Tuoreimmat viestit

#91
Muu merenkulku / Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 20.09.2025, 12:37:27
Trinityborg ei suunnannutkaan Luoteisväylälle, mutta sen sijaan Bathurst Inletissä lastia purkanut Taagborg jatkoi itään. Lisäksi reitille suuntasi Alaskaborg, joka purjehtii Torniosta(!) Indonesian Bahudopiin(!!).

Thamesborgin tilanteessa ei ole muutosta; alus on edelleen karilla. Alueelle on suuntaamassa ainakin kanadalaishinaaja Beverly M I, joka aiemmin saatteli myös jonkinlaisen ongelman kohdannutta Tiberborgia.

Koillisväylällä jäävahvistamattomien öljytankkereiden seikkailut täydessä lastissa jatkuvat: löytyy niin Beninin lipun alla purjehtivaa Suezmaxia kuin Gambiaan rekisteröityä Aframaxia. Toistaiseksi on vältytty isommilta havereilta, mutta pahalta näyttää. Itäisellä sektorilla on pari ydinkäyttöistä jäänmurtajaa passissa, koska Ayonin jäämassiivin rippeet ulottuvat Pevekin edustalla rannikolle asti.

gCaptain: Sanctioned Suezmax Oil Tanker Without Ice Protection Stuck for Days on Russia's Arctic Northern Sea Route

Myös maakaasutankkerilla on ollut haasteita:

gCaptain: Russian 'Shadow Fleet' LNG Carrier Without Ice-Class Stops, Reverses on Northern Sea Route Near Ice-Edge
#92
Muu merenkulku / Aikavyöhykkeistä
Viimeisin viesti käyttäjältä Tauno Hermola - 20.09.2025, 00:54:28
Katselin USCGC Escanaban lokikirjaa.

https://catalog.archives.gov/id/251038235?objectPage=28

Yksi asia ihmetytti: miksi aikavyöhykkeet Atlantilla ovat positiivisia (esim +4 ja +5)? Lokin tekstissäkin vahtiupseeri kirjoittaa "advanced ships clocks one hour to conform with plus four Quebeck time". Mikä tällaiselle on perustelu ja onko merkintätapa (ollut?) yleisestikin käytössä?
 
#93
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssi...
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko-Oskari Koski - 17.09.2025, 23:28:06
Vaikka Skattan terminaalin peruskorjausuutisen kärjeksi onkin nostettu Tukholman laivojen Helsingin toimintojen keskittäminen yhteen paikkaan, on kyseessä kuitenkin luultavasti huomattavasti isommassa mittakaavassa se, että Vikingin toiminnat keskittyvät tulevaisuudessa Länsisatamaan. Ajatus, että Viking suostuisi hajauttamaan toimintonsa samassa kaupungissa kahteen eri paikkaan, on kaukaa haettu, mutta tätä todennäköisempää on, että käyttöikänsä loppupuolta jo elävät Cinderella ja Gabriella väistyessään HEL-STO-liikenteestä eivät tule minkään muun aluksen korvaamiksi. Eikä Tallinkillakaan liene kovin suuria intressejä ruveta vaihtamaan Serenadea ja Symphonya taloudellisempiin aluksiin.
https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/8843782

