Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#766
FleetPhotossa olevan tuoreen valokuvan perusteella vuonna 1974 Wärtsilän Helsingin telakalla rakennetun polaarimurtaja Ermakin romutus on alkanut Pietarissa. Aluksesta saatavilla varaosilla pidetään sisaralukset Krasin ja Admiral Makarov liikenteessä.

Niin ikään saksalainen jo aikaa sitten käytöstä poistettu pienempi jäänmurtaja Max Waldeck kuuluu menneen romuksi. Alus ajettiin viimeiselle rannalle vuodenvaihteessa oltuaan reilun vuoden jumissa Rotterdamissa edellisen omistajan hylättyä aluksen miehistöineen.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#767
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Näyttäisi siltä, että venäläisten ydinkäyttöisten jäänmurtajien aiemmin huhutut nimimuutokset olisi todellakin menossa läpi. Tänään julkaistun venäjänkielisen uutisen ensi viikolla lasketaan Leningrad-nimisen jäänmurtajan köli. Alun perin tämän aluksen nimenhän piti olla Kamchatka. Niin ikään voidaan olettaa, että sarjan viimeinen alus ei tule olemaan Sakhalin vaan... *rumpujen pärinää* *pieru* Stalingrad.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Näemmä värityskin muuttuu verrattuna sarjan aiempiin aluksiin. Ekana tuosta kyllä tuli mieleen, että joku on pyytänyt tekoälyä pariin otteeseen tekemään kuvasta vielä vähän isänmaallisemman...

The Moscow Times: Putin Gives Go-Ahead to New Nuclear Icebreaker
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ilves Valta

No jösses, nyt ei kyllä siellä säästellä! Mä ajattelin jo siitä nykyisten kansirakentaisiin vedetystä isosta Venäjän trikilorista että onko se vähän mauton, mutta uudet nimet ja väritys menee ihan eri tasolle! (Vaikka pääosin punainen runko sentää erottuu talvimyrskyssä, mitä monet murtajien väritykset nykyään eivät tee).

Petteri Lyysaari

En tiedä kuuluuko tämän ketjun alle ja kysymys itsessäänkin on varmasti tyhmä, mutta onko Ruotsissa Vänern-järvellä tosiaan niin paljon liikennöintiä, että siellä tarvitaan useampia jäänmurtoon kykeneviä aluksia ? Ensinnäkin Ale on siellä,on aika iso murtaja järvelle, vaikka iso järvi onkin ja tämän lisäksi löysin ainakin kolme pienempää hinaajaa jotka on valjastettu siellä avustamaan jäänmurrossa.

Tuomas Romu

#772
Ruotsin merenkulkulaitoksen pienin jäänmurtaja, Wärtsilän loppuvuodesta 1973 toimittama Ale, on rakennettu nimenomaan Vänern-järven ja Trollhättan kanavan jäänmurtoa varten. Tämän lisäksi alueella pyörii jäänmurtotehtävissä hinaushaarukalla varustettu väylänhoitoalus Scandica sekä joukko pienempiä hinaajia. Viime vuosina jäätalvet ovat kuitenkin olleet varsin leutoja ja Ale onkin tänä talvena ensimmäistä kertaa "järvijään" kimpussa viiteen vuoteen.

Ale täytti viime syksynä 50 vuotta. Ruotsin merenkulkuviranomaiset tuskin tulevat hankkimaan Vänernille uutta "varsinaista jäänmurtajaa"; kun aika jättää nykyisestä, sen tullee korvaamaan jonkinlainen monitoimialus.

Liikenteen määrästä en kuitenkaan osaa sanoa. Tällä hetkellä Vänernillä näyttäisi kulkevan yksi 82-metrinen rahtialus.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Petteri Lyysaari

Kiitos vastauksesta ! Sinällään tuntuu hassulta, että järvellä "pyörii" yksi 82-metrinen alus ja sitä varten on jäänmurtoa. Mutta onko Vänern yleensä myöskin talvella vilkkaammin liikennöity alue, ettei yhtä paattia varten ole normaalisti tällaista armaadaa jäänmurtajia

Tuomas Romu

En nyt äkkiseltään löytänyt tilastoja kanavan vuosittaisesta liikenteestä, mutta lastimäärissä huippu saavutettiin 70-luvulla (noin 4 miljoonaa tonnia/vuosi) jolloin kanava avattiin ympärivuotiselle liikenteelle. 90-luvun alussa tavaraa kulki vielä lähes yhtä paljon, 3.5 miljoonaa tonnia vuodessa, mutta sen jälkeen lastimäärät putosivat. Sen jälkeen lastimäärät ovat pudonneet selvästi tavaran siirryttyä kulkemaan rautateillä ja kumipyörillä. Vuonna 2020 kanavan läpi kulki noin 2 miljoonaa tonnia lastia 650 laivan kyydissä.

Ruotsin merenkulkulaitoksella on ollut tavoitteena, että vuoteen 2040 mennessä kuljetusmäärät kasvaisivat 2.8 miljoonaan tonniin asti. Olettaisin, että tavoitteena on ympärivuotinen liikenne varsinkin kun leutojen talvien myötä tarve jäänmurrolle on vähäisempää ja jatkossa pärjättäisiin jonkinlaisella monitoimialuksella sekä hinaajilla.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Jäänmurtaja Voima täyttää tänään 70 vuotta:

https://www.arctia.fi/uutiset/jaanmurtaja-voima-70-vuotta.html

Voima on maailman vanhin käytössä oleva jäänmurtaja.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 06.01.2024, 20:42:11 Myös kotimainen merenkulun verkkojulkaisu Navigator on julkaissut jutun aiheesta:

Kiina rakentaa jo neljättä jäänmurtajaansa Guangzhoun telakalla

Twitterinä aiemmin tunnetussa viestipalvelussa julkaistun kiinankielisen lehtijutun mukaan tämän "jäänmurtajan" jääluokka tulee olemaan Polar Class 6. Itse odotin kyllä pykälää korkeampaa jääluokkaa, jolloin tämä napa-alueiden mukaan nimetty tutkimusalus olisi päässyt samaan kategoriaan muun muassa Raumalla rakennettun S. A. Agulhas II:n kanssa. "Kutoskerho" on kuitenkin lujuudeltaan jotakuinkin samaa suuruusluokkaa ruotsinlaivojen kanssa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Petteri Lyysaari

#778
Romutettavana oleva jäänmurtaja Ermak on nyt sitten tulessa...

https://newsukraine.rbc.ua/news/yermak-icebreaker-catches-fire-in-st-petersburg-1709217190.html