Vanhat rahtilaivat

Aloittaja 2709, 15.05.2006, 23:13:10

« edellinen - seuraava »

2709

Kiinnostukseni on vanhat rahtilaivat, sellaiset jotka sodan jälkeen lastasivat puutavaraa ankkuripaikoilla. Propsia ja kaivospölkkyjä ja vaikka mitä raakapuuta. Laivat makasivat viikon, joskus kaueminkin. Paikalliset venemiehet tekivät tuttavuuta laivaväen kanssa, ja ystävyys syntyi helposti. Veneellä kuljetettin laivaväkeä maihin ja päinvastoin. Yksi tällainen ankkuripaikka oli Karunassa Hintsholman edustalla. Olin pikkusälli silloin, eikä tullu laivojen nimet mieleen painettua. Jos joku täällä tietäisi jotain näistä laivoista olisi kiva. Olen yrittänyt, mutta enpä ole juuri onnistunut.
Toinen kiintoisa laiva tai oikeastaan laivat s/s Herakles ja myöhemmät m/s Heraklesit, siis AL:n ja SHO:n. Lähinnä kuvia ko. paateista ja vaikka reiteistä. Oskarina asuin Karunassa ja Heraklesin kapteeni Erik Ahlström oli mökkinaapuri, ihailin häntä suuresti.

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Jorma von Wehrt - 15.05.2006, 23:13:10
Kiinnostukseni on vanhat rahtilaivat, sellaiset jotka sodan jälkeen lastasivat puutavaraa ankkuripaikoilla. Propsia ja kaivospölkkyjä ja vaikka mitä raakapuuta. Laivat makasivat viikon, joskus kaueminkin. Paikalliset venemiehet tekivät tuttavuuta laivaväen kanssa, ja ystävyys syntyi helposti. Veneellä kuljetettin laivaväkeä maihin ja päinvastoin. Yksi tällainen ankkuripaikka oli Karunassa Hintsholman edustalla. Olin pikkusälli silloin, eikä tullu laivojen nimet mieleen painettua. Jos joku täällä tietäisi jotain näistä laivoista olisi kiva. Olen yrittänyt, mutta enpä ole juuri onnistunut.
Toinen kiintoisa laiva tai oikeastaan laivat s/s Herakles ja myöhemmät m/s Heraklesit, siis AL:n ja SHO:n. Lähinnä kuvia ko. paateista ja vaikka reiteistä. Oskarina asuin Karunassa ja Heraklesin kapteeni Erik Ahlström oli mökkinaapuri, ihailin häntä suuresti.

Koskakohan historia alkaa toistaa itseänsä, artikkelistasi palautui wanhat SHO:n pikinokat mieleen n. 3000 dwt:set Ms.- Clio,Hebe,Triton ym:t. Castor-myöhemmin Bulk Star Linen Ms.Stratus jossa palvelin talousesimiehenä.

Muistaakseni emme ajaneet tyhjänä tai vajaalla lastilla kertaakaan Suomi-Brittein saaret - Suomi väliä, mahtoikohan se johtua operatiivisesta johdosta B.Ahlström johtajana. Kustannustehokkuus oli huipussaan siinä varustamon laivassa. Tarkoitan sitä että "SHO:n nälkärenkaat"korsteenissa olisi voinut vaihtaa tähdeksi. Samoin kuuluisat SHO.n provianttisilmät olisi voinnut meikata umpeen.

110 % käyttö-asteella mitaten (pienet-ylilastit brygältä 180' asteen näkyvyys muuttui 100':ksi.Kapteenimme H.Stauberin vastuu painoi niin paljon ettei punkasta miestä ylös saannut,puutavarankuljetus oli mennyt hermoon ja vereen.

Kaikella kunnioituksella edellistä,hän ajatteli positiivisesti ja otti "Olvia" päällystön ja miehistön eduksi. Miehistön työmotivaatio ja  potenttiaalisuus alusta kohtaan oli huipussaan. Sen kertoo suhdeluku 1981/osto/myynti 800.000 fmk/3.700.000 fmk myytiin kiinalaisille 1984 Jätkäsaaressa,en voi muuta todeta kuin sen että Teknoksen Marine paintingillä saa kaunista aikaan.

Kiinalaisen ostajan ensimmäinen kommentti alukseen tullessa oli "very nice ship" johtuikohan se salonkin taulusta ja alpakka astiastosta ja tukki kuusen tuoksusta.

Viittaan edellä mainittuun "Wanhat hyvät ajat" olisikohan sittenkin 3000 dwt.set järkevin kokoluokka tänä päivänä Suomen vienti ja tuontikuljetuksille bulkki kuljetuksissa sekä kappaletavara puu/paperi ottaen huomioon suhdanteet ja teollisuuden rakennemuutos.Elettiin sitä ennenkin.

Parhain kesä terveisin Raine Taponen
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T