Tuoreimmat viestit

#91
Muut alukset / Vs: Fennorail suunnittelee jun...
Viimeisin viesti käyttäjältä Sven Liljeström - 23.01.2024, 11:17:47
Lueskelin vinkkinä ollutta Sjöfartstidningeniä. Sen mukaan, lautassa olisi
1524 mm:n kiskot ja siirtokuormaus vasta Puolan rajalla.
Virossa ja Latviassa rakenteella oleva raide on kaiketi Keski-Eurooppalasta.
Yrittäjiä on näköjään paljon, saas nähdä miten tässä käy.
Laivaa ei ainakaan ole tilattu.
#92
Muut alukset / Vs: Fennorail suunnittelee jun...
Viimeisin viesti käyttäjältä Arto Papunen - 23.01.2024, 04:52:33
Resiinalehden tasoristeyspalstalla luki viimeksi tälläistä asiaan liittyen:

"Junalauttasuunnitelmissa Suomen ja Viron välillä on siirrytty perinteisestä laivatyyppisestä junalautasta puskuproomujärjestelmään. Yksi laiva olisi liian häiriöaltis. Junalauttaliikennettä on suunniteltu sekä välille Hangon Koverhar–Viron Paldiski että Loviisan Valkon satama–Paldiski. Paldiskissa vastinsatamana olisi yksityinen Paldiski Northern Port. Esimerkiksi Koverhar–Paldiski-välillä kummassakin satamassa olisi proomu purettavana ja lastattavana. Puskija veisi kolmatta lastattua proomua satamasta toiseen, jättäisi sen purettavaksi ja ottaisi välittömästi lastatun proomun vietäväksi vastinsatamaan. Vastaavaa järjestelmää käytetään runsaasti Pohjois-Amerikassa."
#93
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Ari-Jukka Perkiomaki - 23.01.2024, 00:35:36
Nyt on (uudet) yhteistyökuviot vauhdissa. Gävlestä siirrettiin Brage Viking ensin Sundsvallin edustalle avustamaan,ilmeisesti väylänhoitoalus Baltican odotettiin olevan alitehoinen ränninavaukseen Sundsvallin edustalla? Nyt sieltä Sundsvallin edustalta siirretäänkin Brage Viking  Vaasanväylälle avustamaan tankkeri Tern Fors Vaskiluotoon. Baltice ilmoittaa sille Tern Fors avustuksen, ja Brage Vikingin Ais:sakin lukee "IB FIVaasa".
Pian nähdään miten maanantain myrsky on järjestellyt Pohjanlahden ja Merenkurkun ja miksei myös Suomenlahdellakin jääkalikat uuden järjestykseen?
Gävlen edustalle jäi hinaaja Grizzly Af Gefle jäänmurtoon.
#94
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 22.01.2024, 12:12:49
Tässäpä vielä alus rakenteilla Helsingin telakalla:


(Christopher Michel/CC BY; isompi versio Wikimedia Commonsissa)

Kyseessä on siis projektinimellä 21900M tunnettu jäänmurtaja, joita rakennettiin kaksi Viipurissa (Vladivostok ja Novorossiysk) ja yksi alihankintana Helsingin telakalla (Murmansk). Aluksen uppouma on noin 14300 tonnia ja kahden Steerprop-ruoripotkurin yhteenlaskettu teho on 18 megawattia. Alus on periaatteessa rakennettu venäläiseen Icebreaker7-jääluokkaan, joka mahdollistaa ympärivuotisen operoinnin arktisilla alueilla, mutta virallinen luokitus on pykälää alempi Icebreaker6 todennäköisesti siksi, että tuo korkeampi jääluokka edellyttää kykyä murtaa 1.5 metrin paksuista kiintojäätä. Siihen Murmansk jääkokeiden perusteella kykeneekin, mutta vaikuttaa siltä, että aluksen suunnitelleet ja rakentaneet tahot eivät olleet tästä aivan varmoja...



Helsingin telakalla valmistuneet Moskva-luokan polaarimurtajat poistettiin käytöstä ja romutettiin kaikki 90-luvulla. Nämä 2000-luvulla rakennetut 21900- ja 21900M-sarjalaiset on kuitenkin nimetty samalla tavalla poislukien Leningradia (vuonna 2009 valmistuneen jäänmurtajan nimeksi tuli Sankt-Peterburg) ja Kieviä (tilalle tuli Novorossiysk).

Hauskana yhteensattumana tällä viikolla lasketaan Pietarissa köli uudelle ydinkäyttöiselle jäänmurtajalle, jonka nimeksi tulee Leningrad, mutta kaupungin sijaan nimi tulee taistelusta. Seuraavan murtajan nimeksi tuleekin sitten (ihan oikeasti) Stalingrad...
#95
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilves Valta - 22.01.2024, 11:46:00
Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 22.01.2024, 11:27:11 Hei Tuomas Romu.
Mainitset mm. jäänmurtajan nimeltä Murmansk.
Onko kysymyksessä joku uudempi murtaja, sillä Helsingissähän
valmistui 1959 - 1961 viiden murtajan sarja, joista viimeinen
muistini mukaan oli Murmansk, eikä näistä mikään liene enää
aktiivikäytössä.
Vastaan Tuomaksen puolesta: kyseessä on vuonna 2015 Helsingistä valmistunut uudempi Murmansk.
#96
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 22.01.2024, 11:34:14
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 19.01.2024, 09:21:15 Väylävirasto twiittasi hetki sitten, että Nordica aloittaa jäänmurron Suomenlahdella 25. tammikuuta.
Porttrafficin mukaan Nordica olisi lähdössä alustavasti torstaina klo 13.

Ja nyt juuri Nordica shiftaa sataman puolelle loppuvarustelua ja bunkraamista varten.
#97
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Sven Liljeström - 22.01.2024, 11:27:11
Hei Tuomas Romu.
Mainitset mm. jäänmurtajan nimeltä Murmansk.
Onko kysymyksessä joku uudempi murtaja, sillä Helsingissähän
valmistui 1959 - 1961 viiden murtajan sarja, joista viimeinen
muistini mukaan oli Murmansk, eikä näistä mikään liene enää
aktiivikäytössä.
#98
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 20.01.2024, 20:33:00
Itänaapurin puolella kaikki Suomenlahden jäänmurtajat Kapitan Dranitsynia lukuun ottamatta näyttäisivät myös aktivoituneen. Kuinkahan tuolla pärjätään jos jäätalvi äityy hankalaksi? Kalusto koostuu kuitenkin pääosin vanhoista satama-, joki- ja polaarimurtajista, eikä nykyaikaisia ruoripotkureilla varustettuja jäänmurtajia ole kuin kaksi, Murmansk ja Viktor Chernomyrdin, joista jälkimmäinen on suunniteltu lähinnä Koillisväylää silmällä pitäen.
#99
Matkustaja-autolautat / Rusadir
Viimeisin viesti käyttäjältä Harri Anttila - 20.01.2024, 16:15:05
Balearia käytti aika nopeasti optionsa ja osti Rusadir:in
(siis se  Brittany Ferriesin   epäonninen  ms Honfleur)
#100
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Petri Nummijoki - 19.01.2024, 13:59:41
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 19.01.2024, 13:23:25 Nyt jätit lukematta kokonaan, että kirjoitin "sekä Merenkurkkuun että pohjoiselle Selkämerelle". Eli Vaasa-Kaskinen-Kristiinankaupunki alueelle eli sille leutojen jäätalvien Zeus of Finlandin normaalille avustusalueelle. Tässä skenaariossa Selkämerellä vaikuttaisi siis tuo monitoimi pohjoisella Selkämerellä (ja tilanteen mukaan myös Vaasan väylällä) ja Zeus of Finland eteläisellä Selkämerellä. Suomenlahdella olisi siis loput mainitsemastasi kalustosta. Ei se ole annettu pois muualle! Eikä Kaskisista tarpeen tullen Porin edustalle montaa tuntia seilata.

Mutta 2003 ja 2011 keskitalvella tarvittiin nimenomaan Selkämerelle ja Suomenlahdelle yhteensä viisi oikeaa murtajaa ja Merenkurkku jäi jo Perämeren murtajien vastuulle.

2010 kylläkin Selkämerellä ja Suomenlahdella pärjättiin teorissa kolmen murtajan ja yhden hinaajan (Zeus) turvin mutta se ei kerro vielä koko tilannetta. Käsittääkseni talvella 2010 oli yhden Selkämerellä syöttöliikennettä hoitaneen Viking-murtajan kapasiteetti laskennallisesti Suomen käytössä eli silloinkin oli Merenkurkun eteläpuolisella alueella periaatteessa neljä suomalaista murtajaa sekä Zeus. Nykytilanteessa Ruotsilla ei liene jäänmurtokapasiteettia Suomelle lainattavaksi.

Sitten Kaskisiin tarvittiin 2010 vain satunnaisesti avustusta ja Selkämeren pohjoisosassa Suomen puolella pärjättiin tilapäisillä murtajan vierailuilla. Lisäksi 2010 oli maaliskuun alkupuolella AKT:n ahtaajien kahden viikon lakko, joten juuri talven kriittisimmällä hetkellä laivaliikennettä oli Suomen satamiin huomattavasti normaalia vähemmän.