä, eli varmaan Stena Flavia ja joku muu -kenties äskettäin omistajalleen (Stenalle) rahtauksesta Brittanylta palautunut Kerry.
https://news.cision.com/se/stena-line/r/stena-line-fortsatter-expansionen-i-ostersjon--okar-fraktkapaciteten-med-40---pa-linjen-mellan-trave,c3229650

Uudelleenrakennetut Mersey ja Lagan ottavat Nynäshamnin linjan haltuunsa, kuten toisaalla on mainittukin, ja Scottish Viking palautettaneen omistajalleen Italiaan.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Kalle Id - 03.11.2020, 20:47:07
Toisaalla puhutun perusteella Kerryssä olisi pienempi rahtikapasiteetti kuin uudemmissa visentineissä, joten se ei ilmeisesti olisi vaihtoehto. Mutta Stenallahan Visentinejä nykyään riittää...
Otsikko: Stenan Itämeren liikenne
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 04.11.2020, 12:16:48
Siinä on toisaan (FoFin mukaan) parisataa metriä vähemmän rahtikantta, mutta Urdiin ja Gothicaan verrattuna sekin olisi parannus. Ja nopeushan on myös tässä aika olennainen tekijä, uusi kuuden viikottaisen molempiin suuntiin toimiva aikataulu voidaan ottaa käyttöön vasta, kun Urdista ja Gothicasta on molemmista päästy eroon.
Hupaisaa sinällään, että kun tätä ketjua kävin läpi, havaitsin Latvian ja Saksan välisen linjan kehittämistä pohditun nyt toteutuvaan tapaan jo kahdeksan vuotta sitten. No, parempi myöhään...

Olisikohan keskustelulangan nimi paikallaan päivittää muotoon "Stenan Itämeren liikenne"? Scandlinesin osto oli toki aikanaan iso sysäys, että varustamo Itämeren puolelle ylipäätään tuli (poislukien Puolan linja), mutta tämä kuitenkin lienee niitä juttuja, joista göteborgilaisjätti ei ole luopumassa.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Kalle Id - 15.11.2020, 14:52:55
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 03.11.2020, 17:27:09
Uudelleenrakennetut Mersey ja Lagan ottavat Nynäshamnin linjan haltuunsa, kuten toisaalla on mainittukin, ja Scottish Viking palautettaneen omistajalleen Italiaan.
Stenan Ruotsin-facebooksivuilla pääsee ehdottamaan uusia nimiä Merseylle ja Laganille: https://www.facebook.com/stenalinesverige/posts/10160396370825550
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 16.12.2020, 23:26:55
Uudistettavien alusten nimet ovat nyt julkista tietoa, mutta päivämäärä, jolloin liikenne alkaa, ei vielä ole.
Pirmasis laivas, Stena Scandica (buvęs Stena Lagan), šiuo metu iš esmės pertvarkomas Sedef laivų statykloje Tuzloje, Turkijoje. Planuojama, kad jis įsijungs į Stena Line laivyną ir pradės kursuoti Nynashamno – Ventspilio maršrutu pirmąjį 2021 metų ketvirtį.
Liettuantaitoni riittää päättelemään Laganin muuttuvan Stena Scandicaksi Sedefin telakalla Turkissa, ja tulevan liikenteeseen vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä.

Antrasis laivas, Stena Mersey, vis dar plaukioja Airijos jūroje ir bus modernizuotas bei pailgintas pavasarį toje pačioje laivų statykloje. Planuojama, kad iki vasaros jis prisijungs prie laivyno ir pradės plaukioti Baltijos jūroje. Jis paveldės klasikinį Stena Line laivo pavadinimą Stena Baltica.
Mersey ilmeisimmin jatkaa vielä hetken Irlanninmerellä ennen uudistusta. Stena Baltica mainitaan Stenan laivojen klassiseksi perintönimeksi tms.

