Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 09.12.2022, 19:16:50
Grisslehamn - Maarianhamina

Ei kai tuossa oikein ole mieltä, pitkä merimatka, pitkä ja hankala automatka niin Ruotsissa kuin Ahvenanmaalla.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Sauli Nurmi - 09.12.2022, 10:30:42
Joo, ei todellakaan ole mikään jäänne Naantalin reitiltä.

Nykyään jäljellä olevan yhtiön alkuperäinen nimihän oli Ålandsfärjan, joka liikennöi Ahvenanmaan ja Ruotsin väliä laivalla nimeltä Ålandsfärjan.
Sittemmin yhtiö muutti nimensä SF lineksi, kun alkoi liikennöidä säännöllisesti manner-Suomeenkin. Nykyinen yhtiön nimi lienee kaikille tuttu.

Eli jäänne jostakin se Rosellan liikenne on, mutta ei tosiaan Naantalista.
No kyllähän se nyt nimenomaisesti tuosta vanhasta Naantalin linjasta oli jäänne, ennen kaikkea aikataulullisesti. Ålandsfärjanit (kuten Eckerön lautatkin vuoteen -93 asti) olivat Ahvenanmeren sesonkihuippujen tasaajia, ja -70-luvun puoleenväliin asti jopa Naantalin lautat ajoivat kesäisin ylimääräisiä vuorojen häntiä pelkästään Ahvenanmeren osuudella.
Vanha Naantalin linja oli suurimman osan vuotta myös ainoa yhteys Ahvenanmeren yli sellaisella aikataululla, joka edes jotenkuten sopi oolanderien asiointiin Tukholmassa -lähtö MHQ:sta aikaisin aamulla, paluu myöhään illalla. Eckerö ei koskaan ole tämän asiakaskunnan tarpeista yrittänytkään kisata, ja onkin kiintoisaa nähdä, mihin se nyt päätyy. Kreisin yövuoro Långnäsistä Tukholmaan lienee kivuttomin korvaaja länteen päin, mutta toiseen suuntaan on muitakin kuin punaisia tarjokkaita. Ei toki ruuhkaksi asti...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Manninen

Jotenkin tuntuu, että Viking Line ja Eckerö laitetaan fuusio kuntoon. Miksi kaikki tämä tapahtuu Vikingin ostettu Eckeröstä kuudenneksen. XPRS:n liputus Suomeen, kuten Eckerön Finlandia. Rosellan myynti, jotta ei ole kahta laivaa kilpailemassa samoista asiakkaista. Aikaisemmin on puhuttu, että fuusio tällä reitillä ei ole mahdollista, kun tulisi monopoli. Vikingin ostettua kuudennes Eckeröstä ei vielä viranomaisia hetkauta, koska se on pieni siivu yhtiöstä. Nyt Rosellan myynnin jälkeen viranomaisia kiinnostaa vielä vähemmän, kun reitillä on vain yksi yhteys. Tallinnan välillä fuusio ei vaikuta mihinkään, koska senkin jälkeen Tallinkilla on rahdissa sekä matkustajissa enemmistö. Tulevaisuudessa pystytään toimimaan helpommin yhteen, kun kummatkin laivat ovat Suomen lipun alla.
Jotenkin kiitää ajatus mielessä, että jos aluksia ei enempää myydä tai osteta niin kahden vuoden päästä Viking Line/Eckerö linjat ja laivat ovat seuraavat:

Tukholma-Ahvenanmaa-Turku: Viking Grace ja Viking Glory
Tukholma-Maarianhamina: Birka Stocholm
Kapellskär-Maarianhamina: Eckerö (mahdollisesti Viking ADCC. Tällä mahdollisesti talviaikana mahdollisia käyntejä Turkuun)
Tukholma-Ahvenanmaa-Helsinki (Skatta): Gabriella ja (Viking) Cinderella (mahdollisia käyntejä Tallinnassa kesällä)
Helsinki (Länsi)-Tallinna: Viking XPRS ja Finlandia
Helsinki (Vuosaari)-Tallinna: Finbo Cargo
Lisäksi talviaikana voitaisiin toinen Helsingin ja Tukholman välisistä laivoista laittaa Helsingin ja Tallinnan välille risteilemään.