Jutussa ohitetaan myös aika lailla sivumaininnalla se, että myös Länsiterminaaliin on määrä tehdä laajennus, ilmeisesti juuri Vikingin toimintoja varten. Vikingin vuoromäärä saattaa olla nousussa siinäkin tapauksessa, että Helios-projekti ei toteudu, ja jos Tukholman liikenne vähenee tai loppuu, XPRS:n kaveriksi Suomenlahdelle voisi ainakin alkuun saada jonkun nykyaluksista.
#94
Risteilijät / Vs: Olympialaivat
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko-Oskari Koski - 17.09.2025, 22:44:00
Birger Jarl, tai nykyään kaiketi taas virallisesti Baltic Star, lojuu yhä Lundessa Kramforsissa. Näin siis huolimatta siitä, että kunta ilmoitti jo vuonna 2023, että se soisi paatin poistuvan. Omistaja Leif-Ivan Karlsson on ollut syytettynä osana isompaa juridista juttua, josta hänelle on syyttäjä vaatinut 3,5–4 vuoden vankeusrangaistusta sekä liiketoimintakieltoa ja sakkoja. Karlsson itse luonnollisesti kiistää syyllisyytensä.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/baltic-star-harvan-aklagaren-kraver-flerarigt-fangelsestraff-for-leif-ivan-karlsson?fbclid=IwY2xjawM37pdleHRuA2FlbQIxMQABHlyrlUS_UtAZJAg_TDxevXZBeABY5T1DXQaVEbdJcLKR7aIaR4QyMn_B0UM-_aem_G42hqLsv7pNsZujcucMVFg

Aluksen rakenteissa on ilmeisesti yhä nimi Birger Jarl. Ihan uutta ei tämän laivan historiassa ole sekään, ettei virallinen nimi ole maalattu esiin. Kun alus, silloiselta nimeltään Bore Nord, kaupattiin loppuvuodesta 1977 Minicarriersille, sen nimeksi oli tarkoitus tulla Minisea, mutta tuota nimeä ei koskaan näkyviin ilmestynyt. Kun laiva lokakuussa 1978 myytiin Panamaan rekisteröityneelle firmalle, oli uuden omistajan ensimmäisiä toimia maalata Bore Nord-nimi yli. Tuossa remontissa laivan ahterissa ollut autojen lastausramppi purettiin, ja autokantena toimineille paikoille tehtiin uusia hyttejä sekä maisemabaari.
#95
Muut alukset / Vs: Langh Shipille uusia aluks...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 17.09.2025, 14:09:07
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 27.08.2025, 23:04:00 Sarjan toista alusta, Leneä, puolestaan hinataan parhaillaan Las Palmasista Algecirasiin, eli jotain ongelmia lienee tullut jo ihan ensimmäisten matkojen aikana - se aloitti liikenteen tämän kuun alussa.

Edelleen Algecirasissa telakalla oleva Lene on saanut telakkakäynnillä rahtausnimekseen Judith Borchard.

EDIT: Pääsi vihdoin lähtemään telakalta 18.9.


#96
Muut alukset / Vs: MSC Swath 3 / 4 / 5
Viimeisin viesti käyttäjältä Aleksi Lindström - 16.09.2025, 13:37:36
MCS SWATH 3 on parhaillaan koeajolla Ukin edustalla ja nyt myös AIS näyttää aluksen oikean nimen.
#97
Muut alukset / Vs: Uusi alus Rederi Ab Nathal...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 15.09.2025, 15:15:50
RABN on nyt ostanut aikarahdannut 5000 dwt:n irtolastialus Atlantic Islandin, joka on Nathalien sisko. Aluksen uudeksi nimeksi on tullut kierrätetty Jolie. Jatkaa Kyproksen lipulla.

RABN:in instagram
#98
Muut alukset / Vs: MSC Swath 3 / 4 / 5
Viimeisin viesti käyttäjältä Aleksi Lindström - 14.09.2025, 13:27:34
Lainaus käyttäjältä: Petteri Lyysaari - 13.09.2025, 22:35:57 Täytyy myöntää,että itsekin vähän mietin,mutta luotin tähän :

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:9677493/zoom:13

Olen lähettänyt Työveneelle sähköpostia, josko tuo väärä nimi saataisiin korjattua.
#99
Muut alukset / Vs: MSC Swath 3 / 4 / 5
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 13.09.2025, 22:35:57
Täytyy myöntää,että itsekin vähän mietin,mutta luotin tähän :

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:9677493/zoom:13
#100
Muut alukset / Vs: MSC Swath 3 / 4 / 5
Viimeisin viesti käyttäjältä Aleksi Lindström - 13.09.2025, 22:21:04
MCS, ei MSC, joka on maailman suurin meriliikenneyhtiö.