Olen sikäli yllättynyt, että odotin molemmille ensikertalaisnimeä, ja mielessä kävi myös, että visentiniläisiä ruvettaisiin E-flexerien tavoin  nimeämään jollain tietyllä kirjaimella alkavilla nimillä. Toki liikennöintialueeseen sidotuissa nimissä on vahvuutensa.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Kalle Id - 17.12.2020, 13:46:27
Aiheesta löytyy tiedote englanniksi täältä: https://news.cision.com/stena-line/r/stena-line-reveals-the-names-of-the-new-baltic-sea-vessels,c3256282

Nimivalinnat olivat tosiaan ehkä vähän yllättävät. Baltica on perinnenimenä ymmärrettävä, mutta Scandica menee mielestäni ihan liian helposti sekaisin olemassaolevan Scandinavican kanssa. Olisin ehkä itse laittanut toisen laivan nimeksi kuitenkin Suecia (tai Suecica, jos nimen on pakko loppua -ca), joka viittaisi yhtälailla liikennealueeseen (Suecia = Ruotsin latinankielinen nimi) mutta sekaannusvaara olisi pienempi.

Stena Mersey, tuleva Stena Baltica, tosiaan jatkaa Irlanninmerellä siihen asti kun uusi Stena Embla tulee liikenteeseen ensi kuussa (Embla luovutettiin tämän kuun alussa ja on parhaillaan matkalla Eurooppaan). Emblan saavuttua on sitten Merseyn vuoro matkata Turkkiin.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Sven Liljeström - 17.12.2020, 19:13:56
Hyvinhän Mikko-Oskari Liettuaa osaa!
Kun itse yritin buukata hotellihuonetta ranskaksi, Receptiuunissa naurettiin minulle.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Kai Heino - 21.12.2020, 09:27:11
Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 17.12.2020, 19:13:56
Hyvinhän Mikko-Oskari Liettuaa osaa!
Kun itse yritin buukata hotellihuonetta ranskaksi, Receptiuunissa naurettiin minulle.

Olitko silloin Liettuassa? :) :P
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 28.01.2021, 09:17:54
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 17.12.2020, 13:46:27
Aiheesta löytyy tiedote englanniksi täältä: https://news.cision.com/stena-line/r/stena-line-reveals-the-names-of-the-new-baltic-sea-vessels,c3256282

Nimivalinnat olivat tosiaan ehkä vähän yllättävät. Baltica on perinnenimenä ymmärrettävä, mutta Scandica menee mielestäni ihan liian helposti sekaisin olemassaolevan Scandinavican kanssa. Olisin ehkä itse laittanut toisen laivan nimeksi kuitenkin Suecia (tai Suecica, jos nimen on pakko loppua -ca), joka viittaisi yhtälailla liikennealueeseen (Suecia = Ruotsin latinankielinen nimi) mutta sekaannusvaara olisi pienempi.

Stena Mersey, tuleva Stena Baltica, tosiaan jatkaa Irlanninmerellä siihen asti kun uusi Stena Embla tulee liikenteeseen ensi kuussa (Embla luovutettiin tämän kuun alussa ja on parhaillaan matkalla Eurooppaan). Emblan saavuttua on sitten Merseyn vuoro matkata Turkkiin.

Tälläinen "palkinto" tuli tuosta nimikilpailusta. Olisi voinut olla tulemattakin  ::) ;D

(https://bit.ly/36kxBxx)
(https://bit.ly/3iR78gi)

Otsikko: Stenan Itämeren liikenne
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 11.04.2021, 22:06:19
Stena Livia eli viimeksi Brittany Ferriesille Etretast-nimisenä rahdattu visentiniläinen (alun perin Norman Voyager) on parhaillaan matkalla Cherbourgista Ventspilsiin, korvaamaan poistuvaa Scottish Vikingiä (joka puolestaan on ainakin FoFin mukaan suuntaamassa GNV:lle ilmeisesti Välimerelle). Livian ja Flavian tuleva reitti kuitenkin on Liepaja-Travemünde, kunhan Turkissa pidennettävät purkit töilleen saapuvat.
Latvian ja Saksan välillä on toistaiseksi lisätty vuorotiheyttä Stena Vingalla eli entisellä Hammeroddella, joka ajaa reitillä kolmantena Urdin ja Gothican rinnalla. Käsittääkseni Flavialle ja Livialle on tuohon suunnitteilla uusi aikataulu, koska alukset ovat tämänhetkisiä nopeampia.
Otsikko: Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
Kirjoitti: Kalle Id - 12.04.2021, 17:19:29
Matka-aika Liepajan ja Travemünde välillä lyhenee radikaalistikin, nykyinen on 27 tuntia ja tuleva 20.