Tässä yhtälössä on kaksi laivaa pois Ruotsin ja Ahvenanmaan välisestä liikenteestä, jossa on ollut viime vuosina aivan liikaa kapasitettiä.
Risteily liikenteessä 18:00 lähtevä Birka Stocholm ja 20:00 lähtevä Viking Glory
Viking ADCC:n tuleminen laivastoon sinällään helpottaisi talvella liikennettä, jos sillä ajetaan Turkuun saakka. 600 kaistametriä sinällään hei houkuta tähän liikenteeseen tietysti sitten se voisi olla kannattava, jos sen lähtö Turusta tai Kapellskäristä olisi vasta Finnlinesin vuoron jälkeen, jotta ei tarvitsisi rahdin odottaa aamulaivaa. 600 metriä täyttyisi varmasti.
En tahdo uskoa, Vikingin sen suuremmin lisäävän kapasiteettia Turun ja Ruotsin välille. Galaxyn oleminen muissa hommissa on tuonut eteen sen, että Stena Line sai viimeistään nyt jalansijan Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseen ja tulee vakiinnuttamaan liikenteensä. Varmasti tulemme näkemään tulevaisuudessa huomattavasti uudempaa laivastoa reitillä. Finnlines laittaa uudisrakennuksien tultaessa ison vaihteen päälle.


Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 09.12.2022, 22:33:23
Jotenkin tuntuu, että Viking Line ja Eckerö laitetaan fuusio kuntoon. Miksi kaikki tämä tapahtuu Vikingin ostettu Eckeröstä kuudenneksen. XPRS:n liputus Suomeen, kuten Eckerön Finlandia. Rosellan myynti, jotta ei ole kahta laivaa kilpailemassa samoista asiakkaista.
Hanses kertoi Ålands Sjöfartin haastattelussa (https://www.sjofart.ax/nyheter/battre-pris-an-jag-nansin-trott/) sekä XPRS:n lipunvaihdon että Rosellan myynnin olleen työ alla jo ennen kuin mahdollisuus Eckerön osakkeiden ostamiseen tarjoutui.

Tämä ei tosin muuta sitä, että molemmat voivat olla hyödyksi jos fuusio tulee ajankohtaiseksi. Ja Viking sai odottamattoman lisäedun Rosellan myynnistä sillä, että jos Eckerön tulos sillä paranee sataa se osinkoina myös Vikingin laariin.

Arto Papunen

Estäisikö mikään XPRS:n sijoittumista Länsisatamaan jo nyt, jos aikataulu voisi olla päinvastainen kun Finlandialla ja käyttää samaa LJ8-kaijaa. Ja eikö XPRS:llä saataisi myös tarvittaessa 2h 15min ajoaika kun vielä Länsisatamasta pääsisi nopeammin Tallinnan ja eikä olisi Kustaanmiekkaa välillä..

Peetu Kytöranta

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 09.12.2022, 22:33:23


Kapellskär-Maarianhamina: Eckerö (mahdollisesti Viking ADCC. Tällä mahdollisesti talviaikana mahdollisia käyntejä Turkuun)


Tokkopa Eckerössä oltaisiin kovin innokkaita vaihtamaan satamia nykyisistä pois, kun ovat omia ja Maarianhamina ja Kapellskär maksaisivat sitä myöden enemmän. 🤔

Tauno Hermola

ADCC on parissa viestissä mainittu; taisin itse tehdä sen ensimmäisenä. Nyt pitää kuitenkin huomata, että MV Madeleine II:n korvaava uudisrakennus MV Jean Lapierre valmistuu vasta 2026. Ainakaan Rosellan korvaajaksi ADCC ei ehtisi.

