Meyer Turku (oli: Valtio ostamassa Turun telakkatoimintaa saksalaisten kanssa?)

Aloittaja Timo Heikkinen, 08.05.2014, 16:29:03

« edellinen - seuraava »

Jussi Lampinen

Vihdoinkin tosi hyviä uutisia telakkapuolelta. Onneksi asiat menivät näin osaamistahan Turun telakalta kyllä löytyy.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 04.08.2014, 14:13:45
Miksi KUKAAN ei kysynyt tarkemmin, mikä on Helsingin kohtalo!

Onhan tuo ollut jo pitkään tiedossa. Venäläiset ostavat sitten kun ostavat.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Rami Kristian Wirrankoski

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 04.08.2014, 15:17:07
Onhan tuo ollut jo pitkään tiedossa. Venäläiset ostavat sitten kun ostavat.

On tietenkin. Mutta tässä tilanteessa! Siis mikä on kuvio nyt?

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 04.08.2014, 15:17:07
Onhan tuo ollut jo pitkään tiedossa. Venäläiset ostavat sitten kun ostavat.

Eivät varmasti osta mitään vuoteen. Venäläinen telakkahan on pakotteiden piirissä. Enpä usko, että he saavat tehdä investointeja EU alueelle sinä aikana.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 04.08.2014, 20:56:22
Eivät varmasti osta mitään vuoteen. Venäläinen telakkahan on pakotteiden piirissä.

United Shipbuilding Corporation on Yhdysvaltain pakotelistalla, ei EU:n.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 04.08.2014, 21:39:31
United Shipbuilding Corporation on Yhdysvaltain pakotelistalla, ei EU:n.

Niinhän se olikin. On se kumma, että EU ja USA ei saa yhtenäisiä pakotteita aikaiseksi. Kummallakin on oma etu mukana. EU oli kovasti laittamassa pakotteita energialle, mutta kaasu jäi sen ulkopuolelle. Miksiköhän??  ;D Yhtäläillä Venäjä voisi laittaa pakotteita EU:lle, katkaista kaasu. Varmasti sen jälkeen pakotteet lievenesi lännestä päin. Tässä tulee aivan historiasta mieleen Berliinin saarto mieleen 40-luvun lopusta. Tervetuloa kylmäsota.  :beer:
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Jarkko Ruusulaakso

#21
Sitten kun korealaiset luovuttavat avaimet saksalaisille niin nimikyltissä tulee lukemaan
Meyer Turku Shipyard Oy, tietää kertoa Meyerin pressitiedote.

Jani Tarkkinen

#22
Meyer käyttää aika paljon MANNin koneita rakentamissaan laivoissa, rupeeko sitten Turun telakkakin asentelemaan MANneja?

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Ruusulaakso - 05.08.2014, 01:06:34
Sitten kun korealaiset luovuttavat avaimet saksalaisille niin nimikyltissä tulee lukemaan
Meyer Turku Shipyard Oy, tietää kertoa Meyerin pressitiedote.
Varmaan parempi noin.  Yksi juttu tuossa STX:n touhussa ihmetyttää edelleen. Kun enoyhtiö  STX Koreassa on heikossa hapessa eikä Turkuun STX Finlandillle saatu järjestettyä rakennusaikaista rahoitusta niin kuinkas sitä STX:n Ransakn telakalle järjestyi kolmanteen Oasis luokan risteilijään. Vai järkkäsikö Ranskan valtio ne rahat ja kun suomi ei EU pelossaan uskaltanut?

Kalle Id

Ranskan valtio (joka on osaomistajana STX Francessa) varmasti järjesti rahat. Eikä muistaakseni Oasis 3:n rahoitusjärjestelyissä ollut kyse EU-määräyksistä vaan siitä, että valtio ei tuossa vaiheessa ollut valmis sijoittamaan "riskialtista" rahaa telakkatoiminnan jatkumiseen.

Juhani Mehto

Saksan kilpailuviranomainen on hyväksynyt kaupan, ja risteilijätilauksillekin on saatu rahoitus kuntoon, kertoo Turun Sanomat.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Nostan vanhaa aihetta. Hesari julkaisi laajan artikkelin STX:n ja Suomen telakkateollisuuden "pelastamisesta".

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1421471226076
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 18.01.2015, 12:06:50
Nostan vanhaa aihetta. Hesari julkaisi laajan artikkelin STX:n ja Suomen telakkateollisuuden "pelastamisesta".

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1421471226076

Miksi pelastaminen on lainausmerkeissä? Eikö nimenomaan telakkateollisuus pelastettu oikeasti. Minun tulkintani on, että Jan Vapaavuoren rooli oli ratkaiseva. Huonommalta ministeriltä olisi jäänyt sopimus tekemättä ja Pansio olisi nyt autiona.

Kalle Id

En tunne telakka-asiaa tarpeeksi hyvin ottaakseni kunnolla kantaa, mutta vaalien lähestyessä artikkeli oli kyllä perin hyvää mainosta Kokoomukselle ja varsinkin Vapaavuorelle...

Anders Isaksson

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 18.01.2015, 13:36:06
Miksi pelastaminen on lainausmerkeissä? Eikö nimenomaan telakkateollisuus pelastettu oikeasti. Minun tulkintani on, että Jan Vapaavuoren rooli oli ratkaiseva. Huonommalta ministeriltä olisi jäänyt sopimus tekemättä ja Pansio olisi nyt autiona.
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan ja pilkkua viilataan niin tuo kyseinen telakka sijaitsee kyllä Pernon kaupunginosassa. Toki lakkauttaminen olisi varmasti vaikuttanut myös niin Pansioon kun muuhun Turkuun ja Varsinais-Suomeenkin.

Oliko tuo pelastus sitten jonkun yksittäisen tahon taikka puolueen ansiota jätän veikkaamatta, kaikki kynnelle kykenevät varmasti haluavat ottaa kunnian asian onnistumisesta. Miten oli sitten tosiasioiden laita voitaneen vain arvailla.

Hyvä että Suomessa säilyy kuitenkin jonkinlainen merenkulkuun liittyvä toiminta, Suomalaisia laivoja ja varustamotoimintaa ei todennäköisesti tulla näkemään tulevaisuudessa menneiden vuosien lailla. Sitä myöden myös ainakin osa alan koulutuksesta ajettaneen alas, kortistoon kun ei kannata kouluttaa väkeä loputtomasti.