St. Peter Linen liikenne

Aloittaja Jussi Lampinen, 18.01.2010, 09:38:38

« edellinen - seuraava »

Timo Tuomivirta

#15
Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 18.01.2010, 21:47:10
Ei varmaankaan autot,rekat ja muu rahti tule olemaan merkittävä tulon lähde st peter linesille eli luultavasti kyseessä on hyvin paljon risteilypuolelle painottuva liikeidea. Jos rekkojen,autojen ja rahdin kuljettaminen olisi järkevää Helsinki -pietari välillä autolautalla niin sitenhän olisi myös autolautta liikenne Vaasan ja Turun välillä kannattavaa ja järkevää. Helsingistä pietariin kestäisi laivalla n. runsaat 11 tuntia , kun taas  Pietarista Tallinna rekalla runsaat 5  n.tuntia ja sitten vain laivalla yli Helsinkiin. Reitti siis muistuttaa ns. rannikkoreittiä joka on perusteltua vain  jossain Norjan ja Chilen rannikolla missä sama matka maanteitä pitkin olisi pitkäkestoinen ja paljon polttoainetta vievä projekti.

Toivottavasti remontoivat ex Finlandian sellaiseksi että sille riittää risteilyasiakkaita vuoden ympäri. Ratkaisevaa voi olla tietenkin se että kuinka paljon laivaan saadaan venäläisasiakkaita,koska voi olla että pälkällä suomalaismatkustajilla ei toimintaa saa kannattavaksi. Ehkä Tukholma -  Pietari risteilyt olisivat parempi vaihtoehto,koska ruotsalaiset ovat enemmän risteilykansaa ja käyttävät enemmän rahaa laivassa palveluihin kuin suomalaiset. esim: Cinderella risteilyt ovat lähes täyteen muukattuja ympärivuoden ja taitaa myös Birkan risteilijälle riittävän Ruotsalaisia risteilyasiakkaita vuodesta toiseen.

Maantieteellisesti Turku ja Vaasa reitti ja Helsinki -Pietari reitti voivat olla vertailukelpoisia. Asia ei kuitenkaan ole niin yksioikoinen.

Turun ja Vaasan välinen liikenne ei ole vertailukelpoinen Pietari -Helsinki väliin koska:

Ensinnäkään rahdin määrä ei ole ollenkaan samaa luokkaa Turusta Vaasaan.

Toiseksi Turun ja Vaasa välissä ei ole rajamuodollisuuksia / tarkistuksia jotka talviaikaan loisivat Turusta Vaasaan asti rekkajonoja joissa kuskit jonottavat paripäivää.

Kolmanneksi Turussa ja Vaasassa on molemmissa identtinen lainsäädäntö. Jos jotakin Vaasaan siirrettyä tavaraa ei tarvitakkaan Vaasassa voi sen aina siirtää takaisin Turkuun. Eli Suomi on Venäjän liikenteessä joissakin tapauksissa "puskurivarasto". Tavaraa lähtee sitä mukaa kun Federaatiossa tarvitaan. Varastointi Suomenpäässä. Tavasta pidetään varastoissa hyvää huolta ja tuotteisiin ei tule arvonalenemaa eikä muuta hävikkiä.

Neljänneksi Pietarissa olevassa uudessa satamassa on suunniteltu myös rahdinkäsittelyä. Jos ei muuta, niin äkkiä Federaationpuolella tulee poliittinen päätös, että satamaan tarvitaan työllistäviä toimia. Tuskin niin suurta hanketta /valtavia laitehankitona on sitä varten tehty, että ihmiset seisoo siellä tumput suorina.

Mikähän mahtaa olla Vaalimaan suunnan rekkajono tilanne tällähetkellä? Tuskin jokatalvinen jono vielä minnekkään on häipynyt.

Jos uusi laivayhteys toisi "ohituskaistan" Vaalimaasta niin ainakin moni rekkayritys olisi tyytyväinen, kun ei  tarvitse kuskeille maksaa jonottamisesta.

Eikös se ole vähän niin, että rahdista saa aika hyvät rahat?  Esim. Lama-aika on kasvattanut matkustajamääriä, mutta samaan aikaan liikevaihto ja voitto perinteisillä laivayhteyksillä pienentynyt.

Jos kerran rahastettavaa rahtiin liittyen on tarjolla niin siihen kannattaa tarttua. Pietarin linjahan on ollut perinteisesti varsin haasteellinen linja ja jokainen ropo mitä pystytään haalimaan on täysin tervettullutta jotta toiminta olisi edes jotenkuten kannattavaa.

Jos metro kulkisi Vuosaareen asti niin eipä paljon tarvitsisi miettiä, että mikä olisi laivan ihanteellisin lähtöpaikka Helsingin suunnalla. Toisaalta eipä tuo iso homma ole vaihtaa metrosta metron vieressä olevaan lähibussiin matkatessa Vuosaareen.