https://www.canada.ca/en/public-services-procurement/news/2020/07/government-of-canada-to-acquire-interim-replacement-for-the-mv-madeleine-ferry.html
https://www.cbc.ca/news/canada/prince-edward-island/pei-souris-magdalen-islands-new-ferry-1.5985817

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Peetu Mäkelä - 10.12.2022, 21:33:41

Tokkopa Eckerössä oltaisiin kovin innokkaita vaihtamaan satamia nykyisistä pois, kun ovat omia ja Maarianhamina ja Kapellskär maksaisivat sitä myöden enemmän. 🤔

Ovat omia, mutta saadaanko esim. Maarianhaminan satamaan enemmän toimintaa. Kallis se on omakin satama, jos laivoja käy harvakseltaan.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 10.12.2022, 22:38:52
Ovat omia, mutta saadaanko esim. Maarianhaminan satamaan enemmän toimintaa. Kallis se on omakin satama, jos laivoja käy harvakseltaan.
Eckerössä ja Grisslehamnissahan ei kummassakaan käy mitään muuta kuin Eckerön oma liikenne. Mutta tosiasia kuitenkin on, että tällä järjestelyllä on saatu aikaan se toimiva ja kannattava Ahvenanmaan ja Ruotsin välinen "paikallislinja." Maarianhaminaan on pidempi matka, mistä seurauksena isommat polttoainekustannukset, ja toteutuneiden matkustaja- ja rahtimäärien perusteella Eckerö–Grisslehamn on molempien tarpeille paras reitti.

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 17.12.2022, 18:59:08
Viking dementoi Drottenin vuokrauksen
Drottenin vuokraus ei tainnut muutenkaan olla muuta kuin ahvenanmaalaisten toiveajattelua. Laivahan on hyvin erityyppiseen liikenteeseen suunniteltu, Gotlannin-liikenne on nimenomaan tarvematkakustusta eikä laivalla ole sellaisia ravintola- ja kauppatiloja jotka Ahvenanmaa–Ruotsi-liikenteessä tarvitaan. Eikä tuo "ungefär samma kapacitet som Rosella för [...] frakt" taida ihan pitää paikkaansa, kun Rosellassa oli 720 kaistametriä ja Drottenissa on 1 600 (ts. aivan liikaa Ahvananmaan-liikenteeseen).

Arto Papunen

Jännästi on Cinderellaa testailtu Kapellskärin satamassa..

Mitähän järkeä olisi Cinderellaa ajettaa sinne minkäänlaisissa laivamuutoksissa..

Jussi Mäkelä

Ajoihan Cinderella Rosellan perässä aamuisin muutenkin Kapellskäriin, niin miksipä ei voisi jatkossa palvella ahvenanmaalaisia ajamalla aamulähdön Mar-Kap ja jatkaen sitten normaalisti Tukholmaan risteilyvieraiden kanssa.

Arto Papunen

Tulisiko tax-freestä ongelmaa, tax-free ostokset pitäisi tehdä ennen Kapellskäriä?


Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 13.01.2023, 14:17:26
Tulisiko tax-freestä ongelmaa?
Tulisi. Ruotsissahan on voimissaan 20 tunnin sääntö alkoholin tuonnissa verottomana, joten aluksen pitäisi olla poissa Ruotsista 20 tuntia. Muutenkin tuosta syntyisi aika hassu aikataulu, MHQ 7.00=>KPS 8.15=>STO 12.00, vs.STO 16.00=>KPS 20.00=>MHQ 23.15. Aamussa tuo toki voisi toimiakin, illassa ei välttämättä, koska ruotsalaisten pikakännääjien vauhti ei olisi vielä täysillä päällä, kun baarit pitäisi jo sulkea satamaan saapumisen takia...
Vikingillä on epäilemättä päällä haku jotain uutta Kapellskärin konseptia ajatellen, mutta mikä sellainen voisi olla, onkin kiintoisampi kysymys. Itse uskon enemmän kolmanteen Turun laivaan kuin siihen, että Rosellan koseptin jatkajaksi oltaisiin suoraan hakemassa jotain toista, vaikka väliaikaistakin, alusta.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950