Länsisataman kehittämisestä

Aloittaja Marko Mälkiä, 10.05.2005, 19:34:16

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Tämä on hassu artikkeli, koska kukaan ei ole ehdottanut kaikkien matkustajaliikenteen satamatoimintojen siirtämistä Vuosaareen; ainoastaan, että nykyistä isompi osa Tallinnan-liikennettä voitaisiin ohjata sinne.

Mikko-Oskari Koski

Europasta on tehty havainto laituripaikassa LJ6 (aikaisemmin Starin ja Superstarin, joskus myös Finlandian käyttämä kaija), johon on putki molemmista terminaaleista. Matkustajien kulku tapahtuu toistaiseksi ykkösterminaalin kautta, mutta mikään yllätys ei olisi, vaikka lähtöselvitykset siirtyisivät kakkosterminaaliin ilmoitusasiana kevään aikana.
Uudessa laituripaikassa on ainakin se huomattava parannus aikaisempaan verrattuna, että nyt lankku on Europan pääexitissä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

On kummallista, että siirtoa ei ole tehty jo aiemmin juuri tämän lankkuasian takia. Vitosen exitin käyttäminen Europalla on ollut tuskaa, kun kaikki hissit eivät mene niin alas. Lähtöselvitysten siirtäminen L2:seen olisi puolestaan järkevää kustannustehokkuuden takia, kun toimitoja ei tarvitsisi olla sekä T1:ssä että T2:ssa

Tuomas Masalin

Kyltti Länsiterminaali 1:ssa kertoo, että 27.2. Silja Europa siirtyy käyttämään kakkosterminaalia, kävelymatka lyhenee 60 metriin 500 metristä.

Mika Honkonen

Itse olen lähdössä 16.4.2020 Europalla Helsingistä ja lähtö on länsiterminaali 1:stä.
Eikös nyt Victoria 1 ole liikennöinyt juurikin vanhasta starin paikasta ?
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Kimmo Rantanen

#50
Helsingin satama haluaa rakentaa tunnelin Länsiväylältä Jätkäsaareen. Ratkaisuun liittyisi Vikingin Tallinnan liikenteen siirto Länsisatamaan ja Tallink Siljan Tukholman liikenteen siirto Olympiaterminaalista Katajanokalle. Uutta suunnitelmassa olisi se, että satamayhtiö maksaisi tunnelin.

https://www.ruoholahdensanomat.fi/jatkasaaren-satamatunneli-on-seuraava-kiistakapula/

Hannu Sarell

Jos tämän koronan jälkeen HEL-STO liikenne vielä palautuu ennalleen, niin tuon ehdotuksen mukaan Silja ja Viking lähtisivät molemmat Katajanokalta noin tunnin sisällä nykyaikatauluilla. Voipi tulla pikkuisen ruuhkaa Nokan sillalle, kaduille ja odotusalueelle. Terminaalikin tarvitsisi uudisrakennuksen. Se, että Viking XPRS siirtyisi Länsisatamaan ei paljoa auta. Kyllähän rekkaliikenne pitäisi saada pois keskustasta, mutta ei taida olla hyviä vaihtoehtoja. Länsisataman laajennus niin, että kaikki TLL, STO laivat lähtisivät sieltä ehkä paras vaihtoehto. Sitten tarvitaan jotain suurehkoa parannusta kulkuyhteyksiin. Toinen aiemmin esitetty vaihtoehto, että STO laivat keskustasta koukkaisivat Vuosaaren kautta hakemassa rekat kyytiin on aika huono vaikka tuo löysä aikataulu sen ehkä mahdollistaisikin.

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 28.12.2020, 01:05:19 Toinen aiemmin esitetty vaihtoehto, että STO laivat keskustasta koukkaisivat Vuosaaren kautta hakemassa rekat kyytiin on aika huono vaikka tuo löysä aikataulu sen ehkä mahdollistaisikin.

Tämä myös estäisi tehokkaasti ruotsalaisten "Päivä Helsingissä" -risteilyt millä taitaisi jo itsessään olla varsin merkittävä vähentävä vaikutus HEL - STO -linjan matkustajamääriin.

Mikko-Oskari Koski

Keskustatunnelin suunnitelma luotiin aikana, jolloin Länsisataman matkustaja-autolauttaliikennettä joko vasta suunniteltiin, tai se oli marginaalinen nykyisiin käyttäjämääriin suhteutettuna. Ajatus satamasta oman syöttötunnelinsa maksajana on toki kiintoisa -kuinkahan paljon satamamaksuja voisi tällaisella perusteella nostaa ilman, että varustamot alkavat katsella mahdollisia vaihtoehtosatamia sillä silmällä?
Mutta vaikka tunneli rakennettaisiinkin, se olisi valmis vasta useamman vuoden kuluttua, ja liikennemäärien jälleen tokeentuessa pandemian hellittäessä olisi sataman liikenteelle syytä saada nykyistä joustavammat kulkumahdollisuudet. Laivojahan Länsiterminaaleihin kyllä mahtuu, jos Isabellen Riian linja tosiaan kesäkuussa aloitetaan, se operoinee LJ4-laiturista ykkösterminaalia käyttäen. Kruiserin paikka lienee vastakin LJ6, Tallinkin sukkuloiden LJ7 ja Finlandian LJ8. Moby/St.Peterin elpymiseen tarvittaisiin isompi ihme.