..Toisaalta Pietarin päässä on sama ongelma-> Mikä olisi paras paikka purkaa rekat.

Tästä rekkajonoaiheesta on ihan oma topiikki auki joten eiköhän jatketa itärajan rekkakeskusteluja siellä.

Tuomas Romu

#16
Lainaus käyttäjältä: Turo Mannila - 19.01.2010, 13:22:48
Minkäs takia keula muuten on uusittu kaksi kertaa?? Asiasta on joskus muuallakin keskustelua mutta syytä ei lukenut.

Alkuperäinen keula oli huonosti suunniteltu, joten se rakennettiin uudelleen ennen kuin vuottakaan oli ehtinyt kulua liikennöinnin aloittamisesta. Tuosta toisesta uudelleenrakentamisesta en tiedä, mutta tässä keskustelussa sen mainitaan liittyvän myös "virtaviivaistamiseen", jolta se myös kuvien perusteella vaikuttaisi:

http://www.faktaomfartyg.se/finlandia_1981_b_4.htm
http://www.faktaomfartyg.se/finlandia_1981_b_8.htm
http://www.faktaomfartyg.se/queen_of_scandinavia_1981_b_17.htm
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Timo Selkälä

Tuo toinen kerta liittyy siihen että alus todettiin huonoksi huonon kelin laivaksi. Se puski ja jytisi liikaa, joten DFDS päätti kaventaa sitä entisestään. Koska Oslonreitillä ei tarvittu välttämättä läpiajoa, keulaportti poistettiin samalla, päätös jota myöhemmin on harmiteltu.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 19.01.2010, 14:58:09
Koska Oslonreitillä ei tarvittu välttämättä läpiajoa, keulaportti poistettiin samalla, päätös jota myöhemmin on harmiteltu.
Ja myöhemminhän alus siirtyi Newcastle-IJmuiden -reitille, jolla ei ainakaan tuolloin käytetty lainkaan keulaportteja (turvallisuussyistä?). Osasikohan kukaan asioita enemmän tunteva arvioida, kuinka paljon kustantaisi aluksen rakentaminen uudelleen keulaportilliseksi? Ei liene ihan ilmaista lystiä, muttei toisaalta mahdotontakaan ja pidemmän päälle uudistus saattaisi olla kannattava...

Toni Redsven

Jostain syystä mieleen tulee että tämä tosiaan olisi risteily tyyppista toimintaa. Mahdollisesti parkkipaikka risteilyn ajaksi? Reittimatkaajille mahdollisuus ottaa henkilöauto mukaan. Nämä kyllä menee ja taipuu ja kääntyy ympäri ko aluksessa luultavasti varsin näppärästi.

Ville Halonen

Olisikohan Princess Mariaan tarkoitus käyttää Pietarissa oheisen linkin kartassa Gabriellalle "osoitettua" paikkaa?
Vai onko autolauttapaikka rakennettu Vikingin "uutta linjaa" varten... ?  ;D

http://www.portspb.ru/images/stories/kontent/gp.jpg

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 19.01.2010, 14:26:04
Alkuperäinen keula oli huonosti suunniteltu, joten se rakennettiin uudelleen ennen kuin vuottakaan oli ehtinyt kulua liikennöinnin aloittamisesta. Tuosta toisesta uudelleenrakentamisesta en tiedä, mutta tässä keskustelussa sen mainitaan liittyvän myös "virtaviivaistamiseen", jolta se myös kuvien perusteella vaikuttaisi:

http://www.faktaomfartyg.se/finlandia_1981_b_4.htm
http://www.faktaomfartyg.se/finlandia_1981_b_8.htm
http://www.faktaomfartyg.se/queen_of_scandinavia_1981_b_17.htm

Tää nyt on OT:tä, mutta keula oli alunperin pyöreämpi jotta autokansi saatiin mahdollisimman suureksi, mutta meriolosuhteet tekivät ison aallon osuessa keulaan sellaisia jysäyksiä että sitä piti muuttaa.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Jani Ahvenainen - 19.01.2010, 18:14:12
Ei varmaan ole kannattavaa tehdä tuota tuon ikäiselle paatille ja jos tuleva liikennöitsijä ei tuohon auto liikenteeseen ole panostamassa.
Eihän tuo laivana vielä mikään ikäloppu ole joten miksi ei kannattaisi...

