Alfons Håkans -uutisia

Aloittaja Pekka Laakso, 21.12.2003, 23:40:03

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

#240
Håkans on ostanut Färsaarten lipulla olleen hinaaja Bondenin. Aluksen uusi nimi tulee olemaan perinteinen Hurtig. Sjöfartstidningenin mukaan alus korvaa heikompaa kalustoa länsirannikolla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Laivaston uudistaminen jatkuu: Håkans on nyt ostanut turkkilaisen ASD-hinaaja Osman Gazin, joka saa uudeksi nimekseen Poseidon. Alus saa Viron lipun ja asemoidaan Viroon.

Samalla Håkans on myynyt proomu Scanbargen Norjaan ja hinaaja Helioksen Ruotsiin.

Tämän meille kertoi Sjöfartstidningen.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 12.09.2018, 13:22:28
...hinaaja Helioksen Ruotsiin.
Helioksen uusi omistaja on Rundviks Rederi AB ja se sai nimekseen Bådan, kertoo jälleen Sjöfartstidningen.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jussi Laine

Osaako joku sanoa miksi Alfons sulki telakkansa Suomenlinnassa? Eikö se ollut erinomainen paikka saada laitettua pientonnistoa. Kilpailua ei varmasti ollut liikaa. Calypso meni tänään Teijoon telakalle eli ulkopuolisia joudutaan taas käyttämään.

Tauno Hermola

Asiasta mitään tiedä, mutta Turun Sanomien sivulla näkyy olevan maksumuurin takana juttu "Alfons Håkans lähtee Suomenlinnan telakalta – maailmanperintökohteeseen jää enää perinnelaivoja", olisikohan siinä mitään?

Muistelen, ettei edellisen sopimuksen solmiminenkaan, seitsemän vuotta sitten, ollut ihan ongelmatonta; telakan vuokraaja on kai Viaporin telakka ry ja siellä toimivat yritykset alivuokralaisia. Asiasta oli ehkä aikanaan keskustelua foorumilla, mutta nyt en sitä löytänyt.

Tauno Hermola

Painetussa lehdessä tuo juttu oli seuraavana päivänä, 29. toukokuuta. Siinä telakan toiminnan sanotaan olleen kannattamatonta, yhtä vuotta lukuunottamatta. Lisäksi suojellun alueen rajoitukset ja telakan huolto vesikuljetuksilla hankaloittavat toimintaa. Jatkossa keskitytään ja investoidaan Ruissalon telakkaan ja käytetään Naantalin, Loviisan, Tallinnan ja Teijon telakoita.

Tuo mainittu skisma näyttää liittyneen siihen, että Suomenlinnan hoitokunta otti telakan vuokrasopimuksen itselleen ja aikaisemmin välissä ollut Viaporin telakkayhdistys jäi nuolemaan näppejään; Håkansin toimintaan tällä ei liene ollut suoranaista vaikutusta.   

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 19.11.2018, 22:46:53
Calypso meni tänään Teijoon telakalle eli ulkopuolisia joudutaan taas käyttämään.

Calypsoon asennettiin Teijon telakalla uudet suulakkeettomat pronssipotkurit:

https://akerarctic.fi/en/news/aker-arctic-bronze-propellers-for-ice-operations/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Jäätalvi-topicista lainattua:

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 23.12.2018, 15:00:44 Zeus of Finland on myöskin matkalla Hollannista Turkuun. "Restricted manoeuverability" ei taitaa tuoda mukanaan jotain?  ??? Kurssi toistaiseksi kohti Skagenia, mutta aivan varmaa ei vielä tässä vaiheessa voi sanoa...
Ari-Jukka Perkiömäen havaintojen mukaan Zeus of Finlandin takana Turussa nököttää uudehkonnäköinen ASD-hinaaja Pallas, jossa ei ole mitään logoja, ja jota ei näy AIS:ssa. Olisiko AH:n uusi hankinta, jonka Zeus of Finland olisi tuonut mukanaan Rotterdamista, kuten lainauksessa epäilin, että sillä oli jotain hinattavaa...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki


Tauno Hermola

#249
Kuvan Pallaksen kotisatama on Tallinna; ei kai tuo nyt ihan tuiki tuntematon voi olla ja kai sillä IMO-numerokin sentään on? ::)

Edit: Tuo taisikin olla ihan tuore kuva Turusta; ajattelin, että olisi ollut joku vanhempi netistä löytynyt.


Pekka Laakso

Tugspottersista löytyi seuraavaa:

https://www.tugspotters.com/app/content/2018/12/damen-asd-3010-ice-pallas/

Ainakin on ihan uudisrakenne eikä pelkästään uudehko, kuten aiemmin kirjoitin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 01.01.2019, 21:37:30
-- ei kai tuo nyt ihan tuiki tuntematon voi olla ja kai sillä IMO-numerokin sentään on? ::)

IMO-numero on 9826299

Timo Heikkinen

Håkun Fram pitkästä aikaa myös liikenteessä, paineli eilen Porista Selkämeren yli Sundsvalliin. Mitään ei näyttäisi olleen hinattavana kun painellut 12kn meren yli. Lieneekö satamajäänmurtokeikkaa tai jotaki muuta...

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 04.01.2019, 16:42:44
Håkun Fram pitkästä aikaa myös liikenteessä, paineli eilen Porista Selkämeren yli Sundsvalliin. Mitään ei näyttäisi olleen hinattavana kun painellut 12kn meren yli. Lieneekö satamajäänmurtokeikkaa tai jotaki muuta...

Mahtaisiko liittyä?

https://www.youtube.com/watch?v=g20zG7UbCTA
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Timo Heikkinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 04.01.2019, 19:03:52
Mahtaisiko liittyä?

https://www.youtube.com/watch?v=g20zG7UbCTA

Voipa hyvinkin liittyä. En olekkaan noita myyntisivuja ahkerasti seurannut. Fram on kyllä aikalailla tyhjänpanttina Porin Mäntyluodossa majaillut. Aina kun satamaan isompaa laivaa tulee niin Raumalta tulee tehokkaampaa kalustoa Porin karhun avuksi.