HEL-STO-linja on nyt ollut tauolla jo kymmenisen kuukautta, eikä liikenne teoriassakaan ole alkamassa ennen pääsiäisviikkoa (Viking), mikä sekin kuulostaa kovin ylioptimistiselta visiolta. Itse en usko linjan tokenevan muuksi kuin sesonkipalveluksi, koska se ei mikään kultakaivos ollut ennen koronakurjimustakaan. Ja silloin kysymys rahdista keskustan satamissa voidaan unohtaa, koska sellaista on kyydissä vain marginaalisesti, jos ylipäätään on.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 28.12.2020, 19:20:22 Ajatus satamasta oman syöttötunnelinsa maksajana on toki kiintoisa -kuinkahan paljon satamamaksuja voisi tällaisella perusteella nostaa ilman, että varustamot alkavat katsella mahdollisia vaihtoehtosatamia sillä silmällä?
Tosin (kuten toisaalla asiasta huomautettiin) satama oman tunnelinsa maksajana on oikeastaan vain silmänkääntötemppu jolla satama saa kaupunki-omistajan maksamaan tunnelin vaikka se ei halua: satama on täysin kaupungin omistama yhtiö ja tunnelin rahoittamiseksi se käyttäisi rahoja jotka se muuten tilittäisi kaupungille osinkoina. Sataman hinta-arvio on myös merkittävästi pienempi kuin kaupungin aiemmin tekemä arvio.

Arto Papunen

Näköjään hyväksytty tuo satama-asia. Katselin aikatauluista että eikö siellä nytkin jo mahtuisi sopivasti XPRS käyttämään uutta länsiterminaalia kun Europa, Megastar/Star ja Finlandia eivät ole kaikki kolme koskaan yhtäaikaan paikalla.

Hannu Sarell

Tuo Siljan Olympiaterminaalin liikenteen siirto Katajanokalle ei auta mitään siihen Pohjoisrannan liikenteeseen, sieltä jatkossakin pääasiassa ajetaan. Jos tuo HEL-STO liikenne koskaan palautuukaan.  Viking XPRS siirto Jätkäsaareen on kosmetiikkaa. Jätkäsaareen tuo tietunneli sitten tuo(nee) apua. Eteläsataman lopettamispäätös on kyllä tehty siksi, että siitä vapautuu todella arvokasta tonttimaata.

Kalle Id

Kyllähän sillä on selvä vaikutus Pohjoisrannan liikenteeseen, kun auto- ja rekkakapasiteetiltaan suurin laiva, joka ajoi myös eniten lähtöjä päivässä (XPRS) siirtyy pois. Toki molempien Tukholman-laivojen lähes yhtäaikainen tulo ja lähtö aiheuttaa ruuhkia, mutta ne ovat väkisinkin pienempiä kuin nykyinen (tai siis pandemiaa edeltävä) Tukholman-laivojen ja XPRS:n lähes yhtäaikainen saapuminen aamulla.

Mikko-Oskari Koski

Vikingille tällainen visio terminaalin jakamisesta pahimman kilpailijan kanssa saattaa muodostua jopa viimeiseksi pisaraksi päätöksessä HEL-STO-linjan alasajosta.  Eikä Tallinkillakaan varmaan tällaisesta ratkaisusta hirvittävästi iloita, sillä äskettäin suuren osan Suomen maahenkilöstöstään irtisanonut varustamo tuskin haluaa jatkaa useamman sataman politiikkaa Helsingissä ainakaan matkustajaliikenteessä.
Olisi aika outoa, jos kaupunki satamayhtiöineen ei mitenkään ottaisi huomioon varustamojen toiveita sijoittelustaan. Länsiterminaali 1 sopisi melko pienin säädöin Vikingin käyttöön (tosin Skatta on optimoitu XPRS:lle ja vanhemmillekin, joten hieman hölmöä olisi hylätä tämä ja rakentaa vastaavat putket ja rampit toiseen satamaan vain jonkun poliittisen päätöksen takia) ja 2:een mahtuisi kyllä nykyisen liikenteen lisäksi se, mitä Tallinkilla olisi lisättävää. Ruuhkia järjestely aiheuttaisi ainoastaan maaliikennepuolella. Mutta paljon luultavampaa on, että varustamot haraavat suunnitelmia vastaan tavalla, jonka pystyvät julkisuudessa esittämään tyyliin "Helsinki haluaa Tukholman liikenteen alasajoa", ja sitten voivat tällä perusteella niin tehdäkin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Arto Papunen

Eikö tuonne Länsisatamaan vielä voisi rakentaa yhden kaijan tuon Eckerön käyttämän kaijan pohjoispuolelle ja putket kakkosterminaalista. Vähän ihmetten tuota ajoluiskan sijaintia LJ6:lle ja LJ5:lle, eikö sitä vähän etelämpään niin mahtuisi iso laiva sekä LJ4:een että LJ5:een yhtäaikaa. Nuo kun tehtäisiin niin olisi kaiken järken mukaan 7 laivapaikkaa ja riittäisi pitkäksi aikaa.. Se nyt vaan, että investointeja että tuonne pääsisi.