Jani Nousiainen

No onhan sillä jo kolmekymppiset pian edessä. Eli ei aivan tuorekaan.  Ja tuosta keulaportista, ei sitä välttämättä tarvitse kuin jossain Turku - Tukholma tyylisessä liikenteessä jossa on tunnissa saatava autot pihalle ja toiset tilalle. Tosin olisihan se jo tietysti eräänlainen saavutus jos kippo saisi jo neljännen keulan  ;D
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Hannu Ukkonen

Ihme että DFDS ei ole ilmoittanut laivan myynnistä tai vuokrauksesta joten mun mielestä koko homma on mitä on ja stpeterlinen kotisivu on köyhä kyhäelmä,tuollaisen nyt lapsikin väsää,ei kyllä anna kovinkaan luottamuksellista kuvaa koko yrityksestä.

Joni Huopana

Niin, ja pörssiyhtiönä DFDS:n pitäisikin hyvin tällaisesta tiedottaa. Lieneekö koko juttu uutisankka?

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 20.01.2010, 19:13:22
Niin, ja pörssiyhtiönä DFDS:n pitäisikin hyvin tällaisesta tiedottaa. Lieneekö koko juttu uutisankka?
Eräällä brittiläisellä tuttavallani on yhteysiä DFDSän, ja hänen mukaan nimet puuttuisivat yhä kauppakirjasta. Kovin vakuuttavilta eivät myöskään kuulostaneet St Peter Linen edustajan puheet Kauppalehdessä eilen. Taustalla on kuulemma suuria sijoittajia, mutta näitä ei vielä voida paljastaa koska neuvottelut ovat vielä kesken. Harvemmin kuulee sijoittajiksi kutsuttavan henkilöitä, jotka eivät vielä ole edes sijoittaneet firmaan penniäkään.. ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 20.01.2010, 19:44:44
Harvemmin kuulee sijoittajiksi kutsuttavan henkilöitä, jotka eivät vielä ole edes sijoittaneet firmaan penniäkään.. ::)
Kerta se olisi ensimmäinenkin... 8)

Kieltämättä tässä on vielä selvittämättä koukero poikineen, mutta Venäjän kuviothan tunnetusti ovat loogisia vain votkalasin pohjan läpi katsottuna. Pääomaahan maassa tunnetusti on ja epäilemättä myös sellaisia sutkeja, jotka hallitsevat niin puhumisen kuin vaikenemisenkin taidot.
Suosittelen luettavaksi Ilmari Susiluodon kirjaa Työ tyhmästä pitää. Sen jälkeen kaikkeen, mikä jotenkin liittyy Venäjään, tietää voitavan suhtautua useammalla totuudella. Siihen, oliko tämä kommenttini jokin sellaiseksi tulkittavista, en näin selvin päin ota kantaa... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Tuomivirta

#28
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 21.01.2010, 16:08:30
Kerta se olisi ensimmäinenkin... 8)

Kieltämättä tässä on vielä selvittämättä koukero poikineen, mutta Venäjän kuviothan tunnetusti ovat loogisia vain votkalasin pohjan läpi katsottuna. Pääomaahan maassa tunnetusti on ja epäilemättä myös sellaisia sutkeja, jotka hallitsevat niin puhumisen kuin vaikenemisenkin taidot.
Suosittelen luettavaksi Ilmari Susiluodon kirjaa Työ tyhmästä pitää. Sen jälkeen kaikkeen, mikä jotenkin liittyy Venäjään, tietää voitavan suhtautua useammalla totuudella. Siihen, oliko tämä kommenttini jokin sellaiseksi tulkittavista, en näin selvin päin ota kantaa... ::)

Toivottavasti tuo koko juttu jää vain aikomisen tasolle //on jonkinmoista provokaatio laivaliikenteen aloittamiseksi. Paras lopputulos varmasti syntyisi jos matkailualan oikeat ammattilaiset tekisivät esim. tytäryhtiön Venäjän lipun alle.

..Jotenkin tuntuu, että tuo(kin) Pietarin linja jää taas kovin lyhyeksi aiotulla kokoonpanolla.

En ole täysin varma, mutta tuolla Infolotin keskustelussa #13, 16 ja 17 mainitaan jostakin Venäjän lainsäädännöistä, viinanmyynnistä ja uhkapeleistä.

Tietääkö joku siis, että onko ei-venäläisellä firmalla lainsäädöllisiä ongelmia myydä viinaa, tupakkaa ja tarjota uhkapelejä eli onko jopa pakon sanelemaa tehdä tytäryhtiö?

Otti muuten silmään, että Infolfot // St. Peter Line on juurikin tällähetkellä MATKAILUMESSUILLA  Osasto 6c48      http://www.finnexpo.fi/matka/  //Messuilla mukana //näytteille asettajat

Sergei Pennonen

Tosiaan St. Peter Line oli mukana matkamessuilla. Osastolla oli tarjolla jonkinlainen esite, missä on mm. laivan kansikartat. Osastolla oli myös aikataulupaperi eli näin St. Peter Linella on selvillä jo aikataulukin  ;)  Joka on seuraava: